Andromeda Thread

Hier een paar geluiden die ik op de Andromeda heb gemaakt.
De thunderstorm soundscape is met 1 multi-timbrale sequence afgespeeld en direkt uit de main output van de Andromeda opgenomen. Het gebruikt de ingebouwde reverb.

De overige geluiden zijn opgenomen uit de aux output, zonder effecten. Ze zijn helaas wat te zacht opgenomen. Choir heb ik niet gemaakt, alleen verbeterd. Van de laserharp had ik ondertussen alweer een wat vollere versie gemaakt.

Attachments

• Alesis Andromeda ThunderStorm.mp3
    3,8 MB · Bekeken: 118
  • aquapad.mp3
    2,7 MB · Bekeken: 108
  • choir.mp3
    1,8 MB · Bekeken: 109
  • laserharp.mp3
    2,1 MB · Bekeken: 120
  • hihat2.mp3
    169,6 KB · Bekeken: 109
Hier een paar geluiden die ik op de Andromeda heb gemaakt.
De thunderstorm soundscape is met 1 multi-timbrale sequence afgespeeld en direkt uit de main output van de Andromeda opgenomen. Het gebruikt de ingebouwde reverb.

De overige geluiden zijn opgenomen uit de aux output, zonder effecten. Ze zijn helaas wat te zacht opgenomen. Choir heb ik niet gemaakt, alleen verbeterd. Van de laserharp had ik ondertussen alweer een wat vollere versie gemaakt.

indrukwekkend die thunderstorm soundscape, echt vet gemaakt. pad sound ook erg mooi!

indrukwekkend die thunderstorm soundscape, echt vet gemaakt. pad sound ook erg mooi!

Dankjewel :) Ik heb die soundscape gemaakt naar aanleiding van een topic op het gearslutz forum, waar ze een soortgelijk iets hadden gemaakt op een Jupiter 8. Aangezien mensen daar begonnen te geloven dat de Andromeda niet tot zoiets in staat was heb ik maar een poging gewaagd :P

Patches maken op de Andromeda is echt verslavend, ik heb er in de afgelopen paar jaar honderden gemaakt. Het is wel echt een beest dat je moet temmen en kleine veranderingen van een parameter hebben vaak al een grote invloed op het geluid.

ik heb em een paar jaar gehad en er slechts een handvol patches op gemaakt. had er gewoon te weinig tijd/geduld voor. heb nu een moog little phatty en voel me stuk beter thuis bij zo'n synth met wat minder diepe programmeeropties. sneller een vette sound is meer instant prutselplezier voor mij :)

nietemin is Andromeda ultieme bak met dikke sound voor diegenen die van (diep) programmeren houden en lang aan een sound willen bouwen.

Ze zien er erg indrukwekkend uit en met die specs zou je verwachten dat het de beste synth uit de geschiedenis is. Dat is het niet.
Dat is geen snibbig zeuren maar gewoon een mening van iemand met belangstelling voor synths.

natuurlijk is het niet de beste synth uit de geschiedenis, dat is gewoon zo.
ben zelf er nog niet uit wat wel de beste synth is overigens, ze hebben allemaal hun beperkingen en dat hoort ook zo.
en inderdaad is het geen synth voor effe snel wat pielen.
maar dat is ook voor een deel door de uitgebreide mogelijkheden en inderdaad, een kleine verschil in knoppenstand, maakt al een groot verschil in sound. ( oa 1 van de redenen waarom ik hem wel eens de polyfone ms20 van de 21ste eeuw noem).
had alleen wat probleem ( niet veel ) met uitingen dat het helemaal niets is en naar niets klinkt.
maar dat is ook persoonlijk voor een deel.
bij mij staat ie wel in de basis , maar het heeft ook mij wel een jaar geduurd voordat ik hem enigszins onder de knie had. nu ben ik er zo aan verknocht dat ik soms bang ben dat ie kapot gaat en ik daarom alleen al er twee zou willen hebben ( neem hem ook mee naar bandrepitities en optredes)

De beste synth bestaat niet. Heeft te maken met factoren als smaak, technische mogelijkheden en mode.

Dat het een v.d. beter synths aller tijden is, staat voor mij nu wel vast.

Jezus wat een ding..............het is gewoon een modular zonder draadjes en
maar liefst 32 VCO's en 32 filters.

