ik merk bij mezelf op dat wanneer ik bijvoorbeeld voor het maken van een remix een melodie moet naspelen ik er meestal ONGELOOFELIJK hard naast zit bij het herkennen van de noten en akkoorden. ik begrijp niet dat mijn muzikaal gehoor zo slecht is hoewel ik al enkele jaren muziek maak (5jaar) en ook een "klassieke" opleiding in notenleer gehad heb. (jaren geleden, maar toch). zijn er mensen met tips om dit te kunnen verbeteren? want ik vind dit erg irritant voor mezelf.
Wat iemand altijd tegen mij zegt:" als je het kan zingen, dan kan je het spelen"
Hier zit wel een kern van waarheid in natuurlijk. Probeer eens (in de auto ofzo ghehe) mee te zingen/neuriën, te onthouden, en zonder het nummer bij de hand te hebben het te spelen puur op je geheugen. En niet na de eerste beste keer opgeven maar blijven proberen. Ik denk dat dat echt wel helpt
hmm ik kan de melodie meestal perfect neuriën of fluiten. maar ik heb problemen om toonhoogtes te herkennen in verschillende geluiden. daarmee bedoel ik dat als ik in een track een bas hoor en die bas met een andere synth wil naspelen ik compleet de mist in ga omdat ik op de een of andere manier er niet in slaag met een ander basgeluid toch dezelfde noten te spelen....is dit duidelijk? het klinkt misschien nogal raar
Met solfege alleen ga je het niet redden, daar leer je voornamelijk de technische kant zoals notenleer.
Als je je oren wilt trainen zal je moeten oefenen in noten en hoogtenverschillen herkennen. Gelukkig voor jouw hebben ze daar ook speciaal software voor geschreven.
Heeft een keer in de SOS gestaan. Ik zou hier eens kijken als ik jouw was. linkje
Origineel geplaatst door isnieZot hmm ik kan de melodie meestal perfect neuriën of fluiten. maar ik heb problemen om toonhoogtes te herkennen in verschillende geluiden. daarmee bedoel ik dat als ik in een track een bas hoor en die bas met een andere synth wil naspelen ik compleet de mist in ga omdat ik op de een of andere manier er niet in slaag met een ander basgeluid toch dezelfde noten te spelen....is dit duidelijk? het klinkt misschien nogal raar
als je zelf al hoort dat er noten verkeerd zijn , dan hoor je het wel
gewoon blijven oefenen en zo min mogelijk midi intekenen .
blijven naspelen , pak die notenleer weer op
die verschillende geluiden zijn moeilijker , vooral met de combinaties ,tertsen quinten enzo
het wordt moeilijker om te zeggen die toon staat 2hrz te hoog
ik hoor liever isnoziet dan een isnoziet remake ergens van
het gaat allemaal om intervallen. na de ene noot komt een andere noot. is die hoger of lager? en zo ja, hoeveel hoger of lager, je zult dus moet trainen in het herkennen van de relatieve afstand tussen 2 opeenvolgende noten. je moet dus je "relatieve" gehoor trainen waar ik mee bedoel dat het irrelevant is welke frequentie de gegeven noot heeft. Dus vanuit een gegeven beginsituatie in de vorm van noot1 zul je moeten leren horen hoe noot2 zich verhoudt t.o.v. noot 2.
en als je dat niet van nature onder de knie hebt dat is het trainen trainen en nog eens trainen.
als je het kunt zingen dan kun je het ook spelen. dat werd aleerder gezegd hier maar is o zo waar.
Ik zit nu al bjina een jaartje in de solfegelessen en één van de onderdelen zijn de dictees (ritmisch, klanken en melodisch). Deze dictees zorgen ervoor dat je langzaam maar zeker bepaalde solitaire noten gaat herkennen. Naarmate je meer met zulke dictees geconfronteerd wordt zal je uiteraard makkelijker zaken gaan herkennen. Toch volstaat dit niet.
