Midex8 of niet?

wouter

\B-)
Hoi,

Ik zit te denken om een midex8 (en cubase sx) te kopen, er zijn eigelijk twee dingen die mij doen twijfelen. Ik lees op de forums dat veel mensen problemen hebben met de midexen, b.v. bij het versturen van sysex of het uitvallen van de verbinding tussen de computer en de midex. Ik doe alles met midi en sysex (veel hardware spul) dus sysex en een zo strak mogelijke timing zijn voor mijn essentieel. Er zijn ook geruchten dat de midex uit productie gaat en dan is natuurlijk de vraag wachten op de opvolger (met LTB?) of toch kopen. Heb nu een AMT8 en logic (is een doodlopende weg op de pc) en wil qua timing er niet op achteruit gaan natuurlijk. Iemand advies?

Wouter

Laatst gewijzigd:
Tsja de midex 8,

ik heb er zelf ook 1 en het werkt fantastisch inmiddels bij mij. Echter, de eerlijkheid gebied te zeggen dat er wel erg veel mensen problemen hebben met de midex 8. Veel van de problemen worden veroorzaakt door de driver van de midex 8 in combinatie met de hardware setup die de mensen hebben staan. Met name de verschillende andere mididrivers die in je systeem zitten in combinatie met het usb beheer in de windows registry kan problemen geven voor sommigen.

Er worden problemen gemeld dat sysex niet goed werkt en dat de timing niet goed is of dat hij uitvalt.

Het uitvallen wordt vaak veroorzaakt doordat er geen externe power is aangesloten op de midex 8. Deze gebruikt vrij veel stroom van je usb poort. Als je er nu meerdere apparaten op hebt kan die dus inderdaad uitvallen als je hem niet extern powered. Ook usb power management moet je niet door windows af laten handelen, het is killing als windows ineens besluit om de stroom van je usb port te halen omdat je een tijdje je usb port niet gebruikt hebt.

Sysex problemen worden in mijn ogen veroorzaakt door een aantal factoren in je windows setup. (en ik weet dat heel veel mensen die problemen hebben hiermee het niet met mij eens zijn.) Ik heb in het begin ook problemen gehad met sysex sturen naar apparaten en het ontvangen. De midex bevriest dan en een reset van je midex (of je pc) is dan noodzakelijk. Dit probleem heb ik uiteindelijk opgelost door de conflicterende driveraansturingen in de windows registry handmatig te verwijderen. Op dit moment heb ik geen enkel sysex probleem meer. Sterker nog, gisteren heb ik tegelijk van 4 synths de sysex opgenomen op verschillende sporen om een dump te maken van mijn synths. Alle 4 de sysex stromen zijn perfect onafhankelijk van elkaar afgehandeld.

Ook sounddiver in combinatie met cubase en een midex 8 werkt nu foutloos, patch management kan ik gewoon in sounddiver doen of in cubase terwijl beide applicaties tegelijk open zijn.

Timing problemen zijn over het algemeen te wijten aan hickups en bandwith belasting van je usb porten in combinatie met de driver van de midex 8.

Conclusie van mij:
Midex 8 is een waanzinnig mooi en verschrikkelijk stabiel en strak kwa timing. Echter, de driver is nogal gevoelig van randzaken die bij veel mensen een hoop problemen veroorzaken als je er op gaat zoeken. Uiteraard is het zo dat er ook heel erg veel mensen zijn die geen enkel probleem hebben en de meesten daarvan posten uiteraard niet dat het zo mooi werkt. Als je kijkt naar de huidige prijs op de 2e hands markt zou ik zelf er absoluut voor gaan.

Hou echter in het achterhoofd dat als je wel problemen hebt met de midex 8 in jouw specifieke configuratie dat je wel redelijk wat verstand van Windows moet hebben om deze problemen op te lossen.

ik heb zelf een midex 3, en het is me nog nooit gelukt om sysex te versturen... op www.cubase.net kun je hier meer over vinden, want volgens mij was/is dit ook een probleem bij de midex 8. timing is wel goed als je SX gebruikt.

Gewoon kopen dat ding en je kunt binnen een week bepalen of hij het wel/niet doet om te beslissen of hij bevalt of niet.

Zelf heb ik nog nooit problemen met dat ding gehad en ben er super tevreden mee.

Origineel geplaatst door quifster
Tsja de midex 8,

Dit probleem heb ik uiteindelijk opgelost door de conflicterende driveraansturingen in de windows registry handmatig te verwijderen. Op dit moment heb ik geen enkel sysex probleem meer.

is dat ergens op het net te vinden welke sleutels of regels dat dat zijn dan?

Origineel geplaatst door Prophet
is dat ergens op het net te vinden welke sleutels of regels dat dat zijn dan?

het gaat in 2 stappen:
de midi definities staan hier in de registry:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\DeviceClasses\{6994AD04-93EF-11D0-A3CC-00A0C9223196}\##?#USB#VID_0A4E&PID_1100 <dan unieknummer voor je eigen machines

je zult zien dat de midex 8 hier meerdere keren staat opgenomen (1 registratie voor elke usb port waarin je het ooit geprobeerd hebt), echter hij mag maar 1 keer voorkomen voor je juiste usb port. Door de friendlyname te veranderen van de midex 8 port 1 en vervolgens een reset uit te voeren van je midex 8 (die de friendly name weer terug veranderd weet je welke midex 8 setting echt gebruikt wordt door je systeem. Deze moet je als enige overhouden)

Ook zaken als MPUdrivers in deze {6994AD04-93EF-11D0-A3CC-00A0C9223196} key beinvloeden de werking van de midex driver, deze zou je ook moeten verwijderen.

