TritonPro of Roland Fantom

Lithium

Nieuwkomer
hello again,

Ik ben vadaag naar een muziekwinkel afgezakt, met het doel de TritonPro eens te gaan beluisteren en uittesten. En voor ik het wist kwam ik voor de Fantom terrecht, die naar mijn mening een veeeel overzichtelijkere sequencer aan boord had. Wat vinden jullie daarvan?

Ze zeiden me daar ook in de winkel toen ik vroeg de sequencer even voor te tonen, dat ik de eerste was die hen dat vroeg, omdat de meeste mensen het met de pc en cubase doen. En ze het dus eigenlijk zelf helemaal moesten uitzoeken hoe hij werkte.

Ik zie me zelf nog niet met mijn pc rondtoeren maar de sequencer is wel echt belangrijk voor mij. .

Mijn eigenlijke vraag nu, als de sequencer echt wel belangrijk is, dan voor de Triton of eerder voor de Fantom gaan?

thx :biertje:

Laatst gewijzigd:
Ik ben een tritongebruiker. De sequencer daarvan kan soms even een gezoek zijn in de pagina's omdat het zo uitgebreid is. Maar als het je hoofdseq is zul je er wel mee uit de voeten kunnen. De Fantom schijnt idd een veel intuïtiver interface te hebben. Maar omdat de sequencer van de Triton ook weer niet zo moeilijk te beheersen is zou ik de nadruk leggen op welke soundengine je het meest aanspreekt en welke toetsaanslag jou het lekkerst ligt.

Fantom zuigt. Touchscreen van Triton ruled ... effectrouting van triton ruled, soundediting van Triton ruled. Met motif persoonlijk helaas geen ervaring.

Maar inderdaad kijk ook even naar de Motif 7. Motif 7 vs. Triton is ook veel betere vergelijking dan met de Fantom (geen sample playback).
Met Yamaha of Korg in zee gaan is dus veel meer plezier beleven.

Check de reviews gewoon op:
- http://www.harmony-central.com
- http://www.sonicstate.com
- http://www.sospubs.co.uk
- http://www.motifator.com -> forum

en gaan daarna opnieuw de winkel in.

Oh en Roland heeft supertoffe bruikbare presets ... Ik zou een tweedehands Triton Pro kopen met een XV5050 of JV-2020. (maar nogmaals .. vergeet de motif niet!)

[update] Zeulen met PC?! koop een laptop ... Mac/PC met Ableton Live en Cubase en zooitje software speciaal voor de synth. Super oplossing!
[/update]

Laatst gewijzigd:
Volgens mij zijn er maar weinig mensen die beide apparaten geprobeerd hebben qua sequencer. Dus een echt goed antwoord zul je niet zo snel krijgen. En in de winkel vraag ik me af of je wel subjectief advies krijgt.

Misschien dat je iets duidelijker voor jezelf kan maken wat jij met die onboard sequencer wil dat je toch nog een keer moet gaan vergelijken met jouw wensen.
Hoeveel events, sporen, opname resolutie,songs,kan hij smf/.mid files afspelen, GM/XG midi en dat soort zaken.

En volgens mij verschillen de sequencers van al die modellen niet zo heel erg veel en is er met allemaal redelijk tot goed mee te werken. En allemaal hebben ze een relatief groot LCD scherm om mee te werken. En inderdaad dat voor componeren een computersequencer veel praktischer is maar voor optredens is die onboard sequencer weer handiger.
Maar alleen op basis van touchscreen of uiterlijk zou wel eens de verkeerde beslissing kunnen zijn.

Traditie doorbroken

Traditie doorbroken

Zelf heb ik beide apparaten slechts heel vluchtig uitgepobeerd.. maar wat ik begrepen heb van een aantal mensen die er écht wel kijk op hebben is dat Roland met de Fantom een traditie doorbroken heeft.

Geen ingewikkelde menu-structuren meer.. geen cryptische schermpjes. Maar een overzichtelijke interface, waarbij de manual gewoon in de kast kan blijven liggen. Ook hoor ik heel positieve verhalen over de sequencer. Krachtig.. overzichtelijk.

Nadeel is dat de Fantom geen sample-playback optie heeft. Verder zijn zowel de Fantom als de Triton qua geluiden natuurlijk prima voorzien (en alom geroemd).

Maar zoals ik zo vaak zeg : zorg dat je beide bakken uitvoerig (zelf!) aan een test onderworpen hebt, voordat je een keuze maakt.

klopt, de OS van de Fanton is erg goed.

Idd makkelijk te bedienen.

Ik heb de Seq wel goed kunnen proberen en moet zeggen dat ie beter bevalt dan de Triton seq.

Wat ik wel mis voor de prijs van de Fanton is de sampler.
Niet dat ik daar zo veel waarde aan hecht, maar voor de prijs had er die wel in mogen zitten, of tenmisnste optioneel.

Wil je geen sampler denk dan ook een aan de Triton LE. ook in 78, en nu zelfs in 88 gewogen toetsen.

De Motif, tja das een ander verhaal. Ben zoiezo al geen Yamaha fan.
Ik vind de geluiden nier echt geweldig. De OS is goed.

Back