Terratec EWS88MT en Asio opnameprobleem

illminded

Ingeburgerd
Ik zit weer eens met een ongrijpbaar probleem.. misschien dat er hier nog iemand is met een lumineus idee...

wat is er aan de hand? Ik heb problemen met het opnemen van audio. het rare is dat het probleem er soms ineens niet is en dan weer te voorschijn komt na een tijdje opnemen zonder dat er iets veranderd is.

ik heb een P4 2,66 met 512 mb ram, en drie udma 5 hdd's (een voor systeem, een voor zooi en virtueel geheugen, en een voor de audio zelf)
Dat is genoeg power om probleemloos te moeten kunnen werken.

voor audio gebruik ik een terratec ews88mt, ik werk met logic en gebruik asio drivers. het probleem komt ook in andere software met asio voor. (ja ik heb de laatste drivers)

De kaart heeft een vrije irq (7, geeft ie aan bij het opstarten). in xp's virtuele irq gelul zit ie op 20 en deelt ie ook nix.

Toch loopt er iets te te rellen op de pci-bus met het datavarkeer van mijn audiokaart.. ik heb verder een scsi-kaart en een zooi usb dingen aan mijn pc hangen.. iemand een idee waar het conflict in kan zitten?

(de kaart is niet kapot, al getest met een andere. heb nu fresh install en zelfde probleem)

Ik heb misschien een idee
Maar je bent vergeten je probleem te beschrijven......
dussseh doe dat eerst even.
Is het toevallig zo dat de asio niet beschikbaar is zomaar ineens??

oeps, niet helemaal netjes gecopy/paste..

Afspelen gaat redelijk (af en toe een dropout, en dat bij een buffersize van 192 samples en praktisch geen cpu-load, dat zou niet mogen)
Opnemen lukt voor geen meter, de audio zit helemaal vol met spikes, kraak knetter plop dus, alsof mn bak het helemaal niet trekt. pas als ik mijn buffersize rond de 1024 zet begint het weer ergens op te lijken, maar met mijn systeem zou het makkelijk met minder moeten kunnen en het heeft ook gewoon gewerkt (iig onder 98se en ook onder xp)
Asio valt niet af en toe weg volgens mij

allle in en uitgangen geprobeerd ?

Had al tijdje last van kraken/ploppen, ben overgegaan van 1-2 naar 3-4 en alles is weer kraakvrij. Denk dat na die paar jaar het breakoutboxje langzaam verrot gaat. Verder nog steeds prima audio en midi kaart ! zitten toch 8ins en uits op, dus kan zo nog wel 10 jaar doorgaan ;)

Nou da's toch een ander probleempje
Je zegt dat het eerder wel heeft gewerkt
Omschrijf het verschil eens (veranderde systeemspecs of nwe apparaten)
Een andere vraag is: hoe schoon is je systeem??
Ik gebruik een apart systeem voor audio in de studio (dmv verwisselbare harde schijven).
Op welke bitrate neem je op? Hoeveel plugins etc.? Is dit veranderd de laatste tijd?

Je ziet het er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden.
Ik gebruik 2 EWS88 MT's in de studio. Overgang naar SX2 laat zien dat de processor zwaarder belast wordt. Bij grotere projecten moet ik ook wel eens overschakelen naar 1024, maar dat boeit me over het algemeen niet zoveel. Vsti's gebruik ik pas Nadat ik alles heb opgenomen als onderdeel van het mixproces. Op dat moment kun je een tijdelijke mixdown maken van je ruwe materiaal. Dan kun je vervolgens plugins bespelen met een lagere buffersize en die ene mastertrack. Dit voeg je later samen (weer met grotere buffersize) en voila: een workaround.

Wil je specifieke tips, reply of pb maar. Ik weet hoe lastig het is om een audiosysteem te optimaliseren. Algemene tip: gebruik je opnamesysteem niet voor andere dingen dan audiogerelateerd. Dump je systeem niet vol met 'leuke' zut maar wees zuinig in wat je installeert. Denk na voordat je gekraakt spul gebruikt (dat gaat niet altijd goed).

ben ik weer.inmiddels alles geprobeerd, fresh install, geen zooi op de pc (zowieso niet)

heb ik net de hele zut opnieuw geinstalleerd, alleen drivers en logic, ik neem wat op.. prima.
zet de pc uit, zet de pc aan, en jahoor, het werkt niet meer.

Ook opvallend is dat er geen enkel peil op valt te trekken wat er gebeurt als je de asio buffersize verandert.
stel, hij staat op 192 en het klinkt brak. vervolgens schakel je naar 64 en klinkt het minder brak. dan schakel je weer terug naar 192 en is het helemaal niet meer om aan te horen, en de volgende keer is het weeer anders.

Het probleem zit em niet in de in/outputs, het is iets wat in het digitale domein fout gaat.
dit gebeurt dus ook bij 0 cpu load en 0 plugins.

Het lijkt een soort timingprobleem van de computer, geheugen is het iig niet, dat heb ik ff kunnen checken met ander geheugen.

-zucht... ik verdenk mijn mobo... Soyo SY-P4i845PE ISA (ja ISA ja!)

