Tzquad ?

chromisX

heuleu!?
Ik ben nu een uurtje de gelukkige bezitter van een TX81z voor een hele leuke prijs,

Er zijn 32 plekken voor eigen sounds.

Nu blijkt er een upgrade te bestaan, genaamd 'TZQUAD' waarmee je de RAM kan ver4dubbelen, zodat je min of meer een complete user bank hebt.

Ik heb eens gezocht op internet, maar ik kan bitter weinig vinden afgezien van een prijslijst met daarop haast 3x het aankoopbedrag van mijn TX81z voor deze upgrade!

Op dit forum vind ik maar een thread mbt. deze upgrade: de TX81z van etaoin in de verkoop.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=42426&highlight=TZQUAD

Kan iemand mij meer vertellen over dit 'TZQUAD'? Heeft iemand er ervaring mee dwz. heeft iemand zelf wel eens zo'n update uitgevoerd in een grijs verleden? Wat stelt de upgrade voor? Een enkel RAM chippie verwisselen of moet er ook een ROM worden vervangen, etc?

Alvast dank voor de eventuele reactie,

Raymond.

Ja, ik heb er ervaring mee :D

Er zit een extra printplaat in met daarop de grotere RAM, een backup batterij en wat extra logica.
Het ROM (je moet minimaal v1.6 hebben) zit op deze extra printplaat, en de printplaat staat in
de socket van het ROM. Maar het is dus wel hetzelfde ROM.

Wat de TZQUAD feitelijk doet is je vier keer het RAM van de gewone TX geven, maar op een manier dat de TX daar verder niks van merkt. Je krijgt dus niet 1 bank van 128, maar vier van 32. De TX wordt tijdens het schakelen van de ene naar de andere bank gereset en ziet dan daarna gewoon een heel nieuw stuk geheugen.

Verdere vragen? Ik hoor het wel... hij staat hier nog achter me tenslotte...

tzquad1.jpg

Etaoin,

Bedankt voor de info!

Ai, een compleet printplaatje! Ik had gehoopt dat enkel een nieuw SRAMmetje en een gehackte ROM al genoeg zou zijn. ;)

De ROM versie van mijn TX81z moet ik nog zien te achterhalen. Is daar mischien een handige knopcombinatie voor?

Ik neem aan dat zo'n print nergens meer te koop is; zowel dan kan je beter een 2e module kopen voor dat bedrag? Het printplaatje zelf ziet er wel gangbaar uit. Zoiets zou ik wel kunnen laten etsen. Met wat geluk heb ik zelfs alle onderdelen hier liggen, afgezien van het batterijtje.

Alleen het schema van het printplaatje.... dat is natuurlijk nergens te krijgen?

Ik lees net in de TZQUAD installatie-handleiding dat ROMS 1.1 t/m 1.6 allemaal werken. Ben ik vast in de war met iets anders. Staat wel bij dat de vroegere ROMs nog wel eens vastgesoldeerd zitten, ipv in een voetje.

ROM versie: "CURSOR" en "CURSOR <" indrukken en ingedrukt houden en dan "CURSOR >" indrukken. Hij toont dan de ROM-versie en datum en gaat daarna in test-modus.

Ik blijk ROM 1.5 te hebben.

..en ja, de ROM zit vast op de printplaat.

Met wat soldierlietze is het wel los te krijgen, maarja risky business: eerst maar eens een deugdelijke soldeerbout kopen! :D

Maar.....

Mocht je tijd en zin hebben om de TZQUAD los te peuteren, dan graag: als je dan zeer-hoge resolutie foto's van de boven- en onderkant kan maken zonder reflectie oid en draden over de print zelf, dan denk ik dat het wel mogelijk is om de schakeling te "reverse engineeren".

Kost alleen een heleboel tijd dat optekenen,

en ik weet niet of ik dat ga doen want ik heb nog wel andere dingen te doen, dan een week lang pielen voor 96 extra sounds :) ..afgezien van de mogelijkheid om mischien met een truuk nog meer RAM erop te krijgen.

Maar wie weet, ooit.

..of iemand anders. :P

Kijk maar,

Raymond.

Back