fx met dig. in/out

nomore

Lintage Vid
als het allemaal goed gaat heb ik straks een nieuw geluidskaartje met een zooi in/outs waar je niet goed van wordt :biertje: waaronder dus een digitaal in/out. Gezien het feit dat mijn auxen van mijn mixert al vol zitten lijkt het me best een leuke optie om de digitale in/out als send/return te gebruiken (een andere optie is, bedenk ik me net, om de digitale bak als ad-converter te gebruiken).

Aangezien ik meer analoog bezig ben, ben ik totaal niet thuis in de digitale fx wereld. Weet iemand een leuke bak?

TC m300 kan dat. Inclusief 'droog' werken als A/D converter.

Als je met 'digitaal' bedoelt de SPDIF ingang en uitgang, houd dan rekening met 'n berg extra clock problemen / uitdagingen. Het wordt er niet eenvoudiger op, wil ik maar zeggen.

Hoe dat zo? Veel (alle?) SPDIF implementaties willen dat de master clock wordt bepaald door de SPDIF input.
Dus je digitale out van je kaart (de fx send) stuurt een signaal incl. clock richting de effects processor.
De effects processor slaved dan aan die klok. Als je dan de digitale out van de fx processor weer aan de digitale in van je soundcard koppelt, gaat je clock dus 'rondzingen'. En gaat het niet werken.

Ik gebruik de digitale out van m'n MOTU 828mkII nu als FX send richting m'n eigen TC m300.
De digitale in van de MOTU wordt gevoed door een digitaal submixertje, waarop ik de analoge outs van de m300 (en de rest van m'n effecten) laat terugkomen. Het digitale submixertje is dus de SPDIF masterclock voor de hele keten.
Op deze manier gaat de SPDIF klok niet rondzingen. (dat probleem had ik in 'n vorige setup).
Echter: het digitale mixertje moet persé de master clock zijn, anders wil de MOTU niet goed syncen (hoorbare jitter, etc.)
Vervelend is dat externe SPDIF clock beperkingen introduceert in de maximale recording frequency van de MOTU. IK kan dus op deze manier niet meer recorden op 96 kHz, en da's toch jammer.
Extra 'dingetje' wat wel eens storend kan zijn: staat het digitale submixertje uit, dan is er géén masterclock en doet de hele audioketen het niet.

Laatst gewijzigd:
Ik neem aan dat je met de "digitale bak" een fx processor bedoelt?

Ik heb een Lexicon MPX550 en die kan simultaan digitaal/analoog aan:

Dig In -> Dig Out
Analoog In -> Analoog uit
Analoog In -> Digitaal Uit
Digitaal In -> Analoog uit

Is een fijn effectbakje en kan vanwege het bovenstaande ook als AD/DA converter gebruikt worden. Er zitten ook dynamics/compression programma's in.

Ik heb hem momenteel volledig digitaal in gebruik. Aux1/2 van mijn mengtafel is gepatcht met de D.OUT, Return van de Lexicon zit aan de D.IN en die cascade naar de main stereo out bus, maar kan met het grootste gemak ook gepatcht worden naar een channelstrip.

Al met al een leuk apparaat. Gebruik hem bijna in alle producties naast de interne effecten van mijn digitale mengtafel.

Joost.

P.S. het verhaal van Hanz is inderdaad wel zeer relevant. Stond er zelf niet bij stil omdat het hier allemaal goed werkt ;)

Laatst gewijzigd:
Back