Geluidje van Deep Dish

divinio

Starting Up...
Ik ben een grote Deep Dish fan.

Ik vind die gasten geweldig, zowel als deejays (Dance Valley vorig jaar!) als remixers.

Ik wou weten hoe ze deze bass maken. Het is geen echte bas en hij zweeft zowat door het hele nummer.

Misschien is dit iets heel makkelijk, maar ik ben nog steeds een newbie dus zou ik het graag eens horen van jullie.

:biertje:

Oh ja, ik was even vergeten te zeggen dat het begint vanaf 10 sec...

Attachments

• david guetta - the world is mine (deep dish remix).mp3
    985,4 KB · Bekeken: 98
een sinus golf, lowpass filter bijna dicht en resonantie op een stukkie. dan komt die holle klank naar voren. Dan je ADSR; attack dicht, decay op 25%, sustain op 25% en release dicht. Dan een beetje klieren, komt het wel goed verder. Ik zou mijn Juno 106 pakken voor deze. Typisch...

Origineel geplaatst door Mad Dan
een sinus golf, lowpass filter bijna dicht en resonantie op een stukkie. dan komt die holle klank naar voren. Dan je ADSR; attack dicht, decay op 25%, sustain op 25% en release dicht. Dan een beetje klieren, komt het wel goed verder. Ik zou mijn Juno 106 pakken voor deze. Typisch...

een sinus op een juno 106 ? dat wil ik ook wel !

Origineel geplaatst door elektrovolt
een sinus op een juno 106 ? dat wil ik ook wel !

simpel. Blokgolf en zaagtand uit op die machine. Dan blijft de sinus over. Staat ook in je boekkie...

Moet maar weer eens als de rappe brandweer naar die "global underground" serie gaan luisteren...wat is die dubberdedubdub proggi toch vet!

Origineel geplaatst door Mad Dan

Ik ga mezelf even heel belachelijk maken, maar dan is het maar zo...

Wat is een sinus golf? Leg dat eens uit op mijn niveau... Misschien ken ik het wel maar ken ik de naam nog niet... Ik ben echt wel een newbie :stupid

t klinkt me wat te harmonisch rijk om me te laten denken dat er een sinus aan ten grondslag ligt. Klink wel idd als flink resonant geluid, met envelopeje voor "bow" verloop. Maar ik denk dan eerder aan n square als basiswaveform.

He komop jongens! Dit is niet zo moeilijk! Klinkt als een superstandaard geluidje wat je altijd wel onder de bass presets vind in een VA of een plugin. Ik heb 'm ff nagemaakt op de Macbeth M3X. Dit heb ik in 1 minuut gedaan...

3 oscilatoren: 2 x zaag en 1 x square
korte snappy envelope op filter en vca en flinke resonatie om dat holle te krijgen...
Je moet met name goed kijken naar de envelopedepth op de filter. Daardoor krijg je dat Bwoomh idee..

Attachments

• dish_bass.wav
    683,6 KB · Bekeken: 134
Zucht...

Ik begreep nog meer van wat de paus zei dan wat er hier wordt gezegd... :engel:

Het klinkt inderdaad al wat meer zoals het originele, maar ik snap er gewoon niets van...

The world of :geslaagd: is mine...

Origineel geplaatst door Nolet
He komop jongens! Dit is niet zo moeilijk! Klinkt als een superstandaard geluidje wat je altijd wel onder de bass presets vind in een VA of een plugin. Ik heb 'm ff nagemaakt op de Macbeth M3X. Dit heb ik in 1 minuut gedaan...

3 oscilatoren: 2 x zaag en 1 x square
korte snappy envelope op filter en vca en flinke resonatie om dat holle te krijgen...
Je moet met name goed kijken naar de envelopedepth op de filter. Daardoor krijg je dat Bwoomh idee..

Hier ben ik weer met deze oude topic...

Kan iemand mij eens zeggen waarmee ik dat moet doen die oscilatoren?

Kan dat met men yamahatje cs2x?

Kan dat met een VST? Korg of Moog of iets anders?

Thanks

Origineel geplaatst door divinio
Hier ben ik weer met deze oude topic...
Wat heb je dan in de tussentijd gedaan? ;)

Kan iemand mij eens zeggen waarmee ik dat moet doen die oscilatoren?

De M3x heeft een klassieke structuur. 3 oscillators > filter > versterker. Elke synthesizer die dat op z'n minst heeft kan het geluid ook doen.

