[vintage epiano's] hohner pianet (en andere underdogs?)

en wat te denken van de crumar jazzman (1976)? ook een leuke en zeldzame, check even de marktplaats.....;)

Attachments

• jazzman.jpg
    jazzman.jpg
    14,4 KB · Bekeken: 125
Ziet er cool uit, die jazzman!
Hoe klinkt ie?
En was dit niet meer een soort analoge synth met "piano" presets? Hoe werkt dat ding?
:koffie:

geen idee hoe het echt werkt, heb hem nog nooit opengemaakt zeg maar en kan er op het net eigenlijk ook maar bar weinig over vinden. maar wat wel cool is aan deze is dat de sound traploos te tweaken is zeg maar. er zitten 3 verschillende piano-klanken in, varierend van een klassieke e-piano sound tot een scherpe wat meer clavecimbel-achtige sound. deze 3 basissounds kun je dmv slides samenmixen tot de sound die je wilt. verder zit er natuurlijk een vibrato op en nog een aparte bastoon (split keyboard!!), etc...

Over de Pianet:

Hohner Pianet (West Germany)
Plucked reeds, sticky pads; electrostatic pickups, later electromagnetic

Pianet L, Pianet C, Pianet N, Combo Pianet, Pianet M, Pianet T

1962 - 1982

Based on 1920s patent by Lloyd Loar, ex Gibson Guitars (see Vivi-Tone).

No sustain pedal.

May have been introduced as more touch-responsive successor to Cembalet.

N had tremolo; M had phaser and speakers. Models L, C, N and Combo Pianet used electrostatic pickups; reeds were plucked by leather and foam pads impregnated with a permanently sticky compound and these doubled as dampers when a key was released. It would appear, however that SOME Pianet Ns were fitted with the same plectrum and damper mechanisms used by the Cembalet (see below). This may have been a strategy to use leftover Cembalet parts when the Pianet was introduced.

T and M were last of series; used electromagnetic pickups, silicone rubber sticky pads and more mellow-sounding reeds.
All except T had wood-veneered cases; L was simple rectangular case, no lid, mounted on metal rod legs, built-in speaker, no tremolo. N was classic 1960s electric piano with folding lid/music rack and "boomerang" inverted-V-shaped legs. Optional amplifier fitted underneath. C was similar to N but mounted on "coffee-table" legs. Combo Pianet was stage model without folding lid; no tremolo or speakers. M was domestic console model from 1970s with fabric-covered speakers above keyboard ends and flat-topped "piano-style" black keys.T had black leather-cloth covering and rubber-padded end-blocks. Early examples may also have been available in orange!

Info over de genoemde Vivi-tone:

Vivi-Tone Clavier (USA)

Struck tone-bars; electromagnetic pickups

Clavier Late 1920s - early 1930s

Designed by Gibson Guitar's chief R&D engineer Lloyd Loar for his own short-lived Vivi-Tone company, which also produced electric guitars, basses, mandolins and fiddles. An earlier Loar design using sticky pads and electrostatic pickups was later adapted by Hohner for the Pianet.

... info van deze site: http://www.alphabeck.co.uk/hoep/epianos2.html - een aanrader voor de liefhebber van de elektrische piano.

Over een wat oudere electro-acoustische piano: de Neo-Bechstein...

Neo-Bechstein (Siemens-Bechstein) (Germany)

Struck strings; modified piano action;
electromagnetic pickups

Neo-Bechstein

1929

Designed by Prussian Nobel Laureate Professor Nernst, in conjunction with Bechstein and Siemens. An early electric grand. I don't know how many were made or who they were aimed at, but at least one survives in the Deutsches Museum in Munich, Germany.

Uit:
http://www.alphabeck.co.uk/hoep/epianos2.html#yamaha

Er zijn bij mijn weten een viertal in Nederland bewaard gebleven, waarvan er een bespeelbare in het museum. Drie andere zijn in handen van een groep zeer kundige restaurateurs, die vanuit puur enthousiasme met de instrumenten bezig zijn.

In de dertiger jaren is een twaalftal instrumenten aangeschaft door een Noord-Brabants doven instituut, om met doven muziek te maken...

De Bechstein heeft geen klankbodem, dus maakt onversterkt hetzelfde geluid als een electrische gitaar in gelijke omstandigheden. Door het ontbreken van een klankkast vindt er geen feedback en daarmee demping van het geluid plaats, zodat een aangeslagen akkoord wel twwe tot drie minuten kan aanhouden. Dankzij een zwelpedaal waren orgelachtige geluiden mogelijk.

In het electrisch circuit was een filter ingebouwd, zodat met extra dempingen ook clavacimbel achtige effecten ook mogelijk waren.

Bij de meegeleverde versterker was een 78 RPM draaitafel ingebouwd en in de pianokast een middengolf radio ontvanger, dus één van de eerste multi-media apparaten :)

Zie: http://www.digischool.nl/ckv2/moderne/machine/muziek1/mechanische_muziekinstrumenten.htm
en
http://www.kryptonale.de/NeoBechstein.htm

Van de Förster hebben we helaas alleen maar foto's en bouwbeschrijvingen.
Van de Neo-Bechstein zijn er ongeveer nog een 30 tal bewaard gebleven. Ook deze kan je gewoon ergens tegenkomen, bij iemand op zolder. Ik weet een adres hier in Nederland, waar een loods staat en waarvan je niet wilt weten wat daar allemaal in staat... Volledige Steinways staan er te verpauperen, zo ook Hammond orgels... De eigenaar is zeer vreemd en wil soms wel iets verkopen, wat dan vlak voor de daadwerkelijke aankoop weer eens niet doorgaat, zonder opgave van redenen. Kan God daar niet wat aandoen :)

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers

... Volledige Steinways staan er te verpauperen, zo ook Hammond orgels...

