hulp rocktron banshee talkbox

actionHank

www.n00b.nl
sinds een paar dagen ben ik trots eigenaar van een rocktron banshee talkbox :) maar nu heb ik wat vragen over dat ding, ik heb niemand anders dan jullie naar wie ik kan keren dus als er iemand is die me een beetje wat tips kan geven dan zou ik dat zeer op prijs stellen.

ik gebruik de talkbox in combinatie met synthesizers, en het lukt wel een klein beetje om iets te produceren wat een beetje in de richting van srpaak komt, maar het is bij verre nog niet zo duidelijk verstaanbaar als in bijv. computer love van zapp and roger. ik zit met de volgende vragen:

- op wat voor volume werkt het effect het beste, moet ik dat ding zo hard zetten dat ik maar genoegen moet nemen met de vulling die uit mijn tanden trillen?? of werkt het ook gewoon prima bij een laag volume?

- hoe ver moet ik die tube in mijn mond douwen? wat dichter bij de keel of juist wat dichter bij de mond?

- wat zijn goede technieken om medeklinkers te produceren?

ik snap heus wel dat het gewoon een kwestie van veel oefenen is, maar als iemand mij een jumpstart kan geven door wat tips met mij te delen dan zou dat fantastisch zijn. alvast bedankt!!

cheers,
Thomas

leg eerst eens even uit waar je het over hebt...
ik heb net even gegoogled en kwar er ook een van danelectro tegen. het lijkt een beetje op een.. gitaareffect?

ff wat meer info please!

greetz,
chielos

Origineel geplaatst door chielos
leg eerst eens even uit waar je het over hebt...
ik heb net even gegoogled en kwar er ook een van danelectro tegen. het lijkt een beetje op een.. gitaareffect?

ff wat meer info please!

greetz,
chielos

orgineel is het geen gitaareffect, maar het kan er wel voor gebruikt worden (en het wordt/werd ook voornamelijk met gitaren gebruikt) ik gebruik het in combinatie met een synthesizer.

de output van de synthesizer wordt in de input van de talkbox gedaan. het geluid wordt via een buis je mond in geblazen, waarna je met je mond het geluid kan vormgeven.

ik heb zelf al heel wat af gegoogled, maar nog niet echt een goede tutorial gevonden. het ziet er naar uit dat het weer gewoon van alles zelf uitproberen wordt.

ik denk dat het eigen is aan een talkbox dat de vullingen uit je tanden trillen. :)
de golden throat van electro harmonix heeft in elk geval die reputatie. als je betere resultaten boekt met een volume nefast voor je tanden denk ik dat dat de enige oplossing is. (of een vals gebit dat je kan uitdoen als je je talkbox gebruikt :D )

Origineel geplaatst door Qubit
ik denk dat het eigen is aan een talkbox dat de vullingen uit je tanden trillen. :)
de golden throat van electro harmonix heeft in elk geval die reputatie. als je betere resultaten boekt met een volume nefast voor je tanden denk ik dat dat de enige oplossing is. (of een vals gebit dat je kan uitdoen als je je talkbox gebruikt :D )

ja das echt zo he, ik heb dat soort verhalen gelezen en ik dacht dat t wel zou mee vallen, maar die dingen kunnen echt je vullingen eruit laten trillen.

Hoi ActionHank.

Je berichtje is al een beetje oud, maar ik hoop toch dat je dit leest.

Hoe krijg je een betere verstaanbaarheid van je Talkbox:
- Zorg voor een synthgeluid met veel boventonen (bijvoorbeeld een zaagtand/saw)
- Zet bij dit geluid het filter (lowpass) helemaal open (veel hoge tonen)
- EQ eventueel dit geluid voordat het je Talkbox in gaat, zorg dan dan dat je de bastonen verminderd worden.
- EQ eventueel het geluid dat uit je Talkbox komt, ook weer de bassen eruit
- Gebruik eventueel een compressor op je microfoon, en misschien ook een noisegate.
- Veel experimenteren !

Hoever moet de tube in je mond:
- Druk je tong tegen je wang, daar dus! :)
- In principe ben je vrij de talkbox te gebruiken hoe jij wilt, dus:
- Veel experimenteren !

Groetjes, Mikey.

Back