Voor diegene met studio ervaring: is het waar dat opname van een vocal UREN kan duren

Dance123

Ingeburgerd
Voor diegene met studio ervaring: is het waar dat opname van een vocal UREN kan duren

Hoi,

Is het waar dat als je professioneel in een studio een vocal gaat opnemen, dat dit proces uren kan duren voor slechts één nummer? Waarom is dat precies? Wat doet men in een pro studio anders dan wat jij thuis doet. Ik kan nog begrijpen dat ze er een hele tijd aan sleutelen maar waarom duren de opnames zelf zo lang? Is het waar dat men de vocal in stukken opneemt, bvb. eerst het refrein apart, dan de verse, etc.. waarom doet men dit? Maar dan nog begrijp ik niet dat dit uren in beslag neemt?

Kan iemand met ervaring met opnames in studio's me uitleggen waarom dat zo is.

Wat ik mij ook altijd afvraag is hoe komt dat een vocal op een album altijd beter klinkt dan live optreden. Is dat omdat ze auto-tune gebruiken of zijn er nog andere redenen..

Alvast bedankt voor alle nuttige reacties!

Laatst gewijzigd:
Re: Voor diegene met studio ervaring: is het waar dat opname van een vocal uren kan d

Re: Voor diegene met studio ervaring: is het waar dat opname van een vocal uren kan d

Origineel geplaatst door Dance123
Kan iemand met ervaring met opnames in studio's met uitleggen waarom dat zo is.

Iemand met ervaring, dus de rest... - > bek houden ! ;)

Kan iemand met ervaring met opnames in studio's me uitleggen waarom dat zo is.
Ik heb er wel een aantal ideeen over, maar helaas geen ervaring dus :bekdicht:

Wat ik mij ook altijd afvraag is hoe komt dat een vocal op een album altijd beter klinkt dan live. Is dat omdat ze auto-tune gebruiken of zijn er nog andere redenen.

Waarom kan ik thuis in de keuken beter koken dan met mijn gasflesje op de camping? Maar weer geld geen ervaring dus :bekdicht:

:biertje: :peukie: :biertje: ;)

Een reden dat het lang kan duren (en dat geld voor zowel vocals als instrumenten) is dat de artiest zich goed moet voelen om zijn ding te doen. Mijn ervaringen is dat de meeste artiesten gewoon gelijk hun hele track willen opnemen....en als er ergens iets niet goed zit word er een punch-in recording gemaakt.

Als je met je laatste vraag een live optreden bedoeld, is dat omdat er in de studio je een mixdown process hebt die zo lang kan duren als je wilt.... met live word er van te voren en real time gemixt.

Onze zanger is net klaar met de nummers inzingen voor ons nieuwe album. Op een goede avond (van 19:00 tot 01:00 uur) zong hij er zeker 3 in.

1e/2e take om in te zingen (wel opnemen) en dan +/- 3 takes opnemen voor het echte werk en daar de beste stukken met elkaar combineren. En dan de kleine foutjes e.d. overdoen.

Je kunt er moeilijk over gaan doen, maar het belangrijkste is dat de zanger/zangeres de intentie van het nummer door heeft. Als dat niet zo is komt hij/zij nooit echt in het nummer en dan kan je het wel zuiver zingen, maar mist het net iets.

Natuurlijk zijn er zangers die dagen doen over details, zoals zuchtjes/hijgjes e.d. (Kane??) ;)

Ga er niet vanuit dat het er in 1 take opstaat, maar ga er ook niet te veel aan sleutelen, het liedje wordt er toch niet echt anders van.

Het ligt er maar net aan hoe kieskeurig de zanger(es), de schrijv(st)er van het nummer en de studio technikus zijn.

Mijn ervaring: het kan erg lang duren.

Even een sommetje: een track van 4 minuten inzingen; 1 x oefenen, 2 x echt inzingen (dus ook weer 1 a 2 x afluisteren), gelukt? Tweede stem inzingen, weer hetzelfde riedeltje als hierboven.

U get the point?

Wanneer alles naar wens gaat lukt het wel om binnen zo'n 40 minuten een track in te zingen, maar dan not to fancy heh. gewoon twee zanglijnen ofzo. Wanneer zanger(es), schrijf(st)er en opname technikus van mening verschillen, hehe berg je dan maar.

Maar goed, dit zijn mijn ervaringen dus het kan allemaal nog veel anders.....

Suc7

Ikzelf heb nooit een studio opname gemaakt en heb dus geen ervaring, maar ik ken wel iemand die er ervaring mee heeft. Om een zangtrack goed uit te laten komen gebruikt men twee goed ingezongen tracks, niet dat je altijd twee stemmen hoort (wel van dezelfde zanger/zangeres) maar soms wordt een zinnetje of een woord gedubbeld.

Als een zanger(es) een dag niet "in vorm" is, zal de track misschien wel 10 keer ingezingen moeten worden.

