Re: Info
Origineel geplaatst door ArmyBoy
Hallo,
Ik ben leek op het gebied van synths. Nu zoek ik er een voor bij mijn keyboard de VA-3.
Maar ik weet helemaal niets van die dingen. Waar moet ik op letten, en wat betekend Multitimbraal enz.
Niet dat ik lullig wil doen, maar je VA-3 is ook al multitimbraal als 't goed is (dus had je 't eigenlijk al moeten weten

). De sequencer heeft 16 tracks, en daar kun je 16 verschillende geluiden op zetten en ze naast elkaar laten spelen.
Wat moet sowieso op een synth zitten dat hij ook echt een synth is?
Da's tegenwoordig lastig. Een synthesizer was vroeger een apparaat waarbij basisgolfvormen (zaagtand, blokgolf, pulsgolf) door een filter werden gestuurd, waarna het volume gedurende de tijd werd aangepast.
Een elektronisch orgel was een soort verwaterde synthesizer. Filters hoefden er niet op te zitten en je moest akkoorden kunnen spelen, wat er voor zorgde dat er op de technologie bezuinigd moest worden. Oorspronkelijk was het een elektronische goedkopere versie van een kerkorgel, maar het werd al gauw een alles-in-een entertain apparaat met eigen ritmebox. Vanwege de bezuinigingen en het feit dat een hoop mensen gewoon niet met de techniek erachter konden of wilden omgaan had je een hoop presets die al samengesteld waren door het bedrijf zelf. Aanpassen was dus niet mogelijk in tegenstelling tot een synth.
Met de komst van de Yamaha DX-7 werd het allemaal wat lastiger. De filter verdween, er kwamen meerdere oscillators (golfvorm-generators) die -elkaar- gingen aansturen in plaats van naast elkaar gingen werken, en de rest werd met envelope-curves geregeld. De DX-7 heeft ook een heel typische klank en kan geluiden maken die de vroegere apparaten niet konden maken.