Voor diegene met studio ervaring: is het waar dat opname van een vocal UREN kan duren

Origineel geplaatst door Catalunya
Ten eerste!

Een zangeres drie keer laten komen is echt niet vreemd.

minstens drie keer8o)

Dit bijv; 16 sporen opnemen van een vocals: chords, hooks, raps, breathings, etc....

Geldt dit ook voor wanneer ik vocals/ scats, bruut van een sample cd afhaal ?
Wat zou hier dan een gepaste werkwijze kunnen zijn om hem vet/vol/duur te laten klinken?

Voor de geinteresseerden:
Hier een verslag van een auditie van mij van 3 jaar geleden. Nummer is nooit wat geworden, puur voor hobby.

zangeressen auditie
De zangeres die je aan het einde hoort, was een oudere opname.

De vrouwen kwamen ongeveer een uurtje inzingen.
Ze hadden het nummer nog niet gehoord. Doel was 1 take refrein en 1 take intro op te nemen en op een andere dag de takes te beluisteren en de beste zangeres eruit te pikken. Ik vind wel dat je goed kan horen dat elke zangeres weer een andere emotie aan het nummer meegeeft.
Ik moest wel regelmatig de melodie voorzingen, want sommige zangeressen hebben niet het natuurtalent van improvisatie.

Er zijn van de 100 procent zangeressen, die zich uitgeven voor zangeres misschien maar 10% talentvol (maar goed harde cijfers ken ik niet, maar ik vermoed dat gewoon). Er zijn meer "zangeressen" dan producers. Oftwel er zijn teveel meisjes die denken dat ze "echt goed" kunnen zingen.

p.s. excuses voor de slechte geluidskwaliteit, maar ik heb alles geript van oude cassettebandjes. Vooral die laatste track klinkt bagger, maar het gaat om het idee.

Laatst gewijzigd:
Ik heb met tientallen zangers en zangeressen gewerkt, en als een sessie lang duurde was dat in negen van tien gevallen te wijten aan een slechte voorbereiding. (maar dat geldt voor veel muzikanten)

Het grote verschil tussen studio en live spelen is dat, als je één fout maakt, je deze in de studio zo'n 20 x per uur voorbij hoort komen. Bij live spelen is een fout een momentopname...

Dus... dan kan b.v. in de studio blijken dat een song niet in de juiste key staat. Nét te hoog is funest, en nét te laag uiteraard ook.
Ik heb meegemaakt dat de band een song in D opnam, en dat een week later bleek dat dat veel te hoog was. Hoe dat kwam? De zangeres (die tot de vaderlandse top behoort) was niet bij de opnames, anders had zij het meteen gemerkt.

Backing vocals.
Je kunt een liedje goed 'opleuken' door de zanger(es) een tweede en derde harmony vocal te laten zingen. Iets wat zij live natuurlijk nog nooit hebben gedaan.
Bij een slechte voorbereiding begint de ellende dan pas goed! Iedereen gaat zich bemoeien met de partijen die gezongen moeten worden en de zanger(es) weet niet meer wie er gelijk heeft en wie niet. Meestal stuur ik iedereen, behalve de meest theoretisch onderlegde muzikant (vaak de toetsenist...) de studio uit.
Ook dan blijkt vaak of een zanger(es) talent heeft of niet.

Psychologie is belangrijk, vooral bij de zangeressen. Een spiegel in de buurt van de vocalbooth is een absolute must. Ik geef, nadat ik de compressie heb ingeregeld, dus nét voordat we gaan beginnen, een compliment over het uiterlijk. Major sucking works!
Ik heb ooit bij het opnemen van een album, midden in een zeer moeizaam verlopende zangsessie, alle apparatuur uitgezet en de band uit eten gestuurd. Toen men terugkwam stond alle zang er vrijwel in één keer op.

De hoofdtelefoon is een grote bron van ellende bij beginnende zangers/essen. Vaak willen ze 'm te hard, waardoor zij hun eigen onzuiverheden niet meer horen. De oplossing (1 oor vrijlaten) willen zij vaak niet accepteren, want "in videoclips zie je dat nooit". (opmerking van een dame die vond dat ze kon zingen)

Microfoonkeuze is een lastige, want de technicus en of producer moeten weten welke sound er uiteindelijk op de CD moet komen. Niet altijd is de duurste microfoon de beste. (dit geldt ook voor opname van electrische gitaar)

Er kan dus veel mis gaan met zangers en zangeressen. Gelukkig gaat er ook veel goed, en zijn gitaristen soms erger in de omgang. Vooral als zij "hun sound" niet kunnen krijgen.

Het belangrijkste wat een technicus en producer moet kunnen, is met mensen omgaan. Mensen hebben geen menu structuren en parameters.

dat laatste lijkt me zeer lastig. Ik luister nu die opnamen van Catalunya, en je wilt zo'n meisje niet aan t huilen maken, maar je wilt de meeste van die vocals toch ook echt niet gebruiken. Je zal toch de grote boze eerlijke man moeten zijn. Maar ja dan krijg je weer van die mensen die zelf beter weten dat ze lekker toch wel kunnen zingen.

