Hardware en kwaliteit

DJ41

Lid sinds 1834
Ik ben nu een aantal jaren bezig met muziek maken. Eerst softwarematig via tracker programma's. Daarna heb ik een redelijke studio bij elkaar gespaard, toen opeens alles weer verkocht. Tijdje niets gedaan, toen weer gear verzameld. Toen weer alles verkocht en nu ben ik alleen softwarematig aan de gang.

Ik heb een redelijke berg hardware voorbij zien komen van drumcomputers tot synths, van mengtafels tot distortion modules en noem de hele mikmak maar op.

Nu ben ik, als ik kijk naar wat ik eerder had qua spullen, er extreem op achteruit gegaan. Ik had bijvoorbeeld een Soundcraft 24/8 en een Emu 1820M. Nu heb ik een M-audio Delta44 en een Behringer UB12.
Als ik nu tracks naast elkaar leg, van toen ik veel en dure spullen had, met de tracks van die ik nu met dit minimale setupje maak, dan hoor ik qua geluidskwaliteit geen verschil! Wat ik nu heb koste me 1/20 van wat ik eerst had.

Komt dit doordat de apparatuur steeds beter/goedkoper wordt? Of ligt het aan mij dat ik het verschil gewoon niet goed kan horen? Sommige tracks van anderen klinken ook erg goed en later hoor ik dan ook dat ze met 250 euro spullen bezig zijn geweest. Tuurlijk, VST(i's) hebben beperkingingen, ik wil die discussie ook niet weer beginnen, maar ik hoor van mijn eigen tracks eigenlijk geen verschil qua geluidskwaliteit van nu en toen.

:confused:

Sterker nog, ik ben van vrij dure hardware overgestapt naar vrij betaalbare software en de geluidskwaliteit is zeer verbeterd!

Er zijn mensen die in werkelijkheid al goede kwaliteit halen met zoiets simpels als een MOD/XM file!

Daar heb je geeneens dure software voor nodig, en de techniek bestaat echt al jaren.

De vraag is hoe je het doet, en hoe handig je bent. Maar dat hangt natuurlijk af van wat je maakt.

Nu ben ik mischien een tikkeltje wereldvreemd wat betreft muziek en media; ik kijk geen tv, en ik ben niet bekend met de laatste hits uit de top 40, als dat nog zo heet.. maar toen ik laatst in een muziekzaak in Eindhoven was waar 'moderne' muziek op stond, toen kon ik het niet laten om tegen de persoon waarmee ik ging de opmerking te maken dat het eigenlijk best wel vreselijk koud klinkt allemaal.

Zodanig dat het me opviel,

Maar dat was niet de eerste keer dat me dat is opgevallen.

Alsof al het leven wat er al een beetje inzat uit de muziek was gehaald.

Ik vroeg me af waarom,

"Ben ik gek?"

Ik zat zelfs te overwegen daar een topic over te starten hier in synthforum. Nu doe ik het hier maar.

Want mischien is het antwoord wel de reden waarom jij nu die vraag stelt.

Vat me niet verkeerd op: dit is geen verwijt hoor, eerder een constatering. mischien ben ik wel harstikke gek ofzo.

Soms lijkt het wel of bepaalde dynamiek er gewoon bij is gemaakt, in plaats van het idee dat bepaalde dynamiek gewoon uit een instrument zelf kan komen.

Mij trekt "populaire muziek", met name de commerciele insteken daarvan steeds en steeds minder.

Maar ik blijk niet de enigste te zijn die dat is opgevallen. Het is vooral straf als 'die anderen' vooral mensen zijn die nog niet weten wat een oscillator of een filter is.

ehhh ...

'Soundcraft 24/8 en een Emu 1820M. Nu heb ik een M-audio Delta44 en een Behringer UB12'

das niet echt een een groot verschil .. marginaal zeg ik je ...
maar je kan me software prima uit de voeten hoor ...

voor de rest hoor ik nog prima een verschil tussen een neptunes of dr dre track en de tracks van jullie hoor !

:D

Origineel geplaatst door chromisX
Alsof al het leven wat er al een beetje inzat uit de muziek was gehaald.

Soms lijkt het wel of bepaalde dynamiek er gewoon bij is gemaakt, in plaats van het idee dat bepaalde dynamiek gewoon uit een instrument zelf kan komen.

Tsja, ik denk dat jij hier gewoon het probleem aanstipt dat ook wel bekend staat als het beruchte "platcompressen". Als je het mij vraagt 1 van de grootste redenen waarom de muziek nu zo anders klinkt dan die van vroeger (10-20-30 jaar geleden). Alles wordt tegenwoordig zo hard mogelijk op een CD geknald en de radiostations doen het daarna nog eens dunnetjes over met hun Orban-processors en wat al niet meer. Werkelijk waar geen gehoor, en ook de reden dat een beetje serieuze muziekliefhebber bijvoorbeeld al lang niet meer naar Classic FM luistert (die weten namelijk ook wel dat een klein tikje op een triangel in het echt toch zachter klinkt dan het geram op een pauk :)).

Maar goed, hier is op het forum al heel veel over gezegd dus ga ik er verder niet op in.

Wel denk ik dat een soort van minimum- of drempelkwaliteit qua apparatuur noodzakelijk is om een acceptabel resultaat te bereiken, en alles wat daarboven zit heeft alleen maar zin als je vakmanschap gelijke tred houdt. Hele dure hardware hoeft dus geen onzin te zijn, als je alles er maar uit kunt halen (dit hang natuurlijk ook af van het soort muziek dat je maakt).

Daarom heb ik zelf ook een Behringer-mengtafel :D

Back