sx 3 - outboard gear delay compensation...

endonyx

Noize is the message?
Ik vroeg mij af of iemand al ervaringen heeft met 1 van de nieuwste mogelijkheden in cubase sx 3.
Namelijk dat cubase nu ook de latency rechttrekt veroorzaakt doordat je kanalen via je geluidskaart
naar een extern fx-bak stuurt en weer terug via je geluidskaart.

het zogeheten : outboard delay compensation :p

ik vind het de ideale oplossing voor mij als dit gehele systeem echt goed zou werken. maar heb er
tot op heden nog helemaal NIKS van niemand over gehoord, terwijl het mij een geweldige functie
lijkt voor mensen die bv. NIET een dure RME kaart hebben om dit soort geintjes te kunnen doen.

dus mijn vragen...

1 - werkt dit systeem goed ?
(denk aan happeringen, out of sync, ticks, cpu spikes etc etc)

2 - hoe vertaalt de outboard gear zich naar de mixer van cubase ?
(stel je hebt een tc m-one galmbak via je spdif in en uit aan je geluidskaart gehangen,
kan je de galm daarvan dan alleen als insert in je kanalen inzetten of ook als send ? )

alvast bedankt voor alle medewerking :mega:

ik weet niet hoe het moet maar dat het werkt is zeker....

Ooit een kleine demo gezien bij Nederland Muziek en die delay compensation (oftewel latency van de outboard)
werkt perfect.

Heb ik een vraag in het verlengde van deze,

kan je ook audiomixdown doen waarbij de externe effecten mee worden gerenderd?
Of moet je die apart recorden ?

Origineel geplaatst door demian
Heb ik een vraag in het verlengde van deze,

kan je ook audiomixdown doen waarbij de externe effecten mee worden gerenderd?
Of moet je die apart recorden ?

wordt mee gerenderd, alleen moet je dan wel realtime export aanvinken, maar dat is logisch aangezien je fx'en in hardware realtime worden uitgevoerd.

Re: sx 3 - outboard gear delay compensation...

Origineel geplaatst door endonyx
Ik vroeg mij af of iemand al ervaringen heeft met 1 van de nieuwste mogelijkheden in cubase sx 3.
Namelijk dat cubase nu ook de latency rechttrekt veroorzaakt doordat je kanalen via je geluidskaart
naar een extern fx-bak stuurt en weer terug via je geluidskaart.

het zogeheten : outboard delay compensation :p

in de praktijk heb ik er nog geen ervaring mee. Maar interessant vind ik het zeker. Dankzij deze optie denk ik er ook over om mijn mixer te vervangen voor zo'n Behringer knoppendoos.

Zoals ik het uit de handleiding heb begrepen is de delay compensation hier alleen bedoeld om eventuele delay in je hardware fx ZELF te compenseren. De delay van je soundcard wordt gewoon automatisch gecompenseerd. In het geval van bvb. een TC M-one heb je die compesation dus gewoonweg niet nodig want die heeft geen (of verwaarloosbare) latency.

dus mijn vragen...

1 - werkt dit systeem goed ?
(denk aan happeringen, out of sync, ticks, cpu spikes etc etc)

2 - hoe vertaalt de outboard gear zich naar de mixer van cubase ?
(stel je hebt een tc m-one galmbak via je spdif in en uit aan je geluidskaart gehangen,
kan je de galm daarvan dan alleen als insert in je kanalen inzetten of ook als send ? )

1 - Het lijkt me dat dit prima werkt, ik kan nu ook gewoon zonder problemen 8x i/o streamen en in de zin dat je minder VST's nodig zal hebben werkt het zelfs CPU besparend.

2- Als je in je VST connections zo'n external fx bus hebt aangemaakt staat die netjes in je op up menu waar ook alle andere VST fx staan, je kan ze dus idd als insert of als send gebruiken. Enige verschil met gewone VST's is natuurlijk dat je er niet meerdere van kan openen, maar dat is lochies..

Laatst gewijzigd:
De delay van je soundcard wordt gewoon automatisch gecompenseerd.[/

Inderdaad, maar cubase weet waarschijnlijk niet of het signaal afkomstig is v/e synth of effect. In geval van effect moet er 2 x latency worden gecompenseerd (dit zul je wellicht ergens aan moeten vinken?)

