TUBE COMPOSER T1952 vervangen van BUIZEN

dr.meccano

in full effect
Ik heb een BEHRINGER TUBE COMPOSER T1952

Maar dat ding klinkt gewoon niet zoals ik het wil.

Beste BUIZEN experts zijn die buizen te vervangen (vast wel maar ik zie geen klepje/luikje)

En wat voor buizen zou ik er in kunnen stoppen om een mooier geluid te krijgen.
Gewoon een eerlijk advies...

Ik weet niet eens of er een Di,Tri of een Pent-ode buiz in zit....

Hallo,

Die buizen zitten er inderdaad alleen maar in voor de sier (da's misschien cru gezegd, maar helaas) Zoals ik in andere posts al geschreven heb:

Het compressie circuit maakt helemaal geen gebruik van de buizen, dat gebeurt middels transitors (FET waarschijnlijk). Daar is op zich niks mis mee... maar toch. Waarschijnlijk is het zo dat het signaal vooraf of achteraf nog wel door de buizen gaat, maar da's puur ter versterking (dat levert echt geen "vettere" sound op).

Maar goed...dat even terzijde.

In de zogenaamde buizen preamps, compressors en EQ's zitten kleine voorversterker buisjes die weinig vermogen moeten leveren. Dat heeft als gevolg dat die dingen bijna niet slijten...je kan jaaaaaren doen met een setje voortrappen (echt wel 10 - 20 jaar). Nu die buizen vervangen zal je dus geen klankwinst opleveren.

ff voor de volledigheid:

Eindbuizen (de grote) die gaan maar een paar jaar mee. Ik vervang mijn eindbuizen meestal eens in de 2 jaar...en mijn voortrap buizen 1 in de 5 tot 10 jaar. Dan luister is ff of de nieuwe buis mooier klinkt...zo niet...dan zet ik de oude er weer terug in.

Je kan die kleine buizen er gewoon uittrekken en nieuwe erin schuiven...verder heb je er geen gepiel mee.

Succes

Er is wel een verschil in klank tussen buizen. Maar verwacht niet dat je ineens een "hele andere klank" hebt. Zo een heftig verschil zal het niet zijn hoor. Het zijn subtiele details waar je het over hebt.

Dit soort details zijn compleet buiten verhouding als je het over een Behringer buizenbak van nog geen 200,- euro hebt.

Ik weet niet wat voor TL Audio je hebt, maar als het om een Ivory gaat dan heb je je vrij nieuwe buizen. Die zijn nog lang niet aan vervanging toe. Je kan een beetje pielen met verschillende merken, maar vergeet niet dat er maar bar weinig buizen fabrieken bestaan.

Er zijn heel veel merken, maar er zijn maar een paar plekken waar die dingen gemaakt worden. Merken kopen daar hun buizen en plakken er hun logo op.
Je hebt:

Chinese buizen
Russische buizen
en sinds kort:
Amerikaanse buizen...gemaakt door groove tubes.
Groove Tubes heeft een jaar of 2 geleden alle buizen apparatuur van siemens/telefunken duitsland opgekocht.

De groovetubes buizen heb ik nog nooit geprobeerd, dus misschien dat daar een "verborgen wonder" ligt, maar ik denk dat dat wel meevalt.

Je hebt dus eigenlijk 3 buizen epicentra in de wereld waar buizen gemaakt worden.

Ivoy ja ..
Ik dacht meer als ik nou de TL`s buizen vervang voor ... duurdere " high end " top buizen ..
dan gaat hij mischien veel beter klinken .
Maar dat hoeft dus niet zo te zijn .
Bedankt voor de info Mathijs !
Is er nog een andere site dan http://www.wendy-friends.be/tube_review.html waar het verschil in klank etc van buizen wordt beschreven ?
Zou BV een Russische buis vetter klinken dan een chinese ?

Bij een TL-audio eq zal het vervangen van buizen misschien nog iets uitmaken. Bij zo'n behringer bak lijkt het me alleen maar zonde van het geld.