De sync/mod van de clock moet je aanklikken en syncsrc in het clock menu op midi zetten.
Ook moet je view van de sequencer aanklikken en dan naar het menu sync gaan, aan de linkerkant zie je dan local, clock en midi staan, deze zet je op clock. Het zelfde doe je ook met de arpeggiator.

het lukt me niet, of er is iets wat verkeerd staat in mijn rs7000 maar eerder lukte dit mij wel hmmm :erm:

Hier is een standalone applicatie (OSX) en max/msp patch te vinden die velocity waarden vertaalt naar de (midi-clock) sync waarden van LFO1, iets wat naar mijn weten niet te doen is zonder NRPN's. Hiermee kan je per noot de tempo-synced LFO1 veranderen wat bijvoorbeeld aan de cutoff gehangen vrij snel een cliche dubstep bassline opleverd.

Je stuurt dus noot en velocity waarden naar de applicatie. De noten worden doorgestuurd naar de A6 en de LFO snelheid bepaald door de binnenkomende velocity waarde.

A6_LFO1spd_V1.jpg

A6_LFO1spd_V1

<pre><code>
----------begin_max5_patcher----------
2490.3oc2bs1iaiaE8yd9UPHfBztHYhHoDkT+TGzEEH.a1Fzfc+RbQfrE8Lr
UlxqjrmjtX+uW9PVVZrdP6QVVN6hXa8h7xCO2Cuj7p42ual0hjuRyr.+UvmA
yl862Mal5TxSLq33YVqC+5x3vL0sYsLY8ZJO25M5qkS+Zt576nwIKY4eCrKL
dqnHKt9lv7kOw3O9kT5xbc8fP2a+FfCFK+BZCkegru2F7u2+LozLQUDlyR3x
GAVbdVjplRV7edKxceErJgmmw9eT0MJKY8o4aWy3wz7rpEP0BtpA45oLEOXa
VjrR3gqUUh0CorvXqC0Sx178Ujs7j+wc2I+3MFBnb5yhVzQ3YVdHOJLNgS6.
JccUVLRY+jfir6JHFz6bPLia3EmMKbGM5Kh5SXheILOOksXatlfMqr8Kd3j3
jvnEg7Ginqnh9C9iUJEUG0pUrXZYU+gvuBbAeTbZZJkurjeMyJbaDKIa6lMI
o40JiLZX5xmVkjtlkkIp.Y4UssMyJYGMMJksiV6rKC44KiSxn4IahoBZsB2o
o0eVQ2S91rcrL1hXZs5cMKhUwdJehv33mY7njmyBWlWTokOz1Lp1dEU1SkLI
MU5TITs4gRrAh+62xSAhtkMy4tpi8yeZN2Q8ynjb.j.lyw6uRwchjGCIx6DJ
+IFILxhhOlwoKS1xU0AoIGsluiFzEbT5BDh7Ke8mAmlr.1a.kEfNHsd.Q+ky
QVzkTVnsdwGH.ICCr7oPNmF2kNqmx9cgJCG5ZeNBs3AUn0VYCdJUqffwUlc6
5Ezz8kmtvx+1Fp1xrXRnFXIkjrNfOGCp3BVpix5OSLENfXJtBj1f4XJjhFPJ
5utOTf7DvO8O9mPveVxXeqPTc4+8u.x9FeIHaCkFcOPLR6b9lsKhYK+aBBcR
15jD98L9pj4747OQ4QfCOpr3xehBdfHuTttnEmaURbbxypar3Y3Ihwbd2tJl
g74T8lfcrPv6e3u+tcrz7sgwEO1vqlg8UgQnixA4GbNxYngTNCCCz5.sYPWC
0LkTFi2YzhZCVGUlNRsSNZQ7PJho83z3XC1yUCFEz7GHcfjXhd7r.xqX7.Xv
vCkNtsD95UHr6TAF9y+qO9yhRu0wJ5d.BWeMwP8kOtyXxOoAWsOQTANgPEHQ
4n3nZa8gJ3aDTI6XToIBQfJhAjqNhV2Na51WzIocFM8sB8lsksbQucwhETZ8
