Telefunken / TAB / Siemens e.d.

helterbelter

Stamgast
Ik heb onlangs in een thread veel te lang offtopic zitten zwetsen over deze modulen, dus ik dacht aan een thread speciaal hiervoor.

Zitten er verder nog gebruikers van deze oude vintage modulen ?!?

Even een kort (en ik hoop een correct) inleidinkje voor degenen die het spul niet kennen:

De Telefunken V72 is de meest bekende hiervan, een beroemde micbuizenpreamp, waar er massa's solidstate varianten door verschillende fabrikanten als Tab en Siemens zijn geproduceerd. Zo heb je de 272, de 372, en de 672. En die ook nog eens in verschillende uitvoeringen. De toevoeging D staat dan bijvoorbeeld voor dubbel. Maar je hebt ook nog de toevoegingen A, S, DS, en misschien nog wel meer. Helaas wil het dus niet zeggen dat niet alles even goed is. Zo zijn er een hoop te krijgen die discreet zijn gebouwd, maar ook een aantal niet. En er zit ook niet erg veel logica in de toevoegingen/serie t.o.v. discrete of niet discrete bouw. Het enige wat me opviel was dat serie met de nummers onder de 100 allemaal buizen zijn, en daarboven solid state. Tevens heb je nog de oermodellen V74, V75, V76, enz. en de massa solidstate varianten ervan.

Er zijn ook zeer interessante equalisers, filters, DI's en compressors (zoals de U373) gebouwd !

Ik heb zelf :
een V372d, da's een dubbele multipurpose amp. Nog niet aangesloten, ik wil er nog een gave behuizing voor maken. Aan het schema te zien is hij discreet gebouwd, en afgeleid van de V372. Na een zoektocht op het net kwam ik er achter dat de V372DS daarentegen gebruik maakt van opamps, en dus niet discreet is.

Maar, uiteraard ga ik er voor om een 21" rackje vol te krijgen met dat spul, en een V72 lijkt me dan het kroontje ervoor.

Maar....

Da's even mijn verhaaltje. Verder nog meningen, weetjes, info, ervaringen ?!? En als ik iets verkeerd heb neergezet in het inleidinkje : Please correct me if I'm wrong !!!

mzl.

Helterbelter.

Deze post is om mezelf "lid" te maken van deze thread en tevens de mensen van synthforum te laten weten met welke modules ik ervaring heb.

Ik ben namelijk erg te spreken over de modules die ik ooit op de kop heb weten te tikken. Het zijn de volgende:

Alle modules zijn van het merk Siemens:
3 x V276 Mic Preamp
2 x V272 Mic Preamp
3 x U273 Compressor/Limiter
2 x W295 EQ
1 x D110 Attenuator
1 x Matching transformer

De D110 attenuator is trouwens mijn avatar hier op synthforum.

Een aantal van deze modules zitten in zo'n 21" rack behuizing met een externe voeding (niet origineel). Het heeft me wel wat tijd gekost om een voeding te vinden die goed werkte met de modules. Ik had met een eental voedingen een brom in mijn signaal. De D110 attenuator en de matching transformet hebben geen voeding nodig...die zijn passief.
Voor de W295 EQ's heb ik nog geen geschikte behuizing gevonden, dus die liggen los in mijn rack. Ik wil die modules in een 2he 19" behuizing bouwen. Voeding heb ik al wel.

Praktisch alles wat ik opneem gaat door de V276 modules. Ik ben er erg tevreden over.

De V272 modules (dit zijn dezelfde modules als de Telefunken V672) gebruik ik nog niet heel erg veel. Af en toe gooi ik er een synth met een lage output doorheen. Het punt met die V272 is dat er geen gain knop op zit.

Weet iemand hoe je een goede gain knop op een Siemens V272 (of Telefunken V672) kan zetten?

