[algemeen] hoe nuttig is een sampler nou eigenlijk

Origineel geplaatst door mono-poly
hmmm ik geloof nog steeds niet in een sampler he ja alleen voor live mischien. geluiden programeren doe ik het liefst met een synth (kan met de muziek die ik maak) en dingen die ik als sample gebruik heb ik me vst tracks voor (beats knippen en plakken etc). ja een fairlight vind ik nog steeds de leukste sampler die ik wel zou willen kopen de rest indtereseerd me dus echt niet he

Akkoord dat VST e.d. voor veel mensen een sampler overbodig heeft gemaakt., gewoon omdat veel mensen zich al te pletter amuseren met loops knippen/plakken/mixen e.d. Iedereen zal er wel van overtuigd zijn dat deze aanpak véél handiger werkt met VST, Logic, Acid e.d., dan met een hardware sampler.

MAAR wat soms wordt vergeten, is dat loops/beats enz. slechts één specifiek aspect van sampling is!! Misschien wel het meest populaire, maar daarom zeker niet het enige nuttige!! Samplers zijn in mijn overtuiging de meest ultieme instrumenten om met eender welke klank te kunnen spelen en componeren. Geen enkel instrument is zodanig all-round inzetbaar als een sampler.

Maar je moet wel een degelijke CD-ROM library hebben, en wellicht dat hier het schoentje knelt...:geslaagd:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Roel
hm.. u allen maakt mij aan het twijfelen.... toch een sampler?

Te merken aan het sampler-scepticisme dat je hier zoal leest, wordt het hoog tijd dat er hier wat meer mensen beginnen twijfelen en nadenken, i.p.v. zich in de doekjes te laten leggen door de marketing-jongens van Roland, Yamaha en Steinberg...:fuckoff:

Origineel geplaatst door OnAcid
Toevoeging. Ik ben heel tevreden met m'n A4000 na een S2000;)

Dat wil ik best geloven, maar de S2000 was nu ook écht wel van meet af aan een ouderwets stuk speelgoed hé...

Er zijn trouwens niet zo gek veel écht goeie, uitgebreide samplers: de Emu E4-series, Akai S5000/6000, wellicht ook de nieuwe Z4/Z8.

De Akai S1000/2000/3000/3200 en Emu E3 en Esi-series hebben gewoon te weinig polyfonie (32) en te weinig RAM (32MB) voor het serieuzere werk...

Origineel geplaatst door Dobre
en voor de dikke hiphop-beats heb je toch echt een sampler nodig.. :)

Moet je een grotere computer kopen. ;)

Origineel geplaatst door David
Dat de mensen die een Yamaha A-series hebben gekocht, nu misschien teleurgesteld zijn in hardware samplers, begrijp ik heel goed,

Hoewel je mij citeert.... Ik vind persoonlijk de A serie van Yamaha één van de meest creatieve samplers ooit Dus terleurgesteld ben ik zeker niet! Ik wist precies wat ik destijds kocht. De Emu's spraken me ook wel aan maar waren veeeeeel duurder, misten vanalles-en-nogwat en hadden bovendien serieuze problemen met SCSI-communicatie met de PC.
Bovendien vind ik de bediening helemaal niet lastig of verkeerd. 't Is maar net wat je gewend bent. 'k Heb o.a. ook een S2000 en verschillende Roland samplers gehad....... Ja, de SCSI van de A-serie is echt traaaaaag, bijna net zo storend als de tijd die Akai nodig had om een fatsoenlijke OS en Mesa te programmeren voor de S2000. Dan heb ik het nog maar ff helemaal niet meer over de befaamde kinderziektes van de S5000/6000.
Ik vind de Emu's dus echt heel mooi klinken en de Akai zijn lekker handig in de studio.

Origineel geplaatst door David
want ik me zelf ook ooit laten verleiden door misleidende Yamaha-marketing en fake-optimistische berichtgeving in Future Music magazine.......

