Info

ArmyBoy

Ingeburgerd
Hallo,
Ik ben leek op het gebied van synths. Nu zoek ik er een voor bij mijn keyboard de VA-3.
Maar ik weet helemaal niets van die dingen. Waar moet ik op letten, en wat betekend Multitimbraal enz.
Wat moet sowieso op een synth zitten dat hij ook echt een synth is?
Alvast bedankt..
gr.
Patrick

Bericht door een moderator:
Ik heb het lang niet gezegd, maar gebruik AUB eerst even de zoekfunctie!

Origineel geplaatst door bliepertronic
een synth met een zoekfunktie!!
nog nooit vertoond!!!
:D

Jawel hoor. M'n FS1r kon patches terugzoeken op basis van categorie etc. etc.
M'n masterkeyboard heeft zelfs een helpfunctie! :D

Zoals ik al zei ben ik leek op het gebied van synths. Dus zoeken zal wat latig gaan, ik weet immers niet waarop ik moet zoeken. Meestal word er gevraagd is de 'hupeldepup' iets voor mij. Dat heb ik al niet. Echt goede info kun je nergens vinden.
Als ik om advies vraag voor keyboards krijg ik waslijsten met dingen om rekening mee te houden.
Helaas werkt dat in dit forum niet zo en zal ik een bepaald type moeten gaan zoeken om vervolgens te vragen of het iets is,
Bij dezen dan:

Ik wil een synth rond de 200 á 250 die aan bijna alle genres kan voldoen en kan meekomen met deze tijd. Qua geluid moet hij zeker passen bij moderne keyboards. Dat is vereist. Hij word namelijk gebruikt bij mijn Roland VA-3.
En zoals het hoort in dit forum een type: Yamaha CS1X
Deze valt bij mij zeker niet in de smaak qua desing. Maar als hij betreft geluid wel goed is vind ik het al prima. Als iemand iets beters weet hoor ik het graag,

gr.
Patrick

Re: Info

Origineel geplaatst door ArmyBoy
Hallo,
Ik ben leek op het gebied van synths. Nu zoek ik er een voor bij mijn keyboard de VA-3.
Maar ik weet helemaal niets van die dingen. Waar moet ik op letten, en wat betekend Multitimbraal enz.
Niet dat ik lullig wil doen, maar je VA-3 is ook al multitimbraal als 't goed is (dus had je 't eigenlijk al moeten weten ;)). De sequencer heeft 16 tracks, en daar kun je 16 verschillende geluiden op zetten en ze naast elkaar laten spelen.

Wat moet sowieso op een synth zitten dat hij ook echt een synth is?
Da's tegenwoordig lastig. Een synthesizer was vroeger een apparaat waarbij basisgolfvormen (zaagtand, blokgolf, pulsgolf) door een filter werden gestuurd, waarna het volume gedurende de tijd werd aangepast.

Een elektronisch orgel was een soort verwaterde synthesizer. Filters hoefden er niet op te zitten en je moest akkoorden kunnen spelen, wat er voor zorgde dat er op de technologie bezuinigd moest worden. Oorspronkelijk was het een elektronische goedkopere versie van een kerkorgel, maar het werd al gauw een alles-in-een entertain apparaat met eigen ritmebox. Vanwege de bezuinigingen en het feit dat een hoop mensen gewoon niet met de techniek erachter konden of wilden omgaan had je een hoop presets die al samengesteld waren door het bedrijf zelf. Aanpassen was dus niet mogelijk in tegenstelling tot een synth.

Met de komst van de Yamaha DX-7 werd het allemaal wat lastiger. De filter verdween, er kwamen meerdere oscillators (golfvorm-generators) die -elkaar- gingen aansturen in plaats van naast elkaar gingen werken, en de rest werd met envelope-curves geregeld. De DX-7 heeft ook een heel typische klank en kan geluiden maken die de vroegere apparaten niet konden maken.

Daarna kwam de sample-gebaseerde synthesizer. In plaats van een geluid na te bootsen wordt het opgenomen en in een geheugen gezet. Zo werkt je VA-3 ook. Eventueel kan er ook nog een filter over gezet worden, zodat je in feite weer bij de vroegere synthesizers uitkomt, maar dan met elke mogelijke golf in plaats van de basisgolf.

