Korg MicroKorg

Resonance

Turn up the reso!
Ik denk dat ik een Korg MicroKorg ga kopen om mee te nemen op vakantie.....
1 van de redenen is omdat ie op batterijen werkt :D
Lekker in de auto onderweg wat te doen 8)

En om als klein masterkeyboardje te gebruiken op mn novatje die ook mee gaat..
Ik weet dat ie kleine toetsen heeft.... En dat er genoeg mensen zijn die hier niet lekker mee overweg kunnen, Ik heb kleine vingers dus t zal wel meevallen denk ik... Heb op t forum al het 1 en ander opgezocht... En ben nog niets tegen gekomen om van gedachte te veranderen....

Ik zou alleen wel wat meer geluids voorbeeldjes willen horen ipv die korg site demos ...

En misschien heeft iemand anders nog iets positiefs of negatiefs te melden over de microkorg?

Alvast bedankt voor jullie antwoord :)

Ik heb nu een jaartje de MicroKorg en ik ben nog steeds blij met dit beestje.
Ik ben nog steeds erg gecharmeerd van het "analoge" karakter van de Microkorg.
Hoewel ik een Virus C heb (ook tot meer dan volle tevredenheid) kom ik bij sommige klanken toch vaak bij de Microkorg terecht.

De editmatrix is even wennen, maar persoonlijk vind ik het best werkbaar. Ik werk meestal met de editor, maar als ik weer eens noodgedwongen vanaf het apparaat zelf edit, valt mij op dat ik binnen een kwartier lekker zit te pielen.

Het toetsenbord is zeker niet het sterkste punt van de Microkorg. Thuis gebruik ik dan ook een ander toetsenbord, maar voor onderweg of om mee te klooien tijdens het editen vind ik het allemaal goed genoeg.
Overigens vind ik de grootte van de toetsjes (nogal klein) niet zo vervelend. Het grootste minpunt wat betreft het toetsenbord zit hem voor mij in de wijze van spelen. Het voelt allemaal nogal "taai".

De vocoder vind ik erg prettig. Vocoderpatches zijn relatief eenvoudig zelf te maken/bewerken. Dit in tegenstelling tot de vocoder van de Virus. De bijgeleverde microfoon is geen topkwaliteit, maar toch beter dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Er zijn best bruikbare resultaten mee te behalen en voor onderweg is het erg handig.

Het grote nadeel van de Microkorg vind ik de polyfonie. 4 noten is voor mij soms net even te weinig. Bij een mooie padklank was 1 of 2 stemmen meer wel prettig geweest.
Dat is dan ook de reden dat een aantal jaren geleden de MS2000 afviel toen wij ons orienteerden op een VA bak.
Echter, voor de prijs die je betaalt voor de MicroKorg vind ik dat je meer dan waar krijgt voor je geld.

Persoonlijk vind ik de Microkorg nog steeds een aanrader.

Groet

Tom

ikzelf heb ook een tijd de mK en ben ook tevreden!
ikzelf dacht: leuk bakkie voor erbij: maar moet zegge dat ik soms verstelt sta hoe de bak gromt naar
mijn jp8000. T kan een echte scheurbak zijn, maar wat ik er zelf vooral voor klanken uit haal zijn
die typische elektronische klanken: warme pads kan wel: maar is niet de sterkste kant van dit beesje!

Dat ie goedkoop is merk je wel aan:

de toetsen: ze zijn idd stug en klein!
de bouw: het kastje voelt een beetje wankelig aan, vooral de metale plaat voorop lijkt makkelijk om te buigen en tegen
de draaiknoppen te schrapen, omdat ie maar met een paar punten aan het plastic is bevestigd!

Dat ie goedkoop is merk je niet aan:

de klank
de functies
de looks als je t mij vraagt (ziet er lekker vintage uit: champagne kleur en houte zijpanelen en die typische knopjes)

wat ikzelf grappig aan dit bakkie vindt: zag m al in gebruik bij oa: duran duran en nog wat bandjes...
zo speelgoed is t dus niet ! mK is wel fijne bak

Origineel geplaatst door Grooveboy
wat ikzelf grappig aan dit bakkie vindt: zag m al in gebruik bij oa: duran duran en nog wat bandjes...
zo speelgoed is t dus niet ! mK is wel fijne bak

Ja, ik zie hem opvallend veel op podia staan. Laatst Mylo nog.
Zelf zou ik eerder voor de Micron gaan...