sEIk5ecRIJB.Tub.PH4bjiBF7Hoz55P+iE1Y4z0EsdqhnG9v6+w2C9Uo5KT1
dei7iitDp8Kga+RNkWRnqKl96G9zGAvFNGx5jkKwSJd.VK+iP1uBd.Yv4ANF
wCd3W.+3O8Ivm9FWLY4N3.WP5wpzj0GSPpd1QhhzhJozZkQzedCbfPEydUOp
ZmKwkyoPBPWuwMxAK.KZENTSA0johhHZnQ63DzIzfujiqfFNnY+xB1M5X.pn
CwfX2EnftjfBbp3AgcJ7fH86AAmZdPqoYYgOROBRfDBow4r6bVXDQSZJBOUO
QYRatR92NfzgYqMDfDNPCRPC.IxMCH4dHn6g.jzwO5.sM.jP2Lfjii2.BRtA
5Prr8M.jruY.Ir2Pxjb0aDhicP+fD51QSB56LjfjdOZLhIgtczjrcGRgaWnu
FjHF.RN2Nfjs+.BRNAZgaact.32IHcyHb64BaDivmGF4YWEizgCPZAitYzsI
sHaelXji6QJRsgQvaFYaBJXHwHD7HAoVwnaFUaTf2.hQ3.OywnamU9fAX8sG
7xu5DYzaEH1U+E5d2NlPK5FYgOxnw.nsncHZdhNcfqsXzGfmMv2FDXKtj3eh
qCOHq18BGcA9tG5pR1C6qFg.a28xL.unq7x.t3kxLIPTz.mt1gZctf3nWxIH
pyM25jT7wWu8AU1vOru7c4pZfGKxQMX39LP.04dfcQySQ7.to6PcZwAVDlBl
ygpLiSlBcOEFuRlnbxik+VkNJy4Ak4X2ukmNm6qNTccYR1IJAux7yS+.6++F
GTAZ2axob3VZnGQSR8pjqcP45DdJ64h6vu2a0R0t5FzUvGXiJEij4qz4sxqN
DcNhn26auNY8NWzc9EV0HoouLcbkoF6NZZV895YVU8fU8LEqaSQpZD3ensHf
3GkIoEMpVdsFQWcRERxFJ+vCntwZeT+NY7WRSqVwgaiy+RynY8quJbIs0GtQ
3cl0iornDtzHp8jxSuu59798R1spcqtCd3lFd37jjXgXRkjJtrmPveC4r0g4
zbl1dP1kOGa8lTFud1OS4ghx3orkoIww0JJ8U10vUhn6XKoOyhJRA4CnUs2R
fJLmZdV0NeWdXuvKSY6UtRSxU5YSgH5wQbdomTaa2UGNTs5T0siUaJNGxV6Y
6UdNGbRYMUqp1UbZMuJz67kNmS1+Ya.ExpMzvt01aUbZ+XixxyZ.wAc00Cq.
pmA.pHS15swBsLoquwWrgKZisd.F08NdwHPsBE5zMCpS46FxsuVyA4aNWjNj
RXc54TMJ01cdzgdf8adtkstlxmDLhNSXDNNvX0Yoa7L0acCwziAZi1+tU0Gh
NpDSzXgnK5ES2OM6S.agEuKBpvK60kuboCFEjEONH6OHLd+WsaeAIU67iC5C
IKeW59dxq+suZTr38kRml4N85oC+dT67cCHeTOiQrWuzQ72g.YlZdAqDgzD.
BB.95e3KBvS8KB3OwT+.6K90qLh4h3HKd0Xb6Evcu138goSJWwmVlYlpkJud
ycDYIaSWtGiJZUf5M4HZVNiWN45OWFF8KtumXQQ0mKawKB6lDQeXYlBaDw4T
sZoJhQlsr4AOcy1UoiAKVd6.+xitPsGzozdNitAnCVKLqGxiXWdzkpAAMkW4
MoHVxvk.HSra7zytMAuafoYjciJHP5YJUHZV6HXwx4poZpitjMVnIcRjoUmD
zP6V0IAmNpsXSIWSrQI7LUDZZg2HSga6IEbaZnDCoxYwIEl+I8mhj91nfF2f
f1t4GiSVDt+OXHkA3YMTa5PCW57+yDRGurAc+BMVrsVDjNqB698NAOVuPipZ
ud3vZT3kb2Br3HNKtlhUKDV+pwDbLYsYh5QcLlZRPWCLIbMmnKuMgMDlFOSp
ljca551ipIEXfI4MpVjiAcaAiKSx.KhLpVjITamZ8rigE0K0dTwHjIRRipE4
M4DjflPsgNiuM0KUhL91DpOa5Jz2g6wlP1iuM41mMcE3Sj9roq.exqOa5Jvm
76Sv7JvmB5ylPWA8odGY4JPnf8oZhGYFkIgx4LxLJxDzl7md1zKF3XZXSnIn
MMA433oHeZB52glf3DdB52gmf9c3IHexyjItLxAqfLbNmvw0j5Elfie3SN8E
O93104XeoWSUwA+wc+efsXtzc
-----------end_max5_patcher-----------
</code></pre>

