Waarderingssysteem voor berichten?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Heya!

Is het ook mogelijk dat de beoordeling van een onderwerp zichtbaar wordt? Vindt het eigenlijk een beetje vreemd dat iemand wel kan zeggen dat ie een onderwerp wel of niet boeiend vindt, maar dat je nooit kan zien wie wat geoordeeld heeft.

Voorbeeld:

Log vanochtend in op sf, en zie dat de Rank 1 update aankondiging met 1 ster. Zo wie zo dubieus om een aankondiging te rate'en, maar 1 ster voor zoiets is natuurlijk gewoon een poging tot zieken. Dat zou niet anoniem mogen gebeuren.

Wat vinden jullie hiervan? En dan bedoel ik dus niet de wijze waarop sf met beoordeling omgaat, maar het wel resp. niet anoniem mogen beoordelen.

Zie er eigenlijk alleen negatieve kanten aan als je van elkaar kan zie hoe die ander stemt.
Krijg je allemaal geziek enzo. Jij kraakt mij af dus ik jouw etc etc.

Ach van mij mag het wel weg, wat boeit het nou wat iemand van een topic vind?
Als een topic weinig respons krijgt was het dus niet boeiend cq interecroissant.

geeft weer 5 sterren

Zie hier de reden waarom ik 'smiten' en 'applauden' kinderachtig vind, en meer geschikt voor puberforums.

Hay

het is toch zo dat forumleden sterren kunnen toedelen
wat bovenin staat
of een onderwerp belangrijk is

kunnen jullie dat niet better beoordelen
en die steren toekennen

greetz turtel8D

Precies!

Precies!

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ik let eigenlijk nooit op een rating, en rate zelf ook nooit. Dus...
an zelf een x van pas)
Sommige onderwerpen zijn misschien NOG niet boeiend tot dat je ineens een brandende vraag hebt
en laat nou NET dat antwoord in dat stukkie staan wat zo laag ge rate stond (na slag werk mensen is belangrijker dan zelf bepalen of iets belangrijk is ja of te nee t komt van pas):)

Voegen die ratings eigenlijk wel wat toe dan? Ik kijk er zelf eigenlijk nooit naar moet ik zeggen. Ik zou net zo'n tevreden gebruiken zijn zonder ratings.

Wat mij betreft kunnen die ratings ook weg. Ik kijk er nooit naar.

Er zijn zelfs drie problemen:
1) er kijkt nooit iemand naar (houd anders eens een enquete over wie er met de rating rekening houdt!);
2) ratings zijn ontzettend gemakkelijk te verzieken (houd anders eens een enquete over wat mensen werkelijk van threads die negatief gerate zijn vinden; volgens mij gaan die resultaten flink verschillen);
3) niet anoniem raten zorgt ervoor dat er óf niet meer gerate wordt, óf dat je flamewars krijgt van threadstarters vs. slechte raters.

Maar de vraag is vooral (is dat alweer de derde keer dat ik daarover begin? 8~ ): waarom moet het rating-systeem eigenlijk blijven bestaan?

Re: Beoordeling van onderwerpen

Re: Beoordeling van onderwerpen

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Wat vinden jullie hiervan? En dan bedoel ik dus niet de wijze waarop sf met beoordeling omgaat, maar het wel resp. niet anoniem mogen beoordelen.

Ik stem af en toe zelf (omdat ik sommige threads echt goed of echt slecht vind) en ik heb er geen enkel probleem mee dat dit niet meer anoniem zou zijn. Maar zoals reeds gezegd heeft het sterrensysteem niet echt veel toegevoegde waarde ... Ik kan mij ook moeilijk voorstellen dat iemand een thread links zou laten liggen omdat die maar 1 ster heeft.

Origineel geplaatst door Triphonius Z
we kunnen ze ook gewoon collectief negeren. wellicht net zo handig?

Hey! :eureka:

Maar ja, als Yawgmoth er zelf al over begint... ;)

Is die 'rating', dus die sterretjes die je ziet een stem van 1 gebruiker, of een gemiddelde van alle gebruikers die gestemd hebben? Als het geen gemiddelde is , moet dat toch te implementeren zijn.
Of er bij zetten hoeveel keer er gestemd is. Een rating baseren op 1 stem is.. ridiculous.Dat zie je bij Appl/ smite dus wel..har har

Waarderingssysteem voor berichten?

