Digitale ruis rm1x?

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Ik heb een vraag over de interne geluiden van de RM1x, en dan met name de (bass)drum. Ik hoor namelijk op vooral de bassdrum nogal wat digitale ruis. Het klinkt als aliasing, net als bij een te lage samplefrequentie. Als ik de bassdrum los gebruik valt er nog wel mee te leven (bijvoorbeeld door het filter wat dicht te draaien), maar in een volledige drumtrack die ik met amp modelling een flinke drive heb gegeven is het niet leuk meer.... Voor de duidelijkheid heb ik even een sample toegevoegd.
Zijn hier oplossingen/tips 'n tricks voor? Of is het helaas pindakaas?

Attachments

• rm1xruis.mp3
    545,5 KB · Bekeken: 84
Origineel geplaatst door Alexander
Klinkt alsof 'ie clipped! Ik zou kijken of je de lage frequenties te hard boost, misschien kan het zijn, dat je monitors/versterker/koptelefoon de hoeveelheid laag net niet aankunnen en dat hoor je terug in oa de kick. Het klinkt niet als een digitale ruis, die zou je eerder in je mid/mid hoog moeten horen!
Denk je? Analoog clipt ie zeker niet: op m'n mixer staat ie keurig op 0 dB. Bovendien hoor ik 't niet op dezelfde geluiden op 't zelfde spoor. Digitale clipping binnen de RM1x zou me eigenlijk ook verbazen, te meer omdat ik 't nooit op enig ander geluid heb gehoord. Zelfs niet op een lage bassline met veel resonantie. Ik heb nu geen tijd om er naar te kijken, maar ik zal 't vanavond even uitproberen.

Hay

Proto H. het lijkt mij ook eerder klippen, ergens wordt die teveel geboost die bas
tenminste zo lijkt het mij

greetz turtel

Die eq-bassboost die je in setup kan instellen, is misschien de oorzaak van je geclip?

Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar clipping is het volgens mij niet. Ik hoor het ook als ik het spoor heel zacht zet (met en zonder amp sim), en met een bass cut van 24 dB. Ook bij zware basslines e.d. hoor ik 't niet; alleen bij 808-like bassdrums. Ik denk dan toch dat 't in de sample zit....:(

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar clipping is het volgens mij niet. Ik hoor het ook als ik het spoor heel zacht zet (met en zonder amp sim), en met een bass cut van 24 dB. Ook bij zware basslines e.d. hoor ik 't niet; alleen bij 808-like bassdrums. Ik denk dan toch dat 't in de sample zit....:(

kan je geen echte 808 sample nemen ?
dj fuse heeft een heleboel op zijn heilige webruimte gezet, ik gebruik zelf ook die zware drumssample
en die bonkt behoorlijk

greetz turtel

Origineel geplaatst door turtel
kan je geen echte 808 sample nemen ?
dj fuse heeft een heleboel op zijn heilige webruimte gezet, ik gebruik zelf ook die zware drumssample
en die bonkt behoorlijk

greetz turtel
'k hep geen sampler....

Kweetniet zeker, maar de RM1X staat er wel bekend om dat de samples niet zo gek hoge kwaliteit zijn. Misschien zit em daar het probleem?

R

volgens mij zit het inderdaad in de sample bij die 808 kick

Origineel geplaatst door DJ Fuse
je resonance?
Nee, staat helemaal naar beneden. Het zal dan wel in de sample zitten.... Jammer dat het hier nou juist in zit. Op zich vind ik de meeste geluiden wel aardig klinken; niet echt super of dik of zo, maar wel bruikbaar. Maar dit soort kicks worden er een stuk minder bruikbaar door. En dat terwijl ik juist de drums van de RM1x graag wil gebruiken, en veel minder geïntereseerd ben in de synths e.d.
Jammer...

Er is altijd wel een oplossing, je zou een effect over de kick kunnen gooien en zo de ruis wegwerken, bijv. lichte reverb, een eq, beetje uitproberen moet lukken!
Wel vreemd eigenlijk, er moet een reden zijn, ik heb niet het idee dat die ruis die op de mp3 te horen is veroorzaakt wordt door de sample zelf, maar daar kunnen wij alleen over speculeren.
Erg veel succes in ieder geval.

Er is altijd wel een oplossing, je zou een effect over de kick kunnen gooien en zo de ruis wegwerken, bijv. lichte reverb, een eq, beetje uitproberen moet lukken!
Wel vreemd eigenlijk, er moet een reden zijn, ik heb niet het idee dat die ruis die op de mp3 te horen is veroorzaakt wordt door de sample zelf, maar daar kunnen wij alleen over speculeren.
Erg veel succes in ieder geval.
Ja dat klopt zeker. Door de cutoff een stuk lager te zetten wordt het al een stuk beter. Maar ja, de cutoff geldt voor alle geluiden op het zelfde spoor, dus hihats hoor je dan ook niet meer.... En in dit geval wou ik amp sim als insert over de ritmes gebruiken, dus dan moet alles wel op één spoor.
Ik ga zo nog ff wat creatiefs proberen: bij iedere kick de cutoff heel laag zetten en bij bijv. een snare gewoon op 127. Kijken of 't werkt. En anders moet ik er maar mee leren leven.....=(

Je kan de betreffend bassdrum wel even op een appart spoor kopieren met de rm1x toch?

En dan de cutoff instellen, volgens mij veranderd dan de andere track niet mee... dacht ik...

Ik gebruik voor m'n drums altijd meerdere sporen, is wel zo makkelijk muten en editten...

Druid

Origineel geplaatst door druid
Je kan de betreffend bassdrum wel even op een appart spoor kopieren met de rm1x toch?

En dan de cutoff instellen, volgens mij veranderd dan de andere track niet mee... dacht ik...

Ik gebruik voor m'n drums altijd meerdere sporen, is wel zo makkelijk muten en editten...

Druid
Ja dat kan wel, maar ik wil amp sim als insert gebruiken. En dan moet wel alles op één spoor staan.

hmmm, heb je die amp sim nu al over die track lopen, een kick kan door een amp een beetje clippen namelijk! Ik heb de RM1x nog maar net, dus ken ik je nog niet alles met zekerheid zeggen, maar als je dit effect al op de drumtrack had lopen is het goed mogelijk dat dit je ruis veroorzaakte.
Een volle kicksound door een simulatie van een versterker kan wat ruis geven, vooral als íe een kleine versterker simuleert!!
Probeer, mocht het effect aan staan, deze is te bypassen en check of je ruis er nog is!

hmmm, heb je die amp sim nu al over die track lopen, een kick kan door een amp een beetje clippen namelijk! Ik heb de RM1x nog maar net, dus ken ik je nog niet alles met zekerheid zeggen, maar als je dit effect al op de drumtrack had lopen is het goed mogelijk dat dit je ruis veroorzaakte.
Een volle kicksound door een simulatie van een versterker kan wat ruis geven, vooral als íe een kleine versterker simuleert!!
Probeer, mocht het effect aan staan, deze is te bypassen en check of je ruis er nog is!
In de sample die ik in de eerste post heb geplaatst is eerst zonder amp sim, en later met. En beide keren is het te horen.

Back