Laatst gewijzigd:
de beste synth tja
die is er idd niet
voor snel een ballsy basje gebruik ik mn voyager natuurlijk
maar damn
ik blijf zo onder de indruk van de A6.. mogelijkheden zijn eindeloos(voor mij dan)
als ik 1 synth zou moeten houden en de rest weg, dan zou t de A6 zijn

officieel "discontinued"
staat nu bij de alesis legacy products.
http://www.alesis.com/products/legacy.php
helaas pindakaas
en nou maar hopen dat er nog reserveonderdelen beschikbaar zijn en blijven. had begrepen dat de chips al erg moeilijk te vinden zijn.
stom numark

Ik ga toch langzamerhand aan een eigen librarian beginnen voor OSX. Ideaal lijkt het mij om een mix op te kunnen slaan en weer in te kunnen laden inclusief de patches. Hier de eerste stap; een standalone die de program edit buffer opslaat als file en weer in kan lezen, zonder geheugenplaatsen in de A6 te gebruiken.

A6_programBuffer_04.jpg

A6 programBuffer 0.4

lukte het maken van een ( viruslike ) default patch je niet of zo ?
lijkt me toch dat alles wat de virus kan, de a6 ook kan, maar dan beter klinkend.
als we het dan toch over plastic hebben
maar goed, ieder z'n meug

Hier een opsomming waarom ik het niet kan vinden met deze synth:

- De portomento is te extreem. Je gebruikt maar 10% van z`n waarde, alles daar boven is gewoon niet bruikbaar voor mij. Z`n max gaat tot 121 sec.
- Het zelfde bij de modulaties. Wil je een lfo op de pitch zetten, dan ben je een tijd bezig om het goed in te stellen. Ook hier weer kom je weer belachelijke waardes tegen. Hij gaat tot 99.99 maar uit eindelijk gebruik je een waarde van max. 00.20. Dit is erg moeilijk in te stellen met de draaiknop. Op zich kun je daar de drukknopjes voor gebruiken. Maar het is te omslachtig.
- Sample LFO, die is echt moeilijk om het aan de praat te krijgen. Het is mij een paar keer gelukt na dat ik 3x de gebruik aanwijzing had gelezen. Het is gewoon erg moeilijk en omslachtig om dit in te stellen. Zal wel aan mijn onkunde liggen.
- De effecten zijn rond uit slecht. De revurb uit Fruity Loops klinkt nog beter. Voor zo`n dure synth verwacht ik gewoon goede, of i.i.g. betere effecten. De delay werkt alleen op secondes en is niet in te stellen als 1/8 of 1/8. 1/8T enz. De rest, zoals de flanger en Chorus zijn ook erg slecht en niet echt te gebruiken. De Distortion daarin tegen is wel weer uitzinnig goed.
- De BPF vond ik slecht klinken. Als hij (met de klok mee) opstond dan hoor je nog best veel geluid. Pas nadat je 20% heb terug gedraaid begint er een verandering in het geluid te komen. Ik ben de Virus gewent en ook andere synth`s, en daar heb je wel dat het geluid verdwijnt (of bijna) als je de knop opendraait. De rest van de filters waren oké maar niet super op de Moog filter na, die is gewoon erg lekker.
- De FM klonk helemaal nergens na. Misschien dat ik verwend ben met de Virus maar die van de Andy was voor mij niet bruikbaar. Ook hier geld trouwens weer die extreme waardes. Je gebruikt hooguit de eerste 10% van de knop de rest in onbruikbaar.
- Envelop vond ik niet zo goed. Om een geluid mooi uit te fade moes je aardig wat werk verrichten om dat ook zo voor elkaar te krijgen. Elke andere normalen synth waar je release opendraait klinkt oké, de Andromeda niet. Hij had daarnaast last van tikken bij korte noten. Dit zat vooral in de weg met bass geluiden. Natuurlijk kun je dan de release een stukje opendraaien maar dat werd er niet beter op. Wouw ik die tikken weg krijgen dan moest ik de release zo ver open draaien dat er een staart aan kwam. En dan wil ik niet als ik een dikke strakke bassline heb
- Het laag van dat ding gaat diep, te diep voor mij om lekker mee te mixen.
- Hij heeft geen stereo spread. Ik bedoel, je kan er geen kamer brede tapijten uit toveren. Hij is altijd mono. Natuurlijk kun je met de pan het geheel van links naar recht laten gaan maar dan heb ik nog niet het gewenste effect. Overigens om de pan mooi van links naar rechts te laten gaan is een behoorlijk werkje, en om heel eerlijk te zijn is het mij nooit goed gelukt.
- Maar 16 stemmen.
- Ik ben geen programmeer held maar ik kan echt wel wat geluiden maken. Heb ook de virus en daarmee maak ik echt snel goede geluiden. Ook van uit de init preset, die ik eigenlijk altijd gebruik, maar met de Andromeda lukte het me gewoon niet. Hij klonk gewoon anders. Ik heb ook wel eens geprobeerd 1 op 1 presets na te maken (van virus naar andy) en je komt er moeilijk in de buurt. Daarnaast heeft hij slechte presets.
- De oscillator vond ik niet altijd lekker klinken. Een pure Saw of Pulse klinkt heerlijk uit dat ding maar ging ik er verder mee dan vond ik het al snel wat minder worden. De sinus vind ik te lelijk, die is niet zo lekker als menig andere synth`s. Leek wel of hij te veel harmonische tonen had terwijl een sinus dat absoluut niet heeft.
- Hij is erg bugie. Moest die van mij altijd tune als ik hem aandeed. Hij wou namelijk nog wel eens out of tune raken. Zo zijn er nog wel een paar dingen.
- Detune is te bewegelijk. De eerste 10% was te gebruiken verder dan dat ging ie al snel vals klinken. Iig. onbruikbaar, voor mij dan.
- De BPM knop was erg moeilijk om nauwkeurig in te stellen. Soms als je er al naar keek sprong hij van z`n waarde.