Suggestie, al denk ik dat het ont-zet-tend veel werk gaat worden, maar zal even mijn gedachten op papier zetten.

Heb helemaal geen hekel aan zgn. off-topic posts op een forum, maar het punt is , dat Al die zooi nog jaren blijft staan, wat niet alleen het zoeken in de database bemoeilijkt, en ook de lol van het terugzoeken van interessante onderwerpen wegneemt.
Neem nou de studio annex crib threads, die dingen zoek je alleen maar terug om de foto's , en nee dan heb je -zoals ik tenminste- geen zin om zelfs met 75 berichten per pagina maar 2 foto's te zien op een opgevraagde pagina. Zo ook met andere onderwerpen die je na wilt zoeken, want tekst tussen tekst vinden is helemaal lastig.

Ik weet dat er al een rating is voor threads zelf, maar dit geeft naar mijn mening een oordeel over de relevate posts die in een thread staan, en maar zijdelings over het aantal irrelevante posts.

Misschien is het compleet waanzinnig op dit moment en met deze omvang, maar ooit gaat er iemand wat mee doen en bewijst het zn nut wel ;)
Ik denk al een tijdje over het aangeven van een relevantiecijfer Per Post, samen met een slimme procedure in de database, om de threads leesbaar te maken.
Concreet:
Je markeert als mod een post met relevant of irrelevant (natuurlijk uit te breiden met waarderingscijfers tot in het oneindige)... en verder dan dit doe je niks.
De rest doet de slimme procedure; die laat bijvoorbeeld 3 maanden na de laatste post in de thread ineens nog maar alleen de relevante posts zien, en de als irrelevant aangemerkte posts, verdwijnen ongezien naar de achtergrond.

Hiermee ondervang je de kibbelende mensen tot op zerkere hoogte, want iedereen kan fijn nog met zn offtopic post zn gelijk halen zonder dat t gelijk wordt weggehaald, en een half jaar later heb je gewoon nog steeds die heldere thread met dan inmiddels alleen de heldere opmerkingen.

(het waardeoordeel hoeft niet per se gezien te worden door leden, anders krijg je wellicht weer eeuwig gekibbel van "waaaroom is mijn possst nou irrelevant verklaard?? ik voel me op mn tenen getrapt!" ...)

Ik weet het, het is veel werk, maar daarom is het ook een idee :)
Als iemand hier hardop over mee wil denken dan zeer gaarne!

Houdt Uw Forum Schoon!

Een heel aardig idee Roel!
Maar ik vraag me af of het in de praktijk te brengen is:
- een hele berg werk voor de mods om alle posts te controleren op zinnigheid
- je krijgt altijd gezeur dat ineens posts verwijderd zijn
- en erg belangrijk: is het technisch gezien wel mogelijk

We hebben min of meer al een systeem voor zo'n waardering; het sterrensysteem voor threads, zie onderaan iedere pagina. Dat wordt in de praktijk eigenlijk niet veel gebruikt.

Ik vind het een mooi idee zoals jij het beschrijft, Roel, al heb ik zo m'n twijfels over de werkbaarheid.
Zeker als je de 'beoordeling' nu op post-niveau zou willen doen ipv. op thread niveau. En het wordt nog lastiger als 'iemand' volstrekt objectief zou moeten beoordelen wat zinvol is en wat niet, zeker als je nu al soms de reacties ziet als er berichten worden verwijderd die volslagen offtopic zijn.

Net als Hanz denk ik dat het een goed idee is, maar te moeilijk om toe te passen. Zoveel last heb ik er eigenlijk niet van, maar soms bemoeilijkt het wel opzoekingswerk.

Voor de studio annex crib threads is het makkelijker: laat gewoon geen andere posts dan deze met foto's toe ...

Origineel geplaatst door Hanz
We hebben min of meer al een systeem voor zo'n waardering; het sterrensysteem voor threads, zie onderaan iedere pagina.
maar dat is ook totaal niet representatief aangezien maar misschien 0.01% van alle leden op een thread zou stemmen...

zoals ik zei, ik denk dat het iets is om verder over te denken. alleen jah. in de praktijk errggg arbeidsintensief en dat puntje mbt objectiviteit... lastig lastig, maar :) het zou wel het teruglezen leuker maken :W even verder bbq-en ondertussen !

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back