irritatie alom...

ZERO1985

Stamgast
Ha..
In deze algemene rubriek kan ik mooi even mijn irritaties uitspreken }:|

Op sites zoals Marktplaats.nl en Speurders.nl zie je vaak mooie spullen langskomen die vaak ook voor mooie prijzen verkocht worden. (Tenminste, 'mooie prijzen'... Dit leid ik eigenlijk altijd aan dit forum af)
Neem nou bijvoorbeeld zo'n Akai s5000/6000. Die zijn over het algemeen relatief behoorlijk goedkoop tegenwoordig.
€600,- voor een volledig uitgebreide s5000 bijvoorbeeld; volgens mij is dat gewoon een (meer dan) schappelijke prijs nu.

Maar ik me eigenlijk best wel aan erger is dat mensen dan toch proberen om diezelfde sampler voor de helft te krijgen...
Ik heb dan zoiets van; ik heb het geld niet dus ik bied niet --> 600 euro is een mooie prijs dus ik ga niet eens proberen hem voor 300 euro te kopen.

Ik vind dat mensen ook gewoon blij mogen zijn (in veel gevallen) met de prijs waarvoor die wordt aangeboden. Okee, we zijn wel Nederlanders, maar ik vind niet dat je een bereidwillige verkoper - die dus al een nette prijs vraagt - alsnog moet proberen te naaien.

Ik heb nog maar weinig ervaring met tweedehands apparatuur via internet kopen, maar toch vind ik dit allemaal :D

Overigens ben ik zelf een slecht voorbeeld - ik heb 60 euro betaald voor een Roland MC500 mkI (sequencer) die voor 50 werd aangeboden en voor een RM1x heb ik ook al uitmezelf 50 euro meer betaald omdat ik 'm graag wilde hebben...(350 euro).
Ik hoop niet dat als ik mijn mc303 nog eens wil wegdoen voor rond de 150 euro (ligt eraan wat op dat moment redelijk is), dat er dan mensen aan komen zetten met 40 euro ofzo...
Maar ik ben dus wel benieuwd naar wat anderen vinden... :)
bovenstaande verhaaltje kort samengevat:

die paupers die iets niet kunnen betalen moeten zichzelf niet voor lul zetten en gewoon helemaal niet bieden *D

groet,

daan

ps en half ontopic: ik ben er eigenlijk nog niet helemaal uit of ik mijn mc303 weg moet doen - puur omdat ik daarnaast alleen een novation ks-rack en een rm1x heb. Maar ik gebruik 'm sinds mijn rm1x ook amper meer en 't wordt misschien een beetje geforceerd gedoe om dat ding maar te blijven gebruiken. Als ik hem wegdoe, kan ik dat zeker beter gisteren doen?? Of kan ik hem over een jaar ook nog verkopen voor 150 euro?? Zal wel niet.. ;{

Als verkopers genaaid worden omdat ze een instrument verkopen voor een veel te lage prijs, zijn ze daar zelf ook bij geweest. Dus hebben zij zich ook laten naaien. En je zou ze de kost moet geven die een muziekinstrument voor de helft van hun vraagprijs verkopen. Dat betekend dus dat het voor de kopers behoorlijk lucratief kan zijn om laag in te zetten.

Ik heb ook wel eens wat verkocht via marktplaats en deed dan zelf een bod op mijn eigen artikel en die lag dan op ongeveer de helft van de vraag prijs. Op deze manier wist ik dan zeker dat ik geen bod kreeg dat onder mijn eigen prijs lag.

Verder snap ik je ergernis wel, maar het blijft een kwestie van vraag en aanbod. ALs iemand mij een S5000 wil verkopen voor € 300,-- moet ik dan gaan zeggen: Hier heb je € 300,-- extra want dat is wel redelijk.

Groetjes van Rudo

Ach ja, zo gaat dat met die dingen..

Ik heb zelf een keer een 42HE 19'rack gescoord voor € 25,- (vraagprijs €125,-)

Als je een bod te laag vindt hoef je niet te reageren, en je kunt 'm ook verwijderen.