Een middeltje dat ik zelf verzonnen heb: ik laat m'n vrouw eerst een noot spelen die ik dan moet herkennen. Als ik goed zit, zal zij willekeurig tertsen, kwinten of wat dan ook spelen (steeds binnen een oktaaf). Dan moet ik die toonafstanden proberen herkennen. Daarna gaat ze tweestemmige akkoorden spelen met dezelfde toonafstanden.
In het begin is dit erg moeilijk maar als je blijft oefenen begint het steeds beter te gaan. Ik hoop om op deze manier in staat te zijn om over een jaar of twee de dingen die ik me voor de geest haal, spontaan om te zetten in muziek.
Ik weet niet of je er iets aan hebt ... maar 't is 't proberen waard
Origineel geplaatst door isnieZot ik merk bij mezelf op dat wanneer ik bijvoorbeeld voor het maken van een remix een melodie moet naspelen ik er meestal ONGELOOFELIJK hard naast zit bij het herkennen van de noten en akkoorden. ik begrijp niet dat mijn muzikaal gehoor zo slecht is hoewel ik al enkele jaren muziek maak (5jaar) en ook een "klassieke" opleiding in notenleer gehad heb. (jaren geleden, maar toch). zijn er mensen met tips om dit te kunnen verbeteren? want ik vind dit erg irritant voor mezelf.
Het is om te beginnen een kwestie van talent: je hebt het of je hebt het niet. Maar je kunt je vaardigheden wel verbeteren door het gewoon erg vaak te doen. Ik heb zelf noten en akkoorden leren horen door heel veel met de radio mee te spelen op mijn (bas)gitaar.
Als ik de gave had om de nummers, ideeen, rythems, chords, hooks en soms zelfs complete refreinen
precies zo in te kunnen spelen en daar een nummer van te maken als dat ik ze in mijn hoofd heb...
dus precies zo over kon zetten als dit ik het in mijn hoofd heb, zweer ik je dan zagen jullie mij in MTV cribs en de fabolous life of... ( hoezo fucktup zelfverzekerd !!!)
Maar jammer genoeg word ik belemmerd door o.a. technische aspecten etc... etc... etc...
Origineel geplaatst door jaccis Als ik de gave had om de nummers, ideeen, rythems, chords, hooks en soms zelfs complete refreinen
precies zo in te kunnen spelen en daar een nummer van te maken als dat ik ze in mijn hoofd heb...
dus precies zo over kon zetten als dit ik het in mijn hoofd heb, zweer ik je dan zagen jullie mij in MTV cribs en de fabolous life of... ( hoezo fucktup zelfverzekerd !!!)
Maar jammer genoeg word ik belemmerd door o.a. technische aspecten etc... etc... etc...
Er was vroeger cursus voor. Perfect pitch heette die. Kun je zelfs zover mee gaan tot aan een absoluut gehoor.
Maar een absoluut gehoor heeft ook zijn nadelen. Als een orkest een fractie te hoog of te laag speelde had hij dus constant de ervaring dat het vals was...
Origineel geplaatst door SaintEric Er was vroeger cursus voor. Perfect pitch heette die. Kun je zelfs zover mee gaan tot aan een absoluut gehoor.
Maar een absoluut gehoor heeft ook zijn nadelen. Als een orkest een fractie te hoog of te laag speelde had hij dus constant de ervaring dat het vals was...
Ik ben daar ook niet zo straf in. Ooit ben ik eens (op school nog) een week lang ondergedompeld in een zogenoemde 'creastage' waar wij van maandag tot donderdag telkens van 8 uur 's morgens tot 10 uur 's avonds met 20 mensen alleen maar muziek maakten. Toen ik weer thuiskwam viel het mij op dat eender wie mij een willekeurige toon kon voorzingen, en ik onmiddellijk -zonder enige hulp van een instrument- kon zeggen welke noot het was.
Toen had ik een ongelofelijk getraind muzikaal gehoor. Het is dus alleen een kwestie van er veel mee bezig te zijn. Trainen trainen en nog eens trainen.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.