[vintage epiano's] hohner pianet (en andere underdogs?)

maxdox

rode peper en knoflook
Een andere underdog in het rijtje vintage piano's, zoals de rhodes, wurli, cp70, en kawai ep608 is de HOHNER pianet

De hohner pianet lijkt op de rhodes, maar werkt anders. Zoals de rhodes, zitten er zgnm "tines" in, stripjes metaal die je laat trillen, en klinken als een cylofoon (spel ik dit goed?). Deze worden versterkt met een spoel element, en omgezet in geluid. Hij is daardoor helemaal passief, en heeft geen stroom nodig. Wel een hi-z voorversterker, of liever een gitaarcombo.

Het geluid lijkt op de rhodes. Bel-achtig in het hoog, warm, en diep in het laag. Door zijn constructie, speelt hij niet helemaal als een piano, en heeft hij geen sustain. De dynamiek is ook niet zoals een echte piano. Wel zit er degelijk expressie in de manier hoe je hem speelt. Eigelijk klinkt hij ook wel een beetje als een (bas) gitaar. Je hoort ook die typische plop's. mooi man.

En niet te vergeten... dat ding kost geen drol :P

t.jpg

En dan nog een sampeltje... deze is door veel delay effect gehaald. Ik zal kijken of ik iets van een bas/blues stukje ermee kan spelen...

En ook deze threat is er 1 naar mijn hart :) De pianet...fantastisch apparaat. Voor de volledigheid moeten de Cembalet en de Clavinet ook ff genoemd worden. Ook beiden apparaten van Hohner. De Clavinet kent iedereen wel denk ik.
De Cembalet is min of meer de voorloper van de pianet. Het schijnt een exclusief apparaat te zijn. Hier gaat er 1 over de ebay toonbank voor maar lieftst 1125,-

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl...4592353&rd=1&ssPageName=WDVW#ebayphotohosting

De Pianet werkt met zuignapjes op zijn "reeds" (een reed is een metalen plaatje). En een Cembalet werkt met plektrums. Net als een clavecimbel, Bentsite en spinet.

De pianet is in meerdere uitvoeringen gemaakt. Namelijk type C, N en T. Type T komt het meeste voor. Type N lijkt qua uiterlijk een beetje op de C. Het plaatje dat je ziet is van Pianet Type C.

Een Cembalet ziet er touwens ook ongeveer zo uit.

Pianet type C:

Attachments

• pianet type c.jpg
    pianet type c.jpg
    92,5 KB · Bekeken: 166
Nog een paar nuttige wetenswaardigheden:

-Stemmen doe je met een vijl en soldeerbout (vijlen als de toon hoger moet en een beetje tin toevoegen als hij lager moet)

-Nieuwe plakkertjes zijn nog te koop, maar niet goedkoop.

-Bij alle pianetten hoort een origineel statief.

-De enige reden dat er aan sommige types een stekker zit is dat er een voorversterketje in zit. De klankopwekking is in essentie hetzelfde als een electrische gitaar, passief dus.

-Het ding is makkelijk met 1 hand op te tillen, dus veel makkelijk om live mee te sjouwen dan een rhodes.

Het kan zijn dat ik verschillende modellen door elkaar haal, maar volgens mij vergeet je bij de pianet het belangrijkste: hoe de staafjes tot trilling worden gebracht. In ruststand ligt de toets op het metalen stripje dmv een klein plakje (plastic?), dat onderaan een stukje schuimrubber is geplakt. Het plakje is ingesmeerd met een pasta, die redelijk kleverig is. Druk je een toets in, dan gaat de achterzijde omhoog, zo ook het plakkerige deel. Het metalen plaatje zal steeds meer weerstand geven en op een bepaald moment zal de kleverigheid niet sterk genoeg meer zijn en 'plopt' het metalen stripje los, waarbij het gaat trillen... Het gelijk loslaten van de toets dempt de trilling meteen. Heel wat beginnende Nederlandse bands gebruikte dit leuke apparaat, bv SuperSister. Zelf had ik er ook ooit eentje...

Wout

Mijn model had een goudkleurig, metalen pedaal voor volume regeling en er er was een schakeling voor tremelo (de fietslamp schakeling). Het model in het Gemeentemuseum Den Haag is identiek.

Wout

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Wout Blommers: Dat moet model N zijn dan. Klopt dat?

Ik wilde dat ik dat kon bevestigen. Het staat volgens mij nergens op het instrument, bij mijn weten. Ik zou wel eens willen weten wat de verschillen precies zijn. Even naar Google...

