Origineel geplaatst door VanHeckis
dat is nou precies wat solfege is.
het gaat allemaal om intervallen. na de ene noot komt een andere noot. is die hoger of lager? en zo ja, hoeveel hoger of lager, je zult dus moet trainen in het herkennen van de relatieve afstand tussen 2 opeenvolgende noten. je moet dus je "relatieve" gehoor trainen waar ik mee bedoel dat het irrelevant is welke frequentie de gegeven noot heeft. Dus vanuit een gegeven beginsituatie in de vorm van noot1 zul je moeten leren horen hoe noot2 zich verhoudt t.o.v. noot 2.
Hm, ik ga niet volledig akkoord met je stelling, ik denk niet dat er veel mensen zijn die tijdens het uitzoeken van een melodie/chords denken van 'jah, de volgende noot is een hele toon hoger, en die daarna is een halve toon, ...'
Ik ben op het moment bezig op de volgende wijze...
Bv. de toonaard do.
Dan wordt de majeur toonladder bij mij...
do re mi fa sol la si do die ik dan gelijk stel aan cijfers...
1 2 3 4 5 6 7 8(of 1)
Een eigenschap van bepaalde noten in die toonladder is dat ze naar een andere noot uit de toonladder willen. Het goed voorbeeld daarvoor is (speel het maar eens) do re mi fa sol la si ... de si verlangt nu zo hard naar de do (en jij zelf ook, dat zul je voelen) dat je 'm gewoon MOET spelen.
Wel, deze eigenschappen hebben andere noten uit de toonladder ook...
Ik zal het uitleggen met de cijfers, omdat je anders in do blijft hangen, en met de cijfers krijg je een relatief beeld, wat handig is als je wil transponeren...
Ik begin met iets heel simpels...
Speel steeds 1, 5, 8, 5, 1, 5, 8, ... om de tonica in je hoofd te krijgen.
Dan kan je de 7 (si) erbij halen, je moet de si zo zingen dat je de do eigenlijk al hoort, want de si 'wil' naar de do.
Je zingt bijvoorbeeld dan...
1, 5, 8, 7 (je hoort hier de 8 al terug) 8.
Als je dit enkele keren doet, zal je de 'kleur' (wat een groot verschil is met de toonafstand) van de 7 leren kennen.
Dit doe je gewoon verder tot je de 7 echt goed hoort, dan kan je hetzelfde principe toepassen op volgende cijfers...
2 gaat naar 1
3 gaat naar 1
4 gaat naar 3, 1 (met 3 als tussenstap, want de 3 wil naar de 1)
5 gaat naar 1
6 gaat naar 5, 1 (met 5 als tussenstap)
7 gaat naar 1
Een goeie oefening is ook deze lijn zingen...
2, 1, 4, 3, 6, 5, 7, 8 -> hier zitten namelijk alle 'gaat naar' in!
Het zal een tijdje duren om alle getallen goed te horen, maar eens je het onder de knie hebt, is het echt heel handig. Je hebt natuurlijk nog niet alle noten, je kan dan de getallen aanpassen met mollen en kruisen, waarna je op dezelfde manier weer te werk gaat.
Deze manier van werken, geeft je een beter zicht op melodien in een toonaard dan intervallen, omdat je hiermee de 'kleur' van de noten IN de toonaard hoort, iets wat je met puur intervallen minder hebt, volgens mij (en de mensen waar ik dit van geleerd heb).
En wanneer je melodien in getallen hoort, kan je zeer gemakkelijk basnoten horen, om de akkoorden uit te zoeken.
Dit is wat ik geleerd heb, je doet ermee wat je wil, maar ik wou het jullie toch even uitleggen, omdat het echt wel een goede manier van oefenen is.
JaZz.