Samples rechtenvrij ?

Kevin

Tis niet te gleuven
Blijft een hekel punt...samples..
Fabeltjes over bepaalde seconden van een sample dat dit wel mag etc.etc.
Nu is mijn vraag als je een Hardware bak sampled dat dit geen problemen geeft (als je hem niet zelf in je bezit hebt dan)
Maar hoe zit het nu met losse drumklanken ?
Ik vind bijv. die klanken in die oude soul/funk platen behoorlijk lekker maar mag ik die samplen en gebruiken (rechtenvrij ?)
Dus ik bedoel geen hele loops maar gewoon snare,bassdrum,hats etc.etc.
Ik weet bijv. dat zo'n James Brown sampletje zo'n 'Hey' niet vrij is evenals de 'Hey' sample gebruikt in The Prodigy's Firestarter (oorspronkelijk kwam deze van The Art of Noise)
Maar drums...ik weet het niet..wie kan me hier uitsluitsel over geven of wie heeft hier ooit serieus mee te maken gehad ?
Bijv. The Good Men met Give it up en Simply Red'met Fairground was dit echt dezelfde sample/loop ? Hebben ze hier ook toestemming voor gevragen ? :maffia:

Hoe dikwijls zijn de legendarische breaks van Winston of You´re a sweet sweet man gesampled, gechopped en ge resequenced? Ik denk niet dat iedereen daar rechten voor gaat betalen.. Laat staan voor de mindere bekende jazz & funk breaks..

The Good Men met Give it up en Simply Red'met Fairground was dit echt dezelfde sample/loop ?

Tja, er is er maar een aan wie je dat kunt vragen en dat is Good man zelfe, Dobre;)

Het gebruik van samples is in feite nooit een probleem...tot je flink scoort.
Geheid komt er dan iemand aan je deur kloppen : "Hallo, mijn naam is Mr lawyer en ik denk dat u een sampeltje van mijnheer superstar "X" hebt gebruikt."
Daarom is het steeds verstandig je samples bij Bumra/Sabam te declareren. Er zijn speciaal daarvoor vakjes voorzien in de aangifte formulieren.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Het gebruik van samples is in feite nooit een probleem...tot je flink scoort.
Geheid komt er dan iemand aan je deur kloppen : "Hallo, mijn naam is Mr lawyer en ik denk dat u een sampeltje van mijnheer superstar "X" hebt gebruikt."
Daarom is het steeds verstandig je samples bij Bumra/Sabam te declareren. Er zijn speciaal daarvoor vakjes voorzien in de aangifte formulieren.

Dat begrijp ik maar drumklanken...gewoon een snare van een oude funkplaat ofzo..da's niet zo herkenbaar en je sampled als het ware een drumkit van merk X.
Zelfde als ik rechtstreeks sample van een 909 of hem sample uit een of andere technoplaat.

Origineel geplaatst door Kevin
...gewoon een snare van een oude funkplaat ofzo..

Het zal dan maar een 'oude' funkplaat van deze mijnheer zijn :

Attachments

• geo1.jpg
    geo1.jpg
    9,8 KB · Bekeken: 104
Knappe jongen als je hoort waar een enkel snaretje of bassdrummetje vandaan komt!
Als iemand dat kan horen is hij een geschikte wedden dat kandidaat!(Die zitten er hier zowizo wel een paar denk ik;))
:D

Er zijn natuurlijk wel hele herkenbare sounds...maar als je die uit loopvorm rukt en ze bewerkt....gewoon lekker gebruiken ..dat hoort niemand en ik vind dat je dan meer aan het sound designen bent dan aan het rippen...ik denk dan ook dat het wel mag...juridisch weet ik niet pcies hoe dat zit...er zullen vast regels voor zijn die de praktijk niet echt weerspiegelen.;0

Gr,

chris

Re: Samples rechtenvrij ?

Origineel geplaatst door Kevin
Blijft een hekel punt...samples..
Fabeltjes over bepaalde seconden van een sample dat dit wel mag etc.etc.
Nu is mijn vraag als je een Hardware bak sampled dat dit geen problemen geeft (als je hem niet zelf in je bezit hebt dan)
Maar hoe zit het nu met losse drumklanken ?
Ik vind bijv. die klanken in die oude soul/funk platen behoorlijk lekker maar mag ik die samplen en gebruiken (rechtenvrij ?)
Dus ik bedoel geen hele loops maar gewoon snare,bassdrum,hats etc.etc.
Ik weet bijv. dat zo'n James Brown sampletje zo'n 'Hey' niet vrij is evenals de 'Hey' sample gebruikt in The Prodigy's Firestarter (oorspronkelijk kwam deze van The Art of Noise)
Maar drums...ik weet het niet..wie kan me hier uitsluitsel over geven of wie heeft hier ooit serieus mee te maken gehad ?
Bijv. The Good Men met Give it up en Simply Red'met Fairground was dit echt dezelfde sample/loop ? Hebben ze hier ook toestemming voor gevragen ? :maffia:

het blijft een raar gebied...
officieel mag je NIETS zonder toestemming sampelen.
in de praktijk gebeurt het natuurlijk wel. je moet maar voor jezelf bepalen hoe 'illegaal' je bezig mag zijn.