Alvast zelf een redelijk bod doen op je eigen spul is idd ook een optie :)

Handel is oorlog.

Waarom zou ik 600 euro (VRAAGprijs) voor iets gaan dokken, als er over te onderhandelen valt en je voor 450 a 500 het apparaat ook kan kopen. dat scheelt je 100 tot 150 euro. Ik weet niet of je geld teveel hebt, maar ik weet een hoop andere bestemmingen voor 150 euro die ik op deze manier bespaar.
Vraagprijs betalen is meestal één van de domste dingen die je kunt doen, tenzij het echt iets exotisch is wat zeker weten weg zal gaan voor de vraagprijs of meer.

"Ik wil je mc303 wel overkopen voor 75 euro! Dan kom ik hem nog halen ook!"

Zie je hoe makkelijk dat gaat, dat heet bieden.. en een vriendelijk berichtje terug:

"Sorry dat vind ik te weinig, ik wil er minstens 150 euro voor hebben!"

Dat heet 'nee' zeggen!

Geen probleem hoor, handelen, volgens mij is de optie tot bieden ook niet bedoelt om altijd boven de vraagprijs te gaan hangen! Als iemand 30 euro bied en de verkoper zegt ja, YAHOOO!

ps. Voor 75 euro wil ik je mc303 wel overkopen, kom ik hem nog halen ook! ;)

wat een gedoe...

Attachments

• commentary.gif
    commentary.gif
    39,7 KB · Bekeken: 173
Tja, het is een beetje een geval van "de koper is geboren".

ALs je een apparaat in de verkoop zet hou je altijd rekening met het feit dat een potentiele koper altijd (of meestal) gaat onderbieden. Hoeft niet eens veel te zijn maar de koper wil het gevoel hebben een goede deal te hebben gesloten.

Als iemand bied op een product en de verkoper wil het perse die dag nog kwijt (of heeft het al zo lang te koop staan dat hij er nu wel eens vanaf wil). kan deze beslissen zijn aar inderdaad voor een veel lagere prijs weg te doen dan hij aanvankelijk vroeg.

Die beslissing ligt naar mijn mening volledig bij de verkoper en heeft niets met de koper te maken.

Andersom zie je het ook vaak. Er worden belachelijk hoge prijzen gevraagd die echt niemand gaat betalen (of iemand die echt meteen de verkochte waar wil hebben).

Wie wordt er dan erger genaaid? De persoon die teveel betaald voor ene product of de persoon die besluit akkoord te gaan met een bod lager dan zijn vraagprijs.

Moraal: Als je de 2ehands markt niet aan kunt moet je nieuw kopen. 2e hands is nu eenmaal een raar wereldje van koopjes jagen, slechte koop doen, onderbieden, duistere verkopers/kopers enz enz.

Dat kun je nu eenmaal tegenkomen.

Ikzelf vind de 2e hands markt gewelding. Beetje afdingen (omdat je toch weet dat de verkoper 100 euro bovenop zijn aanvankelijke vraagprijs heeft gegooid) en anderzijds iemand blij maken met een leuk apparaat.

Zie er echt het kwaad niet van in.

(Er is trouwens pas ook een discussie geweest over de vraag of je een verkoper moet inlichten dat hij een apparaat met een 2ehands waarde van 1000 euro te koop heeft staan voor 100 euro). De antwoorden waren daar ook uiteenlopend.

Ik zeg nee, want als de beste man 2 minuten de tijd neemt om op Internet te kijken had hij 900 euro verdient. En bovendien als de man het apparaat niet voor een prikkie op de kop had getikt dan stond het niet voor die prijs te koop.

het is net keoienhandel, even handklappen :verkoght:

en hoe beter de koe hoe beter de prijs ,ouwe zieke koeien gaan weg voor weinig
en een gezonde moogstier brengt iets meer op8>

Re: irritatie alom...

Origineel geplaatst door ZERO1985
Neem nou bijvoorbeeld zo'n Akai s5000/6000. Die zijn over het algemeen relatief behoorlijk goedkoop tegenwoordig.
€600,- voor een volledig uitgebreide s5000 bijvoorbeeld; volgens mij is dat gewoon een (meer dan) schappelijke prijs nu.

