TX-7 vs. TX81z

pjeut

Ouwe rot
Ik ben op zoek naar een beetje budget-FM-bron, en de FB-01 is me wat te gruizig.
Eigenlijk kom je dan op deze twee uit. De TX-7 is dan gewoon een modulaire DX-7 en de TX81z lijkt mij toch iets moderner en multitimbraal (hoeft van mij overigens niet). Maar ook lees je vaak dat de FM-sound van TX81z het toch niet haalt bij het echte DX-7 (TX-7) geluid.

Mijn vraag: wat is waar? Ook het prijsnivo is ongeveer hetzelfde en dat pleit bepaald niet voor de TX81z.

Groet,
Pjeut.

De TX-7 dus...?

De TX-7 dus...?

...'k vraag 't toch maar even.

De TX-7 is alleen een ongelofelijk pleurisding (excusez le mot) om te bedienen. Editen zonder computer kan je vergeten voor zover ik weet. De TX81z is tenminste nog een beetje met het frontpaneel te bedienen (ook geen geweldige ervaring, magoed). Volgens mij zijn de 6-op synths wel met meer nauwkeurigheid in te stellen.

Anders, haal je gewoon een echte DX7(II)! Is dubbel zo duur maar wel veel leuker, en 't valt in feite nog steeds onder 'low budget' (tenzij je met low onder de 100 euro bedoeld) :).

Wat is een...

Wat is een...

...beetje redelijke prijs voor een TX-7?
Vintagesynth heeft 't over $ 200,- maar dat lijkt mij nogal veel.

Origineel geplaatst door Sjaak
De TX81Z is een 4-operator FM synth en stamt af van de DX-21 en DX-11, een lowbudget FM synth. De DX-7 en TX-7 hebben 6 operator's (lees oscilatoren) en dat resulteert dus in veel rijkere klanken. Kiezen lijkt mij niet moeilijk ;)

Dat is alleen een beetje de halve waarheid weergeven, want de oscillatoren in de TX81Z hebben meerdere golfvormen en die in de DX7 maar eentje (alleen een sinus). En meerdere golfvormen resulteert ook in rijkere klanken, alleen op een andere manier.

En inderdaad is de TX81Z multitimbraal, dus je kunt tot 8 patches stapelen (en dan heb je tot 32 oscillatoren in een stem als je wilt).

Ik heb zelf ooit ook een TX7 gehad trouwens. Die klinkt "mooier" dan een TX81Z, voller, hoe moet ik het zeggen.
De DX/TX7 heeft overigens ook uitgebreidere enveloppes dan de 81.

Laatst gewijzigd:
De TX-7 is alleen een ongelofelijk pleurisding (excusez le mot) om te bedienen. Editen zonder computer kan je vergeten voor zover ik weet.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Feit is inderdaad dat je de de geluiden niet via het front kan editten, maar met een freeware editor (FM-alive) wel. Zelfs voor een 'echte' DX7 vind ik die freeware editor een stuk handiger/overzichtelijker dan de 32 knopjes. Je kunt wel de play-parameters via het front van de TX7 bedienen (portamento/volume etc).

Zo rond de 100 euro zit je goed, en met een paar cartridges erbij zoals bovenstaande aanbiedt heb je iig meer dan de 32 standaardpresets
Er kunnen geen cartridges in een TX-7! Die banken kun je weer wel downloaden en m.b.v. sysex inladen...

<reclame-mode>Mocht je een DX-7 willen kopen, dan heb ik er toevallig eentje i.z.g.st. staan: de (windows)freeware editor krijg je er dan wel op een CD bij</reclame-mode>

De TX blijft lekker hier, ik gebruik 'm zeer regelmatig!

Laatst gewijzigd:
Pjeut, kijk ook eens naar de TX-802. Is de module van de DX-7 II, en vaak niet duur (<200)
Multitimbraal en 6 operators, dus!

TX-802-front.jpg

Evt. heb je dan ook nog de TF1 module (een DX-7 I in mini uitvoering) die bedoeld is om te worden geplaatst in de TX-816 (daar past-ie met z'n 8-en in) of 216 (hetzelfde frame, 2 TF1's). Valt wel een beetje buiten je budget, maar wel MOOI! :{

tx816_1.jpg
.

Back