Gezocht: Midi to CV

Status
Please reply by conversation.

Curb

Nieuwkomer
Hallo daar !

Heb afgelopen week een yamaha cs 5 permanent in bruikleen gekregen !!
Een erg welkome toevoeging aan mijn bijna volledig digitale setup....
Maar ja, dan dus toch maar aan een Midi to CV converter?!
Vroeg me af of er nog bijzonderheden, tips of aanbiedingen zijn met betrekking tot midi to cv...
Of een goede site/zaak om er een te kopen?
Wat is een redelijke prijs daarvoor ?
Kan haast niet wachten

Thanx !
Gosse :D

Hoe er rekening mee dat de cs-5 hz/volt conversie nodig heeft...niet alle converters geven dat! Een syntecno teebee b/v/ doet het goed!

Gr,

Chris

Een doepfer MCV1 geeft ook hz/volt...die id een stuk goedkoper. Je komt ze zo nu en dan wel eens tegen voor 50,- tweedehands. Je kan hem ook nieuw kopen...ik geloof dat ze dan rond de 80,- kosten ofzo.

Een novation bassstation rack heeft ook een midi 2 cv converter aan boord. Als je die goedkoop kunt scoren heb je én een synth én een converter ;)

Omdat je Hz/Volt nodig hebt zou ik niet gaan voor een MCV-1 of iets anders met 8 bit resolutie, dat is echt te weinig, hierdoor zit je altijd net naast de toon en is het bereik beperkt. Ga voor een een kenton of een philip rees

of een deep bass nine kopen, zit ook een converter in + een vette synth

Synth converter combinatie

Synth converter combinatie

Bedankt voor jullie reactie !

Realiseerde me inderdaad niet dat die yamaha cs 5 een hz/volt conversie nodig heeft...
en de combinatie van een synth en converter lijkt me uiteraard een aangename oplossing ;)
De deep bass nine ondersteund echter geen hz/volt conversie en volgens mij de novation bassstation ook niet?
Iemand tips voor een synth die ook hz/volt conversie heeft ?
Liefst dus ook meer dan 8 bit.
(Kun je de yamaha cs 5 helemaal niet aansturen met een "gewone" converter ?)

groet,
Gosse

De Syntecno Teebee is een monofone 19" rack synth die 4 CV/Gate outputs heeft. Hiermee kan je dus 4 !! Mono synths aansturen.
Ik heb ook een CS5 gehad en nu heb ik een CS30 en de Korg Ms synthjes..deze hebben allemaal HZ/Volt. Je kan deze synths prima aansturen met een Syntecno (ik doe dat al jaren).

Verder kan je met een Doepfer MCV1 of MCV4 die dingen ook aansturen. Wat Twiki zegt klopt wel...maar ik moet zeggen dat het wel wat overdreven is. Ik heb er namelijk nog nooit last van gehad. Niet met de Korgjes en ook niet met de CS5/CS30. Ik heb zelf naast de Teebee ook nog de Doepfer MCV1 en MCV4 liggen die ik wel eens gebruik....

Er staat nu gelooof ik zo'n doepfer Midi-CV ding te koop op marktplaats

Origineel geplaatst door MatthijsBlom

Verder kan je met een Doepfer MCV1 of MCV4 die dingen ook aansturen. Wat Twiki zegt klopt wel...maar ik moet zeggen dat het wel wat overdreven is. Ik heb er namelijk nog nooit last van gehad. Niet met de Korgjes en ook niet met de CS5/CS30.
Als je lange noten speelt en meerdere stemmige dingen speelt hoor je het wel hoor. Je oor is heel goed in staat om kleine verschillen in pitch te horen. Bij een V/oct en 8 bit converters is het niet heel vreemd als je er 10 Hz naast zit bij een A op 440 Hz. Bij Hz/V krijg je er nog een probleem bij omdat de schaal exponentioneel is.
Wat betreft de Doepfer spullen, Doepfer geeft op hun eigen site aan dat het Hz/V niet meer op de MCV4 zit ivm de problemen bij de MCV1. Lijkt me dus niet een heel geschikte keuze om muziek mee te maken.

Origineel geplaatst door Twiki
Als je lange noten speelt en meerdere stemmige dingen speelt hoor je het wel hoor. Je oor is heel goed in staat om kleine verschillen in pitch te horen. Bij een V/oct en 8 bit converters is het niet heel vreemd als je er 10 Hz naast zit bij een A op 440 Hz. Bij Hz/V krijg je er nog een probleem bij omdat de schaal exponentioneel is.
Wat betreft de Doepfer spullen, Doepfer geeft op hun eigen site aan dat het Hz/V niet meer op de MCV4 zit ivm de problemen bij de MCV1. Lijkt me dus niet een heel geschikte keuze om muziek mee te maken.

Ik wil je verhaal absoluut niet in twijfel trekken. Ik geloof zeker wel wat je zegt, maar datgene dat ik net typte is ook niet uit mijn duim gezogen.