Als jij voor mij een full option 5000 of een S6000 met HD, full memory, CDrom, kabels enzovoort voor die prijs kan vinden, dan wil ik er meteen 10. Niet dromen jochie ! Je vind ze voor 500 à 600...zonder één enkele optie. De Fx bordjes gaan al makkelijk 200 (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=45175), de USB bordjes ook 150, de 8 output borden 175,...
In muziekwinkels is ook tweedehands te vinden die voor gemiddeld 20% meer dan partikulierprijzen ook de deur uitgaat!
Met garantie dan wel. En verder heb je keuze en kan je uitgebreid proberen !
Er zijn intussen voorbeelden zat van mensen die flink genaaid zijn met 2de hands van partikulieren te kopen, om nog maar over e-bay of Yezz te zwijgen waar door het bieden de 'normale'(?) 2dehandsprijzen vaak wordt overstegen.
De 2de hands partilkulier markt is totaal onberekenbaar en vaak heel onbetrouwbaar. Je moet vaak kilometers rijden voor een hoop geouwehoer om daarna zonder resultaat naar huis terug te keren. Ik ken weeral een voorbeeld van iemand die al 4 maand wacht op een apparaat. Online van een partikulier in Duiotsland gekocht. Jaja !
Niks zo éénvoudig als in winkels kopen ! En daar kan je eventueel nog over de prijs onderhandelen.

En als je dan toch iets verkoopt moet je maar zelf weten hoe snel je geld wil hebben ! Dat zal dan af hangen van je vraagprijs.

Laatst gewijzigd:
Re: irritatie alom...

Hoewel ik echt wel waardering kan opbrengen voor iemand die zo'n betoog ter bevordering van het algemeen fatsoen inklopt, moet ik toch wel lachen om deze regel:
..... we zijn wel Nederlanders....

Het bieden op een artikel met een vraagprijs is nou net iets wat typisch NIET nederlands is !
Ga eens op vakantie (boeit niet waarnaartoe), loop een winkel in en betaal, zonder handjeklap, de vraagprijs. Ze zullen je aankijken alsof je van mars of uit Nederland komt.

Een verkoper zal in het algemeen beter weten wat z'n ding waard is als een evt. koper. De verkoper beschermen door een bied-verbod (al dan niet als vaste regel) in te stellen, zie ik totaal niet zitten. De verkoper moet maar onderzoek doen naar de waarde van z'n ding.
Eigenlijk kak ik nog veel meer op die lui die een oud gaar keyboard op MP proberen te verpatsen aan weer zo'n onwetend, beginnend trens-prodjoesertje, maar goed, ook voor deze laatste geldt: kijk even verder als uw neus/hebzucht/bankrekening/marktplaats lang is.

Weet je wat ik pas vervelend vind? Mensen die apparaten in een vlaag van ongeduld zo goedkoop aanbieden, dat de gemiddelde prijs ervan naar beneden gaat :D

Origineel geplaatst door Sander02
Weet je wat ik pas vervelend vind? Mensen die apparaten in een vlaag van ongeduld zo goedkoop aanbieden, dat de gemiddelde prijs ervan naar beneden gaat :D

Vooral als het van die nep-aanbiedingen zijn waar ze het betreffende apparaat helemaal niet hebben. Aha, misschien doen ze dat omdat ze zelf 1 willen hebben en op deze manier de prijs omlaag proberen te krijgen. "Ja, er staat 1 op marktplaats die veel goedkoper is".

Origineel geplaatst door Breed
Vooral als het van die nep-aanbiedingen zijn waar ze het betreffende apparaat helemaal niet hebben. Aha, misschien doen ze dat omdat ze zelf 1 willen hebben en op deze manier de prijs omlaag proberen te krijgen. "Ja, er staat 1 op marktplaats die veel goedkoper is".

Bedankt voor de Tip! Daar had ik zelf nog nooit aan gedacht. Mooie manier van manipulatie, ik ga meteen een paar advertenties plaatsen. Dus als je een Akai S5000/6000 tegenkomt op marktplaats voor 450 euro, dan weet je van wie die is Mwhoaaa ha ha ha

Tja, sommige dingen kan je het beste houden ipv. verkopen tenzij ze je echt in de weg staan natuurlijk.