Ik weet dat Madonna (niet beste zangeres, maar goed) een keer twee dagen in de studio is geweest om een single op te nemen, waarbij ze dus alleen zijn bezig geweest met het zingen.....

Maa inderdaad kunnen er ook meningsverschillen ontstaan tussen zangers, managers, studio technischie en eventueel ook nog platenmatschappijen die zich mengen in het verhaal......

En des te beter de zanger(es) des te hoger de eisen komen te liggen. Ik kan niet goed zingen en leg mijn eisen voor de zang dan ook niet hoog, terwijl een topzanger(es) dus perfectie eist vanzichzelf.

Groetjes van Rudo

inderdaad daftmax had 't al vermeld:
het opnemen van zang duurt vaak zo lang omdat de zanger/zangeres met de juiste intentie/gevoel moet zingen. opnemen van verschillende zanglijntjes kan in een poep en een scheet (ff snel dus) opgenomen worden als je alleen let op registratie en zuiverheid. het wordt een lang verhaal als de zang echt met de "muziek-vibe" een geheel moet worden. dat is geen kwestie van mixen maar aanvoelen.

als iemand over (weetikveel) een verloren liefde zingt moet je 't kunnen horen in 't stemgeluid.
als de gitaar zus en zo speelt, moet je er met je stem op reageren zodat er een wisselwerking ontstaat.

uitspraken van producers tijdens opname-sessies die ik gehoord heb(waardoor 't allemaal langer ging duren): "ik wil in je zang kunnen horen dat er dadelijk een gitaar aankomt" (ehm tja hoe gaat dat klinken?),"je stem klinkt nog te veel naar loempia" "he, wat je daar op het eind van het nummer doet vind ik mooi, we gooien alle opnames weg en gaan uit van dat laatste"
"laat die vibrato nou rustig opkomen..!" "de band speelt dit en jij zingt zo..?nee dat kan niet..."

ik heb ook zangeresjes jankend de studio uit zien lopen omdat de producer op een botte manier zijn mening wilde doordrijven. moet je weer dat vrouwtje gaan troosten, zakdoekjes zoeken,thee zetten, vertrouwen opnieuw opbouwen, nou dan wil 't uiteindelijk wel ff gaan duren voordat 't mooi opgenomen is.

vreselijk is 't als een zanger/zangeres zichzelf geweldig vind en een "geluid" heeft aangemeten en daar moeilijk van af kan wijken. "ja maar ik zing 't altijd zo, dat vind ik mooier"
hahaha... knokken met de producer!!

de mooiste uitspraak van een zangeresje tegen een producer die op zat te nemen" ja maar jij bent een man en dan zing ik niet zo makkelijk" :kont:

Als stem is het het instrument waar je het meeste gezeik mee hebt.
D'r zit ook een mens aan vast. ;)

- hoe meer takes je hebt, hoe minder kans dat een zanger/zangeres terug hoeft te komen
-een zanger/zangeres moet eerst minstens een half uur warm zingen om het beste resultaat te krijgen
-een zangopname moet PERFECT zijn!
-inprikken is uit de boze, dat hoor je (een stem verandert in de loop van de opname door vermoeidheid)
-een leadvocal moet 3x goed zijn: 1x midden, 1x links , 1x rechts. 3x kopieren kan natuurlijk niet

...en ga zo nog maar even verder!

Origineel geplaatst door B.S.E.
- hoe meer takes je hebt, hoe minder kans dat een zanger/zangeres terug hoeft te komen
-een zanger/zangeres moet eerst minstens een half uur warm zingen om het beste resultaat te krijgen
-een zangopname moet PERFECT zijn!
-inprikken is uit de boze, dat hoor je (een stem verandert in de loop van de opname door vermoeidheid)
-een leadvocal moet 3x goed zijn: 1x midden, 1x links , 1x rechts. 3x kopieren kan natuurlijk niet

...en ga zo nog maar even verder!

Wat bedoel je percies met een leadvocal moet 3 x goed zijn?

Lings en rechts (stereo?)opnemen en dan midden!!?? En waarom mag je dat dan niet kopieren!!??? Dan klopt het toch juist perfect?

Of bedoel je misschien in het track verloop van links naar rechts....dan nog is kopieren toch een goede optie!?

Gr,

Chris

Origineel geplaatst door xpanded stereo
En waarom mag je dat dan niet kopieren!!??? Dan klopt het toch juist perfect?

Als je het gaat kopieren krijg je het flanger effect, maar als je drie takes over alkaar heen legt,niet....Omdat de stem altijd iets veranderd, timing net anders, toonhoogte miniem lager of hoger iet andere resonantie en noem maar op.

