Opleiding voor (R&B) sound engineur/producer?

Stanza

Ingeburgerd
Ik weet het er bestaat een zoek funtie (en die heb ik gebruikt) maar ik heb geen antwoordt op m'n vraag kunnen vinden. Ik zou graag een opleiding willen doen waarmee ik alles leer over het maken van muziek en het opnemen ervan.

Dus over R&B (en hoe de muziek in elkaar zit, ect..), maken van muziek, mastering en mixing, cubase, pro tools, logic, reason, sound modules, keyboards, mixers, microfoons, boxen, accoustic, geluiddemping, inrichting van studio, ect..

Dus eigenlijk alles wat te maken heeft met het verzinnen van een beat tot het publisheren van de cd..

Liever niet een te dure opleiding en niet te ver van amsterdam.

Met vriendelijke groet,
Stanza :kroon:

Ik zoek voor een 5 dagen in de week/1/2/3/4 jaar opleiding ;)
Ik had al de cursussen op z'n pagina gezien..

Stanza

School of Audio Engineering met vestigingen in R'dam en A'dam.

Niet specifiek r&b maar wel een goede opleiding. En helaas ook duur, maar voor kwaliteit betaal je!

SAE is overigens internationaal erkend.

www.sae.nl

rbwizard.jpg

8o)

SAE is erg duur maar geeft je een schopje de goede richting in! In amsterdam hebben ze een nieuw gebouw en daar is het de moeite eens binnen te wandelen en wat te praten met die mensen! Er lopen zat hip-hop/R&B gerelateerde beatknutselaars etc. rond op die opleiding en je krijgt in sneltreinvaart allerlei info!

Onthou wel dat dit soort opleidingen je weinig vooruit helpen, ze openen je ogen en geven je veel mogelijkheden jezelf te ontpooien, je zult echter zelf veel moeten doen om iets te bereiken!

Als het gaat om producer aspiraties, eerst een goede definitie van een studio rangorde leren!
Engineer ben je zo, een goede dat duurt wat langer! Begin gewoon met veel rommelen met allerlei apparaten en alles te lezen wat je tegenkomt en je interesseert qua muziek(beste tip die ik ooit heb gehad!) en als je het na een paar jaar nog steeds erg leuk en fascinerend vind ben je al een heel eind!

Uiteindelijk is de grens tussen lol erin hebben en geld ermee verdienen leren de allermoeilijkste les!

Ik heb zelf SAE gedaan, vorig jaar afgerond en daarvoor veel aangerommeld en muziek gemaakt. Ik ga vooral voor de lol en heb ondertussen al hier en daar wat studioervaring opgedaan, me erg goed vermaakt, veel toffe mensen ontmoet en part time werk in een studio, waar ik nu pas echt dingen begin te begrijpen. Het heeft erg veel tijd nodig, maar die heb je genoeg als je het leuk vind en geen hoge (mtv) eisen aan jezelf stelt!

Succes en als je vragen hebt, laat maar komen!

Een studio opzetten in de ghetto,net zoveel weed roken als Dr dre en dan lekker kloten met wat synth's en drummachine's.
Af en toe een lekker bitch in de studio laten langs komen.

P.s. ik wou dat ik Pharell Williams was dan veranderde ik alles in goud.:peukie:

Origineel geplaatst door analogicbear
Een studio opzetten in de ghetto,net zoveel weed roken als Dr dre en dan lekker kloten met wat synth's en drummachine's.
Af en toe een lekker bitch in de studio laten langs komen.

P.s. ik wou dat ik Pharell Williams was dan veranderde ik alles in goud.:peukie:

En niet te vergeten: kilo's bling-bling rond uw lijf hangen :D

Dank je allemaal ;)

Weet iemand misschien nog meer iets? (en dan vraag ik het aan de serieuze mensen hierzoals alexander, acidfever, hermax..)

