Over welke track deed je het langst?

demian

Ojee
Voor de producers onder ons... over welk nummer van je zelf heb je het langst gedaan en waarom dan wel? En ook, hoe lang deed je er dan over?

Meeste nummers die ik maak, maak ik binnen 3 á 4 dagen.
Langer kan ik er niet over doen omdat ik dan helemaal gek word van mezelf, een track laten rusten en er dan later weer mee verder gaan kan ik niet, daar heb ik te weinig geduld voor en ben ik te gedreven.

Een keer heb ik 2 weken aan een nummer gewerkt, dit was een Amiga Protracker Mod waarin ik een soort van Funk/Jazz- trackkie heb gemaakt.

Ik raakte er wel een beetje half geflipt van om konstant maar met die muziek bezig te zijn, voor al omdat dag en nacht zich omdraaide bij mij omdat ik helemaal uit mijn ritme raakte door het niet kunnen stoppen met het werken aan het arrangement, uiteindelijk is het resultaat wel okay geworden, maar wat was dat een uitputtingslag.

Ik denk dat het me heel veel tijd heeft gekost omdat het voor mij een complete nieuwe ontdekking was om in een tracker muziek te maken, al die nieuwigheid, (zelfs die Amiga was nieuw voor mij) kostte me veel tijd om door te krijgen maar werkte tegelijkertijd enorm inspirerend.

Waarom duren bij jou sommige nummers heel lang voor ze af zijn?

Bij mij duurt het bijna altijd wel een paar weken, maar ik zit er niet dag en nacht aan. Een track even laten rusten en een maand later (eventueel na het maken van een andere track) weer verder, werkt bij mij juist wel. Soms loop ik wel eens vast en dan is doorploeteren voor mij vaak een herhaling van ideeën die niet goed genoeg zijn.

Vroeger deed ik wel in een paar dagen een track maken, maar ja...toen was er nog geen gezin, nu is de hobby iets gematigder geworden en neem ik de tijd. Meestal zit ik een paar uur per week achter de synth.

Groetjes van Rudo

Ik heb voor '7-missions', een track van 9 minuten, toch een maand of 5 gedaan.
Het was dan ook een ingewikkelde compositie met verschillende muzikale thema's, (glijdende) tempowisselingen, toonveranderingen, 30 midi-kanalen gestuurd door een brakke PII computer, en eigenlijk gebaseerd op een libretto/scenario van een bepaalde scene uit een musical.
Nu, 5 maanden er aan gewerkt betekent niet 'alleen aan dit nummer', ik doe altijd alles door mekaar.
Maar het was een geploeter, dat wel.

ik kan ook echt nachten bezig zijn als het goed gaat ook met het idee van ik kan beter doorgaan misschien heb ik deze ingeef morgen niet meer en dan ben ik zo 12 achtereen uur of nog langer bezig laat alles links liggen eten, telefoon, weg , etc ga er dan helemaal in op

kan ook dagen aan nummers bezig zijn ja en heeel veel niet afgemaakte zooi wat ik wel graag zou willen afmaken maarja dan open je de zooi en zie je hoeveel werk je er al in heb gestopt en vergaat alle zin om het helemaal te gaan zitten veranderen, vaak laat ik het dan ook maar en begin weer fris aan iets nieuws

heel soms dat ik is een dingetje wel ietsje afmaak maar dan kom ik ook niet veel verder als een 10 procent verder "af"

of ik heb het zo vaak gehoord ja dat ik al helemaal geen zin heb om nog wat te veranderen

ik zou eigenlijk ook wel een andere werkwijze willen leren waarin ik wel alles afmaak liefst simpel en overzichtelijk

ik heb nu meer een soort van creatieve ingeef moment werkwijze iets klinkt vet ga je verder klooie nog vetter etc
en dan is het allemaal aardig maar niet echt een geheel

Het basic idee daar kan heel erg lang aan gezaagd en gefrot worden zodat ie 20 nieuwe gedaantes doorloopt, maar als de track eenmaal bij een bepaald punt aanbelandt is qua sound, gaat ie of af in zo'n 3 dagen, of hij komt helemaal niet meer af. Zal wel iets te maken hebben met een gevoel dat vervliegt ofzo.

Deed meestal lang over de basis, paar middagen en/of avonden ofzo. Daarna ging 't snel (en dan werd 't meestal wel ok naar m'n zin) of niet snel (en dan werd 't nix).

Tja ... bij mij duurt het maken van een stuk gemiddeld rond de 2 à 2,5 maanden. Het steeds opnieuw herbeluisteren doet dikwijls de zwakke punten van een mix naar boven komen en dan kun je daar nog wat aan doen. Het resultaat is dan ook meestal voor de meesten wel helemaal OK.

Uiteraard ben ik niet professioneel en heb dus ook niet de druk om iets te moeten maken. Ik kan me inbeelden dat mijn werkwijze voor de pro's absoluut niet rendabel is :D ... maar voor mij is het een methode die best werkbaar is :engel:

:doei:

Ik weet 't niet, ik ben er nog steeds niet mee klaar ;).

euhhhh...

euhhhh...

euh............................De eerste!........... en die is nog geneens af!!!8o) :dubbel:

ik ben meestal wel een weekje met een nummer bezig, of naja als ik er dan regelmatige mee bezig ben, ik heb ook een liedje dat ik na iets meer dan een uurtje uurtje klaar had, een kwartier daarvan gebruikt om een sample te vinden, haha.

maar ik heb de laatste tijd niet echt liedjes afgemaakt, ik heb iets van als ik de goede apparatuur heb dan maak ik ze wel af.

de track "masters of reality".... 7 jaar geleden aan begonnen, nog steeds niet af...... :Z

Re: Over welke track deed je het langst?

Voor de producers onder ons... over welk nummer van je zelf heb je het langst gedaan

Is het nu al zover gekomen in deze wereld dat zo'n vraag aan de producer wordt gesteld en niet meer aan de muzikant die het nummer zou behoren te maken? :D

Hoe lang ik aan sommige dingen 'werk' dat wil je niet weten. Het moeilijkst vind ik alle lagen qua frequentie goed op elkaar af te stemmen,als je 1 laag verandert klinkt de andere ineens weer anders.. etc. Een klere proces eigenlijk.

Back