Plop 'n ruis bij opnamen

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Heya!

Gebruik al een jaar of twee m’n SI-24 + RPC-1 voor opnamen. Dit naar volle tevredenheid. Gebruik voor m’n opname een computer. Deze is hardwarematig al jaren onveranderd. Qua software is de virusscanner en Ableton Live het enige dat aangepast wordt.

Gisteren een opname gemaakt [zoals altijd m’n beste track tot heden :) ]. En wat…….in eens plopjes en digitale ruis! Dus m’n ASIO instellingen gecontroleerd. Alles staat zoals het moet staan.

- Ouder bestand afgespeeld. Geen plop ’n ruis.
- Inkomend signaal vanaf m’n mixer besluisterd via koptelefoon. Geen plop ’n ruis.
- Dit signaal opgenomen. Wel plop ’n ruis.
- Kabel verwisseld. Wel plop ’n ruis.
- Kabel in ander setje poorten geplugged. Wel plop ’n ruis.
- ASIO settings met een super hoge buffer gebruikt. Wel plop ’n ruis.
- WDM drivers gebruikt in Ableton Live. Wel plop ’n ruis.

Welke ASIO settings ik ook gebruik de frequentie van plop ’n ruis is nagenoeg gelijk. Iemand ideetjes welke strategie te kiezen om dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt!

Ik had laatst soortgelijke rare verschijnselen toen ik aan het spelen was met m'n ASIO settings.
De moeilijke factor in dit geval was de SPDIF clock setting (wie mag de master clock zijn) van m'n soundcard.
Kortom: zit er ergens SPDIF in je keten? misschien dat de clock daarvan aan het opspelen is?

Screenshot van m'n RPC1 kaart:

Attachments

• rpc1 (custom).jpg
    rpc1 (custom).jpg
    42,7 KB · Bekeken: 106
Dit heb ik. Check ook even je aansluitingen.

Attachments

• edi.jpg
    edi.jpg
    57,8 KB · Bekeken: 90
Die kaart van je, Yawg, da's gewoon een Delta Audiophile 2496! :D

Misschien even wat drivers updaten?

Nog even over de SPDIF, als je deze input op je kaart zou willen gebruiken, let er dan op dat vanaf dat moment de master clock op 'ext' moet staan (dus de SPDIF input wordt de clock master).
In andere gevallen krijg je problemen, varierend van hoorbare jitter (het digitale ruis geluid wat jij hebt?) tot het niet kunnen 'locken' (en dus helemaal geen geluid).

Wat heb je trouwens een reusachtige buffer size! 1024.... ik kon altijd ruim toe met 256 of 384!

Origineel geplaatst door Mostatic
Dit heb ik. Check ook even je aansluitingen.

Staan nu zoals jij ze ook hebt. Zoals onderstaand audio voorbeeld laat horen zonder resultaat helaas.

Origineel geplaatst door Hanz
[Die kaart van je, Yawg, da's gewoon een Delta Audiophile 2496! :D

De drivers zijn iig van M-Audio. Het is een R-Bus kaart van Roland, die streamt 6 stereo kanalen audio tussen m'n pc en studio interface.

Misschien even wat drivers updaten?

Zijn up to date

Wat heb je trouwens een reusachtige buffer size! 1024.... ik kon altijd ruim toe met 256 of 384!

Die buffer gaat nergens over gewoon alles tot aan 2000 geprobeerd. Normaal werk ik op 512.

Wat me opvalt is dat ie alleen links zit, en heeeeeeeel zachtjes. bij de 20,21, 29, 36 seconden. 1m 32 ook nog meen ik.
Probeer ook eens rate locked.

Heb je de virusscanner al een uitgezet.
Hoe snel is je computer? hoeveel RAM? Is je hardisk bijna vol?

Wat me opvalt is dat ie alleen links zit, en heeeeeeeel zachtjes. bij de 20,21, 29, 36 seconden. 1m 32 ook nog meen ik.

Alleen links? Had ik nog niet gehoord complimenten :W Heb een Athlon 1100 met 256 mb en ca. 20 gB vrij. Draai daar daar altijd al Ableton live en daarvoor Logic mee. Dus dat kan het niet zijn. CPU belasting is ca. 20%.

Idd. ook zonder virusscanner geprobeert, en al de internet activiteit afgesloten middels zone alarm. Rate locked heb ik nog niet geprobeert.

Vaag probleem...
- heb je 't ook als je iets opneemt zonder Live te draaien?
- recent drivers ge-update? Misschien dat die niet helemaal lekker zijn?
- heb je nog een andere audio-interface? Een on-board geluidskaart oid? (om te checken of 't in de SI-24 + RPC-1 zit.)

't zijn trouwens hele lichte tikjes. Op mijn arme Pentium 400 heb ik nogal snel processor overload e.d., en dan heb ik er echt behoorlijke kraken in zitten, die duidelijk te zien zijn in soundforge. (goddank gebruik ik verder geen software....:)). Daarom zou ik toch vermoeden dat het in je audiointerface zit...

Rate locked: geen verschil hoorbaar helaas.
Heb hier nog eens geluisterd, maar als ik m'n linker monitor uitzet, en voor de goede orde het signaal volledig rechts pan, hoor ik nog steeds dat geruis / plop :stupid

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Vaag probleem...
1. heb je 't ook als je iets opneemt zonder Live te draaien?
2. recent drivers ge-update? Misschien dat die niet helemaal lekker zijn?
3. heb je nog een andere audio-interface? Een on-board geluidskaart oid? (om te checken of 't in de SI-24 + RPC-1 zit.)

1. Even een voorbeeldje gemaakt, zie bijlage, nog steeds plop 'n kraak
2. Nope geen updates
3. Geen andere geluidskaart aanwezig.

:stupid :stupid :stupid

Attachments

• test.mp3
    151,1 KB · Bekeken: 95
Zit er ook een master reset op die SI-24? Zo ja, even proberen!

Zit er ook een master reset op die SI-24? Zo ja, even proberen!

Omdat ik er van overtuigd ben dat de SI-24 + RPC1 een topcombo is ben ik het elders gaan zoeken. Eerst m'n linksys wifi kaart losgehaalt en een test gedaan. Geen succes. Vervolgens m'n Asus video kaart losgehaalt en opnieuw vast gezet.

Probleem verholpen :D :D !

Mogelijk dat door trilling of wat ook de boel na 3 jaar wat los is gaan zitten en daardoor is gaan storen. Iedereen bedankt voor de gewaardeerde tips! [heb ze zo'n beetje allemaal geprobeerd]

Hahaha, prachtig! :D
Nou ja, op naar de volgende 3 jaar... ;)

Hahaha, prachtig! :D
Nou ja, op naar de volgende 3 jaar... ;)

Ik mag er vanuitgaan dat jouw mentaliteit vrijdag over een week nogal wat positiever is :P

Back