Opleiding voor (R&B) sound engineur/producer?

Origineel geplaatst door ikke
What you need to learn is that being creative is not enough in this business. You have to become techinical. Creative people are born creative - you're lucky. Technical people however can never be creative. Its something they'll never get. You can't buy it, find it, study it - you're born with it. Too many creative people don't want to learn how to be technical, so what happens? they become dependent on technical people. Become technical, you can learn that. If you're creative and technical, you're unstoppable."

100% mee eens!!!

vanavond duik ik de techniek weer in....... :D

Origineel geplaatst door dextah
Een R&B opleiding !
Is dit serieus bedoelt ?

Ik neem r&b muziek serieus, ik kom hier niet voor een techno/dance vs. urban topic.
Ten eerste heb ik daar helemaal geen zin in op dit moment en ten tweede zou het zonde van m'n tijd zijn. ik zou graag serieuze reacties willen hebben, want daarvoor is dit forum toch? voor mensen die serieus muziek willen maken..

Dank je,
Stanza :kroon:

Origineel geplaatst door Stanza
Ik neem r&b muziek serieus, ik kom hier niet voor een techno/dance vs. urban topic.
Ten eerste heb ik daar helemaal geen zin in op dit moment en ten tweede zou het zonde van m'n tijd zijn. ik zou graag serieuze reacties willen hebben, want daarvoor is dit forum toch? voor mensen die serieus muziek willen maken..

Dank je,

Hey Stanza,
Je hebt gelijk dat dit (vooral) een forum is voor mensen die serieus muziek willen maken!
Ik begrijp dat je muzikale voorkeur bij de r&b ligt, en ik neem aan dat je de r&b bedoelt zoals die nu bij radio538 en tmf gedraaid wordt?

Het kan aan mij liggen, maar ik denk niet in dat er specifiek voor dit genre een 5-daagse opleiding beschikbaar is. Ik denk dat je met een cursus over compositie, arrangementen, songstructuur en mixen e.d. meer dan genoeg hebt. Verder is het gewoon een kwestie van veel luisteren en analyseren, en natuurlijk je eigen talent uitbouwen. Meer heb je niet nodig om het in dit genre ver te schoppen...

Wil je echt een 5-daagse opleiding volgen zal je toch je spectrum enigszins moeten verbreden tot bv. compositie in het algemeen of een breder genre kiezen zoals jazz...

Heb je het al bij cruise controll geprobeerd? Zit in amsterdam.

Ik weet dat het daar niet fantastisch georganiseerd is maar Rutger is wel de enige producer die die typische amerikaanse r&b sound benaderd. Althans in Nederland.

Origineel geplaatst door Errol
Heb je het al bij cruise controll geprobeerd? Zit in amsterdam.

Ik weet dat het daar niet fantastisch georganiseerd is maar Rutger is wel de enige producer die die typische amerikaanse r&b sound benaderd. Althans in Nederland.

heb je misschien een link?

Kom op zeg ! Dacht je nou echt dat het me om een Techno vs R&B topic gaat ?
Een Techno house Hip Hop ragga or whatever opleiding zou ook suf zijn ..
Je moet gewoon muziek gaan maken en niet een R&B of een Ragga of house of hip hop opleiding volgen al zou dat bestaan . Kom op zeg !
NEt alsof er bestaande regeltjes zijn . Muziek van deze tijd veranderd toch om de zoveel tijd .. Moet je dan weer een nieuwe opleiding volgen ? Om te leren hoe ze in R&B die rimshot zo vet krijgen ??
Of zoals nu dan in de R&B hoor je steeds meer electro invloeden .. moet je dan weer een aanvullende cursus Tr-808 van 2 weken doen ??
Als je zo weinig tijd hebt.......zou ik als ik jou was al helemaal je tijd niet verspillen aan een opleiding en gewoon muziek gaan maken ..
Of als je dan toch nog een gaatje vindt een je drukke bestaan koop dan een Computer met software en volg een Cursus Cubase/Reason ofzo ...

Dank je,

Re: Opleiding voor (R&B) sound engineur/producer?

Ik weet het er bestaat een zoek funtie (en die heb ik gebruikt) maar ik heb geen antwoordt op m'n vraag kunnen vinden. Ik zou graag een opleiding willen doen waarmee ik alles leer over het maken van muziek en het opnemen ervan.