Stap 2:
controlleer of je niet tegen de 10 midi drivers limiet van xp aanloopt.
ga naar : HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Drivers32'
voor elke install is er een setting gevuld van midi - midi 9. Zodra ze allemaal vol zijn heb je een probleem aangezien nieuwe installs dan niet meer opgenomen worden. je zult zien dat meerdere keren dezelfde driver is opgenomen bij verschillende midi keys. Je dient dan alle midi keys te verwijderen behalve 1 met dezelfde naam. Zodat je weer een korte lijst krijgt met unieke namen. Het maakt niet uit bij welke key je dat doet aangezien windows bij een herinstall van een driver de eerst vrije port in je registry zoekt. (een midi key wordt gevuld elke keer als je bijvoorbeeld een andere usb port gebruikt voor je midex of geluidskaart etc.)

deze 2 stappen beinvloeden de werking van de midex 8. Ik besef dat ik het niet echt goed uitleg maar het is erg veel werk om het helemaal gedetailleerd te beschrijven. Maar als je een beetje verstand hebt van windows moet je er met bovenstaande info wel uit kunnen komen.

Het is jammer dat de driver van midex zo gevoelig is voor dit soort zaken, maar in feite is het niet een midex probleem maar een windows probleem. Ik kan dezelfde problemen simuleren met een usb midi interface als een behringer bcr2000. Zelfde problematiek krijg je dan. Maar het voert te ver op een synthforum om dat allemaal uit te gaan leggen denk ik.

Vind ik een top-post van je Quifster, kunnen heel wat mensen mee geholpen worden denk ik (inclusief mezelf als midex-8 bezitter als ik ooit op die problemen stoot).

:okdan:

Origineel geplaatst door Nerve
Vind ik een top-post van je Quifster, kunnen heel wat mensen mee geholpen worden denk ik (inclusief mezelf als midex-8 bezitter als ik ooit op die problemen stoot).

:okdan:

thnx :) ik hoop dat mensen er wat aan hebben inderdaad. daar doen we het uiteindelijk allemaal voor ;)

thnx :) ik hoop dat mensen er wat aan hebben inderdaad. daar doen we het uiteindelijk allemaal voor ;)

niet alleen deze VST member:)

jij weet het altijd mooi uit te leggen,dat is ook een gave

Veel problemen met de midex hier,en zoals ik lees op cubase .net zijn er meer die dit apparaat compleet vervloeken.
Heb ook een unitor 8 1 daar heb ik nooit problemen mee gehad,maar aangezien deze voor logic gemaakt is(amt)en ik over ben gestapt naar cubase omdat logic niet meer voor de pc gemaakt wordt heb ik er in cubase niet veel aan.
De midex klapt er vaak uit,de zeer klote geschreven driver is het probleem is mijn vermoeden,al ik ook al van andere gerbuikers heb gelezen,dat de midex zelf niet goed afgeschermt is tegen magnetische velden.

Je hebt 3 kampen bij de midex gebruikers,1 waar deze perfect werkt,2 waar deze redelijk stabiel is en 3 waar deze compleet van de wap is.
Steinberg,support is zwaar bagger,dus echt hulp van hun uit krijg je niet,hoorde laatst dat de midex zelfs niet meer gemaakt wordt,daar zit je dan.
De nieuwe driver is ook al maanden terug beloofd,maar zie je ook niets van.

Kortom,russisch roulette die midex.

Steinberg is nu overgenomen door Yamaha.....even wachten op de volgende generatie midi-interfaces van Yamaha? ;)

Origineel geplaatst door Hentheman5
Steinberg is nu overgenomen door Yamaha.....even wachten op de volgende generatie midi-interfaces van Yamaha? ;)

Ach, in den beginnen ondervond ik ook een paar probleempjes met de Midex8. Grootste issue is toch de niet meeleverde voeding. Prik deze in je midex en het is gaan met die banaan.
Sinds die tijd draait deze supersteady.

Als Yamaha slim is gaan ze MLAN en Cubase volledig integreren. Mare.....mbt midi interfaces, ik heb jaren lang zonder problemen met een Emagic AMT8 en Cubase op PC's gesequenced, timing was echt strak. Midex-8 is een ander verhaal, je moet inderdaad techneut zijn om dat aan de praat te krijgen. Maar als het goed werkt dat is het super strak

Of die van Intel ?

heel die digitale wereld bestaat nog maar een nanoseconden ,als je meet van de big bang tot nu8o

Zeker en vast! Heel hartelijk dank voor deze bijdrage! *D

Had eerst een AMT8 voor gebruik op een mac met Logic, ben hierna overgstapt op Cubase SX op een Eye4 AV studio pc.
Hierna begon de AMT8 kuren te vertonen.
Ik heb na een paar weken klooien de Midex8 aangeschaft. na de Midex driver naast de AMT8 driver te installeren klopte de timing van geen een midi device nog.
Ik heb toen de hele computer leeggegooid en ben opnieuwe begonnen met installeren van XP, CUbase Sx en de Midex drivers.

Tot opheden loopt de midex8 strakker dan de AMT8 ooit heeft gelopen.

Ik heb er laatst zelfs nog extra Midex8 bijgekocht, ik moet hem echter nog aansluiten, (wacht op een nieuw 19" rack) hopelijk gaat dit zonder problemen, en blijft de timing perfect.

Zijn er mensen met ervaring van 2 Midex8-en op 1 systeem??

goed nieuws voor alle mensen met sysex problemen op de midex. Op zeer korte termijn zal steinberg de nieuwe driver die de sysex problemen op lost releasen.

Back