Machinedrum panning probleem

jostiii

Patch Slet
Er is echt iets geks aan de hand hier...

Ik zit net mijn entry die ik gemaakt had voor de 3/4 dance contest nog eens na te luisteren en het viel me op dat in de drumtrack waar ik bijv. de ride cymbal rechts heb gepanned staan op de md, links te horen is...

Goed, dan denk je in eerste instantie: misschien dat het op de mixer verkeerd staat. Nope, mixer staat goed. Okee, dan staat het in Cubase verkeerd. Gecheckt, nope staat goed. Misschien bij het downmixen de channels omgedraaid? Gecontroleerd: nope.

Het is echt net alsof soms de Machinedrum een soort van raar panning probleem heeft. Het is namelijk niet de eerste keer dat ik die indruk kreeg.

Tijdje terug zat ik lekker te freaken op de MD en toen ik ging pannen kwam ik erachter dat Left en Right precies verkeerd zaten. Zonder me veel zorgen te maken dacht ik toen "mwa, ik zal het wel verkeerd gepatched hebben". Dus ik trek de pluggen uit mijn paneel en patch ze om. Problem solved.

Tijdje later ging ik weer MD freaken en toen was het probleem weer terug :S dus ik weer teruggepatcht.

En nu heb ik dus weer hetzelfde probleem. De MP3 die ik in de contest-thread heb gepost zitten de ridecymbals links, terwijl als ik nu het project open zitten de ride cymbals rechts :S en ik heb in de tussentijd helemaal niks gewijzigd aan de scene in mijn 01x, de cubase project file, of de MD. Eigenlijk mijn hele setup is untouched hetzelfde gebleven sinds de "release" van mijn trackje.

Sterker nog: ik heb de originele downmix nog in mijn sequencer staan en als ik A/B tussen nu "live" en de "opname" dan switcht de hele drumtrack L->R en R->L :S

Zijn er toevallig andere Machinedrum eigenaren hier die hetzelfde hebben meegemaakt, of ben ik gewoon keihard gek aan het worden?

FYI: Op de MD staat de laatste software versie.

Cheers.
Joost.

p.s. nee, het zijn ook geen parameter locks (just checked :) )

Ik gebruik mijn md elke dag, en ik gebruik intensief de panning. Maar ik heb nog nooit dat probleem gehad, maar er anders even een topic over op elektron-users.com daar zitten meer mensen met een MD, ik moet daarbij zeggen dat ik daar ook nog niemand over had gehoord... Post anders even een sysex van een pattern en een kit, dan kijk ik even voor je. Want gek wou ik je nog net niet noemen :) (maarja wat verwacht je met zon naam :kroon: )

hehhe ;)

Ja het punt is alleen: NU staat alles goed. Als ik nu aan de pan parameter zwengel positioneert alles goed. Nu is alles zoals het zou moeten zijn. Dus ik kan je wel een sysexdumpje geven van de kit en een pattern, maar dan zul je zien dat alles goed is.

Maar in zowel de downmix als de daaruit gegenereerde mp3 zit de drumtrack precies andersom. Niet dat me dat nou zoveel boeit, ik bedoel: het trackje klinkt ook met omgedraaide panning van de drumtrack prima. Sterker nog, ik vind hem onderhand nog lekkerder klinken, want ook de rimshot zit net effe anders en op de een of andere manier speelt dat leuk samen met de percussie uit de Virus, dus wat dat betreft is het een "leuke verassing" :)

Net nog een testje gedaan door een stukje geisoleerde drumtrack te downmixen op precies de zelfde manier als ik de globale downmix heb gedaan om te kijken of het bij het downmixen verkeerd ging: hij neemt alles precies op zoals ik het hoor. Dus ik kan niet anders dan concluderen dat het wel in de MD _moet_ zitten.

Tja, of ik ben echt gek aan het worden. Dan meld ik me aan bij de echte jostiband met m'n MD :)

Joost.

Ik heb er echt nog nooit iemand over gehoord, dus ik gok op dat je nog iets niet helemaal goed hebt zitten ergens. Divi? Wat denk jij?

probeer dezelfde kit es opnieuw op te slaan ?
Kopieer de pattern es door en dan de panning parameters locken.
Switch dan es random tussen je originele pattern en je gelockte pattern.
Moet het wel opvallen als de eerst ineens de panning omslaat...