Dit heeft niets met behringer-bashing te maken. Maar meer met het feit dat in de TL-audio buizen apparatuur de buizen ook daadwerkelijk de 250 tot 300 volt krijgen die ze nodig hebben om te klinken als een buizenversterker terwijl in de behringer (en andere goedkopere buizenspullen zoals bijvoorbeeld mijn presonus Bluetube) met een truukje de buizen op een veel lager voltage draaien. Das lekker makkelijk want dan kan je dezelfde voeding gebruiken voor de buisjes en de siliconen electronica. Duurdere betere buizen komen in dit soort apparatuur niet echt tot hun recht.

Maar ja.. buizen zijn voor gitaristen..

Re: TUBE COMPOSER T1952 vervangen van BUIZEN

Origineel geplaatst door dr.meccano
Ik heb een BEHRINGER TUBE COMPOSER T1952

Maar dat ding klinkt gewoon niet zoals ik het wil.

Beste BUIZEN experts zijn die buizen te vervangen (vast wel maar ik zie geen klepje/luikje)

En wat voor buizen zou ik er in kunnen stoppen om een mooier geluid te krijgen.
Gewoon een eerlijk advies...

Ik weet niet eens of er een Di,Tri of een Pent-ode buiz in zit....

Bij deze serie dienen de buizen *enkel en alleen* om het signaal op het einde van de fx erdoor te sturen. Dwz dat dit géén buizencompressor is. Eerst heb je de klassieke Behringer compressie (karakterloos als je het mij vraagt) en dan wordt het signaal pas door de buizen gestuurd om die typische buizenklankkleur te verkrijgen. That's it.

Origineel geplaatst door 4-Tek
Dit heeft niets met behringer-bashing te maken. Maar meer met het feit dat in de TL-audio buizen apparatuur de buizen ook daadwerkelijk de 250 tot 300 volt krijgen die ze nodig hebben om te klinken als een buizenversterker terwijl in de behringer (en andere goedkopere buizenspullen zoals bijvoorbeeld mijn presonus Bluetube) met een truukje de buizen op een veel lager voltage draaien.

Daarom wil ik nog eens de buizenvoeding van een Behringer TC-1952 opkrikken naar een 'normaal' spanningsniveau. Misschien dat de 'Warmth'-meters dan wel hun naam eer aandoen. :)

Maar nu ben ik echt benieuwd wat voor buizen JIJ in die Behringer T1952 zou stoppen.

Ik vraag niet of die buizen ook daadwerkelijk compresse
maar gewoon of dat ding er beter/anders/agressiver, of hoe dan ook gaat door klinken.

:bekdicht:

Maar nu ben ik echt benieuwd wat voor buizen JIJ in die Behringer T1952 zou stoppen.

Ik weet niet wat voor buizen er nu inzitten. Je kan dr het beste hetzelfde type buizen weer instoppen. Maar dan van een ander merk. Per buis-type is er op internet een hoop informatie te vinden over welke buizen goed klinken en welke niet. Veel mensen vinden bijvoorbeeld Sovtek buizen niet zo ok en ouwe telefunken buizen helemaal the bomb.. Wat dat betreft heb je geluk want blijkbaar is er een bedrijf in amerika die de ouwe machines van telefunken heeft opgekocht en daar weer een productielijn mee wil starten.

Als je er helemaal andere buizen in stopt zul je waarschijnlijk ook de rest van de electronica moeten aanpassen omdat die dingen vaak weer wat anders werken.

Overigens zijn er wel wat andere dingen die je met cheape electronica kan doen die meer invloed hebben op de geluidskwaliteit dan het vervangen van buizen. Bijvoorbeeld het vervangen van koppelingscondensators in het signaalpad.

De verhalen over buizen die beter klinken dan andere zijn vaak heel erg subjectief, dus pas daarmee op. Ik zeg niet dat het onzinverhalen zijn, maar er zitten wel veel onzin verhalen tussen.

