Vraagje voor de kenners !!!

DJ Kosmik

Nieuwkomer
Hey allemaal,

Ik wil dus zelf muziek beginnen maken maar ik heb jullie raad nodig !
Als materiaal heb ik voorlopig Cubase 1 en een MIDI keyboard (Evolution) en heel wat vst's.
Maar ik ben aan het twijfelen. Zou ik overgaan tot het kopen van hardware of zou ik me verder
verdiepen in de soft synths ??
En wat is volgens jullie het beste software programma om muziek te produceren ?

Thx,
DJ Kosmik

yup, eerst het maximale eruit halen van wat je nu hebt....

als dan na een tijdje blijkt dat je niet meer verder komt met de dingen die je hebt,
kan je altijd wat erbij kopen!

Ja maar het is Cubase 1 en ondertussen is er al Cubase 3 uit heb ik me laten vertellen !
Als geluidskaart heb ik Audiophile 2496. Is dit ook een goede keuze ?

Als ik nu zeg dat dat een heel slechte keuze is, ga je dan direct een nieuwe kopen? :D
Ik bedoel maar, het maakt toch helemaal niet uit hoe je iets maakt, als het resultaat maar tot tevredenheid leidt.
Als dat laatste niet lukt, dan pas moet je je gaan afvragen waar het door komt en eventueel nieuwe dingen kopen.
Wat betreft bvb die Cubase versie. Je MOET toch niet het nieuwste van het nieuwste hebben? Ik werk bvb al een hele tijd met Logic 3.6, een hele ouwe versie dus. En toch volstaat die nog altijd voor mij.
Nieuw materiaal is niet automatisch gelijk aan betere tracks.

ik heb zelf ook heel lang de atari met cubase 3.01 gebruikt, gewoon omdat het prima werkt.
als het goed werkt, dan is het goed.

Cubase 1? Da's eeuwen geleden. Werk je met SX of SL?

Anyway, als je je softsynths leert kennen qua sound modelling dan ben je een eind op weg. Hardware werkt precies hetzelfde, ook al is de klank een stuk beter (persoonlijke mening). Lees wat bladen en leer zo meer over hardware en neem je tijd hiervoor. Ik denk dat tegenwoordig de beste wijze van werken, een gecombineerde is. Bijvoorbeeld Kontakt sampler voor beats en effecten naast een paar dikke hardware synths...

Idd ,zoals iedereen voor mij reeds heeft gezegd. Begin met wat je hebt!
Er worden tegenwoordig steeds meer en meer muziekwerken uitgebracht die (al dan niet) enkel met software gemaakt zijn. Zelf gebruik ik een combinatie van zowel soft- als hardware...

+ Ik weet niet hoe het met je budget gesteld is, maar bijna alle software is nog steeds goedkoper dan hardware...

Origineel geplaatst door DJ Kosmik
Ja maar het is Cubase 1 en ondertussen is er al Cubase 3 uit heb ik me laten vertellen !

:D

dat maakt toch allemaal helemaal niks uit of je 1 of 2 of 3 hebt.

je moet het zo zien: denk in muziek en geluid en de rest is allemaal bijzaak. op wat voor manier het tot stand komt is niet interessant. de ene versie heeft misschien meer toeters en bellen dan de andere maar dat is helemaal niet interessant en je zult echt geen betere muziek maken wanneer je de nieuwste versie hebt.

ik durf het nog sterker te beweren. hoe minder toeters en bellen jou apparatuur/software heeft hoe creatiever jij zelf zult zijn/ worden om datgene te bereiken wat je wil.

zie het maar een beetje als een schrijver. die schrijft ook geen betere romans omdat ie op een pentium4 in word zit te typen. sterker nog, ik denk dat ie liever een ouwerwetse typmachine gebruikt.

Dus, laat je niet opnaaien door al die blaadjes en advertenties en eindeloze gearlijsten...JIJ bent de baas en jij maakt de muziek, niet de apparaten.

Ik sluit me aan bij VanHeckis. Het maakt helemaal niet uit hoƩ je iets maakt of waarmee. Waneer je je alleen maar richt op het hebben van de laatste versies en zo veel mogelijk plugins zal dit lang niet altijd per definitie je kreativiteit ten goede komen. Je zult eerder verdwalen!

Zorg gewoon dat je datgene wat je nu hebt van binnen en van buiten kent en langzaam kun je dan eens iets bij kopen. En wat dat moet zijn hangt helemaal af van hoe je werkt en waat voor muziek je maakt.

Staar je niet blind op al die threads die het alleen maar hebben over de nieuwst versies en zoveel mogelijk plugins. Ga gewoon lekker experimenteren met wat je hebt. Cubase is een prima programma. ALs je deze versie goed kent zul je later veel sneller en met meer plezier een upgrade kunnen gebruiken.

O, en die audiophile 2496 is een prima kaart. Gebruik hem zelf al een aantal jaar. Is een geweldig ding!!

ha Kosmik, we meet again :D

Leer eerst de basics met wat je hebt en kijk dan verder of je iets mist of niet... Des te meer ervaring je hebt des te beter ga je weten wat JIJ PERSOONLIJK echt nodig zou hebben bij je werkwijze.

blijf dus eerst bij die vst's en leer daar eens eerst tracks mee te maken! cubase sx1 is zat goed genoeg :)

Re: Vraagje voor de kenners !!!

Origineel geplaatst door DJ Kosmik
Zou ik overgaan tot het kopen van hardware of zou ik me verder
verdiepen in de soft synths ??
En wat is volgens jullie het beste software programma om muziek te produceren ?

Thx,
DJ Kosmik

Bekijk het eens zo : Als je vroeg of laat wordt afgerekent of beoordeelt op wat jij maakt, dan wordt je vooral afgerekend op de muziek die jij hebt gemaakt. Hoe, waar, met wat of met wie je die muziek hebt gemaakt, daar ligt geen hond wakker van. Echt niet.
Al moet ik wel zeggen dat Cubase toch een behoorlijk shit programma is.
Wat je wil is Logic 7 op een Apple G5. Zonder die 2 laatste kan je geen hits scoren:D

He skele,
Heb je nou alweer zin in een welke-is-de-beste-sequencer-thread!?
Jij bent ook onverzadigbaar wat dat betrefd!

Re: Re: Vraagje voor de kenners !!!

Re: Re: Vraagje voor de kenners !!!

Origineel geplaatst door sKeLeTvM

Al moet ik wel zeggen dat Cubase toch een behoorlijk shit programma is.
Wat je wil is Logic 7 op een Apple G5. Zonder die 2 laatste kan je geen hits scoren:D

Tja, nu krijg je natuurlijk de discussie dat een programma niet slecht IS maar dat JIJ het slecht VINDT! Een programma vindt je slecht omdat JIJ er niet mee kunt wat je wilt. Dat wil niet zeggen dat het programma slecht IS. En nou kan ik met een grote zekerheid zeggen dat een heel groot deel van de gebruikers bijzonder tevreden is over Cubase en dat je niet kunt zeggen dat het niet deugt. En al helemaal niet dat je geen hit kunt scoren met uitsluitend logic 7 en een G5. (maar waarschijnlijk was dit laatste een grapje :D ).

Er zijn ook hits gemaakt met een Amiga 500!!

:okdan:

Back