Dus! ik ga voorlopig geen zang audities houden :)

En dan te bedenken dat er een aantal op het conservatorium zaten, enkele hadden al musical ervaring in bekende theaterprodukties. Al moet ik wel zeggen, dat de ene zangeres die wel kan zingen, dan weer net niet bij het nummer past.

Ook is het algemeen duidelijk dat de meeste mensen die zich uitgeven voor zangeres "hun snor drukt" wanneer het er op aan komt. "Sorry kan niet komen, heb een gebroken been, ben mijn stem kwijt, heb het zo druk, etc etc etc"
Of ze laten het afweten na 3 keer inzingen.

Comlimenten alleen geven over hun zangkwaliteiten en niet over hun uiterlijk, want dat kan hun ook weer afstoten (uuuhhhh wat wil die enge vent van me?"
Nooit verliefd worden op een zangeres. Probeer het zakelijk te houden!!!!

Nooit verliefd worden op een zangeres. Probeer het zakelijk te houden!!!!

Ik zou juist de vocal kiezen waar ik verliefd op word :p

Origineel geplaatst door Mad Dan
Mooie opmerkingen allemaal... maar de echte reden is simpel. Een stem is een super dun dingetje, zeker als je er een dikke track onder hebt lopen. De reden waarom vocals van (vooral) R&B platen zo dik klinken, is omdat voor 1 stem, 16 sporen gebruikt worden. Breathing vocals, layers etc. Neem bijvoorbeeld van onze eigen bodem: 2 Unlimited. Die stem van Anita was gemiddeld genomen zo'n slordige 30 keer gestapeld. Dan panning en compressie toepassen. Iemand noemde Madonna als voorbeeld. Die heeft een piepstemmetje. Om daar wat body aan te geven heb je behoorlijk wat materiaal nodig. Maar ook James Hetfield (Metalica) moet voice over voice laten layeren om met de muziek mee te kunnen komen. Daarom valt live overigens ook vaak zo tegen...

Ik kan gerust geloven dat men een zangpartij 16 maal opneemt, maar 16 lagen over mekaar zetten niet echt, zeker niet voor R&B artiesten, waar de vocal een solo instrument is vaak. Het verschil is dat sommige echt wel goed kunnen zingen of een goed timbre hebben (rappers), ze meestal opnemen met micro's van 3000€ of meer , degelijke preamps gebruiken en goede producers hebben .

Trouwens die zang van Anita klinkt heel kunstmatig, wel dik op de één of andere manier, maar niet natuurlijk.

Origineel geplaatst door cirkelzaag
he rudo, tegenwoordig niet meer hoor, als je een zangpartij hebt, kun je ze zonder fase links en rechts plakken om het geluid "dikker" te krijgen. in pro-tools en cubase (dat zijn de enige programma's waarbij ik 't geprobeert heb) lukt 't gewoon(wordt ook professioneel toegepast). als je dezelfde parij dan ook nog in het midden zet gaat 't idd mis. maar het is natuurlijk veel mooier om drie verschillende takes te gebruiken.

ONMOGELIJK. Zet je master maar op mono, dan merk je wel waarom...

En dan te bedenken dat er een aantal op het conservatorium zaten, enkele hadden al musical ervaring in bekende theaterprodukties.

"Weten hoe het moet" en "het kunnen" zijn twee verschillende dingen...

Origineel geplaatst door Toon
Ik kan gerust geloven dat men een zangpartij 16 maal opneemt, maar 16 lagen over mekaar zetten niet echt, zeker niet voor R&B artiesten, waar de vocal een solo instrument is vaak. Het verschil is dat sommige echt wel goed kunnen zingen of een goed timbre hebben (rappers), ze meestal opnemen met micro's van 3000€ of meer , degelijke preamps gebruiken en goede producers hebben .

Trouwens die zang van Anita klinkt heel kunstmatig, wel dik op de één of andere manier, maar niet natuurlijk.

Take it or leave it... Dit is de waarheid...

Origineel geplaatst door Mad Dan
ONMOGELIJK. Zet je master maar op mono, dan merk je wel waarom...
heb ik gedaan, geen fase hoor, zelfs niet als ik twee dezelfde partijen allebei naar links of rechts zet. ik heb ze wel allebei een beetje andere eq gegeven, misschien dat het daardoor komt. ik weet 't ook niet hoor maar 't werkt bij mij wel.....

Origineel geplaatst door cirkelzaag
heb ik gedaan, geen fase hoor, zelfs niet als ik twee dezelfde partijen allebei naar links of rechts zet. ik heb ze wel allebei een beetje andere eq gegeven, misschien dat het daardoor komt. ik weet 't ook niet hoor maar 't werkt bij mij wel.....