Maar meestal is het wel zo dat als een synth voor veel te weinig geld op Marktplaats terecht komt, dat er dan altijd mensen zijn die opbieden.

Maarja inderdaad: niet geschoten is altijd mis. ;)

En dan nog: als het echt goedkoop is dan kan je je afvragen waarom. Is het bv. een plastic geval a-la CS1x vol krassen bijvoorbeeld?

Ik zie soms ook 2e hands prijsjes van synths die ik al heb, waarvan ik denk: ja had ik dat ding maar gekocht voor die prijs.. maar anderzijds is wel veel 2e hands waar dat ik heb in zeer nette staat.. en dat is natuurlijk ook wat waard (zeker als het een vintage / jaren 80 spul met klavier betreft!)!

Ha.. altijd fijn zoveel reacties *D

Ik moet eigenlijk wel benadrukken dat ik nog maar twee apparaten via MP of een soortgelijke site heb gekocht.
En ik lees nu ook dat de ervaringen toch heel uiteenlopend zijn. Okee, je moet tegen een slechte koop kunnen, ik heb niet gezegd dat ik dat niet kan, dus ook ik vind tweedehand heel interessant. Ik ben immers ook maar een simpele student..
Enfin, het ging mij - zoals Gemmetje min of meer al zei - meer om de filosofische gedachte achter het "ruilen van synths, samplers etc. tussen liefhebbers" :luv:

Het klinkt allemaal heel erg als waarden en normen achtige shit zoals Jan Peter het allemaal zou willen.....:D
Maar ik bedoel het goed.

Ik neem misschien ook een beetje teveel stelling door te zeggen dat de verkopers soms genaaid worden, maar misschien klopt mijn beeld niet van de tweedehandsmarkt. Misschien heb ik nu al teveel onzin biedingen gezien voor apparaten die naar mijn weten al scherp geprijsd waren door de verkoper zelf. (Mijn beeld van de huidige prijzen vorm ik voornamelijk m.b.v. dit forum).

En ook moet ik toegeven dat ik zelf geen 'afdinger' ben.. Ik ben daar te schijterig voor ofzo, of niet burgerlijk genoeg, ik weet het niet. Misschien komt het doordat ik bij een niet nader te noemen budget 'woonwarenhuis' werk, waar je al goedkoop meubels kunt kopen, en waar sommige paupers dan nóg proberen af te dingen... Ik word daar schijtziek van..
:(
Maar dit zal het verschil tussen de tweedehandsmarkt en de huidige markt wel zijn; dat het bij tweedehands geen schande is om af proberen te dingen.

Het komt erop neer dat ik het toch nog steeds af en toe raar blij vinden hoe weinig mensen voor iets moois over hebben. (Af te leiden aan de gedane biedingen die vermeld staan op zulke sites.) Heel zwart-wit zou ik zeggen: als er een kind te koop staat op internet, dan ga ik ook niet voor de gein even vijf euro bieden, laat staan het denken dat ik het kind nog zou krijgen ook. Zoiets moet je ook niet eens willen natuurlijk. Zo denk ik ook een beetje over dat voorbeeld van die Akai s5000; je 'beledigt' toch een beetje de verkoper - die er misschien jarenlang mee heeft gewerkt en veel poen voor heeft betaald... En tegelijkertijd behandel je zo'n dure akai eigenlijk als een goedkope hoer als je 'm echt koste wat kost voor een spotprijsje moet hebben... (mm rare zin..)
Dat bedoel ik met 'zoiets zou je niet moeten willen'; als het, op dat moment, niet betaalbaar voor je is, 'moet' je er gewoon van afzien.
Maar natuurlijk spreek ik mezelf hier ook veel tegen..dat heb je als je stoned bent.. Want natuurlijk zou ik eigenlijk liever alleen maar koopjes doen..Zoals gezegd; ik ben maar een simpele student..
ooit gaat het nog eens zo:
"
eeejj meneer x

ik zag dat jij je s5000 semplur wil verkopen voor 600 euri , ik heb 50 euro, is dat ook goed???