De laatste variant kon het beste een piano namaken, en dat was in feite waar het gros van de mensen naar op zoek was - een goedkope manier om piano- (en andere "natuurlijke") geluiden te krijgen zonder je rug te breken of rekening te houden met absurde kosten.

(Home)-keyboards (grote kleurige displays en knopjes, geen schuifjes, speakers aan boord) hebben altijd van de technologie van synthesizers en orgels gebruik gemaakt. Elektronische orgels zoals je ze in de jaren '70 vaak in huiskamers vond zijn er zelfs bijna door uitgestorven; een keyboard was lichter, goedkoper, had betere geluiden en meer allure dan zo'n houten geval van oma.

Tegenwoordig zijn de goedkopere keyboards weer als de elektronische orgels - je kunt de presets (bijna) niet aanpassen, en je bent gelimiteerd tot wat je mag gebruiken van de fabrikant. Voor een hoop mensen is dit genoeg. De duurdere keyboards hebben de 'volwassen' synthesizer-ingewanden, maar met een 'keyboard'-bediening. Wat van belang is voor de gebruiker is de kwaliteit van de geluiden, en die is vaak hoger omdat er op de synthesizer-versies niet bezuinigd wordt.

Een voorbeeld hiervan is de Yamaha Motif. De Yamaha PSR-9000 en de Tyros hebben in feite een complete Motif in hun binnenste zitten, met als extra allemaal presets gericht op 'natuurlijke' instrumenten en begeleidingsritmes zonder dat je eerst zelf aan het programmeren moet. Een Motif verwacht dat je alle muziek op het ding zelf wil maken, dus zitten daar geen voorgebouwde dingen in. Ook zitten er draaiknoppen op om bepaalde dingen aan het geluid aan te passen; het apparaat is nog niet volgeladen met schuiven en draaiknoppen, maar het is beter dan alles op het scherm doen met drukknopjes.

Jouw VA-3 heeft ook (als het goed is) de ingewanden van een Roland XP-synthesizer. Het is dus wel een synthesizer als het goed is, alleen is de bediening wat kreupel gemaakt, en het apparaat valt niet onder de categorie synths omdat 'ie daar domweg vrijwel nooit voor gebruikt wordt.

Het onderscheid synth/niet synth is dus lastig, en in een aantal gevallen gewoon niet meer te maken.

Echt goede info kun je nergens vinden.
Op forums wel, en het zou ook helpen als je een paar keer naar muziekzaken ging om daar rond te vragen. Hebben ze bij jou in de buurt niks, ga dan verder kijken.

Als ik om advies vraag voor keyboards krijg ik waslijsten met dingen om rekening mee te houden.
Natuurlijk, dat komt ook omdat keyboards al zoveel van te voren 'vast' hebben staan. Een synthesizer is wat dat betreft meer een open platform.

Helaas werkt dat in dit forum niet zo en zal ik een bepaald type moeten gaan zoeken om vervolgens te vragen of het iets is,
Bij dezen dan:

Ik wil een synth rond de 200 á 250 die aan bijna alle genres kan voldoen en kan meekomen met deze tijd.
200-250 is niet echt veel, dat allereerst. Verder is 'meekomen met de tijd' niet van toepassing op een synthesizer. Een keyboard wel - dat verouderd veel sneller omdat de begeleiding die er op dat moment in zit een beetje overeenkomt met de top-40 van die tijd. Een Nord Lead 2 komt al uit 1997, een Yamaha AN1x ook. Toch zijn beide synths nog bij de tijd en worden de NL2's nog steeds verkocht. Het heeft er gewoon mee te maken hoe je ze gebruikt, en synthesizergeluiden raken alleen uit de mode als ze veel te vaak gehoord worden (typische trance-geluidjes bijvoorbeeld).

Qua geluid moet hij zeker passen bij moderne keyboards. Dat is vereist. Hij word namelijk gebruikt bij mijn Roland VA-3.
Je hebt dan 2 synthesizers. Heb je ook al nagedacht over een mengpaneel, een versterker en speakers? Die zul je voor een synthesizer zeker nodig hebben.