Met mensen die hun aankopen baseren op Future Music reviews heb ik geen medelijden :D

Het ging me dus eigenlijk meer om het feit, dat software synths en/of het laden van Wav's in je seq-software vaak veel effectiever zijn dan gebruik van hardware samplers. Zeker als je vooral met loops werkt, wat toch heel veel mensen hier op dit forum doen. Live is een ander verhaal.
Toch ipv zo'n nieuwe Akai Z koop ik liever een extra PC met goede geluidskaart,'stripped down OS' en NI Kontakt/Reaktor..... Veel meer mogelijkheden en flexibiliteit.

Origineel geplaatst door Cozko
Met mensen die hun aankopen baseren op Future Music reviews heb ik geen medelijden :D

Inderdaad, hierom verdien ik geen greintje medelijden :o:
Maar goed, in die tijd wist ik niet beter...
Al doende leert men. :geslaagd:

Ik vind persoonlijk de A serie van Yamaha één van de meest creatieve samplers ooit Dus teleurgesteld ben ik zeker niet! Ik wist precies wat ik destijds kocht.

Interessant dat we allebei ervaring hebben met Yamaha samplers en kunnen vergelijken met andere fabrikanten. Mijn nieuwe vraag voor jou is dan : wat kan je met de Yamaha doen, dat je niet met software kan maken? Of anders gesteld : is er volgens jou iets dat de Yamaha echt uniek, zoniet onvervangbaar maakt?

De Emu's spraken me ook wel aan maar waren veeeeeel duurder, misten vanalles-en-nogwat en hadden bovendien serieuze problemen met SCSI-communicatie met de PC. [/B]

Wat ontbreekt er dan aan volgens jou? Degelijke interne effecten, op dat punt staat de Yamaha inderdaad wel sterk. In de studio gebruik ik een E4 Platinum met RFX card, maar ten eerste is die card een vreselijk dure optie, en ten tweede nogal onhandig om te gebruiken. Zelfs als fanatiek Emu-user geef ik dus toe dat Yamaha FX-vlak makkelijker, sneller en beter is dan Emu.
SCSI-communicatie tussen PC en E4 is inderdaad nogal traag : ik haal 860KB/s vanuit Sound Forge 6 via Adaptec 2904 naar E4 Ultra (OS 4.6), en amper 154KB/s naar het oudere type E4 (OS 3.0, niet ultra)... Maar met interne HD, zip en CD-Rom is ie wel echt snel (tot 3MB/s).

Ja, de SCSI van de A-serie is echt traaaaaag, bijna net zo storend als de tijd die Akai nodig had om een fatsoenlijke OS en Mesa te programmeren voor de S2000. [/B]

Bijgevolg heeft het dus weinig zin om 128MB in de Yamaha te installeren en grote banken van CD-Roms in te laden. Daarvoor is de Yamaha écht niet ontworpen. Lijkt mij eerder geschikt als drum/groove/phrase-sampler met pakweg 32MB aan boord. Maar alleen daarvoor ben je nu toch beter en goedkoper gesteld met software??

Laatst gewijzigd:
Hmz.. na dit alles te lezen heb ik ook wel zin in een samplertje.. maar voor mijn leeftijd vind ik alles prijzig :D
Ik doe eigenlijk alles met computer, maa rik ben weer van plan terug te gaan naar hardware, omdat het zo vershrikkelijk irritant is om alles met de muis te doen.. gister werd ik er helememaal gek van en is gelijk men inspiratie weg enzo.. :( ik weet niet of jullie daar ook weleens last van hebben?? ;)

zonder sampler (ik heb geen hardware sampler (meer) maar sample alles met de computer en 2 audiowerk8 kaarten = 16 analoge outputs) zou ik nergens zijn.
Mijn 'sampler' is het meest belangrijke instrument hier in mijn studio, het is naar mijn mening het meest creatieve instrument in mijn studio, ik sample alles wat los en vast zit maar gebruik het wel op een zo creatief mogelijke manier en recycle is daarbij een van mijn grootste vrienden.

