midi => audio in sx2, audio niet op tijd

room2-2

Ingeburgerd
Even een vraagje over midi opnemen als audio in Cubase sx2.

Als ik midi via mijn geluidskaart opneem als audio, is het resultaat een audiofile die niet goed "op tijd" is als jullie begrijpen wat ik bedoel. Het geluid start dus als het ware te laat.

Ik heb al van alles geprobeerd. Ligt dit aan de latency van mijn geluidskaart? Die staat momenteel op 64m/s ingestelt in mijn m-audio pannel.

Ik heb een delta 10/10LT.

Kan ik de latency ook instellen in cubase sx? Ik kan het n.l niet vinden

Ik had dat probleem ook vroeger, en het ligt inderdaad aan je latency en dus je geluidskaart. Misschien heb je nog het geluk dat je je asio moet instellen in cubase, dan verlaagt je latency (device -> device setup), en anders denk ik niet dat je die vertraging kan wegwerken.

Die vertraging moet zeker verdwijnen... ik koop niet voor niets een dure geluidskaart. Na wat gezocht te hebben blijkt het een bekend probleem te zijn met cubase sx. Ik ga nog even wat proberen, maar de oplossing is nog niet gevonden.

dat was een typ fout de latency is staat al op 6,5m/s. Nog steeds niet opgelost. ik draaide eerst op de midi-emulatie ports in sx2 heb dat veranderd maar nog steeds vertraging in de opname. Ook de use system timestamp optie aangevinkt maar hielp ook niet. Heb veel info hiervandaan.

http://www.jay.fm/miditime/

Hulp wordt nog steeds erg op prijs gestelt.

misschien begrijp ik de vraag verkeerd, maar als je het geluid als audiofile hebt opgenomen kun je toch de audiofile gewoon op de eerste tel zetten...? Als ik mijn geluiden opneem zit er een miniscule vertraging in...ik sleep de audiofile dan gewoon iets terug, zodat hij op de juiste tel begint...

Vroeger deed ik het ook op die manier, maar het is toch veel tijdsverlies als je weet dat het makkellijker kan. Heb je btw al de laatste drivers voor je geluidskaart gedownload?

Ja dat heb ik gister gedaan en geïnstalleerd, haalde echter niets uit.

ik ga eens even zoeken op het cubase forum

Gebruik je de ASIO drivers wel? Met mijn Delta 44 haal ik makkelijk 3 ms en geen vertraging. Latency kun je instellen in je control panel van je geluidskaart, niet in cubase zelf. (als het goed is)

een realtime opname zorgt altijd voor latency, afhankelijk van je eisen met betrekking tot hoe strak dit moet klinken kun je dit herstellen met de delay compensation. die shift de audio sporen een bepaald aantal samples (die je eenmalig moet berekenen) zodat alles voortaan sampleaccurate in sync loopt.

Asio drivers gebruik ik, kun je kiezen in cubase onder device setup.

In de delta control pannel kan ik niet minder kiezen als 64ms latency.

In cubase heb ik verschillende latency waarden voor input/output
2.177 voor in
2.132 voor uit

Laatst gewijzigd:
Ik heb onlangs hetzelfde gepost. Er zit altijd tijd tussen het versturen van een midi signaal en opnemen van audio. De latency instellingen in Cubase zorgen voor het bufferen van audio en hebben daar weinig mee te maken. De midi instellingen in Cubase moeten natuurlijk correkt zijn maar dan nog zal het toestel (je synth) die die midi data verwerkt voor latency zorgen. Cubase kan dus onmogelijk weten hoeveel midi-audio latency je synthesizer/sampler/rompler heeft. Vandaar dat wanneer je zo'n audio file inzoomt je altijd wel een klein stukje in het begin hebt waar geen audio data staat. Ook AD converters hebben een kleine latency die Cubase niet kan weten en dus ook weer extra toevoegt. (DA-AD latency kan Cubase wel exakt meten, dit gebeurt wanneer je hardware effekten in Cubase gebruikt)

De tijd die ertussen zit zal dus afhangen van snelheid van midi-signalen/verwerkingssnelheid apparaat/AD converter latency.

In praktijk merk je dit enkel wanneer je 2 identieke signalen opneemt die in tijd tov elkaar een beetje verschoven zijn.

Origineel geplaatst door room2-2
In de delta control pannel kan ik niet minder kiezen als 64ms latency.

Ben je zeker dat er ms staat? Staat er niet 64 samples. Ik heb dit namelijk ook bij mijn geluidskaart, en bij mij staat men latency ingesteld op 256 samples.

klopt inderdaad 64 samples.

Moet dit 256 zijn dan? en waarom dan? ik heb daar de ballen verstand van, wanneer het 64 of 256 moet zijn

Ik weet niet of het hier rechtstreeks verband mee houd met je latency in cubase, maar ik heb gehoord dat 256 de standaard is, weet er eigelijk ook het fijne niet van

opgelost..

Het was de onboard geluidskaart op m'n moederbord die voor de problemen zorgde.

Deze veroorzaakte ruis en vertraging.

Bedankt voor alle reacties:okdan:

Back