Dus over R&B (en hoe de muziek in elkaar zit, ect..), maken van muziek, mastering en mixing, cubase, pro tools, logic, reason, sound modules, keyboards, mixers, microfoons, boxen, accoustic, geluiddemping, inrichting van studio, ect..

Dus eigenlijk alles wat te maken heeft met het verzinnen van een beat tot het publisheren van de cd..

Liever niet een te dure opleiding en niet te ver van amsterdam.

Met vriendelijke groet,

Gheheh,ik weet niet of je neger worden kan leren:D

Je hebt wel geluk met R&B te kiezen, moest je HipHop/Rap gekozen hebben moet je natuurlijk eerst de basiscursus "Hoe deal ik drugs" en "Hoe mol ik een kerel" volgen :D

Opleiding voor (R&B) sound engineur/producer?

ingenieur zal je nooit worden, heb nog nooit gehoord van een ing. in R&B kunde.
er zijn echter wel een hoop workshops en cursussen die je kan volgen. zowel in nederland als in het buitenland. zoek google er is op na. er zijn wel een aantal HBO opleidingen die onder andere
les geven in productie tools en studio techniek. op de HKU en HVU(media technologie) bijvoorbeeld. dan mag je je zelf wel ingenieur noemen ;)

Weet iemand misschien hoeveel de sae kost?
De 9 maanden opleiding en de 18 maanden opleiding.
Want dat staat er namelijk niet..

Weet iemand misschien nog meer opleidingen?

van 5000 tot 10.000 euro of zoiets? Nee..? :confused: iig veel geld. Een vette Minimoog en een Andromeda voor dat geld :yamaha:

Hoi ik wil ook r&b producer worden?
Weten jullie waar ik alle vette beats kan downloaden? Dan kan ik alvast beginnen.

Sorry, was ff flame mode.

Ga het lekker uitzoeken daar is ook de zoek functie voor.
Ga langs opleidingen en open dagen.
Ga lezen.

Dan toch nog iets postiefs want ik heb je fout gemaakt en dat is slecht voor mijn karma.

Blijf in jezelf geloven!

Hoe verwacht je nou dat iemand een vier-jarige opleiding op kan zetten voor een muziekstroming die over vier jaar compleet anders is als er uberhaupt nog veel vraag naar is?

sjeetje mina, het kan toch niet zo moeilijk zijn om zonder hulp van een ander zulke muziek te maken?
Het moeilijkste lijkt me nog de zanger te vinden en de tekst. Maar als je die eenmaal hebt, dan kan
de beat geen probleem zijn. Basslijn lukt je vast ook wel en dan nog een beetje creatief zijn met je synths/samples.
En misschien kan je nog wat leren van midi files van bestaande nummers. Van een opleiding wordt je niet creatiever,
misschien is muziekles voldoende. Of pianoles.

heb je misschien een link?

Dit is hun telefoon nr. 020-6275644
St. Pieterspoortsteeg 21-23 - 1012 hm - Amsterdam
vragen naar Rutger.

Of ze nog bestaan weet ik niet maar je kunt het in ieder geval proberen.

Succes

Origineel geplaatst door sander
sjeetje mina, het kan toch niet zo moeilijk zijn om zonder hulp van een ander zulke muziek te maken?
Het moeilijkste lijkt me nog de zanger te vinden en de tekst. Maar als je die eenmaal hebt, dan kan
de beat geen probleem zijn. Basslijn lukt je vast ook wel en dan nog een beetje creatief zijn met je synths/samples.
En misschien kan je nog wat leren van midi files van bestaande nummers. Van een opleiding wordt je niet creatiever,
misschien is muziekles voldoende. Of pianoles.

Is dit tegen mij?

Ik maak me eigen beats, schrijf me eigen teksten, ect.. heb geen hulp van een ander daarbij nodig bijvoorbeeld zoals die mensen van idols (om te :r)
ik vindt iemand nep (zoals vele van idols) die het maar voor hun neus gepl**rd krijgen en het een beetje veranderen en uitbrengen..
Ik denk dat keyboardles wat beter voor me zal zijn :D m'n moeder had het daar ook al over. ik heb een paar dagen geleden voor het eerst achter een keyboard gezeten en ik kan nu al de notenbalk (een beetje) en ik kan ook al een paar liedjes.. :dj:

Back