Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Dat eventuele valse noten mij niet zijn opgevallen kan komen doordat ik mijn synths altijd met de hands stem voordat ik ze opneem.
Dat heeft er niet zo veel mee te maken, het heeft te maken met de basis onnauwkeurigheid van een 8 bits DAC. Normaal is dat +/- 1/2 LSB. Bij een slim gekozen referentie spanning heb je exact 4 bits per halve toon(Volt/octaaf). Omdat de fout die kan optreden een 1/2 LSB is, is het maximale fout 1/8 halve toon. Dat lijkt weinig maar dat is best veel.
Ik schrijf de maximale fout die kan optreden, maar is dat in de praktijk dan ook zo? Ik denk dat het gemiddeld wel wat minder zal zijn, maar heel veel beter zal het niet zijn omdat het fabricageproces dat de nauwkeurigheid bepaald een duur proces is. De fabrikant gaat niet zijn best doen om veel betere dac's te maken dan dat in zijn specificaties staan, want die dac's kan die ook verkopen als 8 bits dac's met 9 bits nauwkeurigheid voor meer geld.
Maar het ging eigenlijk over Hz/Volt. Nu is de output niet lineair maar exponentieel en kan je dus niet echt een optimale referentiespanning kiezen zodat de bits samenvallen met de waarde die je nodig hebt. Het bereik van Hz/Volt is vaak 0,125 Volt tot 4 Volt, de laagste octaaf zit dus in het bereik van 0,125 Volt tot 0,250 Volt. FF rekenen: 5V/256bits = 19,53 mV per bit. (250 - 125 mV)/ 19,53 mV = 6,4 bits in dit deel, er zitten 12 halve tonen in deze octaaf en er zijn maar 6 bits om die te realiseren. Dat gaat dus niet. Volgende octaaf dan(250 - 500 mV) = 12,8 bits. Schaal is exponentieel lijkt dus nog nergens op. Volgende octaaf misschien(500 - 1000mV) = 25 bits. Lijkt te werken, maar nog steeds ontoelaatbaar veel afwijking. De volgende octaaf begint er op te lijken, maar nog steeds afwijkingen van 1/2 LSB bij sommige waardes. Het bereik waar het dus een beetje werkt is maar 2 octaven. Kortom 8 bits Dac's zijn echt niet geschikt voor Hz/Volt tenzij je 256 bits voor 1 octaaf gebruikt. Wat is dan wel genoeg? Bij Volt/octaaf 12 bit over een bereik van 5 Volt, Hz/Volt is dan nog krap in de lagere octaven. Vanaf 14 bit is ok voor Hz/Volt, meer is meestal beter, al zijn er ook veel 16 bits dacs op de markt met een nauwkeurigheid van maar 12 bit(maar die doen het marketingtechnisch beter dan 12 bit dac's), voordeel is dan wel dat je pitchbend nog steeds vloeiend werkt en je geen zipper noise hoort.
Ik zal nog eens goed in de manual van de MCV4 kijken, maar ik weet bijna zeker dat die WEL gewoon Hz/Volt kan sturen. Maar goed....ik zal later nog eens een post zetten waarin ik dat bevestig of niet.
Je hebt gelijk, er staat dat ie Hz/Volt kan aansturen, je moet wel goed zoeken want ze geven eerst een aantal keer aan dat het niet kan om dan op de laatste bladzijde op de proppen te komen met Hz/Volt mode die je als het echt niet anders kan kunt gebruiken, maar beter van niet.