Overigens, ik dacht dat SX2 ook al delay compensation (PDC) aan boord heeft, maar ik moet mijn (externe synth) audiosporen in cubase nog steeds synchroniseren middels een kleine midi delay.

mijn hardware is ddx3216 en RME9632.

Origineel geplaatst door sten
Inderdaad, maar cubase weet waarschijnlijk niet of het signaal afkomstig is v/e synth of effect. In geval van effect moet er 2 x latency worden gecompenseerd (dit zul je wellicht ergens aan moeten vinken?)

Sx3 heeft dus in VST connections nu external FX bussen die dedicated bedoeld zijn om externe fx aan te sturen. 1 zo'n 'bus' bevat zowel input als output (naar keuze stereo of mono). Dus automatisch 2x compensatie...

Origineel geplaatst door Flesje
Sx3 heeft dus in VST connections nu external FX bussen die dedicated bedoeld zijn om externe fx aan te sturen. 1 zo'n 'bus' bevat zowel input als output (naar keuze stereo of mono). Dus automatisch 2x compensatie...

Ok, dat is wel wen coole feature.

Origineel geplaatst door sten
Ok, dat is wel een coole feature.

Als het vlekkeloos werkt dan is het dat zeker weten!
Daarom denk ik nu ook aan een combi van SX3, 8x i/o soundcard, hardware fx, Behringer bcf en een kleine mixer om synths te routen en monitoren.... Killer combi lijkt me dat! 8)

:D

Kheb net even een test gedaan.
External FX bus aangemaakt en daarop de Line6 echo pro delay. Delay over een drumloop gehaald. Mocht de latency compensation niet goed werken of haperen of whatever dan zou je dat meteen moeten horen. Maar nee, loopt zo strak als een :kont:

Echt vet dit.. ;)

vette shit ouwe 8)

Daarom denk ik nu ook aan een combi van SX3, 8x i/o soundcard, hardware fx, Behringer bcf en een kleine mixer om synths te routen en monitoren.... Killer combi lijkt me dat! 8)

Ja, dat is idd cool ! Zo wil ik straks ook een beetje te werk gaan (min of meer doe ik dat al :)) Nog zoekende gaan naar een leuke 8x i/o ADAT <-> spdif/analoog box voor de hardware FX. Mijn analoge synths zijn aangesloten op de 16 analoge inputs van ddx3216 (die ik vervolgens als controller ga gebruiken).

Mix je nu digitaal (en SX combi)? Zoja, hoe?

Wat ik niet snap is dat al sinds VST5 mogelijk is je VSTfx ook voor hardware te gebruiken maar sinds er delay compensation is dit ineens de bomb diggy blijkt te zijn. Als je een 5ms latency kaart hebt dan had je alleen in zeer beperkte gevallen last van die latency.

Weer een gevalletje meegaan met de hype en niet zelf je eigen technische creativiteit gebruiken?

je bedoelt geen grote mixer meer nodig?

die fx die je opneemt is toch gewoon een audiospoor die je opneemt of zie ik dat verkeerd?
ik heb er nog geen ervaring mee in sx 3 vandaar

Origineel geplaatst door fuse
Wat ik niet snap is dat al sinds VST5 mogelijk is je VSTfx ook voor hardware te gebruiken maar sinds er delay compensation is dit ineens de bomb diggy blijkt te zijn. Als je een 5ms latency kaart hebt dan had je alleen in zeer beperkte gevallen last van die latency.

Weer een gevalletje meegaan met de hype en niet zelf je eigen technische creativiteit gebruiken?

Ik heb een audio delta 410, maar als ik zwaar leun op de processortijd in cubase dan is een latency van 5 ms niet meer mogelijk zonder haperingen, ik heb mijn buffer meestal op 2048 samples staan (dacht ik) latency is dan iets van 45 ms ofzo?

