Re: Info
Origineel geplaatst door ArmyBoy
Hallo,
Ik ben leek op het gebied van synths. Nu zoek ik er een voor bij mijn keyboard de VA-3.
Maar ik weet helemaal niets van die dingen. Waar moet ik op letten, en wat betekend Multitimbraal enz.
Niet dat ik lullig wil doen, maar je VA-3 is ook al multitimbraal als 't goed is (dus had je 't eigenlijk al moeten weten

). De sequencer heeft 16 tracks, en daar kun je 16 verschillende geluiden op zetten en ze naast elkaar laten spelen.
Wat moet sowieso op een synth zitten dat hij ook echt een synth is?
Da's tegenwoordig lastig. Een synthesizer was vroeger een apparaat waarbij basisgolfvormen (zaagtand, blokgolf, pulsgolf) door een filter werden gestuurd, waarna het volume gedurende de tijd werd aangepast.
Een elektronisch orgel was een soort verwaterde synthesizer. Filters hoefden er niet op te zitten en je moest akkoorden kunnen spelen, wat er voor zorgde dat er op de technologie bezuinigd moest worden. Oorspronkelijk was het een elektronische goedkopere versie van een kerkorgel, maar het werd al gauw een alles-in-een entertain apparaat met eigen ritmebox. Vanwege de bezuinigingen en het feit dat een hoop mensen gewoon niet met de techniek erachter konden of wilden omgaan had je een hoop presets die al samengesteld waren door het bedrijf zelf. Aanpassen was dus niet mogelijk in tegenstelling tot een synth.
Met de komst van de Yamaha DX-7 werd het allemaal wat lastiger. De filter verdween, er kwamen meerdere oscillators (golfvorm-generators) die -elkaar- gingen aansturen in plaats van naast elkaar gingen werken, en de rest werd met envelope-curves geregeld. De DX-7 heeft ook een heel typische klank en kan geluiden maken die de vroegere apparaten niet konden maken.
Daarna kwam de sample-gebaseerde synthesizer. In plaats van een geluid na te bootsen wordt het opgenomen en in een geheugen gezet. Zo werkt je VA-3 ook. Eventueel kan er ook nog een filter over gezet worden, zodat je in feite weer bij de vroegere synthesizers uitkomt, maar dan met elke mogelijke golf in plaats van de basisgolf.
De laatste variant kon het beste een piano namaken, en dat was in feite waar het gros van de mensen naar op zoek was - een goedkope manier om piano- (en andere "natuurlijke") geluiden te krijgen zonder je rug te breken of rekening te houden met absurde kosten.
(Home)-keyboards (grote kleurige displays en knopjes, geen schuifjes, speakers aan boord) hebben altijd van de technologie van synthesizers en orgels gebruik gemaakt. Elektronische orgels zoals je ze in de jaren '70 vaak in huiskamers vond zijn er zelfs bijna door uitgestorven; een keyboard was lichter, goedkoper, had betere geluiden en meer allure dan zo'n houten geval van oma.
Tegenwoordig zijn de goedkopere keyboards weer als de elektronische orgels - je kunt de presets (bijna) niet aanpassen, en je bent gelimiteerd tot wat je mag gebruiken van de fabrikant. Voor een hoop mensen is dit genoeg. De duurdere keyboards hebben de 'volwassen' synthesizer-ingewanden, maar met een 'keyboard'-bediening. Wat van belang is voor de gebruiker is de kwaliteit van de geluiden, en die is vaak hoger omdat er op de synthesizer-versies niet bezuinigd wordt.
Een voorbeeld hiervan is de Yamaha Motif. De Yamaha PSR-9000 en de Tyros hebben in feite een complete Motif in hun binnenste zitten, met als extra allemaal presets gericht op 'natuurlijke' instrumenten en begeleidingsritmes zonder dat je eerst zelf aan het programmeren moet. Een Motif verwacht dat je alle muziek op het ding zelf wil maken, dus zitten daar geen voorgebouwde dingen in. Ook zitten er draaiknoppen op om bepaalde dingen aan het geluid aan te passen; het apparaat is nog niet volgeladen met schuiven en draaiknoppen, maar het is beter dan alles op het scherm doen met drukknopjes.
Jouw VA-3 heeft ook (als het goed is) de ingewanden van een Roland XP-synthesizer. Het is dus wel een synthesizer als het goed is, alleen is de bediening wat kreupel gemaakt, en het apparaat valt niet onder de categorie synths omdat 'ie daar domweg vrijwel nooit voor gebruikt wordt.
Het onderscheid synth/niet synth is dus lastig, en in een aantal gevallen gewoon niet meer te maken.
Echt goede info kun je nergens vinden.
Op forums wel, en het zou ook helpen als je een paar keer naar muziekzaken ging om daar rond te vragen. Hebben ze bij jou in de buurt niks, ga dan verder kijken.
Als ik om advies vraag voor keyboards krijg ik waslijsten met dingen om rekening mee te houden.
Natuurlijk, dat komt ook omdat keyboards al zoveel van te voren 'vast' hebben staan. Een synthesizer is wat dat betreft meer een open platform.
Helaas werkt dat in dit forum niet zo en zal ik een bepaald type moeten gaan zoeken om vervolgens te vragen of het iets is,
Bij dezen dan:
Ik wil een synth rond de 200 á 250 die aan bijna alle genres kan voldoen en kan meekomen met deze tijd.
200-250 is niet echt veel, dat allereerst. Verder is 'meekomen met de tijd' niet van toepassing op een synthesizer. Een keyboard wel - dat verouderd veel sneller omdat de begeleiding die er op dat moment in zit een beetje overeenkomt met de top-40 van die tijd. Een Nord Lead 2 komt al uit 1997, een Yamaha AN1x ook. Toch zijn beide synths nog bij de tijd en worden de NL2's nog steeds verkocht. Het heeft er gewoon mee te maken hoe je ze gebruikt, en synthesizergeluiden raken alleen uit de mode als ze veel te vaak gehoord worden (typische trance-geluidjes bijvoorbeeld).
Qua geluid moet hij zeker passen bij moderne keyboards. Dat is vereist. Hij word namelijk gebruikt bij mijn Roland VA-3.
Je hebt dan 2 synthesizers. Heb je ook al nagedacht over een mengpaneel, een versterker en speakers? Die zul je voor een synthesizer zeker nodig hebben.
En zoals het hoort in dit forum een type: Yamaha CS1X
Deze valt bij mij zeker niet in de smaak qua desing.
Dan vind je een Waldorf Q zeker helemaal verschrikkelijk

.
Maar als hij betreft geluid wel goed is vind ik het al prima. Als iemand iets beters weet hoor ik het graag
Er is een hoop spul dat 'beter' is. De CS1x is een budgetbak. Er zijn 2 manieren om deze te gebruiken - met de 'coole' dance-sounds en met de redelijk belabberde onboard-sounds. De basis is hetzelfde als die van de VA-3 - samples door een filter. Je zult dus hoogstwaarschijnlijk alleen maar de 'coole' sounds gebruiken omdat de normale zo flauw klinken, en da's eigenlijk een beetje zonde.
Opnieuw - synths zijn 'open'. Wat voor klanken wil je hebben? Noem liedjes. Noem wat je absoluut niks vind. Heb je al nagedacht over wat je er extra bij nodig hebt? Anders wordt 't gauw vervelend. Wat kun jij niet met je VA-3 waar jij denkt een synthesizer voor nodig te hebben?