De Microkorg is zeker een aanrader. Ben zelf erg gecharmeerd van de MS2000B. Ik heb het idee dat er een beter klavier op zit dan bij de blauwe. In de toekomst zal er zeker een Microkorg bijkomen. Zeker vergeleken met de Micron blijft de Korg m.i. 'analoger'.

@ René:

de microkorg klinkt helemaal niet slecht en is erg plezant, maar de micron heeft toch écht wel de analoogste sound (het kan wel zijn dat je de MicroK gewoon mooier vindt klinken natuurlijk).
Let er ook wel op dat bij de ms2000 (b) vaak van de mod / step sequencer gebruik gemaakt wordt om een sound warmer en breder laten klinken

(ik heb ze hier beiden naast elkaar dus ik kan het weten nah :L :D )

eigenlijk verwacht ik toch ook wel binnenkort een vervolg; de MicroK is nu al een hele tijdje in omloop geweest en korg heeft er denk ik beestig veel verkocht => MicroKORG 2 kan niet uitblijven)

Origineel geplaatst door Sarrova-Q
@ René:

de microkorg klinkt helemaal niet slecht en is erg plezant, maar de micron heeft toch écht wel de analoogste sound (het kan wel zijn dat je de MicroK gewoon mooier vindt klinken natuurlijk).
Let er ook wel op dat bij de ms2000 (b) vaak van de mod / step sequencer gebruik gemaakt wordt om een sound warmer en breder laten klinken

(ik heb ze hier beiden naast elkaar dus ik kan het weten nah :L :D )

eigenlijk verwacht ik toch ook wel binnenkort een vervolg; de MicroK is nu al een hele tijdje in omloop geweest en korg heeft er denk ik beestig veel verkocht => MicroKORG 2 kan niet uitblijven)

Ik vind de klanken van de ION/Micron zo hard, maar misschien ligt het wel aan de goedkope hoofdtelefoons van Feedback.

Ik zou de Alesis het liefst een keer thuis willen proberen.

Bedankt voor jullie replies :)
Vooral Grooveboy's reply was erg nuttig voor me ....

En ik heb de Micron ff opgezocht en ik moet zeggen dat de Micron er op het eerste gezicht erg saai uit ziet.....
Ik ga nog eens op zoek naar wat audio demos .... Maar vergeleken de MK ziet ie er niet erg inspirerend uit

--EDIT---

Damn nu ik me eens wat in die micron zit te verdiepen kom ik toch wel erg goede verhalen tegen :{
Maar werkt ie ook op batterijen? hier ben ik nog niks over tegen gekomen

Laatst gewijzigd:
Wat ik mijn zelf afvraag = het volgende...

Ik heb een korg triton ( pro X) deze heeft met zo'n MOSS kaart
Waar ik niet zo heel erg over te spreken ben !

Heeft de Micro Korg ook dit soort geluiden/ lijken de sounds veel op van het MOSS board/Korg Triton ?
Of kan ik hem/haar toch wat meer in het bijv; virus rijtje zetten ?

De triton is geloof ik een synth gebaseerd op samples ..... rompler ..

de Micro Korg is een echte synth... waarvan je geluiden opbouwt uit scratch ...
dus geluiden zullen totaal anders zijn ... meer in de richting van de virus inderdaad... al klinkt de virus weer anders..

het gaat hier niet over de triton zelf maar over het moss synthesizer-expansion board dat gebaseerd is op de engine van de Z1.
dit board is niet rompler of sample based maar een echte synth.

het board heb ik zelf nog niet onder handen kunnen nemen, maar ik weet wel dat de geluidsdemo's ervan enorm verschillen (kwa klankkleur enzo) met de geluiden die de mK produceert.

het beste is dus dat je die mK zelf eens onder handen neemt in een winkel, dan weet je direct of hij je al dan niet aanstaat.

Da's waar. Ik zal em binnenkort eens bekijken !
Bedankt jongens ! ( en eventuele meisjes !):D

Back