ups in de studio

Hazes

Vind ik leuk
Ik woon in een oud huis met helaas een brakke electriciteitsvoorziening. Nu wil ik graag mijn apparatuur achter een ups hangen, zodat wanneer de aardlek er weer eens uitvliegt ik niet m'n werk kwijt ben, of nog erger: de apparatuur kapot gaat. Wat is dan een goede keus? maw Wie gebruikt er een ups en wat voor een? Kan ik volstaan met een goedkope variant of gaat dit grapje in de papieren lopen? ff Voor de volledigheid de apparatuur die er aan komt te hangen:
pc, sampler (2x), synth (4x)

wat is trouwens het energieverbruik van zo'n setup? (bij benadering)

Hanz, ik vind jou ook lief hoor :luv: ;) maar de zoekfunctie ken ik en gebruik ik(misschien niet geheel in de lijn van de verwachting, maar het is echt waar :) ) Ik had die threads zelf ook al ff bekeken maar ik kreeg daar mijn vragen niet echt beantwoord (of ik heb ergens ff wat info gemist). Dus:

1 Wie gebruikt er een ups en wat voor een?
2 Kan ik volstaan met een goedkope variant of gaat dit grapje in de papieren lopen?
3 Wat is het energieverbruik van zo'n setup? (bij benadering)

:eureka:

Tsja, er komt nog een vraag bij: wat wil je precies? Er zijn namelijk twee soorten UPS: 1 die continu stroom levert uit de batterij en 1 die de stroomverzorging overneemt op het moment dat er daadwerkelijk iets met de stroomvoorziening gebeurt.

In jouw geval zou ik kiezen voor een UPS die continu stroom levert vanuit zijn eigen batterij:
- de batterij wordt constant op spanning gehouden, je apparatuur krijgt stroom uit de batterij
- alle storing blijft aan de netkant van de UPS
- van stroompieken en stroomdips merk je hoegenaamd niets (als je bijvoorbeeld vlakbij een industrie-terrein woont en een bedrijf gebruikt zware apparatuur kan bij inschakelen van die apparatuur een korte dip optreden - minder spanning)
- bij (korte) stroomuitval heb je nog genoeg tijd om je werk op te slaan en netjes af te sluiten voordat er geen vermogen meer is om je apparatuur te voeden.

Bij een UPS die de voeding overneemt op het moment dat er geen stroom meer geleverd worden zal je altijd een korte onderbreking hebben naar je apparatuur. Je synths zullen daar niet zoveel moeite mee hebben, maar voor je samplers en computer is dit funest: je computer zal bijna zeker vastlopen of opnieuw opstarten en je samples uit je samplers zullen waarschijnlijk minimaal corrupt en maximaal gewoon weg zijn.

Wil je de UPS gebruiken om korte onderbrekingen te overbruggen of wil je gewoon door kunnen werken tot het moment dat er weer stroom is (wat misschien lang kan duren), daar zullen de kosten in gaan zitten. Je geeft aan dat je alleen een PC (dus ook monitor), 2 samplers en 4 synths er aan wilt hangen. Maar heb je ook effecten, mengtafel ed? Dit telt allemaal op voor het totale vermogen wat de UPS moet gaan leveren.

Tel in ieder geval het totale vermogen bij elkaar op wat je apparatuur vraagt: dat geeft aan hoeveel vermogen je UPS moet leveren en hoeveel tijd je nog hebt om je werk op te slaan en alles af te sluiten.

Zoals gezegd: neem een UPS die korte stroom onderbrekingen aankan en een seintje naar je computer geeft zodra dat langer duurt dan tijd X zodat je tijd hebt om je werk te saven en af te sluiten (15-30 minuten of zo). De meeste bedrijven gebruiken een UPS om hun servers af te kunnen sluiten op het moment dat er iets mis is met de stroomvoorziening. Het willen doorwerken bij langere stroomuitval betekend een grotere UPS en dus ook hogere kosten...

Suc6

ik wil idd gewoon even een paar minuten hebben om mijn apparatuur veilig uit te kunnen zetten. Dat is alles. De apparatuur die ik genoemd heb is ook alles wat er aangesloten hoeft te worden. De rest is niet belangrijk. Het gaat mij erom dat ik geen belangrijke data of presets kwijt raak. Heb je ook concrete merken en type-aanduidingen (liefst uit eigen ervaring)? Ik heb zelf ook al een beetje gezocht. Je hebt bv APC, maar ook Sweex en Trust (goedkoper!) maken ze.

