Arrangeren

de bazz(t)aard

Prisoner of society
:biertje: :D

Hallo allemaal. Ik ondervind nogal wat problemen met het arrangeren van een nummer.
Ik ben een klein jaartje geleden begonnen met muziek maken op een electribe sx 1.
Nu heb ik al aardig wat materiaal in de vorm van patterns maar ik kom er maar niet uit en ik begin sterk te twijfelen
of ik mijn werkwijze niet zou moeten veranderen. Niet dat ik meteen het roer om zou willen gooien, want ik denk dat het met de sx ook wel zou moeten lukken.

Nu is mijn vraag welke werkwijze voor jullie het meest bevredigend of bevrijdend is of, hoe jullie snel en makkelijk enige variatie aanbrengen in de pattern based compositie. Ik vind het namelijk erg moeilijk om overgangen te maken.

Moeilijke vraag. Zoals ik het zie (maar da's hoegenaamd NIET de norm, als die er al is...) heeft deze vorm van componeren weinig te doen met arrangeren. Zoals je zelf zegt moet je't hebben van de overgangen, terwijl echt arrangeren betekent, het verdelen van de melodie en begeleiding over de verschillende instrumenten. Zoals jij het doet gaat het ook maar je legt jezelf wel wat beperkingen op door altijd maar in patterns van zoveel beats per maat te denken.
Maar... moeilijk gaat ook, en geeft soms verrassende wendingen. Bijven proberen dus.

:biertje: :biertje:

Hee hermax bedankt voor je reactie.
Maar je wil dus zeggen dat de mensen hier geen van allen met een drumcomputer werken.
Of in iedergaval al niet pattern based. En dus allemaal in software werken en alles in sporen op een tjidbalkje pleuren.
neem aan dat er genoeg mensen zijn die begrijpen wat ik bedoel, no offence natuurlijk.
Of ik zal wel een dom varken wezen die ergens problemen zie die anderen niet merken hahahha
Maar als ik dan de patterns enkele keren heb gecopieerd en iets heb veranderd het toch niet klinkt ofzo
toch maar weer in de leerstoel kruipen geloof ik.

gewoon veel muziek luisteren en blijven oefenen lijkt me het beste.
Ik gebruik geen patterns trouwens, gewoon alles zelf maken is het leukst en geeft mij het beste gevoel.

Ik was ook niet van plan te stoppen ofzo. maar elke tip is welkom natuulk.
Ik zou wel met software willen werken maar mijn setupje laat dit nog niet toe.
Ik heb namelijk geen midi mogelijkheden met me laptoppie en de geluidskaart is vrij brak dus zal ik het hiermee moeten doen voorlopig.
Ik zit wel enorm te geilen op een 01X van yamaha. dit zou echt te wow zijn. full duplex midi en audio.

Ik zal maar weer verder gaan klooien. de mazzel
.:biertje: :biertje: .:biertje: :biertje: :peukie: .:biertje: :biertje:

full duplex midi en audio heb je op een SB128 kaartje ook al wel... das dus niet zo bijzonder :maffia:

Back