En zoals het hoort in dit forum een type: Yamaha CS1X
Deze valt bij mij zeker niet in de smaak qua desing.
Dan vind je een Waldorf Q zeker helemaal verschrikkelijk ;).

Waldorf_Q.jpg

Maar als hij betreft geluid wel goed is vind ik het al prima. Als iemand iets beters weet hoor ik het graag
Er is een hoop spul dat 'beter' is. De CS1x is een budgetbak. Er zijn 2 manieren om deze te gebruiken - met de 'coole' dance-sounds en met de redelijk belabberde onboard-sounds. De basis is hetzelfde als die van de VA-3 - samples door een filter. Je zult dus hoogstwaarschijnlijk alleen maar de 'coole' sounds gebruiken omdat de normale zo flauw klinken, en da's eigenlijk een beetje zonde.

Opnieuw - synths zijn 'open'. Wat voor klanken wil je hebben? Noem liedjes. Noem wat je absoluut niks vind. Heb je al nagedacht over wat je er extra bij nodig hebt? Anders wordt 't gauw vervelend. Wat kun jij niet met je VA-3 waar jij denkt een synthesizer voor nodig te hebben?

Opnieuw - synths zijn 'open'. Wat voor klanken wil je hebben? Noem liedjes. Noem wat je absoluut niks vind. Heb je al nagedacht over wat je er extra bij nodig hebt? Anders wordt 't gauw vervelend. Wat kun jij niet met je VA-3 waar jij denkt een synthesizer voor nodig te hebben?
Ten eerste hartstikke bedankt voor de info, nu nog wat antwoorden,

Een mengpaneel ben ik al aan het regelen, verder heb ik een (simpele) versterker en 1200 watt boxen. Dus om een synth te gebruiken moet ik hem alleen nog maar hebben ;)

Mijn VA-3 heeft inderdaad synth functies, niet zo erg uitgebreid natuurlijk, maar met de gigantische hoeveelheid geluiden die er zijn ingebouwd kan ik toch alles maken.
Mijn va-3 heeft een split-mode, waardoor ik 4 instrumenten tegelijkertijd op een verschillend stuk klavier kan bespelen, als ik een ritme erachter zet, kan ik nog maar 2 instrumenten spelen.
Nu snap je ook wel dat ik dan een heel stuk klavier mis. Als ik bij een nummer 2 (of meer) instrumenten bespeel kan het zijn dat de instrumenten elkaar overlappen qua toonhoogte, en dat gebeurt mij te vaak.
Ik kan ook gewoon een 2e keyboard pakken, maar aangezien die 2e gewoon gebruikt wordt voor de extra instrumenten (denk aan het refrein van final countdown) is een andere keyboard overdreven.
Het geluid moet niet verouderd klinken. Niet blikkerig e.d.
Wat raad je me dan aan? Wat hij voor mij sowieso nodig heeft is aanslaggevoelig, en evt. een splitmode. Verder moet hij elk geluid kunnen maken.
Alvast bedankt voor het antwoord,
gr.
patrick

Nu snap je ook wel dat ik dan een heel stuk klavier mis. Als ik bij een nummer 2 (of meer) instrumenten bespeel kan het zijn dat de instrumenten elkaar overlappen qua toonhoogte, en dat gebeurt mij te vaak.
Ik kan ook gewoon een 2e keyboard pakken, maar aangezien die 2e gewoon gebruikt wordt voor de extra instrumenten (denk aan het refrein van final countdown) is een andere keyboard overdreven.
Dus je mist een klavier maar eigenlijk toch niet? ;)

Het geluid moet niet verouderd klinken. Niet blikkerig e.d.
"Blikkerig" is op een hele hoop synths niet van toepassing :).