Ah, maar ik bedoelde het niet lullig hoor! :)

In één van die threadjes had ik al eens een lulverhaal opgehangen over UPS'en die reactief werken (of hoe heet dat) en UPS'en die constant mooie stroom resynthesizen. Dat maakt verschil, vandaar.

En verder die aardeverhalen ivm wat je vertelde, het eruit vliegen van apparatuur.
Dat soort bescherming werkt alleen als alles correct geaard is.

Je hebt trouwens ook nog Belkin, als merk.

Origineel geplaatst door Hazes
ik wil idd gewoon even een paar minuten hebben om mijn apparatuur veilig uit te kunnen zetten. Dat is alles. De apparatuur die ik genoemd heb is ook alles wat er aangesloten hoeft te worden. De rest is niet belangrijk. Het gaat mij erom dat ik geen belangrijke data of presets kwijt raak. Heb je ook concrete merken en type-aanduidingen (liefst uit eigen ervaring)? Ik heb zelf ook al een beetje gezocht. Je hebt bv APC, maar ook Sweex en Trust (goedkoper!) maken ze.

In de serverruimte staat een APC, daar hangen drie servers aan. APC is wat meer gericht op de professionele markt, maar heeft ook wat kleinere varianten. Wat prijs betreft zou ik het even niet weten, kijk anders eens op http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/458

Origineel geplaatst door Hanz
Ah, maar ik bedoelde het niet lullig hoor! :)

In één van die threadjes had ik al eens een lulverhaal opgehangen over UPS'en die reactief werken (of hoe heet dat) en UPS'en die constant mooie stroom resynthesizen. Dat maakt verschil, vandaar.

En verder die aardeverhalen ivm wat je vertelde, het eruit vliegen van apparatuur.
Dat soort bescherming werkt alleen als alles correct geaard is.

Je hebt trouwens ook nog Belkin, als merk.

had het ook niet lullig opgevat, maar ik wou gewoon even onderstrepen dat ik de zoekfunctie wél gebruik :D Ik zal die threads nog eens wat aandachtiger doorspitten. mbt die aarde: Kun je een ups alleen gebruiken op een geaard stopcontact?

Deze hier ziet er leuk uit en ik vind die prijs ook acceptabel. Nu moet ik allen nog weten of dat zoeits zwaar genoeg is voor mijn toepassing. Er staat bij 650VA, maar ik weet niet precies wat ik me daar bij voor moet stellen. Is dat hetzelfde als 650Watt? Als ik het energieverbruik van alle aan te sluiten apparatuur in Watt bij elkaar op tel, moet dat dan minder zijn dan het dat vermogen in VA van de ups?

JurgeN legt het prima uit. Ik heb twee ups van Apc. Ik geloof van 2800 watt of KVA ofzo (ik weet niet meer precies hoe dat gemeten wordt)... Ze zijn tweedehands. De accu's zijn niet zo heel goed meer, maar ik heb er ook geen 2800KVA aan hangen, de belatsing is slechts een fractie. De accu's trekken die minimale belasting prima. Ik heb ze ooit gekocht bij Eddy van der Heide in het hoge noorden. Hij handelt in afgeschreven computer apperatuur. Ik denk dat ik nog geen EUR200 voor beide ups heb betaald. Als je zijn telefoonnummer wilt stuur je me maar een mailtje.

p.s ze zijn best zwaar, ongeveer 60 KG per stuk. Houd daar dus rekening mee.

Origineel geplaatst door Hazes
Deze hier ziet er leuk uit en ik vind die prijs ook acceptabel. Nu moet ik allen nog weten of dat zoeits zwaar genoeg is voor mijn toepassing. Er staat bij 650VA, maar ik weet niet precies wat ik me daar bij voor moet stellen. Is dat hetzelfde als 650Watt? Als ik het energieverbruik van alle aan te sluiten apparatuur in Watt bij elkaar op tel, moet dat dan minder zijn dan het dat vermogen in VA van de ups?

Scroll even verder naar beneden, daar staan de technische gegevens van de UPS, daarbij ook aagegeven hoe lang je bij welke belasting (in Watt) tijd hebt om af te sluiten....:)

Back