Cubase, midi thru en local control

wouter

\B-)
Hoi,

Ik zit te overwegen om op Cubase over te stappen. Ik heb het volgende probleempje. Hoe kan ik zorgen dat cubase de controller signalen van mijn Nord Rack 2 niet weer terug stuurt naar die synth. Midi thru moet aan staan in Cubase omdat ik via mijn master keyboard mijn synths wil bespelen. Echter als ik dan op de Nord Rack 2 aan de knoppen draai stuurt Cubase ze weer terug omdat de thru aan staat. Wat ik eigenlijk zou willen is een midi thru die per poort/kanaal in te stellen is, maar misschien zijn er Cubase kenners die zo een oplossing uit hun mouw schudden. O ja, de Nord Rack 2 heeft geen Local control Off (de V2X en de keyboard versie wel).

Doei

In Cubase zit een midi filter. Hiermee kun je bepalen welke "soorten" midi data wel en niet naar bepaalde kanalen wordt doorgestuurd. Kwestie van de "Midi control change" - data (oftewel alle data die door het draaien aan je knoppen wordt verstuurd) af te vinken bij het betreffende midi-kanaal / poort.

't is dat ik nu niet thuis ben anders zou ik er nog wel een afbeelding van kunnen maken. Welke Cubase versie wil je gaan gebruiken?

:okdan:

Ik wil (lees: hoop ooit) SX 3 gaan gebruiken. Maar als ik zo'n filter in stel dan neemt hij de controller data toch ook niet meer op? Ik wil het wel kunnen opnemen maar niet via de thru terug sturen.

Nee, als ik me niet vergis kun je kiezen om dit specifiek uit te schakelen naar de THRU uitgang. Het wordt nog wel opgenomen in je sequencer. (weet het niet 100% zeker, kan iemand hier uitsluitsel over geven?). Er zit geen local off op je Nord maar zit er wel evt. een functie op waardoor je binnenkomende control change data kunt negeren? Ik neem aan dat je meerdere midipoorten op je pc hebt?

Nee, als ik me niet vergis kun je kiezen om dit specifiek uit te schakelen naar de THRU uitgang. Het wordt nog wel opgenomen in je sequencer. (weet het niet 100% zeker, kan iemand hier uitsluitsel over geven?).

Als dat kan zou dat heel mooi zijn, dat is precies waar ik naar op zoek was. Dan zou ik bijvoorbeeld mijn masterkeyboard op kanaal 16 zetten en voor de andere kanalen de midi data filteren voor de thru.

Heb nu een amt8 maar dat zou dan een midex8 worden als ik echt op Cubase over zou stappen. Op de Nord Rack 2 kan ik verder niets filteren.

Pas op!

Data is te filteren voor de Thru-poort, maar niet per kanaal of per poort. Als je Controllerdata filtert, dan kan je masterklavier ook geen controllerdata meer door de Thru poort sturen, mocht dat nodig zijn. Je kunt wel een kanaal volledig filteren, maar ook dat is geen oplossing voor je. Ik heb zelf ook last van deze spartaanse oplossing en snap niet dat dit nog steeds niet netjes geimplementeerd is.

Re: Cubase, midi thru en local control

Origineel geplaatst door wouter
Hoi,

O ja, de Nord Rack 2 heeft geen Local control Off (de V2X en de keyboard versie wel).

Doei

Gek eigenlijk, want mijn Nord Rack 1 heeft ook Local On/off...

Sorry, ik zie nu dat de Nord Rack 2 wel local control heeft (LDNH). Dat zou dus werkbaar kunnen zijn, dan vraag ik me alleen af of je dan eerst het spoor moet activeren voor dat je aan de knoppen kan draaien.

Eerst maar eens gaan kijken of al mijn spullen (pulse, bassstation, micro modular, juno-106) local control off ondersteunen.

Waarom is er eigenlijk geen demo van SX 3? Moet ik maar in de winkel gaan klijken? Ik wil het in mijn studio uitproberen.

Ah, als je local off hebt is heel je probleem eigenlijk opgelost. Volgens mij hoef je niet je track te activeren, je moet hem wel selecteren (maar misschien bedoel je dat ook). Het is zo dat alle data die je verstuurd vanaf je Nord, terug gestuurd wordt naar het midikanaal / poort dat op dat moment in het gesellecteerde track staat ingesteld. Effe opletten dus wat je doet.

Ik weet eerlijk gezegd niet of en waarom er geen demo versie is van SX3. Volgens mij zijn er wel versies van SX2 te vinden. (lijkt er heel erg op). Hoe wil je cubase gaan gebruiken. Wat wil je gaan doen? Misschien kun je bij een kennis of forum lid een middagje kijken of het wat voor je is. In de winkel hebben ze er vaak niet echt tijd voor...

:okdan:

Origineel geplaatst door meesha74
Ah, als je local off hebt is heel je probleem eigenlijk opgelost. Volgens mij hoef je niet je track te activeren, je moet hem wel selecteren (maar misschien bedoel je dat ook). Het is zo dat alle data die je verstuurd vanaf je Nord, terug gestuurd wordt naar het midikanaal / poort dat op dat moment in het gesellecteerde track staat ingesteld. Effe opletten dus wat je doet.

Ik bedoelde inderdaad selecteren. Echt flexibel is het niet, misschien maar eens een feature request mailtje naar Steinberg sturen.

Nou deze manier van werken is vrij standaard en wordt al heel lang in Cubase gebruikt. Het is ergens ook wel logisch dat het zo werkt. Elk instrument heeft een apart spoor dus wanneer je dit instrument wilt gaan opnemen, bespelen of editen is het ook logisch dat je het bijbehorende spoor sellecteerd. Het went vrij snel hoor..

Hier is een goede oplossing voor je probleem:

Maak voor elke part van je Nord Rack een midispoor aan. De midi input van elk spoor kijkt naar de output van je masterklavier. Selecteer je een track, dan kun je een part bespelen.

Maak daarnaast een apart midispoor aan voor de contolling van je Nord Rack. De input kijkt naar je Nord Rack uitgang en de uitgang stuur je naar de Nord Rack terug op kanaal 'any'. Dit spoor kun je nu op Input Monitor zetten, zodat Cubase automatisch alle binnenkomende data doorstuurt naar de thru-poort. Of je het spoor nu selecteerd of niet. Nu kan dus ook tijdens het afspelen gewoon aan de knopjes van je Nord Rack gedraaid worden, waarbij je wel moet uitkijken welke part op je Rack geselecteerd is. Maar dat spreekt vanzelf. Geen omkijken meer naar dus!

Back