Ik heb zelf hiero 2 siemens v276 mic pre's en 2 w295 eq's hier liggen. deze klinken werkelijk fantastisch.... de pre's hebben 76 db gain en zijn enorm stil het absolute top hoog(boven de 16 khz) is wel aanwezig maar rolt langzaam af. maar met een goede eq is dit wel op te lossen (bijv die w295 eq's). Doordat ze zoveel gain hebben en erg stil zijn, zijn ze enorm goed geschikt voor ribben mics. de gain is af te regelen in stappen van 6 db en er zit een traploze pot op met nog eens 10 db gain. verder zit er nog een laag af filter op met 3 verschillende frequenties. vooral het detail in de midden frequenties valt meteen op bij gebruik. De siemens sitral modules waren ook van origine bedoelt voor de radio dus met name voor spraak bedoelt.

De eq's hebben 2 shelfs op 15khz en 50 hz met 18 db boost of cut. verder zit er nog een peak filter op die alleen kan boosten op 5 verschillende frequenties met 5 verschillen hoeveel heden gain. vooral de shelfs zijn erg goed. met de hoog shelf kun het hoog enorm boosten zonder dat het er schel van gaat klinken, super voor vocals e.d. . De peak filter is een beetje onhandig in gebruik vooral als je de parametrische (software)filters van tegenwoordig gewent bent maar desondanks klinkt 't fantastisch.

wat betreft de serie nummers ... 2 cijfers staat voor buizen 3 voor solid state ... zo is de v276 de solid state versie van de buizen v76.

v = versterker , u = compressor, w = eq/ fader en n = power supply.

bij de 3 cijferige serie nummers staat het eerst cijfer voor de fabrikant zo is 2 siemens, 3 of 6 telefunken/ ant, 4 neumann.

kan even niet al mijn leukste telefunken linkies vinden maar kon wel deze vinden.

http://www.purpleaudio.com/resource/TelefunkenModules.html

www.vintagecity.de

als ik nog wat dingen vind dan post ik ze wel. als iemand nog modules kwijt wil, ik koop ze graag!

Thomas

Even van die kubarth site getrokken (had ik idd ook al ontdekt, die schema's leveren een hoop info op !!!)

3-digit numbers: 1st digit indicates manufacturer.
2xx Siemens
3xx TAB
4xx Neumann
6xx Telefunken (later ANT)
9xx Lawo (later used by ANT, too)

Het valt me wel vaak op dat verkopers bij elk typenummer wel Telefunken bijzetten.

Ik heb de volgende modules:

Siemens V72
Siemens V276
Siemens V294
Telefunken V357
Siemens U273
Jahnke U111
Eckmiller W86a
Neumann W492

Verder ook nog:
Siemens N224a PSU
Siemens V375/0 Line Amp (2)
Neumann N52a (PSU voor tube-microfoons)
Neuman GW2448KA (48V Phantom Power)

M'n modules zitten nog steeds niet in een rack.. maar
voor alles heb ik wel pluggen gesoldeerd.

De V72 is een droom... maakt elk geluid meer 'open'.
De V276 is inderdaad ongeloofelijk in de mids. Gitaar,
snare-drum, stem, en ga zo maar door.

De V357's zijn m'n favoriete DI, daar heb ik in de
bas-gitaar thread al genoeg over geschreven :)

De EQ's zijn ook fantastisch... de passieve Eckmiller met
de V72 voor gain-make-up geeft je echt glans... 't is een
shelf EQ, en je kan de bas of de hoog helemaal opendraaien...
en die twee controls reageren ook nog eens op elkaar.

Mvg.

CoolRunning

Jullie hebben idd erg gave modulen.... Gister bijna een 672 erbij gekocht, vlak voordat ik overboden werd zag ik gelukkig dat het niet een telefunken maar een ANT was... Toch was het waarschijnlijk de moeite waard geweest. Maar mijn dag komt nog wel !

mzl.

Helterbelter

Origineel geplaatst door MatthijsBlom

Weet iemand hoe je een goede gain knop op een Siemens V272 (of Telefunken V672) kan zetten?

Ik zal het schema van de 372 eens even vergelijken met de V272, want ik kan op de mijne wel een gain knop zetten.

www.vintagecity.de is erg interessant trouwens. Kan je meteen een beetje prijzen vergelijken !