Hmm ik heb zelf ervaring met de ewx 24/96 tis de zelfde kaart maar met maar 1 ingang en 1 uitgang. Deze heeft nooit een geweldige latency gehad, ik moest ook op mijn huidige computer(amd 2600 512mb geheugen) minimaal 1024 draaien. Anders kwam er geen muziek uit maar voornamelijk een hele hoop herrie. Ik heb zelf nooit een oplossing gevonden behalve een "echte" audiokaart te kopen van m-audio en kan nu met gemaakt 128 draaien zonder ook maar een tikje of iets dergelijks.
Wat ik wel weet is dat de drivers van terratec echt zwaar brak zijn in vergelijking met de m-audio drivers.
Je hebt er misschien niet veel aan en een nieuwe geluidskaart kopen is ook niet echt een goedkope oplossing.

In ieder geval succes met het probleem

mmm heb net iets soortgelijks gehad met mn cw-kaart.Na alles te hebben uitgeprobeerd lag het aan wat stof en corrosie (jawel). Als er op je kaart wat stof zit zou ik hem meteen schoonmaken! Kijk er even na..

Ik sta niet in voor de consequenties btw.8o)

uiteraard staat de interne kaart uit.

ook heb ik een andere ews88 geprobeerd, zelfde probleem.

(Overigens zit op deze kaart dezelfde envy24 chip als op een M-audio delta 1010)

Check inderdaad even je mobo. Het kan heel goed zijn dat het daar aan ligt.
Chipset Via? of Intel? VIA levert soms problemen op (south bridge geloof ik)
CPU intel of AMD? (AMD levert soms problemen op)

Ik kan alleen maar melden dat opmerkingen over de kwaliteit van Terratec geluidskaarten als zijnde niet professioneel genoeg volledig uit de duim gezogen zijn. Drivers die brak zijn? Volgens mij weet Jaguar niet echt waar die het over heeft. M-audiozit voorzover ik weet in hetzelfde segment als terratec. Problemen met geluid kunnen allerlei duistere oorzaken hebben. Ik gebruik twee ews88 mt's in de studio met een buffersize van 128. Werkt geweldig gewoon op 24/96 16 sporen tegelijk geen probleem. Ik heb dan wel een hele voorstudie gedaan over welke hardware wel en welke hardware beter niet.

Voorzover ik weet is de ews 24/96 op dezelfde techniek gebaseerd met dezelfde ad converters maar qua hardware gelijk aan de ews88mt. Geldt dat dacht ik ook voor de ewx maar met het verschil dat er goedkopere convertors zijn gebruikt.Correct me if I'm wrong.

ik gebruik een mobo met intel 845PE chip en een P4 2,66 processor (533fsb) en 512 m kingston DDR 333 geheugen.
VIA komt er bij mij nooit meer in, ik ben 1 keer zo stom geweest om een mobo met VIA te kopen... dat werkt dus voor geen meter (heb die kerel van de winkel bijkans over de toonbank moeten trekken om mijn geld terug te krijgen, want ja, er was niets kapot ofzo aan dat kreng, alleen muziek & via = hel!)

Daar komt bij dat mijn vorige mobo (Abit BX133-Raid, geweldig ding) na een tijdje steeds meer kuren begon te vertonen (spontaan rebooten). Dit bleek te liggen aan condensatortjes op het board die stuk waren en begonnen te lekken... het lijkt erop alsof sommige van die dingen gewoon een beperkte levensduur hebben ofzo

Nou dan begin ik zolangzamerhand het spoor ook bijster te raken. Ik heb een asus p4pe in de studio met een pentium IV 2,6ghz lijkt dus dezelfde specs. Wat voor harde schijven heb je? Heb je bv de ide drivers van het mobo geïnstalleerd?
Al eens de technische ondersteuning van Terratec NL geprobeerd?
Wel even doorzeuren dat je al heel veel dingen WEL hebt geprobeerd om het probleem te verhelpen.
Het kan idd aan de kaart liggen. En dan maar hopen dat je garantie hebt

ik heb 3 udma-5 schijven (2x IBM/Hitachi DTLA en 1 Maxtor ding)
drivers van mobo geinstalleeerd, intel application accelerator geinstalleerd,

helpdesk gebeld, ze hebben nu een dure helpdesk via een extern bedrijf, die hadden ook geen idee, even aan collega vragen, lang wachten, heb je de drivers van je mobo geinstalleerd? ja ik ben niet achterlijk, nou wij weten het ook niet..

ik heb de kaart omgeruild met een exemplaar van mijn werk, precies hetzelfde probleem

(heb al een keer een nieuwe van terratec gekregen omdat ie vanaf de WDM drivers ineens mijn frontmodule niet meer herkende (hij dacht dat er een MIC8 aan hing) volgens terratec was dat onmogelijk en ze waren er erg benieuwd naar, dus of ik de hele handel wilde opsturen en dan kwam het goed. paar weken later kreeg ik een gloedjenieuwe kaart in de bus met de hartelijke groeten van terratec, en dat terwijl ik de kaart 2e hands had gekocht en geen garantie of wat dan ook had. netjes!!)

Ja, de Phase88 is technisch gelijk aan de EWS88mt, alleen heeft de EWS88mt nog een AC97 codecje aan boord wat je bijv voor je crappy windows mediameuk geluiden kunt gebruiken.

Back