Het is absoluut een goede synth waar je, als je de tijd er voor neemt, goede patche`s mee kunt bouwen. Heb ook de virus en daarmee maak ik de geluiden toch een stuk sneller mee. Met de Andromeda ben je vooral bezig met fine tune.

Wat echt erg helpt voro de klankkleur:

totale mix van osc levels onder de 30% houden. Als je harder gaat vervormt alles. Had hem bijna verkocht toen ik dit niet wist. Haal er nu ook makkelijk juno achtige geluiden uit.

Gebruik de aux output. Klinkt beter dan de master/main out.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik de adssrr ook wel wat te complex vind. Lastig om goed te programmen.

Verder is het echt een topbak. Heerlijk sounds all the way in!

Stel je voor dat ze er een vocoder modus op hadden gemaakt. 16 bands analog vocoder of 32...
Hopen dat dat ooit nog komt als hij open source wordt.

op www.ctrlr.org is de vst held bezig met een a6 editor...grote klus maar als er 1 is die het kan fixen is het ATOM wel.
Zou super zijn voor totall recall en goed gebruik van de 16 voice in project

voor brede sounds kun je 2x dezelfde patch gebruiken en dan 1 op links en 1 op rechts dan kan je zelf het stereo beeld maken. bv voor zo'n lead als in die marco v track "Automanual" bv.

wat ik wel jammer vind, na al het edit en graafwerk ( heb hem nu zo'n 2,5 jaar)
ik vind hem vrij schreeuwerig op de output, ook als je alles flink zacht zet (osc, filter, main output)
als je een flink akkoord pakt dan hoor je hem vaak al kraken, erg jammer. hierdoor krijg ik er niet echt silky lushy sounds uit. ik heb weer het idee dat een prophet 08 daar weer iets beter in is en de basis sound daarvan beter klinkt. toch kun je makkelijk een dikke bassline maken met de filter env die heerlijk en effectief klinkt.
ik zou mijn andromeda niet wegdoen, daar is hij te uitgebreid en te diep voor. het is echt een synth die je jaren bezighoudt en waar toch leuke en soms zwaar modulaire sounds uitkomen.
toch merk ik dat de oude roland synths een wat meer lekkere basissound hebben waar we allemaal zo gek op zijn.
ik moet nog steeds de rob papen soundset inladen want wil zeker checken wat hij ermee kan.

Back