Akai stopt met samplers? Of...

BDeep

lijkt nergens op
Ik zat net even langs de site van Akai te surfen (www.akaipro.com) En behalve dat de site vernieuwd is, viel het me ook op dat de Z4 en Z8 samplers niet meer vermeld staan onder het product gedeelte van de site.
Dit kan natuurlijk betekenen dat er iets spectaculair nieuws aan zit te komen, maar dan vraag ik me af waarom ze niet van de mogelijkheid gebruik maken om ons alvast te 'teasen' met dat nieuwe product. Dus eigenlijk ben ik bang dat, helaas, Akai geen samplers meer maakt. Al heb ik op de Akai-site, en via google geen persbericht kunnen vinden. De MPC serie staat er nog wel gewoon op trouwens.

ze zullen het ook wel afleggen tegen de software samplers... De MPC reeks is misschien wat moeilijker te vervangen door software vanwegw de user-interface, waardoor ze daar nog wel geld in zien. Wel jammer, maar ik denk dat er ook niet echt meer markt is voor een uitgebreide hardware sampler. Zijn gewoon te weinig mensen die daar nog hun geld aan uit willen geven.

Joh.. kurzweil en roland maken toch nog sampler..? Big deal dat akai stopt.. moeten ze maar een een keer goede spullen maken... :L

yamaha is volgens mij ook gestopt met het doorontwikkelen van hun samplers, de a serie. half jaar geleden hadden ze nog wel de a4000 op hun site staan maar idd er zal wel niet veel meer te verdienen zijn in de samplermarkt sinds de komst van softsamplers en softsynths.

Op de nederlandse site van akai staan ze toch nog geciteerd?

Origineel geplaatst door Jazper
Joh.. kurzweil en roland maken toch nog sampler..? Big deal dat akai stopt.. moeten ze maar een een keer goede spullen maken... :L

O ja da's waar ook, Akai maakt alleen rotzooi... :stupid

Volgens mij is Akai nog bezig om die veranderingen aan Akai nederland door te geven dmv rooksignalen. ;)

Hardware samplers zijn op sterven na dood.
Romplers zullen het ook zwaar gaan krijgen.
Daarna zijn VA's aan de beurt.
Analoog blijft gewoon denk ik wel.

Op de tweedehands markt zijn nog genoeg samplers te koop voor heel weinig zelfs
soms goedkoper dan een software Sampler ( als je die origineel koopt ).
Klopt als Akai niet verder gaat met het produceren van hardwaresamplers dan
blijft alleen nog Kurzweil over.
Maar het zal nog wel jaren duren voordat iedereen is overgestapt naar de softwaresampler
en er zijn mensen die altijd hardware samplers blijven gebruiken.

Volgens mij is Akai nog bezig om die veranderingen aan Akai nederland door te geven dmv rooksignalen

Dan blijven ze er nog even op staan want op de officiele site van Akai staan ze ook gewoon nog. Vergeet niet dat akaipro.com de website is van de Amerikaanse distributeur en niet van Akai HQ in Japan. En juist die Amerikaanse distributie is recent door Numark overgenomen.
Maar wie weet hadden ze gewoon een brak javascriptje waar ze niet meer items in dat product-menu kwijt konden :D
Onder 'support' staan ze tenslotte ook nog bovenin en zijn ze niet verbannen naar 'Archive'.

Maar persoonlijk denk ik ook dat Akai geen dedicated HW samplers meer zal leveren. Ik weet toevallig dat de mensen die aan de soundlibrary voor de Boreas aan het werk waren ook van de ene op de andere dag op straat stonden.

Dus de Boreas is de nek omgedraait?

Maar als er voor de bestaande hardwaresamplers geen support gegeven wordt en stuk voor stuk de geest geven je net zoiets krijgt als met Atari's. Een gemiddelde mp3 speler kan meer dan zo'n ouwe ST. Leuk voor het museum.

Origineel geplaatst door fuse

Maar als er voor de bestaande hardwaresamplers geen support gegeven wordt en stuk voor stuk de geest geven je net zoiets krijgt als met Atari's. Een gemiddelde mp3 speler kan meer dan zo'n ouwe ST. Leuk voor het museum.

Kan de gemiddelde Mp3 speler Cubase stabieler draaien dan welke pc dan ook?

Nee, maar een PC of Mac kan wel met 4 midexen 8 strakker lopen dan een Atari met 1 midi poort.
En ik heb met Ataris gewerkt tot in assembler sinds ze pas in nederland te koop waren dus ik weet waar ik het over heb.
Toen Akai uitkwam met hun 900 serie zat ik te pielen met een 8bits stereo (!) samplerkastje aan de ST op max 44.1khz (4 seconden!). Toen waren samplers nog echt stoer en Ben Liebrandt was god.
Die sampler werkte trouwens met dezelfde processor als de Atari/Amiga/Macintosh
Nu zijn er processoren met 2,3Mb L2 cache en dat was meer dan een ST aan totaal geheugen had. En heeft nu meer intern geheugen dat een Atari aan harde schijven had. Processoren zijn factor 1000 sneller geworden ook nog eens.
Je kunt met een softsampler met gemak 16 voices 5 uur door laten gaan door vanaf disk te streamen. En dan ook nog eens 24 bit plus een zooi software plugins erover.

