[Apple] Macintosh LC475, sequencen

SpaceAgent202

Sinds 2001
Ik vind hier op zolder nog een oude Apple Macintosh LC475, met *jawel* een zwart-wit monitor, toetsenbord en 1-knops-muis.

Ik zit eraan te denken om dit beestje opnieuw te installeren en daarop een oude versie van Cubase te gaan draaien. Leuk voor naast mn bed ofzo :)

Heeft iemand ervaring met de wat oudere apples? (68040 processor)

kan ik hiermee sequencen? (lijkt me wel, atari kon dat namelijk ook perfect_
moet ik een speciale midi adapter aanschaffen of hoe werkt dit bij apple?
kan ik de interne speaker gebruiken om het resultaat te beluisteren? (in de zin van kan het audio gedeelte naast piep en kwak ook nog fungeren als midi-aanstuurbare geluidsbron)

Weet iemand misschien _goede_ sites met info eventueel?

audio in de zin van de systeemgeluiden worden ook door de interne speaker afgespeeld. kortom er is wel iets in de zin van audiosynthese?
wat ik wil is eigenlijk met de interne synthesizermogelijkheden een midi arrangementje kunnen afspelen.

mocht ik wel kunnen arrangeren maar intern geen geluiden via midi afspelen dan moet ik op zoek naar een midi interface voor dit beestje.

moet toch te doen zijn!?

ik heb jaren op zo'n ding gewerkt....maar dan wel alleen cubase zonder audio...

na de atari the next best thing...lekker no nonsens

Als MIDI sequencer is het zeker te doen, audio is idd een ander paar mouwen.

De ATARI was gezegend met standaard MIDI connectors, op een Apple dacht ik niet dat dit het geval was (?).

toen ik nog muziektechnologie studeerde gebruikten we op de HKU alleen mar LC475-jes... de powermac was toen net nieuw...

Cubase Audio XT en Logic 3.5 (meen ik) draaiden er comfortabel op, maar dan alleen het midi gedeelte. (hiervoor heb je een externe midiinterface nodig die op de modem of printer poort gaat, zo'n stripje kostte destijds 50 euro).

Audio is een probleempje, aangezien de 475 alleen een 8 bit audio chip heeft, en de enige mogelijk voor uitbreiding een speciaal soort kaarten is. De enige professionele audiokaart destijds was die van digidesign (ben de naam even kwijt), en die paste er volgens mij niet in.

Qua processorpower moet je ongeveer denken aan een Mhz of 50 meen ik, niet echt schokkend, en vrijwel alle audio software deed het toch alleen op een powermac toendertijd. Ik kan me herinneren dat ik er wel leuke dingen mee deed met Opcode Max toendertijd...

Ach, het is in ieder geval een gezellig bakkie.

het appeltje heeft inderdaad geeen standaard midi connectors, wel een scsi, toetsenbord, en seriele interface.

Back