het geval van give it up/fairground:

braziliaanse straatband trommelt -> sergio mendes maakt opnames -> maakt er een plaat mee -> wij sampelen 3 losse drumgeluiden -> maken er een nieuw ritme mee -> simply red sampelt ritme -> vraagt toestemming -> krijgt deze van ons (platenmaatschappij maakt er vervolgens een zooitje van :L ) :D

er zijn verder nog een paar honderd andere platen waar "ons" ritme in gesampeld is. ik vind het allemaal prima, sample er maar op los...

Origineel geplaatst door kefkekeyser
Euhm... En hoe zit het dan met sample-ceedees en Refills ?

Volgens mij zijn die ook niet geheel rechten vrij.
Weet dat niet zeker.
Enfin,dat kun je in het boekje lezen dat er bij zit.

Gewoon zelf je samples maken,dan is er niet veel aan de hand.:D
Heb zelf ook gezeik gehad.

er rusten 2 rechten op muziek.

ten eerste is er het auteursrecht. dwz dat iemand een melodie geschreven heeft en dus centjes verwacht indien je deze melodie gebruikt, ongeacht of het naspelen of samplen is.

tweede recht is het mechanische recht. De platenmij heeft veel geld gestoken in de opname, en wil dat geld in veelvoud terugverdienen. Indien je dus een enkele klank (een noot, wat ruis, een smare etc...) sampled moet je dus aan de platenfirma betalene. Dat geldt trouwens ook voor het gebruik van stukjes uit films, tv, radio....

Kortom, je mag niets rechtenvrij gebruiken dat van plaat, cd, dvd, radio, tv....komt. Zelfs de prestes en golfvormen uit een synth zijn geschermd.

Voor sample cd's geld dat ook. Hier krijg je meestal enkel het recht om de sample te gebruiken in je eigen muziek, maar de sample (=de digitale file) zelf blijft eigendom van de uitgever.

Knappe trouwens jongen die een enkel snare uit een oude plaat herkent, maar zelfs de groten der sample-aarde clearen hun kleine samples, want eens je een hit scoort wil iedereen een deel van je poen.

maar is het niet zo dat als je een synth koopt je de presets e.d. gewoon vrij kunt gebruiken...
volgens mij is dat vaak ook bij sample cd's, ik heb er eens 1 beluisterd waar misschien 40 (gare) geluidjes op stonden die wel rechtenvrij waren alleen daar betaalde je dan 50 euro ofzo voor...

op de sample cd staat dat vermeld, oftewel in de pdf/handleiding die erbij zit.
Bij de MC303 bv mag je de geluiden in eigen producties gebruiken, maar de preset songs/loops mag je niet gebruiken. Ik denk dat je van alle synths en softsynths (als jem legaal hebt) de soundpresets mag gebruiken in je producties, tzou nergens om gaan moest dit niet mogen..

Is het zo dat het na 15 jaar samples vrij om te gebruiken zijn of heb ik dat verkeert gehoord ?

x-aantal jaar na de dood van de maker. maar meestal hebben platenmaatschappijen deze rechten al in handen

Origineel geplaatst door Havelock
Is het zo dat het na 15 jaar samples vrij om te gebruiken zijn of heb ik dat verkeert gehoord ?

Nee, was eerst 25 jaar is nu 70 jaar geworden, rekenen vanaf de 1e januari van het jaar, volgend op het sterfjaar van de maker. Volgens het auteursrecht van 1912.

Maar wat als je op zo'n formulier het gebruik van een sample aangeeft? Houd je dan überhaupt nog iets over wat er binnen komt?

Origineel geplaatst door consumer
Maar wat als je op zo'n formulier het gebruik van een sample aangeeft? Houd je dan überhaupt nog iets over wat er binnen komt?

Ja, op voorwaarde dat je de toelating van de originele rechthebbenden (doorgaans de betrokken uitgever) hebt aangevraagd om die sample van een bestaand werk te gebruiken in jouw nieuwe werk.

Zolang de nodige toelatingen ontbreken, worden de gegenereerde rechten geblokkeerd. Je aangifteformulier netjes invullen (met correcte vermelding van het gebruik van die of die sample) is één ding, maar toelating van die betrokken uitgeverij verkrijgen, is nog wel wat anders...

In de regel zal een uitgeverij niet moeilijk doen om toelating te verlenen (vermits het doorgaans steeds in haar belang is), maar zal ze haar overeenkomstige aandeel in de auteursrechten opeisen. En vooral over die verdeelsleutel zal dan nog een hartig woordje moeten onderhandeld worden...

Back