M-audio DX4... is het wat?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Ik zoek een setje actieve monitoren voor weinig geld... Ik heb geen acoustich geperfectioneerde studioruimte en kan mn muziek ook niet keihard pompen (vanwege mn buren)...

Ik zoek gewoon een setje speakers die mn muziek goed weergeeft...

Ik zit een beetje te kijken naar de M-Audio DX-4 speakers aangezien dit setje rond de 160,- kost. Ze zijn echter erg klein (1,5 cm x 14,6 cm x 15,9 cm), zijn dit geen veredelde computerspeakers? Gaan ze dus niet verschrikkelijk kraken als je muziek er op redelijk volume doorheen jaagt?

Als ik weet waar ze die in de buurt van Almere verkopen ga ik ook zeker ff luisteren...

maar mijn vraag is dus eigenlijk voor degenen die deze speakers gebruiken.. is het wat?

heb vorige week die Esi's evengehoord... werden me zelf aangeraden door een heel gearfreaky and the-best-isn't-good-enough-verkoper in key music stniklaas... ik had al eerder gehoord dat de m-audio en esi speakers 1-pot-nat waren (in de zelfde fabriek gemaakt mss zelfs) en hij beaamde dat. die esi's hadden wel een lekkere punch... de m-audio's enzo worden bvb ook door sascha gebruikt enzo om low-volume mee af te mixen, zei hij onlnags in een interview
de m-audio's scoorde onlangs ook heel goed in de 3delige monitor top-test van future music, (citeer) 'verrassend goed voor een merk dat eerder bekend staat om interfaces en midicontrollers'
net als de yamaha MSP-reeks (check dus ook msp3/5, en future music'en van dit jaar ;) )
heb zelfs de msp5's gehad. super afmix beesten, eerlijk als de pest. heb ze stomweg verkocht gehad, maar zou ze wrs terugkopen. of de msp3's....
en ga vooral ook zelf testen; monitors is nu is écht iets dat naar eigen smaak is, sé:)
succes, furious

-latere edit: even site bezocht: had meer de maudio bx-reeks voor ogen... kweet niet wat de dx'en doen..-

Die ESI nEar 05's lijken me ook interessant gezien de prijs en het aantal watts...

Eigenlijk zit ik nu naar 3 modellen te lijken:

-M-Audio DX4, 160,- (misschien toch wat te goedkoop.. luxe computerspeakertjes?)
-ESI nEar 05, 190,- (ik lees in reviews dat ze weinig bass reproduceren, klinken ze wat te 'flat'?)
-Samson Resolv 50a, 230,- (mn maximale budget... heb ze eigenlijk liever wat goedkoper...)

Welke van de 3 is volgens jullie het meest interessant?

Ik snap dat het persoonlijke smaak is... en dat je het beste zelf kan gaan luisteren. het probleem is echter dat je ze niet vaak bij 1 winkel vind om te luisteren...

doorsparen en MSP3's kopen ;)

en ik weet niet of dat de esi's waren die ik hoorde, maar die klonken allezins lekker in-your-face

en vergeet niet: een studiomonitor moet niet goed klinken (maar doodeerlijke neutraal), je moet er iets goed op làten klinken...

Nog meer mensen ervaring met deze monitor? Of andere kleine (desktop) monitoren? Ik ben ook nog op zoek, maar ik heb hier op mijn slaapkamer vrij weinig ruimte voor 'normale' monitoren.

Ik heb inmiddels toch een keuze gemaakt voor een setje low-budget actieve monitoren.

Ik heb allereerst info gezocht op internet.. reviews lezen, prijzen vergelijken.. watts.. blablabla.... Anyway, ik kwam dus op 3 modellen die me wel interssant leken:

-M-Audio DX4 (ca 180,-)
-ESI nEar 05 (210,-)
-Samson Resolv 50a (ca 250,-)

Alle drie zitten ze rond de 220,- per set.

Veel kennis van monitoren had ik niet, en ook had ik niet veel tijd om allerlei zaken langs te rijden waar ze met geluk deze 3 modellen naast elkaar hadden staan.
Ik ben dus naar 1 winkel geweest om ze beluisteren.. Ik heb alleen de kans gehad om de nEars 05 te testen.. De DX4's en Reslov's 50a stonden ingepakt of waren niet voorradig.

Ik ben tenslotte vertokken met een setje Roland DM-20. Kleine speakers, met handige bass en treble regelaars aan de voorkant. Over de nEars had ik veel positieve verhalen gelezen maar vielen me tegen (voor zover ik dat kon beoordelen als leek, in een grote rommelige drukke winkel). Ze staan aangegeven met 75 watt, maar dat hoorde ik totaal niet.

De Rolands vond ik nu ook niet super fantastisch klinken maar ik denk dat je dat ook niet kan verwachten voor het geld en formaat van deze monitors. Ze klinken aardig okay (helder,clean, alleen niet veel bas - schijnt ook niet te hoeven met monitors), kunnen vrij luid, zijn lekker compact en kosten 180,-/set. Als amateur denk dat ze wel voldoen.. We zullen het zien, ik heb nog niet veel tijd gehad ze te gebruiken.

Plaatje:

Attachments

• roland_dm_20_dw.jpg
    roland_dm_20_dw.jpg
    8,3 KB · Bekeken: 136
Nou, ik heb ze een weekje thuis getest, maar ben er toch niet helemaal tevreden mee. Vooral de bas weergave vind ik onvoldoende.. Bassdrums klinken bonkig, basslines geeft hij slecht weer.. de laagste tonen verdwijnen omdat ze slecht worden weergegeven...

Ik ga ze maar terugbrengen en ruilen voor een beter setje. Zal me wel aardig wat meer gaan kosten, waarschijnlijk het dubbele :-(
Maar ja, hier kan ik niks mee... hier valt niet me te mixen. Op deze manier ben ik nog op een hoofdtelefoon aagewezen en staan ze hier alleen voor de show.

Ik zag bij dzelfde zaak een anders setje in de aanbieding:

Fostex PM05. Iemand hier ervaring mee?

Nou, dit ism mn laatste post in mn zoektoch naar monitors...

Die Roland's heb ik teruggebracht en voor 100,- meer een setje Phonc P6A's gehaald..

Wat een verschil zeg! Ze zien er kwalitatiief goed uit en het geluid is goed..

Ik ben een gelukkig man, alles is goed gekomen...

is het trouwen snormaal dat ze zacht 'zoemen'? Een 'ik sta aan' soort zoemgeluid...

Attachments

• phonic_p6a.jpg
    phonic_p6a.jpg
    40,4 KB · Bekeken: 132
zoemen he? geen idee, doch meen ik mij iets te herrinneren dat mijn msp5's dat ook hadden...

ook ik ben in de running voor kleine monitortjes, en wou de msp3's nemen, maar ik ga wrs voor de esi nearO5's gaan... punchy dingetjes voor slechts 129euro p/s

Origineel geplaatst door Furious5

is het trouwen snormaal dat ze zacht 'zoemen'? Een 'ik sta aan' soort zoemgeluid...

Had ik ook last van, heb een paar gebalanceerde kabels gehaald en het was over.
(moet je mixert ook gebalanceerd out hebben).
Ik werk overigens met de Fostexjes, en dan niet de 0.5 maar de PM-1's.
Vind ze erg prettig voor het geld.

Back