Dat eventuele valse noten mij niet zijn opgevallen kan komen doordat ik mijn synths altijd met de hands stem voordat ik ze opneem.
Ik zal nog eens goed in de manual van de MCV4 kijken, maar ik weet bijna zeker dat die WEL gewoon Hz/Volt kan sturen. Maar goed....ik zal later nog eens een post zetten waarin ik dat bevestig of niet.

Syntecno Teebee

Syntecno Teebee

Maar die Syntecno Teebee is dus eigenlijk wel een goede oplossing !?
Heeft iemand tips met betrekking tot het vinden van zo'n synth ?
Want ik geloof dat ze niet zo vaak via het forum aangeboden worden....

Origineel geplaatst door MatthijsBlom

Dat eventuele valse noten mij niet zijn opgevallen kan komen doordat ik mijn synths altijd met de hands stem voordat ik ze opneem.
Dat heeft er niet zo veel mee te maken, het heeft te maken met de basis onnauwkeurigheid van een 8 bits DAC. Normaal is dat +/- 1/2 LSB. Bij een slim gekozen referentie spanning heb je exact 4 bits per halve toon(Volt/octaaf). Omdat de fout die kan optreden een 1/2 LSB is, is het maximale fout 1/8 halve toon. Dat lijkt weinig maar dat is best veel.
Ik schrijf de maximale fout die kan optreden, maar is dat in de praktijk dan ook zo? Ik denk dat het gemiddeld wel wat minder zal zijn, maar heel veel beter zal het niet zijn omdat het fabricageproces dat de nauwkeurigheid bepaald een duur proces is. De fabrikant gaat niet zijn best doen om veel betere dac's te maken dan dat in zijn specificaties staan, want die dac's kan die ook verkopen als 8 bits dac's met 9 bits nauwkeurigheid voor meer geld.
Maar het ging eigenlijk over Hz/Volt. Nu is de output niet lineair maar exponentieel en kan je dus niet echt een optimale referentiespanning kiezen zodat de bits samenvallen met de waarde die je nodig hebt. Het bereik van Hz/Volt is vaak 0,125 Volt tot 4 Volt, de laagste octaaf zit dus in het bereik van 0,125 Volt tot 0,250 Volt. FF rekenen: 5V/256bits = 19,53 mV per bit. (250 - 125 mV)/ 19,53 mV = 6,4 bits in dit deel, er zitten 12 halve tonen in deze octaaf en er zijn maar 6 bits om die te realiseren. Dat gaat dus niet. Volgende octaaf dan(250 - 500 mV) = 12,8 bits. Schaal is exponentieel lijkt dus nog nergens op. Volgende octaaf misschien(500 - 1000mV) = 25 bits. Lijkt te werken, maar nog steeds ontoelaatbaar veel afwijking. De volgende octaaf begint er op te lijken, maar nog steeds afwijkingen van 1/2 LSB bij sommige waardes. Het bereik waar het dus een beetje werkt is maar 2 octaven. Kortom 8 bits Dac's zijn echt niet geschikt voor Hz/Volt tenzij je 256 bits voor 1 octaaf gebruikt. Wat is dan wel genoeg? Bij Volt/octaaf 12 bit over een bereik van 5 Volt, Hz/Volt is dan nog krap in de lagere octaven. Vanaf 14 bit is ok voor Hz/Volt, meer is meestal beter, al zijn er ook veel 16 bits dacs op de markt met een nauwkeurigheid van maar 12 bit(maar die doen het marketingtechnisch beter dan 12 bit dac's), voordeel is dan wel dat je pitchbend nog steeds vloeiend werkt en je geen zipper noise hoort.

Ik zal nog eens goed in de manual van de MCV4 kijken, maar ik weet bijna zeker dat die WEL gewoon Hz/Volt kan sturen. Maar goed....ik zal later nog eens een post zetten waarin ik dat bevestig of niet.
Je hebt gelijk, er staat dat ie Hz/Volt kan aansturen, je moet wel goed zoeken want ze geven eerst een aantal keer aan dat het niet kan om dan op de laatste bladzijde op de proppen te komen met Hz/Volt mode die je als het echt niet anders kan kunt gebruiken, maar beter van niet.

Ik begrijp je verhaal...(na meerdere malen teriglezen :))...en ik begrijp nu ook waarom ik er nooit last van heb gehad:

Zoals ik al zei: stemmen doe ik met de hand..en dat doe ik elke keer als ik een synthje opneem. Een nu is het zo dat ik meestal loopjes maak die binnen 1 octaaf vallen...of ongeveer zoiets. Ik zit dus niet van het eerste octaaf naar het 5de octaaf te springen.

Daarnaast zit ik bijna altijd vanaf de derde oktaaf of hoger te pielen. (uit een Ms10/20 haal je niet direct de meest vette bassen).

Ik zal een kijken wat er gebeurt als ik in de lage regionen ga aansturen.

Status
Please reply by conversation.
Back