Basis toonhoogte in dance/trance

ja natuurlijk klinkt die anders, aangezien je een andere referentie hebt (grondtoon) vanwege harmoniewetten zal je compositie toch anders zijn. het gaat mij erom dat ik dacht dat intervallen bij andere toonhoogtes ook net iets verschillen

Dat is psies wat ik bedoel. Ander voorbeeldje:
De modus van een toonladder. Die bevatten ook precies dezelfde noten, maar begint ergens anders. Toch geeft het een ander gevoel.

De context maakt het verschil, en ik heb het idee dat daarom transponeren ook een ander gevoel geeft... Maar goed, ik kan het ook fout hebben, ik ben geen expert op dit gebied. Wel intressant.

Origineel geplaatst door maxdox
De context maakt het verschil, en ik heb het idee dat daarom transponeren ook een ander gevoel geeft... Maar goed, ik kan het ook fout hebben, ik ben geen expert op dit gebied. Wel intressant.

Wellicht dat de andere grondnoot een ander gevoel geeft !?
De intervallen blijven hetzelfde, dus nootwissels zouden hetzelfde moeten "klinken". Vergelijk het maar met het pitchen v/e plaat.

Origineel geplaatst door DJ Fuse
ja natuurlijk klinkt die anders, aangezien je een andere referentie hebt (grondtoon) vanwege harmoniewetten zal je compositie toch anders zijn. het gaat mij erom dat ik dacht dat intervallen bij andere toonhoogtes ook net iets verschillen

Intervallen bij keys/synths tussen semitones zijn logaritmisch ingesteld op 100 cent, waarbij 1 octaaf dus 1200 cent heeft. Een zuivere kwint is anderhalf keer de frequentie zijn van zn grondtoon, dus b.v. 440hz en (440 + 220) = 660hz. Als je dat omrekent naar cents kom je echter op 702, en niet op 700 (zie 2log(3/2)). 7 octaven zouden ook overeen moeten komen met 12 kwinten (bv c - g), en hoewel dat inderdaad dezelfde toets is, komt je als je het berekent op een verschillende frequentie uit (3/2^12 <> 2^7, verschilt een kwart semitone). Dit geldt eigenlijk voor alle zuivere frequentie combo's.

Zo is het hele moderne octaaf 1 grote concessie van in feite valse stappen, die echter wel altijd even groot zijn - en daarom kan je er alles wat je wil op spelen. Als je namelijk volkomen zuivere stappen gebruikt worden ander stappen valser, en kan je niet zonder meer alles in elke toonsoort spelen; 12 toetsen is daarvoor eigenlijk veel te weinig. Pythagoras was hier al mee bezig :kroon:

Als je dus b.v. een klassiek stuk instudeert is het wel ff leuk om uit te zoeken uit welke tijd dat stamt en hoe je evt je synth daarvoor in kan stemmen. DAN klinkt een andere toonsoort daadwerkelijk anders; de intervallen verschillen dan namelijk wel. :)

Dat is iig wat ik er allemaal over gevonden heb, want ook bij muziekles is me dit allemaal nooit verteld, terwijl het juist zo cool is :W

idd cool.. mensen met een absoluut gehoor moeten ook hartstikke debiel worden van onze herrie denk ik :)

Dat is iig wat ik er allemaal over gevonden heb, want ook bij muziekles is me dit allemaal nooit verteld, terwijl het juist zo cool is :W

...en juist in de huidige tijd zo goed gebruikt kan worden, want het is geen probleem om bij een toonsoort-overgang in je muziek gewoon even je synth passend te stemmen. Het boekje bij Switched-On 2000 van Wendy Carlos is wel aardig om door te lezen, want daarop zijn de synths per track gestemd en gaan ze hier en daar inderdaad voor een paar maten in een andere stemming.

Maar goed, het ging over dance/trance geloof ik :D

Origineel geplaatst door Clay
Intervallen bij keys/synths tussen semitones zijn logaritmisch ingesteld op 100 cent, waarbij 1 octaaf dus 1200 cent heeft. Een zuivere kwint is anderhalf keer de frequentie zijn van zn grondtoon, dus b.v. 440hz en (440 + 220) = 660hz.

is een pianostemming anders dan een keysynth stemming?

in een piano zitten geen zuivere kwinten , alleen zwevende:)

:confused: mensen hahaha,

de topic starter geeft aan dat hij een beginner is en gewoon wat handvaten wil in welke scale een bepaalde muziekstijl gemaakt wordt. Al die intervallen en frequentie theorieen zijn volgens mij zwaar off topic ;) Misschien is het handiger om een thread te openen over interval en frequentie theorieen, dan kunnen jullie helemaal los :D

om terug te komen op de originele vraag: het grootste gedeelte van de trance songs zijn in A Mineur. Daar kun je heel moeilijk over gaan doen, maar het is simpelweg nu eenmaal zo. (ga het maar testen). Dus waarom zou je als beginner niet meegaan in de gangbare stijltemplates die voor een stijl gelden, zo hebben we het allemaal moeten leren toch?