Hmm, dan probeer ik het ook maar eens, wellicht wordt dit de eerste keer van mi'n leven dat ik serieus genomen wordt ;)

Maar Forum Lid Hans Bakker studeert aan de: "Student European Media Master of Arts in Music&Sound Production" zag ik en die doet erg leuke dingen....het hangt natuurlijk ook van je talent af. Je kunt net zo vaak trainen, maar hoger dan je eigen niveau kom je nooit. Het is dus net Als je IQ of je voetbal kwaliteiten etc.

Opleidingen zijn duur en helpen je niet persee in de goeie richting. Het beste kun je gewoon aan de gang blijven en hits maken zonder diploma. De praktijk is een betere leerschool dan eh, de leerschool zelf :stupid

Origineel geplaatst door DJ VasC
....het hangt natuurlijk ook van je talent af. Je kunt net zo vaak trainen, maar hoger dan je eigen niveau kom je nooit. Het is dus net Als je IQ of je voetbal kwaliteiten etc.

Ik neem je bloedserieus! :)

Maar hier ben ik het echt niet mee eens.. de urban legend dat je talent en ritmegevoel moet hebben is grote flauwekul, veel van die kwaliteiten zijn IQ gebonden en spelen dus een rol, maar al deze dingen zijn wel degelijk aan te leren. Het feit dat iemand het 'in zich heeft' betekent vaak alleen dan iemand het sneller leert als een ander.
Er bestaat in creatieve disciplines (muziek, literatuur, toneel, etc.) niet zoiets als 'hoger dan je eigen niveau', dat maken mensen zich wijs om hun tegenslagen te verwerken. Zelfkennis is de drempel en deze is altijd te vergroten door te leren van jezelf, je fouten en van de wereld en mensen om je heen. Je eigen niveau bepaal je (vooral in muziek) zelf en het is belangrijk daar mee te spelen. Soms ga je boven je niveau te werk soms eronder, soms leer je, soms niet, soms verbeter je jezelf, soms verleer je dingen. Alles komt terug in de volgende creatie, prachtig toch!
En dus niet zoals fysieke kwaliteiten of intelligentie quota's die alleen richtlijnen zijn voor specifieke dingen, hoe ver kun je lopen, hoe snel los je een puzzel op, etc.
In muziek bijv. kun je de voordelen van een goede conditie teruglaten komen, maar ook uitputting, of ziekte, of zwakheden. Intelligentie is een heel ander verhaal, het menselijk brein is een mysterie en IQ een mens eigengemaakte aanwijzing, het zegt nix en heeft absoluut geen waarde in een AB vergelijking tussen twee personen, dat is een vorm van discriminatie, maar daar beschuldig ik je niet van! :biertje:

Origineel geplaatst door falafelbiels
Opleidingen zijn duur en helpen je niet persee in de goeie richting. Het beste kun je gewoon aan de gang blijven en hits maken zonder diploma. De praktijk is een betere leerschool dan eh, de leerschool zelf :stupid

Ben ik het mee eens, met mijzelf als voorbeeld. Scheelt ook een hoop (ECHT EEN HOOP) geld en niet te vergeten tijd. Dat geld kan je beter in apparatuur stoppen of in je levensonderhoud zodat je zelf lang kan zelfstudiën.
Al die interessante mensen ontmoet je sowieso als je actief bezig bent met muziek, dus daar moet je school ook aan ophemelen.
In de muziekbusiness gaat t niet om je diploma's maar om wat je hebt gedaan en daardoor nu bewezen hebt te kunnen. Fuck de ploma's. Alleen als je denkt echt iets te leren op een school heeft t zin erheen te gaan, niet voor de buitenwereld die teveel naar papiertjes kijken.

Ik heb na 6 jaar zelfstudie een niveau bereikt waardoor ze mij op een hbo opleiding in mijn vakgebied niet meer willen hebben vanwege overkwalificatie. Steek die maar in je zak :geslaagd:
Ondertussen heb ik veel geld verdient naast de muziek, want daar had ik tijd voor "over" waardoor ik nu in een "dikke bak" rijd en een dikke studio heb + 2 eigen bedrijven heb opgezet.

