Origineel geplaatst door Jazper
Nou.. de timing die je met een soft-sampler kunt halen doet een hardware-sampler verbleken..
Die bewering kan ik nog volgen voor zover je die software sampler op een Mac hebt lopen.
Bij PC is dit helaas net het omgekeerde en wordt een correcte timing vaak beïnvloed door allerlei (nutteloze) progjes die in de achtergrond meedraaien en die vaak helemaal niet thuishoren op een dedicated music workstation !
(virusscan, firewall,...)
Dan zijn er nog 2 aspecten aan een HW sampler die niet te verwaarlozen zijn. De AD convertors van high end hardware sampling "machines" zijn niet te vergelijken met hetgeen je in de doorsnee geluidskaart terugvind. Echt niet.
Je moet al over een flink dure geluidskaart beschikken om de kwaliteit van een 6000/Z4-8/ emu spul te evenaren.
Zelfs die "oude" EMU III klinkt nog steeds een pak beter (meer dynamiek) dan de nieuwste Motu, M-audio, RME geluidskaarten die nu op de markt zijn. Vandaar is Digimods zoektocht naar een EIII ook perfect te begrijpen.
Dit geldt net zo voor een S5000, EIV of een Z8.
Deze bewering zal weer een storm van protest losmaken, maar mensen die dit niet horen hebben gewoon geen flappen aan hun hoofd.
Bijkomend hebben de meeste standaard geluidskaarten 8 outputs, daar waar een Z-8 of een 6000 en een aantal Emu-types er meteen 16 hebben...
Da's mooi megenomen want zo blijven de 8 outputs van je geluidskaart gevrijwaard en samen met de outputs van een sampler heb je dan meteen 24 hardware outputs.
Tenzij je natuurlijk dmv een soft-sampler alles over een stereo-outputje douwt, en meestal slibt de klank van de geluidskaart dan wel snel dicht...en probleem dat HW-samplers ook al weer niet hebben.
Voor mij blijft een hardware sampler een "machine", een dedicated tool dat intussen zijn degelijkheid bewezen heeft.
Indien Akai zou beslissen om geen hardware samplers meer te bouwen, dan is dat niet omdat hardware samplers aan functionaliteit of kwaliteit hebben ingeboet, dan wel omdat de "trend" die richting uitgaat.
De bewering dat de user interface op een PC of Mac van een software sampler o zo veel makkelijker is komt veelal uit mensen hun mond die bijvoorbeeld AkSys niet kennen. Remote software van je hardware bak
Indien ik morgen over de financiële mogelijkheid zou beschikken om pakweg 2 extra Apogee 8 kanalen convertors te kopen die ik exclusief met een software sampler a la Halion of ESX-24 zou kunnen gebruiken, dan pas zal ik overwegen om die hardware sampler die mij inclusief CDrom, HD en extra geheugen 3000 euro heeft gekost, eruit te kieperen.
En dan nog.
Het moet mij van het hart. Ik hoor vaak onzinnige dingen beweren over hw-samplers door mensen die nooit met een hw sampler hebben gewerkt. In die zin treed ik de mening bij dat mijn Akai 6000 mij nog nooit (!) in de steek heeft gelaten.
Dit in tegenstelling tot software die de neiging vertoont om op de meest onmogelijke momenten te crashen.
Vooral heel leuk als je op een podium staat