Wat raad je me dan aan?
Nou, eigenlijk om eens naar een grotere muziekzaak te gaan, misschien zit er in Eindhoven wel wat leuks in de buurt. Als je OV hebt, maak eens een toertje naar Rotterdam. Er zijn een aantal apparaten die voor 250 aangeschaft kunnen worden, maar er zijn er vrijwel geen te koop in de winkel (of ze moeten bij de occasions staan). Dat maakt het er niet makkelijker op. Leer even welke verschillende synths er zijn (virtueel analoog of sample-based). Misschien is het wel een optie om voor een VA-zoveel te gaan met 76 toetsen en je bestaande te verkopen/in te ruilen.
Wat hij voor mij sowieso nodig heeft is aanslaggevoelig, en evt. een splitmode. Verder moet hij elk geluid kunnen maken.
Ja, maar nu weet ik nog steeds niet welk geluid. Dit soort opmerkingen is niet erg als je nog een beetje een newbie bent, maar het zorgt er wel voor dat niemand je echt kan helpen ;)/ "Elk geluid" - je hebt zo'n belachelijke hoeveelheid geluiden die je kunt maken dat 'elk' niet bestaat.

Welk geluid mis je in de VA-3?
Welke liedjes hebben geluiden die je niet met dat ding kan maken?

Origineel geplaatst door Yoozer
Nou, eigenlijk om eens naar een grotere muziekzaak te gaan, misschien zit er in Eindhoven wel wat leuks in de buurt. Als je OV hebt, maak eens een toertje naar Rotterdam. Er zijn een aantal apparaten die voor 250 aangeschaft kunnen worden, maar er zijn er vrijwel geen te koop in de winkel (of ze moeten bij de occasions staan). Dat maakt het er niet makkelijker op. Leer even welke verschillende synths er zijn (virtueel analoog of sample-based). Misschien is het wel een optie om voor een VA-zoveel te gaan met 76 toetsen en je bestaande te verkopen/in te ruilen.
Ja, maar nu weet ik nog steeds niet welk geluid. Dit soort opmerkingen is niet erg als je nog een beetje een newbie bent, maar het zorgt er wel voor dat niemand je echt kan helpen ;)/ "Elk geluid" - je hebt zo'n belachelijke hoeveelheid geluiden die je kunt maken dat 'elk' niet bestaat.
Welk geluid mis je in de VA-3?
Welke liedjes hebben geluiden die je niet met dat ding kan maken? [/B]
Het gaat er niet zozeer om dat ik geluiden te kort kom, Ik kom gewoon toetsen te kort. Als ik voor een nummer 2 instrumenten moet gebruiken die allebei meer als 2 oktaven nodig hebben dan heb ik aan 61 toetsen te weinig, ik moet immers ook nog akkoorden aanslaan voor de ritmes/styles.
Een VA-76 (met 76 toetsen) zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn. Ik zal uiteindelijk toch weer met hetzelfde probleem komen.
Een 2e VA-3 is wel een goede oplossing, maar dat is me weer te duur. Andere keyboards van 250 euro zijn dus wel oud en hebben wel die vervelend oud-klinkende geluiden. Die geluiden leven niet.
Op dít moment mis ik Piano, xylofoon, strings, accostische gitaar en distorted gitaar. Het lijstje is nog steeds aan het groeien, daarom, zoveel mogelijk geluid.
De muziek is minstends zo gevariëerd; van klassiek tot jaren 80. Van pop tot metal.

Ik weet het, eigenlijk moet ik gewoon een nieuwe kopen, maar ik heb ook nog een auto ie betaald moet worden, én ik ben aan het sparen voor een nieuwe(re) auto. Dus vandaar het kleine budget.

Ik ga wel een keer naar een muziekwinkel, om eens te kijken naar de verschilllen.
Welke winkel in Rotterdam bedoel jij dan?
gr.
Patrick

Het gaat er niet zozeer om dat ik geluiden te kort kom, Ik kom gewoon toetsen te kort.
Kijk, -dat- moest ik weten. Dan zou een CS1x heel geschikt kunnen zijn.

Op dít moment mis ik Piano, xylofoon, strings, accostische gitaar en distorted gitaar. Het lijstje is nog steeds aan het groeien, daarom, zoveel mogelijk geluid.
Als de piano in de VA niet goed genoeg is wordt het erg lastig. Die is namelijk ook niet zo spectaculair op de CS1x. Misschien zou een Korg X5D wel wat zijn, alleen is de piano daar ook niet zo goed van (de distorted gitaar is wel stukken beter). Gitaren zijn sowieso niet makkelijk; je moet een goed distortion-effect hebben, als je de General MIDI versie gebruikt klinken die dingen heel erg fake (omdat GM niet er van uitgaat dat je een distortion erop hebt). Maar de X5D valt een beetje buiten je budget. Wel leuk apparaat, weegt vrijwel niks.

