Tsja, hoe je een idee omzet in een track... Als daar regels voor waren dan waren er vast niet zo veel threads over op het forum! (zo van, "Hoe doe jij...") Je moet daarin echt je eigen weg vinden. Misschien iets algemeen geldends: meestal heb je een basisidee waar de rest van de track op gebaseerd. Dat idee kun je sowieso eerst opnemen, uitwerken en nader invullen. Dan kun je met die basis op de achtergrond verder uitproberen. Maar goed, dat is misschien al te specifiek. De werkwijze kan ook ook per genre schelen trouwens.
Wat de afzonderlijke tracks betreft:
Deadsong: Interessante geluidenkeuze. Een soort collage van geluiden om een bepaald gevoel te creëren.
Beneden down: Synthgitaren zijn meestal niet zo'n succes, zo ook hier. De melodie is niet verkeerd, maar je hebt er toch een echte gitaar voor nodig, denk ik. Het koortje klinkt ook erg syntherig (maar dan verkeerd syntherig). Met de bas en drums kun je wel verder, de rest zou ik toch grotendeels schrappen.
Do do da da: Wel geinig, leuke collage, maar ik vind die synthstemmen toch niet zo geschikt hiervoor. Die do's zijn wel érg nep (teveel bottleblow-erig).
Drumpie: Duidelijk een drumidee ja: de drums zijn goed uitgewerkt (leuke drumtrack, behalve die snare- en tomroffels, die klinken nogal vlak), maar de rest is wat betekenisloos en ook slecht te horen; erg weinig bas ook. Misschien dat je de drums nog eens ergens anders kunt gebruiken (anders heb je in ieder geval weer wat technieken bijgeleerd).
Feel alone: Mooie strings; beetje vlak misschien, maar wel mooie strings. Goed gebruikt ook, hoewel het wel érg sferig (=zonder eigen identiteit) is.
Ofwel: vijf probeersels, een aantal goede ideeën (voor riffs, geluiden, technieken) die je allemaal nog weleens in songs kan gebruiken. Je zou ook eens wat dieper kunnen gaan spitten in de meer typische synthgeluiden. Je probeert nu veelal 'natuurlijke' klanken na te bootsen. Er is echter veel meer in een synth, en daar wordt een nummer echt niet slechter van.
En nou hup, echte nummers maken met die ideeën van je!