paulus benendichtdus de eerste
"
:)

Ik moest maar eens op houden met mijn waarden en normen gezeik en gaan doorsparen voor mijn sampler. (Die ik natuurlijk wel tweedehands ga kopen)

owja: @skeletvm en iedereen die getroffen is door mijn valse informatie: ik droomde inderdaad; ik had niet geverifieerd of je voor die prijs ook echt een 'full blown' akai sampler hebt.hebt.. Als je voor die prijs slechts het minimale krijgt, dan zit ik er wel erg naast met mijn foute voorbeeld. Mijn excuses hiervoor. Heb ff een linkje gezocht van een dergelijke advertentie:
http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=/markt/muziek/samplers/5667.htm
Het hoogtste bod wat hier gedaan is (op het moment van schrijven 380,-) is toch niet redelijk te noemen voor wat je krijgt? Dit is maar 30 euro meer dan dat je nu/recent voor een rm1x betaalde
:confused:
Er moet toch wel een behoorlijk waarde verschil zitten tussen een s5000 en een rm1x tweedehands?

oja nog iets: ik verkoop mijn mc303 nog niet totdat ik het goed overwogen heb ;-) ik heb nu eenmaal weinig..
Maar als ik 'm verkoop dan doe ik dat voor 150 euro of tenzij de gemiddelde waarde dan gezakt is, voor minder.
dit was mijn spreekbeurt.
Amen he :biertje:
en schijt aan het cda (als ik dat moet uitleggen dan pb je me maar, da's off topic)

groet en bedankt voor het lezen.
Ik hoop dat jullie ongeveer snappen wat ik bedoel. Je kan het op meerdere manieren bekijken, uiteindelijk kies ik denk ik ook voor de financieel aantrekkelijkste ;-)

groet,

daan

Ik vrees dat je je teveel gebaseerd hebt op die 'biedingen' onderaan de marktplaats advertenties..

Waarom denk je dat veel mensen bij hun ad dit erbij zetten: "niet bieden, beter mailen/bellen" ??

Die bedragen die mensen daar bieden komen volgens mij van beginners die het MP gebeuren nog niet snappen.. die denken in een hoopvolle bui dat het net zoals een veiling werkt "klap met de hamer" en verkocht!! zo werkt dat gelukkig niet, zelfs op Ebay niet. (daar kan je een minimumbedrag instellen die eerst gehaald moet worden)

Krijg inderdaad ook vaak belachelijke lage biedingen als ik wat te koop heb op martkplaats. Maar het gekste is wel het mailtje dat ik kreeg toen ik een Roland D2 te koop had voor 220 euro,

>Hoi,
>Ik heb toevallig net een drumcomputer gekocht. Ik zat ook naar die d2 te
>kijken maar de verkoper zei dat hij erg leuk was voor een week of twee maar
>daarna niet veel mogelijkheden biedt. Toch heb ik een boel kinderen hier in de
>wijk die graag met mijn drumcomputer willen spelen (ook mijzelf natuurlijk).
>Zou je dan een mooi prijs kunnen maken voor die d2? 50 - 100 euro? Zo maak je
>veel kinderen blij.

ik zag dat jij je s5000 semplur wil verkopen voor 600 euri , ik heb 50 euro, is dat ook goed???

B]

bijna

Origineel geplaatst door Baseman

>Hoi,
>Ik heb toevallig net een drumcomputer gekocht. Ik zat ook naar die d2 te
>kijken maar de verkoper zei dat hij erg leuk was voor een week of twee maar
>daarna niet veel mogelijkheden biedt. Toch heb ik een boel kinderen hier in de
>wijk die graag met mijn drumcomputer willen spelen (ook mijzelf natuurlijk).
>Zou je dan een mooi prijs kunnen maken voor die d2? 50 - 100 euro? Zo maak je
>veel kinderen blij.
:dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel: goh en wat gaat ie dan met al die kinderen in z'n huis doen? he jongetje...wil jij met m'n drumcomputer spelen?...dan moet je wel even...

Back