Het bedrijf dat de oude telefunken machines heeft gekocht is trouwens Groovetubes. Ik heb ooit met meneer Groovetubes (ik weet niet meer hoe hij heet) gesproken en hij vertelde dat de kwaliteit van de geleverde buizen voornamelijk te maken heeft met de selectie criteria die een bedrijf hanteert. Maar goed, dat was natuurlijk ook een beetje een verkoop praatje (want hun selectie criteria lagen natuurlijk heeel hoog:))

P.S. Ik had die meneer Groove Tubes op een presentatie bijeenkomst in studio 150 in Amsterdam gesproken...er werd een presentatie gehouden over het bedrijf en hun nieuwe product de "Vipre". Ik ben dus niet 1 of andere hoge piet die allemaal interessante mensen uit de muziekbizz kent ofzo...iedereen kon aanwezig zijn op die presentatie.

De 1952 bevat, zoals de meeste apparatuur die tegenwoordig buizen gebruikt, 12AX7 buizen.

Deze zijn ook bekend onder de naam ECC83, of 7025 ( resp Americaanse civile nummering-12AX7-, Europese of Amerikaanse Militaire benaming)

Het grote verschil tussen verschillende buizen is de hardheid. Hoe beter het vacuum in de buis hoe beter(cleaner) de buis klinkt; en hoe langer ze mee gaat.

Verder wordt de klank en de eigenschappen bepaald door de tolleranties op de verschillende onderdelen in de buis.

Als vuistregel kan je stellen dat de buizen die uit het vroegere Oostblok ( Oost duitsland, Tsjechie, Slovakije...) de beste kwaliteit hebben, direct gevolgd door Amerikaanse buizen.
Daarna komen de Russische en al laatste de Chineese buizen.

DEZE VERSCHILLEN ZIJN MINIEM.
Het classificatie systeem dat Groove Tubes er op na houd komt neer op het testen van een aantal parameters en een van die parameters is het punt waarop de oversturing intreed.

Zachte buizen gaan dit eerder doen dan harde.

Vergelijk het een beetje met een compressor en softknee t.o.v. hardknee curven.

Andere buizen dan de 3 boven genoemde types kan je er niet insteken maar even bij Groove tubes kijken naar een van de types (7025 of 12AX7) en dan exemplaren met een hardheid tussen 1 en pakweg 4 kiezen kan je helpen.

Laat je niet verleiden om zogenaamde NOS of New Old Stock buizen te kopen. Dit zijn buizen die Zg in de hoogdagen van de buizen techniek geproduceerd zijn ( jaren 50-60) en nooit verkocht zijn. Maar meestal zijn dit oude partijen van bedenkelijke kwaliteit, en die 30 40 50 in bedenkelijke omstandigheden "opgeslagen" geweest zijn(Dikwijls in een vervallen magazijn en net niet naar het stort vervoerd).

Bottom line is koop degelijke buizen van een gekend merk dat nu nog produceerd, en denk er aan dat over het algemeen het effect van buizen vrij subtiel is. Tenzij je ze in een marshall met alles op 11 een flinke rammeling aan het geven bent,of je over extreme compressie instellingen spreekt, is het verschill tussen een gewone compressor en buizen compressor zeer klein.

JEEEEEEE!!!!! eindelijk iemand die niet zijn mening geeft maar antwoord op mijn vraagje geeft.

Echt super bedankt Ik sta morgen in de winkel om nieuwe buizen te kopen.....

Ik sta bij je in het krijt man:okdan:

TL buizen. krijg je een lekker statisch soundje van.

Jullie zijn tof he.

maar ik maak nog muziek met de achterkant van mijn:kont:oma:kont: als het ff kan

Maar ja.... laat ook maar

Origineel geplaatst door dweezil
, is het verschill tussen een gewone compressor en buizen compressor zeer klein. [/B]

Ben ik niet met je eens .
Ik had eerst een TLaudio Fatman en nu een Joemeek compressor en ik vind het verschil ENORM ...

Back