Wout

Type T staat helemaal bovenaan deze threat afgebeeld en type C staat 3 posts daar onder. Als het geen van beiden is, dan is het type N. Type N lijkt achter heel erg veel op type C....ik denk niet dat je een type C had...die kom je zo weinig tegen.

kicke jongens, leuke thread
stond niet lang geleden een pianet op marktplaats voor ik geloof 180 euro
maar ik kan er echt geen hardware meer bijhebben

ik kende het hele instrument niet totdat ik bij hollow sun een paar sampeltjes downloadde.
een soort mellow clavinet, als ik de beschreven techniek lees dan is die volgens mij ook hetzelfde behalve dat er gebruik wordt gemaakt van "reeds" in plaats van strings.
wellicht dat dit het meer mellow maakt
ik moest meteen denken aan Sly Stone, volgens mij heeft hij er redelijk veel gebruik van gemaakt
als jullie dat kunnen bevestigen hoor ik dat graag, evenals mogelijke andere artiesten die gebruik maakten van de Pianet.

off topic, ik hoorde laatste een crumar roady, ook zo'n merkwaardige electronische piano a la de pianet. Het zou leuk zijn als er nog forummers zijn die daarover een topic willen beginnen.

Een Pianet en Clavinet hebben niet geheel hetzelfde mechanisme.

Zoals al eerder beschreven werkt een pianet met zuignapjes die omhoog getrokken worden totdat de "reed" op een gegeven moment losschiet.

Een Clavinet heeft rubberen "hammer tips". Die hammer tips zitten op een stangetje dat loodrecht onder de toetsen naar beneden wijst. Daaronder lopen de snaren. Het geluid wordt opgewekt doordat je die hammer tip op het moment van aanslaan met een rotklap bovenop de snaar slaat.

In ruststand hebben de toetsen van een pianet dus contact met de reeds. En bij aanslag laten ze los.
In rustand hebben de toetsen van een Calvinet dus geen contact met de snaren. En bij aanslag komen de hamers pas in aanraking met de snaren.

Naast piano's zijn er ook orgels die gebruik maken van 'reeds' voor de toonopwekking. Natuurlijk het harmonium, maar deze zijn ook electrisch gemaakt met toonopnemers naast de rieten. In het museum staat een onnoemelijke bak die op deze wijze werkt.

Ik weet verdomd weinig van Hohner; zo weet ik niet of die fabriek nu in Duitsland of in de Verenigde Staten staat! Is het dezelfde Hohner van de mondharmonica's en de Paul McGartney bas? (Oh nee, da's Hofner :D - ach vader, toe, drink niet meer) Wie heeft er een URL?

Wout

http://www.matth-hohner-ag.de/index.asp natuurlijk! Zie ook hun history pagina.

Trouwens, ik zou zeggen, breng ze een bezoek op de komende Messe! :D

De link tussen Hohner en de Pianet is natuurlijk niet zo onlogisch, als je de lijn harmonica/accordeon een beetje doortrekt. Zijn natuurlijk allemaal reed-gebaseerde instrumenten.

Trouwens: wie een Pianet van binnen wil zien, downloadt de service manual.

Duidelijk Duits, toch? :)

Natuurlijk, ze zijn een van de bekendste fabrikanten van accordeons.

Ik ga wat verder op onderzoek uit...

Wout

Then, in 1986, Hohner founded HSS, a US division created to distribute Sabian Cymbals, Hohner Fretted Instruments and Sonor Drums & Percussion products. HSS proved quite successful and later expanded into additional products including Lanikai Ukuleles and several accessory lines.

HSS doet gewoon de US distributie. Net zoals Yamaha (en veel andere bedrijven) een eigen Amerikaanse en Europese distributie poot heeft, die langzamerhand uitgroeien tot een groter bedrijf incl. marketing, sales en soms produktontwikkeling.

Over rare eieren in het mandje gesproken: http://www.marktnet.nl/HOHNER-CLAVINET-PIANET-duo-195081.htm

hee Maxdox
komt dat beloofde blues stukje nog op de Pianet :{
en doe er gelijke een funk stukje bij, of of of ...
een rock stukje

in ieder geval gewoon clean zonder reverb gekkigheden

:dj:

overigens wilde ik niet onvermeld laten dat Prince een bekend Hohner user is met zijn replica Telecaster

Geen blues... maar wel een snippet.

Een jam van een poos terug. Het is de rs7k die drumt en een strak pianootje speelt. Daar overheen hoor je de pianet, gespeeld door mijn muziekmaatje.
De pianet zit rechtstreeks op de pre-amp van mijn mengpaneel... maar eigelijk hoort er of een gitaar versterker, of een goede pre-amp achter te hangen.

Wat mij opviel is dat ondanks deze primitieve mix, de pianet er heel makkelijk in smeert. In dit voorbeeld hoor je het niet, maar het laag gaat enorm diep, en klinkt creamy.

Attachments

• pianet_solootje.mp3
    827,2 KB · Bekeken: 123
Back