Akai stopt met samplers? Of...

Origineel geplaatst door mario010

Dat de ene softsampler beter klinkt als de andere heeft dus niet alleen met de kwaliteit van de geluidskaart
te maken maar ook zeker met de gebruikte sampletechnieken,.codering,..enz.,..en ook t host-programma en
t os zoals al eerder in deze thread werd geopperd.

Bij een sampler kan je dat hostprogramma bezien als de DSP, floating point of fixed point veronderstel ik. De software die hierop draait is ook verschillend van sampler tot sampler, evenals de summing, filtertypes ...

Dat kan dus evenzeer zo verschillend zijn als bij een computer!

Het OS van een computer heeft geen invloed op de klank.
Manier van opnemen is nog altijd dmv. PCM, zowel bij samplers als computers.

Straks ga je nog beweren dat een Fairlight geen sampler was :D

En nu terug on topic... :smeris:

Ik las net op Gearjunkies dat Akai opgekocht is door Alesis, dat van de rack samplers alleen de Z4 nog gemaakt zal worden en
dat er een nieuwe MPC zal uitkomen!

Origineel geplaatst door r.5
En nu terug on topic... :smeris:

Ik las net op Gearjunkies dat Akai opgekocht is door Alesis, dat van de rack samplers alleen de Z4 nog gemaakt zal worden en
dat er een nieuwe MPC zal uitkomen!

Wordt gemeld als "rumour" dus volgens mij is nog niets bevestigd hierover.

Origineel geplaatst door DJ Fuse
klank hangt toch niet van mac of pc af, maar van je kaart?

In combinatie met de gebruikte software.. zo klinkt reason ruk... en fruityloops en SX stukken beter.. (persoonlijke mening..) :)

Origineel geplaatst door Jazper
In combinatie met de gebruikte software.. zo klinkt reason ruk... en fruityloops en SX stukken beter.. (persoonlijke mening..) :)
Bedankt om je gefundeerde mening over het verdere bestaan van Akai... :stupid

Ik denk dat er hele boze donkere wolken boven het bestaan van een HW
sampler hangen, qua produktie dan, niet qua toepassing.

Als je nog een mooie sampler in je bezit hebt en je bent nog steeds gecharmeerd
van zijn geluid en functie wees er dan maar goed zuinig op.
Support was altijd al ver te zoeken, wordt alleen maar moeilijker/duurder.

1 ding is wel een vast gegeven (en dat mag ik toch wel zeggen als je er 15 in bezit hebt gehad)
het zijn zeer stabiele en betrouwbare machines, spreek uit ervaring.

Toppers uit de S-serie zijn toch wel:
S950 mooie machine, lekkere 12bit sound,degelijke (zware) kast.
S1100 sound.
S3000 (niet XL)sound, uitbreidingen, vind zelf de S3200XL helemaal top.
S5/6000 top in sound in mogelijkheden in uitbreidingen en eenvoudige bediening.

Origineel geplaatst door mikemix
Ik denk dat er hele boze donkere wolken boven het bestaan van een HW
sampler hangen, qua produktie dan, niet qua toepassing.

Als je nog een mooie sampler in je bezit hebt en je bent nog steeds gecharmeerd
van zijn geluid en functie wees er dan maar goed zuinig op.
Support was altijd al ver te zoeken, wordt alleen maar moeilijker/duurder.

1 ding is wel een vast gegeven (en dat mag ik toch wel zeggen als je er 15 in bezit hebt gehad)
het zijn zeer stabiele en betrouwbare machines, spreek uit ervaring.

Toppers uit de S-serie zijn toch wel:
S950 mooie machine, lekkere 12bit sound,degelijke (zware) kast.
S1100 sound.
S3000 (niet XL)sound, uitbreidingen, vind zelf de S3200XL helemaal top.
S5/6000 top in sound in mogelijkheden in uitbreidingen en eenvoudige bediening.

Heb de S950 nooit gehad daar kan ik niet over oordelen hoe deze klinkt
de andere zijn inderdaad goede samplers.
heb dan zelf de Akai S3200 ( geen XL ) met een tweede filterboard een
extra reverb en draait nog prima mee.
Als het goed is heeft de S3200 XL ook een extra filterboard en zit daar de EB16 in.

Origineel geplaatst door Toon
Bij een sampler kan je dat hostprogramma bezien als de DSP, floating point of fixed point veronderstel ik. De software die hierop draait is ook verschillend van sampler tot sampler, evenals de summing, filtertypes ...

Dat kan dus evenzeer zo verschillend zijn als bij een computer!

Ja,..dat schrijf ik toch???

