[HELP] Noten, Bars, Maten etc.

Vince2k

Ingeburgerd
Ik wil graag wat meer kennis over maten en bars (wat is een bar eigelijk) en al die dingen want ik wordt een beetje gek van engelse termen en nederlandse termen. Wat is wat. Wie helpt mij. Alvast bedankt.

Okee,.. :geslaagd:
Eerst een maat,.. of uhhh een bar

niet een vriendje waar je mee gaat drinken natuurlijk en dat geldt ook voor een bar,..da's dus niet dat ding waar je met dat maatje aan gaat hangen om te drinken in dit geval,...

Dat is een aantal tellen (meestal 4 in moderne muziek)
bv 1234/2234/3234 etc in jouw geval waarschijnlijk 1 boem boem boem / 2 boem boem boem / 3 etc

in dit geval praten we dan over een vierkwartsmaat,..oftewel 4 kwart noten in een hele maat.

Kunnen we ook tot 3 tellen? Jawel,..denk dan bv aan een wals,..of bv uhhh,. Joan of arc(maid of Orleans) van OMD of
kiss from a rose van Seal,.... 123/223/323/423 etc
Dat is dus een driekwartsmaat.

Je hebt ook wat ingewikkeldere maatsoorten zoals 5/4de, 7/8e en allerlei variaties enzo die vaker in latijnse- en jazzmuziek
voorkomen.

Dat brengt me tot noten,..Dat zijn dus de lengtes van de noten
1 hele noot is 4 kwarten.
Als je een toestsenbord hebt is t makkelijk.
Je telt gewoon je rondjes,..1234 1234 1234 en bij 1 druk je een toets in en bij de volgende 1 laat je m los.
Een halve noot duurt twee tellen (op 1 indrukken en op 3 loslaten.)
Een kwartnoot ken je al,... 1234 allemaal kwartnootjes
Achtsten gaan er acht van in een maat,..en die tel je zo,..1ne2je3je4e / 1ne2je3je4e / 1ne2je3je4e etc
dan heb je nog 16en en 32en en 64en enzovoorts maar dat spreekt voor zich.

Dan heb je nog tonen,..dat zijn de hoogtes van de noten,..
Op je toetsenbord zie je steeds twee zwarte ,.. dan weer drie,..dan weer twee,..
Nou,..let op,..die witte voor de twee zwarten is een C de volgende witte een d dan efgab tot je weer bij c bent
voor de volgende twee zwarte toetsen,..

Kombinaties van verschillende tonen noem je akkoorden ook wel harmonischen en als ze t vals klinkt dissonanten.
T is wel een ietwat ingewikkelder als ik t hier doe voorkomen maar ik doe mn best om t zo simplistisch mogelijk
neer te zetten voor je.

Ik weet dat je t ook wel bij mekaar kan Googlen maar dit is wel zo makkelijk.

T is zowieso erg fijn om te weten dat er toch nog iemand op t synthforum is die ook nog maar weet dat er noten bestaan.

Hee bedankt! Kort en krachtig met een beetje humor. :D
Nu misschien nog ff het verschil tussen majeur akkoorden en mineur akkoorden? ;)

Hmmm,..
Heel mooie link inderdaad Yooz,..alleen wat sneu dat nooit es iemand je simpel uitlegt waarom t zo is.
Dan kun je ze nl ook spelen als je niet online bent. Wel erg handig om erbij te houden als je echt wilt gaan proberen t volgende te begrijpen.

Kee,..zal r es een gooi naar doen,..wederom wil ik eerst even aankondigen dat ik op generlei wijze aansprakelijk wil zijn voor:
enig letsel dat voortkomt uit t lezen en opvolgen van deze instructie!!! Dus als je een vinger breekt bij t spelen van een akkoord of toonladder,..of je loopt een hersenbeschadiging op tijdens het lezen van m'n post,... laat mij er aub buiten,..