Kan dat met men yamahatje cs2x?
Ja, maar dat gaat heel erg frustrerend worden.

Kan dat met een VST?
Ja. Er zijn genoeg gratis VSTs. Om het je even voor te doen: Download en installeer de gratis VST genaamd "Synth1". Hier kun je 'm vinden: http://www.geocities.jp/daichi1969/softsynth/#down

Zet alle schuifjes en dingetjes dan als volgt neer:
synth1settingsguetta1mw.png

De presetnaam boeit niet; die heb ik gewoon als basis genomen om van te werken. Zorg ervoor dat alle knopjes dezelfde positie hebben.

Ik heb hier nog een VST-compressor (Magneto - zit in Cubase) opgezet met vrij veel gain. Als je geen Cubase hebt: http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php - pak daar de compressor van en zet 'm er op. Eventueel er nog bij: klein beetje reverb.

Nu ben je halverwege. Als je goed luistert naar het basgeluid kun je ook nog een soort "doink" horen; je kunt hiervoor proberen een percussiesample zoals een tom te pakken, hierover een laagdoorlaatfilter (lowpass filter in 't Engels dus) te jagen - zonder resonantie - en 'm op dezelfde toonhoogte te zetten als de bas. Een makkelijke manier om dit te doen is om gewoon de tom (van een 909 of zo, goed genoeg) in te laden in een sampler, en vervolgens een hoge noot aan te slaan. In de hogere octaven kun je er gewoon een melodie mee spelen. Vind uit op welke toonhoogte het ding gestemd is en pas de tuning aan.

Dus: Tom (toonhoogte onbekend) - 3 octaven omhoog. Speel een C. Probeer uit te vinden welke noot je nu hoort. Als het een G# (C-G# = 6 halftonen) is moet je de sample dus 6 halftonen omlaag zetten zodat je zeker weet dat als je een C speelt je ook een C hoort.

Zet de sample dan weer 3 octaven terug.

Nu leg je beide geluiden over elkaar heen. Dit is heel makkelijk: als je met het eerste synthesizer-geluid al de melodie hebt ingespeeld kopieer je die hele melodie en laat je hem door die percussiesample spelen. Het volume van de "doink" hoeft niet echt hoog te zijn.

Stuur vervolgens weer beide sporen door een compressor en je moet in de buurt komen.

Korg of Moog of iets anders?
Het eerste wat je moet doen is van dat rare idee afkomen dat je als je apparaat X koopt je geluid Y kan/moet maken :).

Thing is, die "doink" is wat het namaken wat lastiger maakt. Je moet dan dus gaan kijken naar een samengestelde oplossing: als het met 1 geluid uit 1 apparaat niet lukt moet je er iets bijhalen. Het is handig om hier voor een sampler te hebben; je kunt daarmee heel makkelijk geluiden over elkaar heen leggen zodat je maar 1 spoor nodig hebt ipv 2 (zoals nu).

Waarom is dit lastig op je CS2x? Nou, het kan wel - maar allereerst heb je niet zo iets als Synth1 daar in zitten. Als je het Synth1-deel wil namaken zit je door vrij veel menu's te bladeren en met basisgolfvormen te werken. Vervolgens moet je dan nog kijken of je er zo'n tom-geluid over kan zetten. Als je dat eenmaal allemaal voor elkaar hebt moet er ook nog een compressor over, en zoveel synths zijn er niet die een compressor in de effectensectie hebben. Het is dus beter om het eerst in software te proberen.

En wat die bovenstaande (en hele oude) suggestie van een sinus betreft: :D. Daar zitten toch geen harmonischen meer in waar je wat mee kan? Met resonantie er op krijg je dan gewoon 2 sinussen naast elkaar. "Holle" geluiden doe je met blokgolven :).

Thx Yoozer! :okdan:

Hier heb ik wat aan! :geslaagd:

Zodra ik kan probeer ik het uit. (Drukke week dus kan nog even duren) =(

Het klinkt dus niet allemaal als Chinees? ;)

6 maanden geleden had dit ook nog meer op Chinees gaan klinken, maar het gaat nu al wat beter met al die begrippen.

Laten we zeggen dat er hier en daar nog wat Duits tussen staat, maar dat lukt dan wel hoop ik.

;)

In dat Deep Dish nummer zit een vette sample van Simple Minds "Someone Somewhere" hoor ik nu. Bepaald wel heel erg de sfeer van die plaat...

Back