Groetjes van Rudo

Niks aan de hand met inprikken, en geloof me , ik heb al heel wat ingeprikt in (stem) opnames..
Vooral als je bijv. met Pyramix of Sadie opneemt, kun je heel snel knippen! En geen hond die het hoort. Heb ook vaak op het eind van de dag nog correcties gemaakt van de eerste opname (geen stemmen , maar waren opnames met toeters) , en je hoort het verschil echt niet...

Wel grappig voor de mensen die bekend zijn met het play-along fenomeen ... ik heb heel veel demoversies van na te spelen liedjes opgenomen (sax, blokfluit, trombone etc) met in elk liedje minstens 60 audioknips... (lang leve pyramix --> www.merging.com)

Dus..... Maar inderdaad, soms ben je ook met 1 of 2 takes klaar...........

Mooie opmerkingen allemaal... maar de echte reden is simpel. Een stem is een super dun dingetje, zeker als je er een dikke track onder hebt lopen. De reden waarom vocals van (vooral) R&B platen zo dik klinken, is omdat voor 1 stem, 16 sporen gebruikt worden. Breathing vocals, layers etc. Neem bijvoorbeeld van onze eigen bodem: 2 Unlimited. Die stem van Anita was gemiddeld genomen zo'n slordige 30 keer gestapeld. Dan panning en compressie toepassen. Iemand noemde Madonna als voorbeeld. Die heeft een piepstemmetje. Om daar wat body aan te geven heb je behoorlijk wat materiaal nodig. Maar ook James Hetfield (Metalica) moet voice over voice laten layeren om met de muziek mee te kunnen komen. Daarom valt live overigens ook vaak zo tegen...

Dance vocals opnemen is over het algemeen minder werk. Producers zijn lui... (links, rechts, midden, klaar). Daarom klinkt 2 Unlimited nog altijd het vetst van allemaal...

edit | ow, en knippen en plakken is een ZEER vaak toegepast fenomeen...

2 unlimited (urker mannenkoor remix)

Origineel geplaatst door Rudo
Als je het gaat kopieren krijg je het flanger effect,
he rudo, tegenwoordig niet meer hoor, als je een zangpartij hebt, kun je ze zonder fase links en rechts plakken om het geluid "dikker" te krijgen. in pro-tools en cubase (dat zijn de enige programma's waarbij ik 't geprobeert heb) lukt 't gewoon(wordt ook professioneel toegepast). als je dezelfde parij dan ook nog in het midden zet gaat 't idd mis. maar het is natuurlijk veel mooier om drie verschillende takes te gebruiken.

Een stem is een super dun dingetje, zeker als je er een dikke track onder hebt lopen

Dat gaat maar ten dele op.... Uiteindelijk moet je toch vaak het laag van de stem cutten om hem lekker in de (vette) mix te krijgen...

Laten we trouwens de firma Eventide ook niet vergeten in deze discussie.....

Laatst gewijzigd:
Ten eerste!

Autotune hadden ze nog niet in de jaren '80 en begin '90, terwijl er in die periode zeer goede produkties zijn neergezet.
Wanneer je een goede zangeres hebt, waarom zou je dan nog autotune gebruiken.

Veelal kun je het beste de zangeres nier langer dan 1,5 a 2 uur laten inzingen.
Waarom duurt inzingen van een nummer zo lang, dit heeft verschillende oorzaken?

1. De apparatuur doet even niet wat jij wil, waardoor dit extra tijd opslokt
2. zangeres heeft zich niet goed voorbereid/ is wat onzeker
3. De zangeres klinkt anders dan bij de eerste opname (immers is de dag, de tijd en het humeur van de zangeres bepalend voor het slagen van een track). Het beste is dus ook om de gehele song in 1 keer op te nemen.
4. Zangeres luistert niet (staat steeds weer ergens anders voor de mikrofoon)
5. fouten in opname (het moment van de recorderknop indrukken), omgevingslawaai (tegen mikrofoon stoten), slissen, verkeerde inzet, woorden die niet duidelijk hoorbaar zijn of niet goed uitgesproken, etc.

Ik heb weleens 16 sporen zang gehad op mijn harddiskrecorder. Als je mazzel hebt dan is 60% bruikbaar. De rest kan in de prullenbak, dus zal de zangeres nog een keer moeten komen.
Een zangeres drie keer laten komen is echt niet vreemd.

Tips:
- stiekem de recorderknop indrukken wanneer de zangeres aan het inzingen is. Veelal zijn dit de beste takes, omdat er bij een zangeres ook een knopje omgaat zodra ze weet dat haar stem opgenomen wordt
- De hoofmelodie in 1 keer proberen op te nemen (backings en dubbelen zou ik een ander dagje doen)
- Goede voorbereiding van zangeres is belangrijk. Het beste is nog om de eerste keer alleen maar te oefenen en op een goed dagje de track er in 1 keer op te knallen
- Let op met wat de zangeres van je krijgt te drinken. Water is nog altijd het beste.

Back