Wout

interssant verhaal over die neo pechstein , ik had er nog nooit van gehoord
maar van die steynways die staan te verrotten das ook zonde
ik heb nog een leuk klein pianotje wil ik best ruilen tegen zo een verpauperde steynway:)
betaal ik de transportkosten

kzal zo snel mogenlijk eens the return of the giant hogweed opnemen hier. Is ook een typisch hohner t geluid.

Tony Banks heeft hem in de early genesis days gebruikt. Al dan niet door een fuzzbox om hem te distorten (en hem zo vaak als een gitaar achtig iets te laten klinken. Erg apart)

Een gangbare prijs voor een Hohnet pianet is moeilijk te geven. Prijzen lopen nogal uiteen. Ik ben ze wel eens tegen gekomen voor 150,- of minder, maar dat is al een een lange tijd geleden. Tegenwoordig zie ik ze meestal voor tussen de 200 en 300 gaan. Maar soms zelfs voor 350,- ofzo. Dus ja...wat is gangbaar? Als je een hele mooie tegen komt die je graag zou willen hebben en men vraagt er 300,- voor, dan zou ik het persoonlijk nog doen ook. Maar dan moet hij wel heel mooi zijn.

Overigens is de Pianet type T het goedkoopst. De andere zijn duurder i.v.m. schaarste.

Leuke thread...........

Naa een tijdje zoeken heb ik nu dus ook een vintage electromechanische piano.

De Yamaha CP20.....

Dit ding klinkt echt te gek.......met ingebouwde tremelo, gewogen toetsen en heerlijke vintage sound.

Hij is goed te horen op de intro van Beck's "Where it's at"

weet you het zeker

weet you het zeker

dat intro klinkt wel heel erg als een WURLITZER

misschien kan je een stukje posten van de Yahama

Origineel geplaatst door Jena_mu6
Na een tijdje zoeken heb ik nu dus ook een vintage electromechanische piano.
De Yamaha CP20.....
Dit ding klinkt echt te gek.......met ingebouwde tremelo, gewogen toetsen en heerlijke vintage sound.

COOL !

Ik wist helemaal niet dat Yamaha naast de CP70 en CP80 nog meer electro magnetische piano's gemaakt heeft. Hoe is de werkt de klankopwekking van een CP20? Heb je misschien een fotootje van het binnenwerk? En ik ben ook wel erg benieuwd naar de klank ervan :):)

Volgens mij is de Yamaha CP-20 / CP-30 geen electrische piano, maar een electronische piano.
Dus geen electromagnetische of electromechanische klankopwekking, maar (om het lelijk te zeggen) een orgel met 'piano presets'... :D

Zie ook deze *enorme* folderscan, met name de tekst en ook de foto rechtsonder:

CP-30_20-innenprospekt1.jpg

Meer infor op http://www.bernhard-doering.de/Synthi-Museum/Museums-Guide/Yamaha/yamaha.html

Je hebt (gedeltelijk) gelijk......

Maar op de een of andere manier wordt de aanslag wel mechanisch overgebracht op de VCA.

Hij klinkt als je hard aanslaat heerlijk overstuurt

Hoe dan ook.....ik heb inmiddels een CP30 en dat ding klinkt echt geweldig. Heel groovy....ergens tussen een orgel en een piano in.
En de dubbele tremelo maakt het geheel helemaal af.

Mijn buurjongen heeft 2 rhodes staan, waaronder een suitcase. Maar wilde perse ook een cp20 erbij.....voor de specifieke sound.

Tja, het blijft een Yamaha, hè... dat zijn toch gewoon echt mooie muziekinstrumenten.

Ik ben echt verliefd op de mijne......

Er zitten 2 afzonderlijke geuidsbronnen in, die je ook evt afzonderlijk uit kan sturen. Dus een met effect en de ander niet.

Ook kan je ze van elkaar detunen en appart de tremelo op de een zetten en de ander zonder. De tremelo heeft trouwens ook een voetpedaal aansluiting.

Enige wat wat minder is......hij weegt iets van 40 kilo ofzo...

Ik kan nog niet zo goed spelen(of helemaal niet goed), maar zal binnenkort ff een snippet posten.

ik schop deze weer even omhoog, ik heb sinds kort een Hohner Pianet T niet van nieuw te onderscheiden, helemaal gereviseerd alles blinkt en voelt als nieuw. De vorige eigenaar heeft alles van binnen schoongemaakt, afgesteld, etc etc.

en WOW wat een magnifieke klank komt eruit, wat een heerlijk snel te spelen toetsenbord
wat lekker compact, doet me vaak denken aan en jazz guitar omdat je echt van die tokkel geluidjes hoort en wat klinkt ie warmmmmmm :P

Ik denk dat deze (voorlopig) wel blijft :D

ik moet dat ding alleen uitversterken (zit nu op mijn mic ingang met volume op max), de vorige eigenaar had het over een buizen guitar amp met eq

ik heb geen idee waar ik naar moet kijken, iemand een suggestie?

Origineel geplaatst door Lennox
ik heb geen idee waar ik naar moet kijken, iemand een suggestie?

Ik zou ook een gitaaramp overwegen.
Werkt gewoon heel goed.
En anders een preamp.

En Jena_mu6:
Heb jij nog een opname van je CP20 gemaakt?
Ik ben erg benieuwd naar de klank namelijk...:)

Back