Ik snap die delay compensatie wel :)

Origineel geplaatst door fuse

dat klopt wel dat het mogelijk was, maar dat was toch wel even een andere situatie. Om dat voor elkaar te krijgen diende je asio kanalen naar elkaar te lussen. hoewel dat uiteraard werkte is dat verre van ideaal, Daar komt bij dat je niet in staat was het send level in te stellen naar die asio sporen zonder extreem te gaan truuken. De latency compensatie van 5 ms is theoretisch, want je gaat daarmee gemakshalve voorbij aan de latency van je fx apparaat zelf (of bijvoorbeeld een modular g2). daarin zit uiteraard ook een bepaalde latency voor de afhandeling van je chain. Dus je hebt je standaard latency van 5 ms, maar daarnaast ook nog de extra latency van je audio chains (die erg complex opgezet kunnen worden als je dat wilt) die daarover heen ook nog gecompenseerd dienen te worden. Dus het is wat minder zwart wit als dat je op het eerste gezicht denkt.

Het 'spectaculaire' nu is dat je de gedefinieerde fx channels gewoon als 'vst fx' te zien krijgt tussen je inserts en sends. Met alle extra mogelijkheden van dien (Zelfs automation! op je send level bijvoorbeeld). Of te wel, met sx3 is er gewoon in een studio die daar voor ingericht is praktisch geen verschil meer tussen vsti's en hardware kwa gebruiksgemak of automation.

Dus ik vind het absoluut niet meegaan met de hype. Pas nu sinds sx3 is cubase zwaar volwassen voor de moderne muzikant die het beste wil van 2 werelden, maar wel de volledige totall recall wil hebben op zijn software en hardware.

Origineel geplaatst door quifster
Dus ik vind het absoluut niet meegaan met de hype. Pas nu sinds sx3 is cubase zwaar volwassen...

Absoluut! Het is een enorm verschil om (bijvoorbeeld) je favoriete hardware EQ
als een insert te kunnen gebruiken, net zoals je dat met een VST instrument doet,
zonder dat je ook maar na hoeft te denken over alle problemen die daar vroeger
bij meekwamen...

Sinds deze verbetering ben ik dus echt serieus aan het denken om native te gaan,
en m'n hardware daw te verkopen voor een goede multi-I/O (waarschijnlijk MOTU),
en een goede hardware controller surface (Tascam US2400). Het enige wat me nog
een beetje tegenhoudt is dat je nog geen distributed (netwerk) processing hebt zoals
in de nieuwste Logic.

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door quifster
Het 'spectaculaire' nu is dat je de gedefinieerde fx channels gewoon als 'vst fx' te zien krijgt tussen je inserts en sends. Met alle extra mogelijkheden van dien (Zelfs automation! op je send level bijvoorbeeld). Of te wel, met sx3 is er gewoon in een studio die daar voor ingericht is praktisch geen verschil meer tussen vsti's en hardware kwa gebruiksgemak of automation.

Cewl. Als SX dan nog sidechaining ondersteunt wordt het pas echt feest :D

Origineel geplaatst door kefkekeyser
Cewl. Als SX dan nog sidechaining ondersteunt wordt het pas echt feest :D

Intern zou dat inderdaad heel fijn zijn. Net zoals in logic.
Maar omdat ik vrij veel outboard spul heb kan ik side chainen nu ook analoog doen.

Jongens, ik werk er nu alweer een tijdje mee, heb toendertijd mijn analoge tafel verkocht omdat ik wist dat dit de toekomst zou gaan worden. Daarvoor in de plaats die 24fader USB tascam.

Het is nu echt heel goed mogelijk om een vette sound te kunnen creeeren.
Effe een kick door mn teletronix jassen, de stem door een urei en ga zo maar door.
We hebben hier 3 dikke vette 48 in/out patchbays die alles aan elkaar verbinden. De pret is begonnen.

En geen latency te horen. Nu wachten tot logic het ook kan en dan is alles weer goed.

In ieder geval werkt het als een tiet.

Origineel geplaatst door Errol
Daarvoor in de plaats die 24fader USB tascam.

Off topic...

Errol, je hebt het hier over de US2400?
Aangezien het off-topic is hoef je me niet veel te vertellen, maar
als je een cijfer van 1-10 zou moeten geven...?

Mvg.

CoolRunning

Back