Misschien heb je je speakers verkeerd aangesloten of iets anders.

oke dan...hier ff een voorbeeldje.... 2 monospoortjes van 2 zangeresjes. ik heb ze gewoon dubbel geplakt links en rechts. ik weet hoe fase klinkt maar dat hoor ik hier niet terug.

Attachments

• freak.mp3
    336,2 KB · Bekeken: 106
Dat voorbeeldje van circelzaag, ik denk dat het bij jou wel goed gaat omdat je bv een plugin op 1 kanaal zet waardoor deze een ietsje achter loopt op de andere vocal track. Daardoor hoor je het faseren niet meer.

Trouwens, zangeressen die niet kunnen zingen, dat komt volgens mij meer omdat hun Engels zo brak is. Dan klinkt het al snel kut.

R

Origineel geplaatst door Arv
Dat voorbeeldje van circelzaag, ik denk dat het bij jou wel goed gaat omdat je bv een plugin op 1 kanaal zet waardoor deze een ietsje achter loopt op de andere vocal track. Daardoor hoor je het faseren niet meer.
R
zou kunnen....ik gebruik een mac met cubase sx....ik heb alleen compressie en een galmpje gebruikt..maar probeer 't zelf maar eens uit....

Origineel geplaatst door Arv

Trouwens, zangeressen die niet kunnen zingen, dat komt volgens mij meer omdat hun Engels zo brak is. Dan klinkt het al snel kut.

R

"I'm a raver cant you sssee"

-C-

Het opnemen van zangpartijen kan snel gaan, of veel tijd in beslag nemen. Het heeft veel te maken met het soort muziek. Je moet zorgen dat je spullen in orde zijn, goede mic (afhankelijk van stijl muziek en vocalist) de beste pre-amp waar je over kan beschikken, eventueel in kombinatie met compressor; channelstrip, of een goede plug-in.

Zorg dat je een goede koptelefoonmix voorbereid (op een geheel gesloten koptelefoon die je ook voor de zang gaat gebruiken), klein randje galm, (nauwelijks hoorbaar op je monitors is al genoeg op een koptelefoon). Het geeft net iets meer ruimte, en zingt lekkerder. Zet een koptelfoon niet te hard, check dit door een harde passage in de opname voorbij te laten komen, en kijk of de zanger of zangeres alles goed kan blijven volgen als hij of zij uithaald. Je kan op dat moment ook meteen je opname level en je compressor instellingen checken. Gebruik bij compressie tijdens opname een ratio van 4:1 met een snelle attack tijd zodat je de snelste pieken kunt behandelen, release 200-300 milliseconden, zorg dat je een gemiddelde gain reductie van -3dB hebt, en je zult hier tijdens je mix behoorlijk voordeel van hebben.

Bij problemen met pitchen kan je proberen of het beter wordt als je een oorschelp geheel of half achter het oor doet.
Wat je ook kan proberen is het vertragen van het zangsignaal wat naar de koptelfoon gaat, een paar milisekonden kan het verschil maken tussen zoeken en zuiver zingen. Met een plug-in in je DAW is dat simpel te doen. LET OP: gebruik zo weinig delay dat je het niet kunt horen!! Het gaat erom wat er onbewust in de hersenen gebeurd bij de zanger of zangers... Je krijgt een soort extra controle door de vertraging van enkele miliseconden, als je het kunt waarnemen is het teveel....

Zorg dat je zoveel mogelijk hebt voorbereid voordat zanger of zangeres binnen komt, dan scheelt dit een hoop tijd, en kan hij of zij snel aan de slag, zonder dat de aandacht verslapt ;-)

Hoeveel takes je wilt opnemen, is geheel afhankelijk of je dingen wilt dubbelen, of bijv. een refrein extra wilt aandikken. Het is overigens geen must, een mooie verstopte tempo-delay en een goede galm kan op een enkele vocal track een fantastisch resultaat opleveren. E.e.a. is ook weer afhankelijk van de stijl muziek..

Succes allemaal,

Greetz, John

5. fouten in opname (het moment van de recorderknop indrukken), omgevingslawaai (tegen mikrofoon stoten), slissen, verkeerde inzet, woorden die niet duidelijk hoorbaar zijn of niet goed uitgesproken, etc.

Slissen?

Laatst nog 4 songs vocals opgenomen, en blij dat ik achter de compressor als side-chain een paramatrische EQ heb zitten als de-esser. Scheelt weer een take!

En Mad Dan, die 16 tracks mag dan voor R&B zijn, maar bij een gemiddelde rock song met een goede zangeres had ik toch echt aan 1 track voldoende. En de band vond dat ook! Met 16 takes over elkaar wordt het er echt niet mooier op! Juist één mooie stem, op één grootmembraam condensatormic kan zo mooi en puur zijn!

Een goede technicus heeft geen 16 lagen nodig om de zang goed in de mix te zetten:geslaagd:

Back