Hoe Groove Jij Je Tracks ?

Mhika Ra

Slapende Songwriter
Ik vraag me af hoe jullie groove / quantize / swing / shuffle e.d. toepassen.

Welke sequencer heeft de beste groove functies ?

Zijn tempowisselingen essentieel voor de juiste feel ?

Wie zweert er bij DNA groove templates ?

Wat zijn je vaste truks ?

Is de shuffle uit bijv. een TR-909 beter als Cubase die een TR-909 aanstuurt met shuffle ?

Als je je hele song een 'lazy feel' wil geven, delay je dan alleen je snare en/of hi-hat, of alle tracks tegelijk ?

Wat is de ultimate magic groove ?

RA

antwoorden (mijn mening):

- weet ik niet, ik heb nog niet alle sequencers geprobeerd

- vind ik van niet

- ik niet

- op het gevoel afgaan

- geen idee

- als je alle tracks delayed, kom je op hetzelfde uit.......

- ?

hmmmmm dit antwoord schiet je niet echt veel mee op denk ik....

Poeh, ik merk dat het bij mij erg verschillend werkt.... soms ligt het aan de plaatsing van een hihat die ik dan zelf geshuffled heb op de gok zeg maar ( of op de klank, wat jij wilt)
soms pas ik een cubase groove toe, en soms doe ik het losjes uit de hand, kan niet oordelen welke sequencer zich er het beste voor leent, weet wel dat cubase aardig ver gaat in wat je in kunt stellen in je groove voor je hem toepast...
FL shuffled gelijk de hele track, wat soms erg verrassend klinkt, maar soms ook stoort omdat je bepaalde instrumenten groove-vrij wilt houden...
Vaak helpt het ook om zelf alles goed in te spelen en niet te quantizen, dan krijg je vaak een lekkere losse feeling...
Maar dat vergt vaak een aantal takes opnemen, en vergelijken...

Ik maak meestal een groove door in de midi editor de noten een beetje voor of na de tel te zetten. En natuurlijk de velocity/volume aan te passen. Ik vind dat op zich een klote-mierenneuk-werk, maar het moet gebeuren he.

Volgens mij kan ik van de plaatsing die ik dan gemaakt heb een soort groove template maken, maar ik weet niet hoe dat moet. Tenminste ik heb het nooit gebruikt. Ik heb ook nog nooit "de groove functies" van Cubase gebruikt. Sterker nog, ik wist eigenlijk helemaal niet dat die functie in Cubase zat.

Ik heb het wel eens als volgt gedaan:

TR-626 met de bekende lekkere swing functie van de TR's een sampler laten aansturen dmv de sequencer in de TR. Vervolgens alle MIDI data uit de TR sequencer opnemen in Cubase en je hebt lekkere beats met TR swing in je PC :)

Origineel geplaatst door waxx
Ik doe alles manueel, het is een klotewerk, maar dan staat alles zoals je wil.

zo doen ik het ook.. ik teken alles in blokjes. gebruik nooit dingen uit de sequencer

ja die drums vindt ik altijd moeilijk, ik doe de drums nu zus en morgen zo

in cubase sx
bv een sample van een hait gewoon op de eerste tel dan vul ik de rest op met de potlood dat een bar helemaal gevuld is
dan kun je hem rustig kopieeren tot het einde van de track
nu staat er een hyat op de eerste tel , als ik hem op de vierde tel wil hebben , doe ik select al on selected tracks
en sleep alle haits naar de vierde tel
moet wel de indeling op magnetic cursor staan

zo doe ik het met alle drumgeluiden,en een beetje reason erbij voor de extra swing, want die extra swing
schuif je er niet zomaar in

het is misschien omslachtig , maar het scheelt wel een drumdoos

ik zal deze thread in de gaten houden of er geen makkelijkere manieren zijn, want ik vindt het zo eigenlijk te veel gepiel

in de eerste plaats zelf spelen... verschillende velocities en vooral ook verschillende lengtes

de groove-edit van de rm1x is erg ok. je kan per step vooruit-achteruit omhoog-omlaag lang-kort harder-zachter instellen met fijne draaiknoppen.:) dan je midi lekker naar kontakt sturen, daar een 808 kit in douwen of zoiets en gaan met die banaan :okdan: okdan