Ja, het is echt keimaf.

Vanmiddag start ik mijn laatst gesavede versie op, waarin ik ook gedownmixt heb. Al mijn equipment stond nog precies zo als ik ze achter heb gelaten. En het viel me meteen op dat links/rechts in de drumtrack niet goed zat.

MP3 versie geluisterd: precies andersom. De originele 24bit downmix gecontroleerd: ook precies andersom. Ik heb maar 1 scene in mijn 01x waar de mixersettings zijn opgeslagen en die recalled bij het laden van het project.

Maar ik ga er niet al te veel aandacht aan spenderen. Wanneer ik het probleem weer encounter bij een andere productie zal ik hier een follow up plaatsen en dan zal ik (hopelijk) het probleem beter weten te traceren. Het is ook geen mega kutprobleem ofzo, het is alleen maf ;).

Het enige nare is wel dat ik er nu niet meer 100% vanuit kan gaan dat een track 100% goed te recallen is, en dat is eigenlijk nog het meest irritante.

Joost.

Post-Scriptum Thought:

Het zal toch geen LFO zijn die tergend langzaam de panning wijzigt eh, want dan word ik helemaal LoCo! Zometeen eens even controleren. Nah, dat kan bijna niet, dan moet die LFO al op een "master pan" parameter zijn aangesloten en die bestaat volgens mij niet eens.. hmmz.

Staan de Kanalen op je 01x goed gepanned?
Standaard staan namelijk alles op <0> in plaats van L63 R63.

Ja, wat denk jij dan ;)

Ik controleer echt eerst alles voordat ik hier ga claimen dat er wellicht iets met de MD is.

De 01x is prima in orde, die staat goed gepanned.

Sterker nog: ik heb de scene gerecalled waarmee ik ook de downmix heb gedaan en die is untouched sinds de downmix.

En als ik echt met opzet de kanalen waarop de MD binnenkomt invert (dus L->R en R->L) dan pas komt het overeen met hetgeen ik een paar dagen geleden gedownmixt heb.

Dus er is echt sprake van dat er ERGENS in de audio chain een panning-switch heeft plaatsgevonden. En ik heb de afgelopen dagen niks aan mijn studio gear gewijzigd, niks aan audio patchpaneel gedaan, helemaal niks.

En dit is al de 3e keer dat me opvalt dat er iets is met de panning, en iedere keer kwam ik erachter als ik iets deed pannen met de MD. Dus vandaar.

Alle "most obvious" dingen heb ik denk ik echt wel gehad.

Joost.

P.S: de MD zit op CH1 en CH2, en die zitten in een stereopair, dus automatisch L63 R63.

MLan kanaal 1 en 2, en MLan kanaal 15 en 16 omhoog staan en ook juist gepanned.....

Als je denkt dat ik de MD heb opgenomen en de audio replay via mL1/2 dan heb je het fout. Mijn track bestaat uit 4 synths met hun stereo output op de AD channels, 4 vsti's op mLan channels en een audio track met vocals, ook op een mLan track. Dit geheel is extern gemixt met de 01x en vervolgens gedownmixt door de ST-BUS op te nemen.

En ja het mp3tje speel ik af via de WDM mode, dus via mL15/16, maar dat heeft er ook geen reet mee te maken: de downmix is immers ook fout gepanned en die play ik vanuit cubase naar de monitor channels mL17/18.

En voor de volledigheid: ik heb ook de VST connections nagelopen om te kijken of ik niet perongeluk bij het configureren van mijn stereo buses een fout heb gemaakt: is ook niet zo.

Maar in plaats van dat we eindeloos mijn halve studio gaan doornemen voor the most obvious lijkt het me maar het beste dat we deze thread even kappen totdat het probleem weer terug ik. Op het moment dat ik merk dat het weer een soort van inverted panning is, kap ik meteen met produceren en ga ik meteen alles van A-Z checken, maak ik sysexdumpjes en dan kijken we wel weer verder.

Joost.

Back