Ik ga wel een keer naar een muziekwinkel, om eens te kijken naar de verschilllen.
Welke winkel in Rotterdam bedoel jij dan?

Feedback - www.feedback.nl. Maar als je in Geldrop zit en een eigen auto hebt zou je ook kunnen overwegen om eens een tripje naar Keulen te maken, naar www.musicstore.com. Maak je er gelijk een dagje uit van ;).

Voordeel is dat omdat die winkels over het algemeen zo groot zijn je even van alles een beetje kan proeven, in tegenstelling tot lokale zaken die (meestal) alleen maar keyboards hebben.

Als de piano in de VA niet goed genoeg is wordt het erg lastig. Die is namelijk ook niet zo spectaculair op de CS1x. Misschien zou een Korg X5D wel wat zijn, alleen is de piano daar ook niet zo goed van (de distorted gitaar is wel stukken beter). Gitaren zijn sowieso niet makkelijk; je moet een goed distortion-effect hebben, als je de General MIDI versie gebruikt klinken die dingen heel erg fake (omdat GM niet er van uitgaat dat je een distortion erop hebt). Maar de X5D valt een beetje buiten je budget. Wel leuk apparaat, weegt vrijwel niks.
Oeps, De geluiden van mijn va-3 zijn gewoon perfect. Roland staat bekend om zijn goede piano en strings geluiden. Ook de gitaar er distorted gitaar zijn erg goed, al dan niet perfect. Daar ligt het niet aan, maar dit zijn wel de geluiden waarbij ik toetsen te kort kom.

Feedback - www.feedback.nl. Maar als je in Geldrop zit en een eigen auto hebt zou je ook kunnen overwegen om eens een tripje naar Keulen te maken, naar www.musicstore.com. Maak je er gelijk een dagje uit van ;).
Voordeel is dat omdat die winkels over het algemeen zo groot zijn je even van alles een beetje kan proeven, in tegenstelling tot lokale zaken die (meestal) alleen maar keyboards hebben. [/B]
In Eindhoven heb je EMI Een grote zaak waar wel veel is te vinden.
En dat dagje uit in Keulen is wel een goed idee. Ik heb och een diesel, kost bijna nix dus (Hebben ze daar ook 2ehandse spullen?)

Maar als ik een oud keyboard heb, zijn de geluiden ook erg oud. Die lijken nergens naar. Is dat dan niet zo het geval bij een oude synthesizers: de cs1x bijv.?

gr.
Patrick

Wat noem je oudere keyboards? Yamaha PSS/PSR-serie? Roland E-serie? Casio?

Origineel geplaatst door Yoozer
Wat noem je oudere keyboards? Yamaha PSS/PSR-serie? Roland E-serie? Casio?
Ik heb nog nooit met een oude roland of yamaha gewerkt, ik heb zelf een oude GEM px5-II.
hij komt uit 1989. Die gebruik ik op het moment als 2e keyboard, en die heb ik aan mij computer hangen (softsynth). Dit is niet de oplossing omdat hij én geen split mode heeft én geen aanslaggevoeligheid. Komt nog bij dat ik met mijn computer te veel en latancy heb.
Het geluid van dat ding leeft niet, er zit totaal geen karakter in. Vergelijk het maar met een geluidskaart uit begin jaren 90 die een midi-file afspeelt. Dat was geen muziek, dat was onnozel gepingel die uit een schoorsteen leek te komen.
Dit beeld heb ik eigenlijk ook met oude synths, ontdanks dat ik nog nooit een oude synth ontmoet heb.
gr.
Patrick

Ik ben nu een Roland xp-10 tegengekomen, als ik daarvan de handleiding lees bevalt het mij beter, maar is deze ook goed voor mijn doel. (ik neem aan dat mijn doel wel duidelijke is nu)
gr.
patrick

Back