Het OS van een computer heeft geen invloed op de klank.
Manier van opnemen is nog altijd dmv. PCM, zowel bij samplers als computers. [/B]

Het platform waarop samplesoft- of hardware moet gaan draaien creeert beperkingen
voor de fabrikant. Zodoende is t os welzeker van invloed op t eindresultaat

Straks ga je nog beweren dat een Fairlight geen sampler was :D [/B]

Een fairlight heeft 3 verschillende klankopwekkingssystemen.
1,.Additieve synthese,....2,..Golfvormen tekenen met een lightpen,..en,. 3,...klankdigitalisering,..sampling dus.
Dus om nou te gaan beweren dat t een sampler is doet een fairlight een beetje te kort denk ik.
Lijkt eigenlijk meer op een pc als ik t zo nog es bekijk. :D

Oh ja,..enne,..beste mods,.. dit is wel degelijk relevante info voor deze thread want stel dat een invloedrijke persoon van akaipro nou deze thread leest,..omdat ie t nog niet zeker weet of ze nou moeten stoppen of niet,.
Dan zou t best es kunnen dat juist door deze soort posts deze thread nog een staartje krijgt.
8o)

Origineel geplaatst door triple_xxx
iemand nog iets gehoord over de geruchten dat er een mpc 500 op komst is?

Was dat geen MPC2500?

't Blijven echter geruchten...

Ben toch nog steeds erg blij met m'n S5000. Loopje binnnen halen choppen in Recycle, inladen als akp in S5000, midi bestandje ervan in Live en gaan! 16 outputs om naar te routen, brukbare effecten en dat alles lekker vlot. Het zal allemaal wel met software kunnen, maar voor een S5000 compleet [usb, adat, 16 out, effecten, hd] betaal je heden ca. €800,- voor dat geld volgens mij [nog] geen kontakt + goede geluidskaart.

Al met al veel voor weinig. En de computer mag uitblijven, wat voor sommigen ook wel fijn is. Het blijven natuurlijk moment opnamen, maar als iemand op dit moment een goede geluidskaart + Kontakt zou willen ruilen tegen mijn S5000, zou ik de S5000 houden.

Mmm...geen hardware samplers meer vanaf nu....
Ben benieuwd of er nog wat gaat komen behalve MPC's....

Attachments

• akai.jpg
    akai.jpg
    136,7 KB · Bekeken: 95
Die Z8 als softwareversie heeft ook nooit het daglicht gezien zeker?

Mmm...geen hardware samplers meer vanaf nu....
Alleen... je screenshot is van de site van de Amerikaanse distributeur, en niet die van de fabriek. In Japan heeft Akai HQ ze gewoon nog op de site staan: www.akaipro.jp. En die is toch ook "last updated 12 April 2005", dus niet echt out-of-date.

hmm, volgens mij heb ik die al eens gezegd in deze thread

Ik heb nog nooit een sampler gebruikt, oh nee niet helemaal waar, vroeger had een vriend van mij een soort Casio keyboardje waar je een paar seconden geluid op kon nemen en weer afspelen, vreselijk mee en om gelachen. Ik ben er van overtuigd dat het eigenlijk daar omdraait. Hoeveel lol je ermee hebt en wat je er mee wil doen ( dus niet wat je er mee kan doen).

Het zal wel zo zijn dat er steeds minder hardware samplers zullen komen, maar helemaal verdwijnen zullen ze niet doen omdat er nog voldoende mensen zullen blijven die er lol in zien om met zo'n apparaat te blijven werken. Eigenlijk om dezelfde reden waarom ik mensen ken op het atari-forum die nog steeds in assembler programmeren, omdat het kan en omdat zij het leuk vinden.

Waar de hardware sampler waarschijnlijk zal verdwijnen, uit het mainstream ontwikkel en opname proces, zijn de grote studio's, waar men niet kijkt op een quad G5 (met 4gb intern geheugen) meer of minder.

Dus conclusie, het gaat niet om timing, strakker of niet strakker, heftiger of niet, het gaat om lol. Leuk om zo iets te gebruiken, dan gebruik je er één en anders niet.

Ik denk dat dit eenzelfde soort discussie is als software synths vs. hardware. Ik zou niet graag met enkel een laptop op een podium willen staan. Kraftwerk denkt daar anders over. ;)

Origineel geplaatst door MadDonna Dus conclusie, het gaat niet om timing, strakker of niet strakker, heftiger of niet, het gaat om lol. Leuk om zo iets te gebruiken, dan gebruik je er één en anders niet. [/B]

De lol is het belangrijkse ik heb een oude Yamaha TX16W 12 bit met 10 outputs. Een onding eigenlijk qua bewerkingen en mogelijkheden in vergelijking met hedendaagse soft samplers maar wel erg leuk om mee te knutselen.
Doe ik niet zo snel weg voor software voornamelijk voor de prijs.
Ten eerste moet een softwaresampler bij mij op een andere PC draaien daarnaast heb ik ook nog een adatkaart nodig voor diverse outputs naar mijn mengtafel en de aanschaf van de software zelf Halion in dit geval.(De enige met keuze voor aparte output per sample volgens een artikel in interface) Gaat me een beetje te veel in de papieren lopen.
Anders was ik al naar software overgestapt.

Back