:kimono: :kimono: :kimono:

ik smurf alles vanaf het keyboard en eigenlijk altijd audio. want midi, daar smurf ik niks van.

blokjes smurfen met de muis op het scherm zou voor mij althans zeer oninspirerend smurfen niet zozeer vanwege de strakheid of zo maar meer om de indirektheid. het lijkt me zo on-muzikaal om blokjes te smurfen. ja af en toe misschien wel eens wat quantiseren of zo, maar daar smurf ik dan meestal weer live vanaf het keyboard drums overheen om het een beetje menselijker te smurfen. zal ook wel afhangen in welke muziekstijl je smurft.

die heilige basdrums zijn in wave , die kun je toch niet inspelen:)

Ik had misschien even moeten zeggen dat het me ging om waarom iets grooved zoals het doet
en met groove bedoel ik dan voornamelijk de timing van het aanslaan van noten.

Ik zit pas op een totaal van 3 trukjes;

-snare op 5 en 13 net iets te laat of te vroeg
-kick op 1 en 9 iets te laat of te vroeg
-swing (neg/pos) op de 'even' noten (positie 2,4,6,8 etc)

Stel je nou voor dat ik hierover een baslijn gooi. Welke timing geef ik de bas dan ?
Exact dezelfde timing als alle 16 stappen drums ?
M.a.w. vertraag ik de aanslag van de bas op 5 en 13 (1/9) ook ? Of juist niet.
Of geef ik de bas alleen een beetje swing mee ?
Wat is logisch als het door band zou worden gespeeld (ervan uitgaande dat de band de drummer volgt)?

Anders gezegd; Als de drummer een beetje een luie snaredrum speelt, speelt de bas dan lui mee ?

Ik snap dat uitproberen en luisteren het beste werkt, maar het gaat me even om de feiten/logica

Ik vond op SOS nog een analyse van de groove van I FEEL GOOD van James

Feel Good Factor

juist door dingen ten opzichte van elkaar te verleggen gaat iets grooven. stel je hebt een strakke beat... probeer dan eens de attack van je bas wat groter te maken zodat ie voor je gevoel iets later komt. dan grooved het al. met volume kan je echt al heel veel doen. luister maar naar het voorbeeld

eerst met accenten daarna recht.

truukjes zijn gevaarlijk want elk ander stuk vraagt om een andere groove

Attachments

• hihats.mp3
    130 KB · Bekeken: 98
Origineel geplaatst door DJ Fuse
juist door dingen ten opzichte van elkaar te verleggen gaat iets grooven.

dat doe ik ook dat schuiven :kimono: alleen dan op de track, dat schuift makkelijk en allemaal tege

www.synthfool

Origineel geplaatst door crx303
Ik heb het wel eens als volgt gedaan:

TR-626 met de bekende lekkere swing functie van de TR's een sampler laten aansturen dmv de sequencer in de TR. Vervolgens alle MIDI data uit de TR sequencer opnemen in Cubase en je hebt lekkere beats met TR swing in je PC :)

netzoals de mpc is de interne groove anders dan via midi .. zelfde geldt voor de tr's
die zijn namelijk nog strakker om dat de seq. chips direct de geluiden aanstuurt zelf

zelf maak ik de groove door echt fysiek met me lichaam in de groove te gaan zitten
maar daar moet je wel wat ritme gevoel voor hebben ...

en was het maar zo dat je een 'echte' groove kan maken door mathematisch te gaan verschuiven ... juist door het onregelmatig inhalen en achter blijven hangen maakt de groove ..

je lichaam is de beste graadmeter .. gewoon dansen dus

Back