Origineel geplaatst door quifster
otste gedeelte van de trance songs zijn in A Mineur. Daar kun je heel moeilijk over gaan doen, maar het is simpelweg nu eenmaal zo. (ga het maar testen). Dus waarom zou je als beginner niet meegaan in de gangbare stijltemplates die voor een stijl gelden, zo hebben we het allemaal moeten leren toch?

wil je het aub niet aanmoedigen.. van die hersenloze rommel

wil je het aub niet aanmoedigen.. van die hersenloze rommel

waarom niet?
wil jij niet dat mede muzikanten plezier hebben in het maken van muziek in de stijl die ze leuk vinden ;)?

jawel.. en ik moet toegeven dat ik wel snap wat mensen in die muziek willen. Ik vind het alleen altijd zo storend dat het hele flauwe melodien/harmonieen zijn. Als je alles in a mineur maakt klinkt alles hetzelfde. waarom mag dat niet eens wat uitdagender? je ramt toch gewoon wat je lekker vind ipv a mineur omdat dat vaak gebruikt wordt omdat mensen te lui zijn om iets te ontdekken?

Ik vind het alleen altijd zo storend dat het hele flauwe melodien/harmonieen zijn. Als je alles in a mineur maakt klinkt alles hetzelfde. waarom mag dat niet eens wat uitdagender? je ramt toch gewoon wat je lekker vind ipv a mineur omdat dat vaak gebruikt wordt omdat mensen te lui zijn om iets te ontdekken?

tsja,

je zult toch bij de basis moeten beginnen om uiteindelijk een stapje verder te kunnen komen in je muzikale ontwikkeling, je wordt niet opeens wakker met harmonisatieleer-kennis hoe je met de A-minor scale fantastische dingen kan doen. Als je de basis een beetje doorhebt kom je vanzelf steeds een stapje verder door er veel mee bezig te zijn en voor je het weet zit je met voicingstechnieken in de A mineur ladder de meest prachtige tracks te maken die ook nog eens herkenbaar klinken voor het grote trance publiek.

maar op zich ben ik het met je eens dat heeeeeeel veel trance tracks in a mineur op elkaar lijken.

zeker je moet ergens beginnen.

dat op elkaar lijken van tracks wordt nog eens versterkt door altijd maar die zelfde sound, zonde..
van mij zou trends wat meer trance mogen zijn, lekker die mellow pillen flow eens uitbuiten ipv vierkante klappen in je gezicht
en daarbij zou melodie zeker kunnen helpen

Origineel geplaatst door maxdox
Ik ga met DJ Fuse mee in dit punt. Want het is toch ook zo wanneer je een a-mineur toonladder speelt, deze in principe anders klinkt dan een C-majeur toonladder? Toch bevatten ze precies dezelfde noten! Het is natuurlijk wiskundig te benaderen, maar muziek blijft een kwestie van gevoel.

:koffie:

inderdaad zit er verschil in toonsoorten, ongeacht gelijkzwevend gestemd danwel werkmeister etc. stel je maar eens voor dat alle muziek (in alle denkbare genres) die je om je heen hoort in dezelfde toonsoort zou staan dan zou je toch wel iets merken hoor :)

even heel kort door de bocht: wanneer iets in c groot staat zal er bijvoorbeeld vaak met de drieklank c-e-g gewerkt worden en f-a-c en g-b-d en in a klein vaak met de drieklank a-c-e en d-f-a en e-GIS-b

ofwel binnen de toonsoort de belangrijke toontrappen I, IV en V

het zijn deze relaties die het toonsoort gevoel bepalen, niet de noten zelf.

Re: Basis toonhoogte in dance/trance

Origineel geplaatst door AudiotiC
Op welke toonhoogte maken jullie de basisstukken in dance/trance platen.
Hierbij ben ik vooral geintresseeerd in de bass-achtige geluiden die vaak op een toonhoogte zitten.

Afgezien van de toonhoogte van de originele opname, moet je ook rekening houden met de pitching van de draaitafel. Als een nummer in A mineur staat, heel fijn, maar als de pitch op + 8% staat, dan staat ie in.... ????
(help me effe ;)).

Ik doe het op mijn gevoel, als mijn baslijn/basis niet lekker klinkt, dan ga ik transponeren tot ik een toonhoogte (in combinatie met een synthpatch die goed klinkt qua filters, osc settings, envelope etc) heb wat wél lekker klinkt.
Een toontje hoger kan juist minder energiek klinken als je cutoff frequentie lager is dan de frequentie van je baslijn. Dan moet je je filter iets opendraaien...

Tip:
Heb je al gewoon meegespeeld met je favoriete dance/trance stampertjes? Probeer dat eens en dan kom je er meteen achter welke toonsoorten gebruikt worden.

Re: Re: Basis toonhoogte in dance/trance

Re: Re: Basis toonhoogte in dance/trance

Origineel geplaatst door TranceCom
Afgezien van de toonhoogte van de originele opname, moet je ook rekening houden met de pitching van de draaitafel. Als een nummer in A mineur staat, heel fijn, maar als de pitch op + 8% staat, dan staat ie in.... ????
(help me effe ;)).

ik denk een d mineur

Re: Re: Re: Basis toonhoogte in dance/trance

Re: Re: Re: Basis toonhoogte in dance/trance

Origineel geplaatst door turtel
ik denk een d mineur

8% is ongeveer 1/12 hoger in frequentie dus zou je een halve toon hoger uitkomen.

dus Bes mineur (ofwel Bes klein)

denk ik...

Back