Sneller invoeren van controllers...

Unregistrated

tekunikaru
Hallo!

Ik maak met een aantal mensen muziek voor opera's en musicals. Met behulp van Sonar en XV-50's. Vooral bij de klassieke muziek is het natuurlijk de bedoeling dat het allemaal zo echt mogelijk klinkt. Dynamiek is erg belangrijk in klassieke muziek en dit voeren we dan ook in, met behulp van velocity changes en volume controllers (Controller no. 7).

De algemene dynamiek is wel te doen, omdat dit met velocity kan. Maar aparte instrumenten die accenten aanbrengen in de muziek moeten met de de controllers. Het kan erg mooi werk zijn, maar het kost gewoon rete veel tijd. Er moeten nogal wat berekeningen op een noot losgelaten worden als er een cresendo of decresendo in de muziek voorkomt, om het zo echt mogelijk te laten klinken: Positie van het instrument in het orkest, originele volume ten opzichte van de rest van het orkest, etc, etc.

Nu wil ik dat invoeren van controllers minder tijd gaat kosten. Het is vast mogelijk om een of andere knoppenbak aan te sluiten aan Sonar en dat als ik aan een knop draai dat het volume van een specifiek instrument/sample veranderd. Maar ik wil dat deze verandering, die ik aanbreng met de knop, in de vorm van een controller direct realtime in Sonar komt te staan. Is dat mogelijk?

Of zou er een plug-in bestaan waarmee je retesnel je controllers in kan voeren???

ANYWAY, je kan zien dat ik een beetje gefrustreerd ben aan de lengte van mijn verhaal :D Ik wil alleen minder tijd kwijt zijn aan het voor mij 'op de juiste manier' invoeren van controllers :geslaagd:

Kan iemand mij helpen???

Heel erg bedankt alvast :)

William

Is er geen pro's die hier op kan antwoorden?

Okay thanks, dat is tenminste al wat :) Maar weet iemand of het uberhaupt mogelijk is wat ik wil?

dit is doorgaans een kwestie van de opname knop indrukken, en knoppen draaien terwijl de track speelt, vervolgens de opname knop afzetten.

Het is heel eenvoudig. Maak een assignment van controller nummer 7 aan voetpedaal of modulatiewiel. Gewoonlijk neem ik eerst de noten op en daarna neem ik op een andere track met hetzelfde MIDI-kanaal als de noten, de modulatiewielbewegingen op. Hetzelfde kan je doen met panpositie en zo meer. Het hangt er gewoon maar van af welke controller nummer je aan welke controller hangt.

Zo hoef je niets bij te kopen en heb je je gewenste effect.

Succes :okdan:

:doei:

Origineel geplaatst door Pjotr G
dit is doorgaans een kwestie van de opname knop indrukken, en knoppen draaien terwijl de track speelt, vervolgens de opname knop afzetten.

Inderdaad. Ik zou alles splitsen, dus noten en controller data op aparte tracks per sound. Dan kun je, zonder dat je je noten opnieuw moet spelen de controller data opnieuw opnemen en bewerken, of verschillende opnames vergelijken. De controller data kun je met midi controllers opnemen, zie behringer BCR of Evolution.

ik ken sonar helaas niet goed genoeg, maar in cubase is het doodsimpel, kun je gewoon een lijntje trekken onder je midi parts waarin je via automation dat doet. Ik verwacht dat sonar dat ook wel heeft.

Naast controller 7 kan je ook 11, expression, gebruiken. En in Sonar kan je ook opgenomen controller data omzetten naar automation envelopes. Kan handig zijn. Geloof onder edit en dan iets van "convert midi data to shapes". Heb hier geen Sonar, dat moet je ff uitzoeken.

Wow thanks guys! Hier heb ik heel veel aan!

Ik heb het gevonden, dat "convert midi data to shapes". Alleen...

[NOOBMODE]Wat kan je hier mee?[/NOOBMODE] :D

Ik ga maar even op ondekkingstoch naar de Behringer en Evolution :maffia:

Bedankt, bedankt bedankt! Als ik ergens tegenaan loop (figuurlijk) vraag ik het wel weer. :halleluja

[NOOBMODE]Whoops, ik heb het al gevonden. Ik weet nu wat ik met de automation envelopes kan doen[/NOOBMODE]

Eerst om hulp schreeuwen en dan pas gaan proberen he :stupid

Origineel geplaatst door Danny
Je hebt absoluut geen Behrionger nodig hoor. Gewoon je modulatiewiel van je synth gebruiken, of eventueel gaan voor een voetpedaal volstaat al. Is goedkoper ;)

:doei:
Goed id. Meer heb ik inderdaad niet nodig... Scheelt me een hoop geldjes.

Misschien heb ik niet eens een controllerbak of pitchwheel nodig. Die envelope lijntjes werken ook perfect!!!!

Origineel geplaatst door Unregistrated
Misschien heb ik niet eens een controllerbak of pitchwheel nodig. Die envelope lijntjes werken ook perfect!!!!

precies ;)

Dat krijg je ervan als je de handleiding niet (goed) doorleest. ;)

Hey! Interessante thread! Ik vind het invoeren van controllers ook altijd een heel werk. Op deze manier is het veel chiller! Beter!

Grtz Albrecht

Origineel geplaatst door fuse
Dat krijg je ervan als je de handleiding niet (goed) doorleest. ;)
Hehe stoute noob! *pat pat* :(

Back