Samples rechtenvrij ?

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
en wat als men de plaat al uitgebracht heeft en 'illegaal' een sample heeft gebruikt.
en je staat op nr 1?
:biertje:

Dan ben je fucked:D
Kijk maar naar marss-pump up the volume.

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
en wat als men de plaat al uitgebracht heeft en 'illegaal' een sample heeft gebruikt.
en je staat op nr 1?
:biertje:

Geen probleem, totdat de oorspronkelijke rechthebbenden (de componist en vooral zijn uitgeverij) er achter komen...
Dán heb je een probleem!

De regel is nu eenmaal dat waar geld te verdienen valt, er overal havikken zijn die zich op jou storten om hun deel van de koek op te eisen. En in de muziekwereld wordt nu eenmaal grof geld verdiend door uitgevers die gehaaide juristen in dienst hebben (of het zelf zijn).

Bottomline 1 : als je een (bekende) sample zeer herkenbaar laat horen in jouw plaat, zonder dat de rechten 'gecleard' zijn, verklaar je jezelf tot aangeschoten wild...

Bottomline 2 : in de muziekwereld wordt meer geld verdiend door (a-muzikale) uitgevers & juristen, dan door muzikanten, componisten & artiesten...

Laatst gewijzigd:
wat moet ik doen als ik een sample van mijn plaat in een emu module tegenkom? 8o)

Origineel geplaatst door Dobre
wat moet ik doen als ik een sample van mijn plaat in een emu module tegenkom? 8o)

hahahahaha, die is wel goed ja! Sergo Mendes is trouwens wel de Bomb.
Wist je overigens dat Nico Gomez de vader is van Raymond van het Groenewoud!

Nico maakte in iedergeval betere muziek naar mijn mening. :)

Volgens mij cleart Madlib zijn samples helemaal niet. Kun je nagaan.

Maar wat met iemand als Todd Edwards bijvoorbeeld die (vocal en andere) samples in plaats van instrumenten gebruikt? Het lijkt me onbegonnen werk om die allemaal te clearen en ook al gaat hij er op een fantastische manier mee te werk, ze zijn niet allemaal onherkenbaar verminkt...

Origineel geplaatst door consumer
Maar wat met iemand als Todd Edwards bijvoorbeeld die (vocal en andere) samples in plaats van instrumenten gebruikt? Het lijkt me onbegonnen werk om die allemaal te clearen en ook al gaat hij er op een fantastische manier mee te werk, ze zijn niet allemaal onherkenbaar verminkt...

Dan zal deze ze toch wel clearen als hij verstandig is

Back