Dus nogmaals, gewoon lekker leergierig zelf aankloten en een open mind blijven houden, alles op je eigen tempo doen, als je geen zin hebt doe je even wat anders. Continue prestatiedruk (school) is voor veel mensen een creatieve remmer. En daar gaat 't nou juist om.
Ok, voor anderen is druk juist een stimulans, voor mij ook soms, maar niet de hele tijd, dan heb je lucht nodig zo nu en dan. Wie niet.
Anyway ....
Het succes komt vanzelf als je je als componist/producer muzikaal en zakelijk goed ontwikkeld, het leren omgaan met muziekmaak lol tegenover geld moeten verdienen valt vanzelf op z'n plek. Dat is bij mij iig wel gebeurt :dj:

Origineel geplaatst door Alexander
Ik neem je bloedserieus! :)

Maar hier ben ik het echt niet mee eens.. de urban legend dat je talent en ritmegevoel moet hebben is grote flauwekul, veel van die kwaliteiten zijn IQ gebonden en spelen dus een rol, maar al deze dingen zijn wel degelijk aan te leren. Het feit dat iemand het 'in zich heeft' betekent vaak alleen dan iemand het sneller leert als een ander.
Er bestaat in creatieve disciplines (muziek, literatuur, toneel, etc.) niet zoiets als 'hoger dan je eigen niveau', dat maken mensen zich wijs om hun tegenslagen te verwerken. Zelfkennis is de drempel en deze is altijd te vergroten door te leren van jezelf, je fouten en van de wereld en mensen om je heen. Je eigen niveau bepaal je (vooral in muziek) zelf en het is belangrijk daar mee te spelen. Soms ga je boven je niveau te werk soms eronder, soms leer je, soms niet, soms verbeter je jezelf, soms verleer je dingen. Alles komt terug in de volgende creatie, prachtig toch!
En dus niet zoals fysieke kwaliteiten of intelligentie quota's die alleen richtlijnen zijn voor specifieke dingen, hoe ver kun je lopen, hoe snel los je een puzzel op, etc.
In muziek bijv. kun je de voordelen van een goede conditie teruglaten komen, maar ook uitputting, of ziekte, of zwakheden. Intelligentie is een heel ander verhaal, het menselijk brein is een mysterie en IQ een mens eigengemaakte aanwijzing, het zegt nix en heeft absoluut geen waarde in een AB vergelijking tussen twee personen, dat is een vorm van discriminatie, maar daar beschuldig ik je niet van! :biertje:

Amen :halleluja

je talent zal nooit groter of kleiner worden, maar je kunnen wel natuurlijk. Ik ben blij dat mijn herrie al iets beter is en interessanter dan toen ik er aan begon..
anders had ik geen drive gehad om door te gaan. de dingen die je maakt hebben altijd het geleerde van het vorige projectje in zich.

Een citaat van Robert Rodriguez (maker van El Mariachi). Hij heeft het hier over de filmwerelrd, maar geldt net zo goed voor de muziekwereld:

"Let's Play!!

What you need to learn is that being creative is not enough in this business. You have to become techinical. Creative people are born creative - you're lucky. Technical people however can never be creative. Its something they'll never get. You can't buy it, find it, study it - you're born with it. Too many creative people don't want to learn how to be technical, so what happens? they become dependent on technical people. Become technical, you can learn that. If you're creative and technical, you're unstoppable."

"Start with a screenplay. Does anybody here know how to write? No - good. Everyone else writes the same way. Start writing your way. That makes you unique. You can take writing classes, that's good, but don't bother to go to film * school or you'll be making films * like everybody else. We want to see your film *."

( * verander "film" in "rnb shit" :D )

Volledig artikel hier: http://www.wildcity.com/wcf/ten.htm

Origineel geplaatst door DJ Fuse
je talent zal nooit groter of kleiner worden, maar je kunnen wel natuurlijk. Ik ben blij dat mijn herrie al iets beter is en interessanter dan toen ik er aan begon..
anders had ik geen drive gehad om door te gaan. de dingen die je maakt hebben altijd het geleerde van het vorige projectje in zich.

Dat zijn die "technische" dingen die je leert gaandeweg ...

Back