Gelukkig is er 1 ding altijd gebleven.
Buggy software. :D

Nou dat verbaast me niks, die Boreas was gewoon een Z4 met alle opties en een ander likje verf. Voor een hogere prijs. Wat dat betreft hebben ze het toch wel een beetje zelf gezocht.

Het spreekt vanzelf dat hardware samplers het niet zullen kunnen halen van soft. Navigeren via een muis is bij bvb sample editing toch wel erg handig.

Ik denk dat Akai's toekomst bij de MPC's ligt.

Volgens mij is Akai nog bezig om die veranderingen aan Akai nederland door te geven dmv rooksignalen. ;)

Ik denk niet dat de romplers gaan verdwijnen, want men zal altijd een klavier nodig hebben en geheugen om een paar instrumenten te laten klinken kost haast niets, dus zal dat rompler gedeelte denk ik gewoon meegeleverd worden met dat klavier, datzelfde geldt denk ik ook voor een sampler (audio ingang, wat software er in knallen en klaar, ook dat kost gewoon heel weinig)... ook zal het mij niets verbazen dat steeds meer instrumenten echt een "all in one" instrument zullen worden. Zoals de yamaha EX5 al een heleboel in één is en de korg Oasys, de Alesis Fusion.....
Ik denk ook dat instrumenten steeds meer met de computer integreren (geluiden maken/ bewerken op de PC en daarna meenemen naar het optreden of studio.....zoiets)

We zullen zien waar het gaat eindigen, persoonlijk vind ik het fijn om stand-alone te werken. Ik weet ook dat ik niet de enige ben en ik hoop dan ook van harte dat de fabrikanten toch ook wel naar de wens van de muziekanten luisteren.

Groetjes van Rudo

En www.akaipro.com wordt momenteel weer upgedate... Zou er toch iets op til zijn?

Ik zou het aan de ene kant jammer vinden als Akai geen nieuwe hardware samplers meer maakt; is altijd wel spannend om te zien waar ze nu weer mee komen (van andere merken vind ik het overigens net zo spannend hoor!).

Aan de andere kant: als "backbone"-sampler gebruik ik nu een Z8 en hoewel aan elk apparaat altijd wel iets valt aan te merken, vraag ik me echt af welke bruikbare nieuwe features / andere specificaties nog te bedenken zijn. 40 Gig HD, 512 MB RAM geheugen, 4 afzonderlijke en uitgebreide effectsecties, -tig soorten filters en editmogelijkheden, ak.sys (waarmee de Z8 feitelijk als "softwaresampler" te bedienen is) + de mogelijkheid om vrij snel samples van en naar de Mac te "swappen" via USB.....misschien komt het omdat ik ooit begonnen ben met een S900 hoor, maar wat valt er nu eigenlijk nog meer te wensen?

En Jazper, kan je een concreet voorbeeld geven van je negatieve ervaringen met Akai samplers? Het alleen maar stellen dat ze geen goede spullen maken zonder argumenten is wel erg eenvoudig. Ze zijn jaranlang onbetwist marktleider geweest op samplergebied; dat wordt je echt niet als je slechte spullen maakt. Zoals je weet is studiotijd erg duur, dus niemand is gebaat bij slecht functionerende instrumenten.

Origineel geplaatst door Jazper

:okdan:

Voordat 1 van mn akais vast loopt is mn pc al tig keer vastgelopen

da's een hele mooie voorspelling die geen hout snijdt natuurlijk. Klinkt goed, zo in het kader van analoog purisme. Alles behalve analoog gaat uitsterven, ik denk van niet, want er moeten nog steeds producten gemaakt en verkocht worden, hoe jij en ik daar ook over denken (daar draait het zelfs om, echt niet om de muziek). hardware racksamplers hebben hun beste tijd wel gehad ja, maar romplers en VA's zijn nog lang onder ons, voor degenen die een synthesizer willen is een computer gewoon geen oplossing. Alles draait om de interface en je blijft mensen hebben die geen computer maar een toetsenbord (zo'n wit met zwarte) met geluiden eraan willen hebben. VA is dan altijd nog aantrekkelijker om te produceren dan analoog, en een rompler is makkelijker aan de man te brengen dan een sampler.

Misschien komen de keyboardsamplers nog wel terug (ik hoop van wel, maar denk van niet...)

Back