Goed dan,..Daar gaat ie weer,.. :geslaagd:

Voor akkoorden moet je eerst de toonladders snappen,..
Een toonladder is een opvolging van tonen.
Een toonladder dankt zijn naam aan de toon waarmee ie begint,..dwz
Begin je op c dan is t in ieder geval een c toonladder.
Als je nou es van c naar c loopt over alleen maar de witte toetsen dan speel je de c majeur ladder.
Dit is ook gelijk de makkelijkste en aan de hand hiervan zie je heel snel hoe een majeurladder is opgebouwd.
T heeft nl alles te maken met de toonsafstanden,..
Let nu goed op,.. nu komt t belangrijkste.
Pak je toetsenbord erbij en let ,..nogmaals,..goed op
Tussen de c en d zie je een zwarte toets,..ja?,..fijn,.. tussen de d en e ook,..jazeker wel,..
tussen de e en f zit niks.
Zo'n afstand waar een toets tussen zit noemen we een hele toonsafstand,.. waar niks tussenzit een halve toonstafstand
dus van c naar d is een hele toonsafstand van e naar f een halve. (of een toets zwart of wit is maakt niet uit he,..net als in t echte leven,..t gaat gewoon om de afstanden tussen de toetsen)

Als nu c de 1ste is en d de 2e etc,.. dus: c=1 d=2 e=3 f=4 g=5 a=6 b=7 c=8 dus cdefgabc 12345678
dan zie je dat tussen de 3e en de 4e een halve toonstafstand zit en tussen de 7e en de 8ste ook.

Dit is de regel voor majeur ladders

okee,..daar gaan we,..ga naar die handige link uit de vorige post en print ff de f toonladder uit.
Hou m ernaast en kijk naar de afstanden,..dan zie je t volgende allemaal hele afstanden behalve tussen de g en a
en tussen de e en f (de 3e en 4e en 7e en 8ste tonen van de toonladder).
Doe hetzefde met een andere majeur ladder bijv de fis,..et voila,.. weer niks tussen 3 en 4 en tussen 7 en 8
Bijzonder he? is t niet?

Nou goed,..dat is dus majeur ladders

Nu mineur,..

Mineur ladders komen in drie soorten,.omhoog, naar beneden en een harmonische,..
Ik ga t alleen hebben over die omlaag en als je na t begrijpend lezen van dit stukje nog niet de weg kwijt bent
wil ik je graag es toelichten waarom er eigenlijk drie mineurladders zijn en hoe dat omlaag verhaal zit en waar t vandaan komt. Dus mensen die wel weten hoe het precies in elkaar steekt,..die mogen hun kritiek voor zich houden ,.dit is beginnersles 2 (de mineurladder),..volgens het wereldberoemde mariobeginnerssysteem voor begrijpend akkoorden spelen

Okidopi,..voldoende ingedekt,..
Pak weer je toetsenbord voor je en speel alle witte toetsen beginnen op a en eindigend op de volgende a.
Dit is dus de a mineur ladder.
Zoals je ziet zitten nu de halve toonsafstanden tussen de 2e en 3e toon van de toonladder (b en c) en tussen de 5de en 6de toon van de toonladder. Snap je?
Kijk weer even bij dat akkoordenlinkje uit de vorige post en bestudeer wat andere minor descending ladders.
(bv die van f)

Okee,..vanaf hier wordt t makkelijk en kun je voortaan altijd en overal majeur en mineur akkoorden uitvogelen,..
want,.....

Een akkoord is in deze gevallen niks meer dan de 1e de 3de en de 5de toon van de toonladder samen tegelijk gespeeld.
Dus een c majeur accoord is dus 1,3,5 ,..c,e,g (de 1e,3de en 5devan de c majeurladder )
en een c mineur accoord is dus c,d#,g (de 1e,3de en 5de van de c mineurladder )

Let wel,..dit is niet moeilijk maar je moet t eventjes snappen,..ghehehe,.. 8o)
Mijn tip is,..lees t aandachtig door ,..stap voor stap,.. en ga niet vooruit lopen op de zaak als je iets nog niet snapt.
Ga een stapje terug en probeer t nog es.

Nog 1 klein dinky,..Als je met je ene hand een akkoord speelt en met de andere tonen uit de bijbehorende ladder
dan klinkt t nooit vals,..handig he?

Hier houdt t trouwens wat mij betreft op,..ik ga niet alle toevoegingen, omkeringen en vingerzettingen uitleggen.
Met deze info als mentale bagage kun je zeker in 80% van de popbandjes je aardig redden.
Mocht je nou later als je groot bent nog es rijk en beroemd worden en je tijdens een tv-interview herinneren
dat je dit hebt geleerd via deze thread,..noem dan vooral mijn naam, pb me voor mn girorekening nr.en stort dik!!!