Net een siemens V275 gekocht, en van de week kan ik (als het goed is) een V72 ophalen. Naar die V276 ben ik erg benieuwd, maar daar wordt nog iets teveel op geboden totnutoe. (voor het budget dat ik nu heb dan).

Voor die V72 moet ik trouwens nog wel wat voor verkopen, maar dat zal de moeite wel waard zijn, lijkt me.

Waar ga jij een gain knop regelen voor je V72? Heb je een adresje waar je zoiets kan laten modificeren?

eeehhrrrmm, daar vraag je me wat....... Ik zal het van de week maar even aan de verkoper van die V72 vragen....

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Waar ga jij een gain knop regelen voor je V72? Heb je een adresje waar je zoiets kan laten modificeren?

De verkoper weet er zelf een hoop van, dus als ik de V72 ga ophalen, dan zal ik even vragen of hij een adresje weet. Over de gainregeling > Je moet een paar terugkoppelweerstanden vervangen, om er een gainknop op te kunnen zetten. Hoe of wat, dat laat ik dan nog wel even weten.

mzl
Helterbelter

Nou, ik heb vanochtend de V72 opgehaald. Nu nog een connector en een passende voeding kopen. CoolRunning, hoe heb jij dat gedaan met die V72 ?!?

MatthijBlom, die verkoper weet er een helehoop van, heeft 30 jaar ervaring, en voor zijn hobbie modificeerd hij Mics e.d.
Ik heb gevraagd of ik mensen naar hem door mocht sturen voor aanpassingen aan V modulen (zoals een gainregelaar op V72), en dat was goed. Hij woont trouwens in Tilburg, dus dat komt goed uit. Als je zijn nummer wilt hebben, dan moet je me maar even mailen, of PBen.

mzl.

Paul/Helterbelter

Helterbelter,

Gefeliciteerd!

Bij mij zijn er gewoon 2 xlr's en 220V rechtstreeks op de pinnen
gesoldeerd, en dan alles mooi geisoleerd... niet de allernetste
manier, maar werkt prima.
De (Amphenol) pluggen zijn vrij duur, al heb ik een paar jaar geleden
een site gevonden in Duitsland die ze gewoon nieuw verkoopt.
De 12-pi tuchel heeft gewoon een DIN standaard nummer, maar ik
kan het even niet meer terugvinden...

Verder gebruik ik voor de input gain (als ik em als line-amp gebruik)
een variable pad, de Shure A15AS. Hiermee kan ik tot 25 dB van het
signaal afhalen voordat het de V72 binnengaat, zonder dat het geluid
wordt beinvloed. In principe kan je zo'n ding ook zelf in elkaar solderen...

Mvg.

CoolRunning

Aha,

De verkoper waarschuwde me juist, om hem niet op 240 volt te gebruiken, omdat de buizen dan teveel spanning krijgen, en dus de levensduur van de buizen verkort. Hij had het over een 20 Volt wisselspanning trafo ervoor te doen, en dan kwam de spanning op zo'n 6,1 tot 6,3 volt. (6,3 volt is de normale spanningssterkte voor de buis.) Beter een iets te lage spanning dan een iets te hoge.

Of heb je in Dublin nog een 220 voltsnet ? Anders moet ik maar eventjes verhuizen, hahaha. Nee, je kunt denk ik maar beter een beetje zuinig op de buizen zijn, hoewel een beetje drive voor mooie harmonischen zou kunnen zorgen !

Ik heb trouwens geboden op een nos amphenol tuchelconnector op ebay. Amphenol kennende zal je er bij hun ook idd een hele hoop geld voor kwijt zijn.

leuk speelgoed boys
moet denken aan de studio van junky xl

had ie ook niet allemaal van oude dingen met dikke knoppen in zijn studio ?

en ohja hebben jullie nog wat meer plaatjes ?

deze dronkelap wil graag pics zien :D

Origineel geplaatst door helterbelter
Of heb je in Dublin nog een 220 voltsnet ? Anders moet ik maar eventjes verhuizen, hahaha.

't Is hier meer rond de 230... en ik heb nog 2 setjes buizen liggen voor backup...
Misschien op de langere termijn inderdaad interessant om er wat tussen te steken.

Mvg.

CoolRunning

Back