Je eigen melodie terug horen...

Bubbles

Stamgast
Hé,

Heb je wel eens meegemaakt dat je je eigen verzonnen melodie, of een stukje van een eigen track terug hoorde in een liedje op de radio/tv/internet/whatever? Dus bijvoorbeeld dat je een lied hebt gemaakt die iemand heeft geluisterd, en van jou heeft gejat, of dat je gewoon toevallig een zelfde melodie hebt gemaakt. Lijkt me heel raar, om mee te maken. Heb ik dus ook nog nooit gehad. Ben benieuwd!

B.

Ik heb een keer de intro van 'Breaking the law' van Judas Priest geschreven :D
Maar was er niet al zo'n thread (of haal ik forums door elkaar)?

Ik heb één keer gehad dat ik op een feest een keer bijna precies hetzelfde loopje hoorde dat ik een paar weken ervoor gemaakt had, dat was wel ff raar ja, maar dat was gewoon toeval...

Ook is er 's een stukkie gejat van een track van mij en een maat van me (najah die track was vooral door die maat gemaakt), die track is op internet gezet en een sample ervan kwam ik toen tegen op een cd...in eerste instantie denk je ff "he hoor ik dat nou goed?", dan denk je "godverdomme" en dan denk je "ach ja, lekker belangrijk, 't is eigenlijk best grappig" :)

Hoorde een sample in Dj Seduction-Hardcore heaven
Een engelse breakbeat plaat uit 91,dat fluitje wat daar in zit is van een oude track van me.

Ik heb twee keer een melodie gehoord die exact dezelfde was als wat ik geschreven had. De eerste zelfs volledig hetzelfde met ongeveer dezelfde synth (wel ander genre). Helaas hadden zij een platencontract en ik niet. :D

Ik had een nummer geschreven op gitaar waarvan ik de Chorus later terug hoorde op een
CD van Rammstein. 8)

ik heb wel gehad dat er eigengemaakte tracks ergens langskwamen op onverwachte plekken.
(op lowlands bv in een volle tent)
en samples die je hebt gebruikt ineens in orginele vorm in het orginele nummer terug horen!

Ik heb het wilhelmus nooit helemaal vertrouwd... dat lijkt wel erg op een track van mij

Melodie niet, maar ik heb DJ Luna wel eens een demoschijfje meegegeven (vroeg ie zelf om). En vervolgends een paar maanden later een berg van mijn samples terug gehoord op releases van hem, en vriendjes van hem.

Origineel geplaatst door Coady
Melodie niet, maar ik heb DJ Luna wel eens een demoschijfje meegegeven (vroeg ie zelf om). En vervolgends een paar maanden later een berg van mijn samples terug gehoord op releases van hem, en vriendjes van hem.
Dit soort dingen zijn nou echt zuur he :(. Gaat dus echt helemaal nergens om. Volgens mij geef jij nooit meer iemand een demo mee.

Zo! :o:
Welke releases van hem dan? Of andere staight on releases. Ben benieuwd!

Eén keer een track gemaakt in the good old days en enkele maanden later hoorde ik een zo goed als dezelfde melodie op een plaat van Neophyte.
Gejat was het zeker niet, want heb nog nooit demo's opgestuurd. Vreemd was het ook niet want het was nou niet echt een hoogstaande melodie en ik was weer geinspireerd door een plaat van hun.
Grappig was het wel :D (ook leuke reacties gehad toen hun plaat bekend werd!)

De kans dat je als je een (simpele) melodie maakt, het het wel ergens op lijkt is groot denk ik. Hoe simpeler de melodie, hoe groter de kans.

Ik ken nummers waar de melodie zo eng veel op elkaar lijkt maar als je goed gaat luisteren zijn er toch enkele noten anders. Niet te zeggen of ze van elkaar jatten denk ik.

R

Vandaar dat het in de ubercommerciele housemuziek zeer regelmatig voorkomt. Helemaal wanneer er een bepaalde tijd het geluid van een specifieke synth erg in is/was, zoals de @juno's bij de hardcore en nu (waarschijnlijk) de virus serie bij al die kippetrance en geitehardstyle :engel:

Da's lullig...:erm:

Back