T allerbeste,... :walker:

Origineel geplaatst door mario010
Hmmm,..
Heel mooie link inderdaad Yooz,..alleen wat sneu dat nooit es iemand je simpel uitlegt waarom t zo is.
Dan kun je ze nl ook spelen als je niet online bent. Wel erg handig om erbij te houden als je echt wilt gaan proberen t volgende te begrijpen.

Ha! Maar daar hebben we al een paar threads over:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=38926
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=39200
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=39017
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=39043
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=46130

Er zit wat overlap tussen, uiteraard ook met mario010's verhaal, maar niet alleen maar overlap. Daarnaast: er zijn een hele hoop manieren om dit uit te leggen, dus hoe meer 'zielen', hoe meer (kans op) vreugd (ooit). 8)

Origineel geplaatst door Cheimoon
Ha! Maar daar hebben we al een paar threads over:

Ik zei simpel,...
Nou mag ik wel zeggen dat ik muzikaal redelijk goed onderlegd ben maar wat ik in sommige van die threads lees is echt
uhhhh,..hoe zal ik t zeggen zonder gelijk bot over te komen,..
ja ik weet t,...
niet simpel,..gheheheh

Evengoed kan ik t altijd erg waarderen als mensen de tijd en moeite nemen om hun vaak moeizaam verkregen kennis
te delen. Dus daarvoor alle lof natuurlijk.:halleluja

Je kan ook walsen 1,2,3 - 1,2,3 - enzovoort (3 tellen in een maat) dit noem je een triool

Niet om nerdig te zien, maar drie tellen in een maat is zeker geen triool... Een triool is drie noten in 2 tellen!

Grtz,
Jeroen

nog maar te zwijgen van de duolen, kwartolen, kwintolen, sextolen, septolen, etc.:{ :geslaagd:

maar een bar is het engelse woord voor een maat, dus als je in de bladmuziek duikt, wat de meesten hier op dit forum volgens mij meestal niet doen, kun je en maat herkennen aan de twee streepjes die de maat 'afbakenen'.

Mario,

Het is inderdaad vaker uiteengezet hier maar elke keer als iemand het doet vind ik dit toch weer heel erg tof.
Ik denk dat veel mensen hier hun voordeel mee zouden kunnen doen en vroeg of laat zullen ze dat ook wel inzien.

ciao

Origineel geplaatst door Jeroen
Niet om nerdig te zien, maar drie tellen in een maat is zeker geen triool... Een triool is drie noten in 2 tellen!

Grtz,
Jeroen

Als we dan toch bezig zijn, dan wel graag drie noten die gelijkelijk over de twee tellen verdeeld zijn - anders past een kwart met twee achtsten ook wel in twee tellen.. ;)

Origineel geplaatst door Ensemble
Mario,

Het is inderdaad vaker uiteengezet hier maar elke keer als iemand het doet vind ik dit toch weer heel erg tof.
Ik denk dat veel mensen hier hun voordeel mee zouden kunnen doen en vroeg of laat zullen ze dat ook wel inzien.

ciao

Ja,..tnx,..tja,..ik lees inderdaad wel vaker ditsoort threads,..maar helaas zijn ze voor noobs vaak te technisch.
Ik heb t zelf in m'n uppie moeten uitvogelen vroeger in de bieb en t zou heel wat makkelijker geweest zijn als iemand t me in simpele taal had uitgelegd. Helaas was er toen nog geen internet,..en zeker geen synthforum

Verder denk ik dat veel muzikanten tegenwoordig de muziek veel te geluidstechnisch benaderen en te weinig
muziektheoretisch. Het zal wel een trend zijn en uiteindelijk blijft het beste hangen en ontwikkelen zich hieruit
nieuwe stijlen maar in de tussentijd verlang ik toch terug naar de tijd dat een song langer mocht duren als 3:15 minutes
en er nog liedjes geschreven werden die een verhaal vertelden,.. zowel muzikaal als tekstueel.

Oh ja,..enne,..ff over die triolen,..hmmm,..daar valt heeeel wat meer over te vertellen dan ik hier heb gelezen
en dat zou op zich al een hele interessante thread kunnen worden.

Maarreeeuh,. t is iig geen drie tellen in een maat,..gni.

:walker: :walker: :walker: :walker: :walker: :walker: :

Back