De miauw of knor/spin geluiden van klojo mijn kat zou je bij wijze van spreken kunnen inzetten als 303 bassline, als grommende junobass of het geknor als snare roffel.. . (get my point?)

Ik snap niet dat er mensen zijn die niet met een sampler werken, je hebt zoveel beperkingen met alleen maar synths en drums, het komt toch altijd op hetzelfde neer uiteindelijk.

Ik doe eigenlijk alles met computer, maa rik ben weer van plan terug te gaan naar hardware, omdat het zo vershrikkelijk irritant is om alles met de muis te doen.. gister werd ik er helememaal gek van en is gelijk men inspiratie weg enzo.. :( ik weet niet of jullie daar ook weleens last van hebben?? ;) [/B]

ik vind het werken met alleen de muis ook te beperkend en vaak ook te langzaam..:frons:

Goed gezegd Goose. Want laten we er geen akai vs emu vs yamaha thread van gaan maken.

Ik heb lange tijd tijd wat tegen het idee samplen (pikken) gehad. Totdat ik er eens echt mee ging werken bij een vriend. Ik was gelijk om.
Geen goeie drumklanken of ben je die uit je module zat? Effe samplen. Je kan met de meest rare geluiden muziek maken en het is gewoon leuk.

Zoals al vaker gezegd, kan je tegenwoordig met software ook goed samplen. Je moet het gewoon eens proberen, je kan nu voor weinig een 2dehands sampler op de kop tikken. Vind je het niks dan kan je hem zo weer verkopen. Of probeer een demo van halion, kontakt etc.

Inderdaad;

Ik sluit me bij de pro sample mensen aan......ik bedoel ik vind het gewoon vreemd dat er nog steeds mensen zijn die drums uit een jv module prefereren boven zelf gesamplede beats......(en dan bedoel ik niet de loopjes, maar echt losse drum beats). Ik heb zelf de emu esi 4000 turbo en die heeft ook nog eens als enorm voordeel dat ie voorzien is van zulke vette filters.........en ook het turbo board dat erin zit mag er wezen !!

Ik zal ooit er nog wel een yamaha naast willen hebben......

Als ik een geluid/synth te kort kom, bijvoorbeeld uit mijn jp, dan sample ik em gewoon, ff midi kanaaltjie veranderen, en ik heb weer een verse synth over, dus gaan we weer vrolijk verder, 2 minuutjes werk - eeeeeecht goed ! :okdan:

Origineel geplaatst door Gitaarwerk
Hmz.. na dit alles te lezen heb ik ook wel zin in een samplertje.. maar voor mijn leeftijd vind ik alles prijzig :D
Ik doe eigenlijk alles met computer, maa rik ben weer van plan terug te gaan naar hardware, omdat het zo vershrikkelijk irritant is om alles met de muis te doen.. gister werd ik er helememaal gek van en is gelijk men inspiratie weg enzo.. :( ik weet niet of jullie daar ook weleens last van hebben?? ;)

jup ... vandaar dat ik toch steeds weer hardwaregear koop ;)

Origineel geplaatst door Gitaarwerk

Plus het nadeel dat windows soms wel eens wil gaan hangen en naja dat je alles kwijt bent... Beginning memory dump... vaak genoeg mee gemaakt hierzo...
Hardware samplers hebben niet echt dat probleem lijkt me:)

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...
Origineel geplaatst door Slipperman
Plus het nadeel dat windows soms wel eens wil gaan hangen en naja dat je alles kwijt bent... Beginning memory dump... vaak genoeg mee gemaakt hierzo...
Hardware samplers hebben niet echt dat probleem lijkt me:)
Hardware samplers kunnen ook crashen...

Ik ben het wel aan het overwegen, ze zijn wel erg goedkoop tegenwoordig.

Ik durf te beweren dat de sampler (in al zijn verschijningsvormen) meer invloed heeft gehad op de hedendaagse muziek dan welke andere muzikale innovatie dan ook.

Back